ظرفیت دانشگاه فرهنگیان 1403: آیا ظرفیت پذیرش بیشتر شده؟

همه چیز درباره ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال 1403
Become

این موضوع که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان هر سال چقدره خیلی مهمه، به این دلیل که داوطلب ها متوجه می‌شن که شانس قبولی دانشگاه فرهنگیان برای اونها چقدره.

در ادامه میزان دقیق پذیرش دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور رو بررسی می‎کنیم تا بتونید با دید بازتری برای ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان تلاش کنید.

ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان سال 1403 چقدره؟

حدودا هر سال 35 هزار معلم بازنشست می‌شن. به همین دلیل از طرفی هم این افراد باید جایگزین بشن تا با کمبود معلم به وجود نیاد. از طرفی هم شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده که حدودا 100 هزار کمبود نیروی معلم در سیستم آموزش و پرورش وجود داره. پس قطعا نیاز به افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به وضوح دیده می‌شه.

آیا میزان پذیرش فرهنگیان بیشتر می‌شه؟

قطعا بله. با توجه به 2 موردی که در بالا گفتیم، در مجلس تصویب شده که از سال 1403 تا 1408 هر سال 25% به میزان ظرفیت ورودی های دانشگاه فرهنگیان اضافه بشه. که این میزان خیلی زیاد و امیدوار کننده هست.

آیا به دلیل بومی گزینی ممکنه ظرفیت شهر من افزایش پیدا نکنه؟

طبق چیزی که درمحتوای شرایط قبولی دانشگاه فرهنگیان هم گفتیم، پذیرش دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان به صورت بومی گزینیه. یعنی مثلا شما برای قبولی در یک دانشگاه تربیت معلم در سمنان باید بومی اون منطقه باشید.

در نتیجه اگر مثلا یک در دانشگاه فرهنگیان تبریز افزایش ظرفیت داشته باشیم، این موضوع باعث قبولی شما نمی‌شه. به این دلیل که شما در گام اول اصلا بومی اون منطقه نیستید. حتی ممکنه بوم شما در یک سال خاص، برخلاف سایر بوم ها، اصلا افزایش ظرفیتی نداشته باشه.

در نتیجه بومی گزینی تاثیر خیلی زیادی روی احتمال پذیرش شما داره. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما در دفترچه‌ای که سازمان سنجش هر سال منتشر می‌کنه مراجعه کنید و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بوم خودتون رو در اون چک کنید.

بومی گزینی تاثیر خیلی زیادی روی احتمال پذیرش شما در دانشگاه فرهنگیان داره!

کیمیاگر اعظم

آیا هر استان به یک اندازه پذیرش فرهنگیان داره؟

خیر. هر سال هر استان به تعدادی معلم در دروس مشخص در سال‌های آینده نیاز داره و این نیاز رو به آموزش و پرورش اعلام می‌کنه تا بر اون اساس پذیرش دانشجو صورت بگیره.

مثلا ممکنه امسال در استان خراسان رضوی به 100 معلم زبان نیاز باشه اما در استان اصفهان به 200 معلم زبان. در نتیجه افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان 1403 همیشه در هر استان یکسان و با سایر استان‌ها برابر نیست. فقط می‌تونیم بگیم که هر سال به صورت کلی میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور به صورت افزایشی هست.

نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان در کنکور 1403 چطوره؟

  1. شما در کنکور اردیبهشت ماه ثبت نام می‌کنید.
  2. در جلسه کنکور، وقتی به دفترچه دروس اختصاصی رشته‌ی خودتون جواب می‌دید.
  3. بعد از این کار دفترچه‌ی اختصاصی دانشگاه فرهنگیان به شما داده می‌شه تا به سوالاتش جواب بدید.

ظرفیت دانشگاه فرهنگیان چه زمانی اعلام می‌شه؟

نکته مهم اینه که ظرفیت پذیرش دانشجو هر سال بعد از کنکور اعلام می‌شه. پس نیازی نیست پیش از کنکور در این باره نگرانی داشته باشید. فعلا مراقب نمراتتون که سوابق تحصیلی شما هستن، نتیجه کنکور سراسری، نتیجه کنکور اختصاصی تربیت معلم و مصاحبه باشید.

به این دلیل که این موارد به صورت مستقیم روی قبولی شما در دانشگاه‌های فرهنگیان بشدت موثر هستن. تاثیر اونها هم به این شکله که هرچی رتبه شما بهتر باشه، می‌تونید محل خدمت بهتر و نزدیک تری رو به محل زندگی خودتون انتخاب و 30 سال در اون خدمت کنید که این به نوبه خودش یک امتیاز بزرگ به حساب میاد.