شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان + قوانین جدید 1403

بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان
Back to

این موضوع برای خیلی ها سواله که بعد از قبولی در مصاحبه، شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان چطوره؟ چه قوانینی در اون وجود داره؟ آیا بلافاصله بعد از تحصیل استخدام می‌شم؟ در حین تحصیل امکان تغییر رشته برای من وجود داره؟ و … .

در ادامه به تمام این سوالات به صورت کامل جواب می‌دیم.

قوانین و شرایط تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان چیا هستن؟

موارد پایین جزو پایه‌ترین مواردی هستن که باید در صورت قبولی در دانشگاه فرهنگیان و تمایل برای درس خوندن در این دانشگاه بدونید.

  1. آموزش در دانشگاه فرهنگیان به صورت تمام وقته. یکی از شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان اینه که دانشجو باید در دانشگاه فرهنگیان در هر ساعتی از 6 روز هفته که براش کلاسی برگزار می‌شه شرکت کنه.
  2. ادامه تحصیل متعهدین به خدمت، صرفا در رشته‌های موردنیاز آزمون استخدامی آموزش و پرورش امکان پذیره.

آیا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه فرهنگیان ممکنه؟

قطعا می‌دونید که هر دانشجویی در بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان در دفتر اسناد رسمی با حضور قیم یا سرپرست قانونی خودتون حضور پیدا می‌کنید و تعهد به خدمت می‌دید. یعنی از اون لحظه به بعد به استخدام آموزش و پرورش در میاید و با احتساب زمان تحصیلتون باید 30 سال به این ارگان خدمت کنید.

در نتیجه با توجه به این موضوع و قانون شماره 2 شما نمی‌تونید هر زمانی که خواستید در هر رشته‌ای ادامه تحصیل بدید. یعنی این امکان فقط زمانی برای شما فراهمه که در رشته‌های مورد نیاز آزمون استخدامی آموزش و پرورش تحصیلاتتون رو ادامه بدید.

  • تغییر اولویت انتخابی، تغییر رشته، تغییر دوره تحصیلی و انتقال بین دانشگاه‌ها امکان پذیر نیست.

منظور از اولویت انتخابی دانشگاه فرهنگیان چیه؟

یکی از شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان این هست که شما نمی‌تونید اولویت انتخابی خودتون رو تغییر بدید، یعنی چی؟

زمانی که شما در دانشگاه فرهنگیان قبول می‌شید، 3 مولفه مهم درباره تحصیل شما مشخص شده:

  • محل تحصیل
  • محل خدمت
  • رشته

اولویت انتخابی یعنی اگر شما محل خدمتی در یک شهر از استان خودتون دارید که مثلا با توجه به رشته‌ی قبولی خودتون باید در اون مجل خدمت کنید، بعد از ورود به این دانشگاه فرهنگیان امکان تغییر هیچکدوم از اونها یعنی هیچکدوم از 3 مورد بالا وجود نداره.

فقط شاید 10 سال بعد از خدمتتون بتونید محل خدمت رو تغییر بدید اون هم در شرایطی که بتونید ثابت کنید که دلیل موجهی برای این تغییر دارید.

  • جذب و استخدام دانشجویانی که به هر دلیلی در دوران کاردانی متوقف شدند، امکان پذیر نیست.

آیا می‌شه بعد از انصراف یا اخراج باز هم وارد دانشگاه فرهنگیان شد؟

خیر! از مهم‌ترین شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان این هست که اگر شما به هر دلیلی از جمله مشروط شدن یا انصراف از دانشگاه فرهنگیان خارج بشید، دیگه امکان برگشت شما به این دانشگاه و همچنین استخدام شما وچود نداره. یعنی شما باید حتما لیسانس خودتون رو بگیرید تا بتونید به عنوان معلم کار کنید.

  • داشتن حداقل 3 سال سابقه خدمت آموزشی برای ادامه تحصیل در رشته‌های کارشناسی ارشد اجباریه.

می‌تونم فورا بعد از لیسانس در فرهنگیان ادامه تحصیل بدم؟

این امکان برای هیچ شخصی فراهم نیست. همونطور که در قانون شماره 5 می‌بینید، در شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هم اومده که اصلی‌ترین شرط برای ادامه تحصیل یک معلم اینه که دست کم 3 سال سابقه تدریس داشته باشه. بعد از اون شما می‌تونید در رشته‌های اعلامی و مورد نیاز آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت و برای ادامه تحصیل اقدام کنید.

می‌تونم در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل بدم و از مدرکش در فرهنگیان استفاده کنم؟

خیر. حتی اگر این کار رو هم انجام بدید آموزش و پرورش مدرک شمارو به عنوان مدرکی برای پایه‌ی آموزشی شما قبول نمی‌کنه. یعنی با اون مدرک شما حقوق کارشناسی ارشد دریافت نمی‌کنید.

آیا دانشگاه های فرهنگیان مختلط هستن؟

خیر. از اولین مواردی که باید در رابطه با قوانین و شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بدونید همین هست که این دانشگاه ها تک جنسیتی هستن.

دانشجوهای فرهنگیان در زمان تحصیل هم حقوق دریافت می‌کنن؟

شما از زمان ورود به دانشگاه فرهنگیان، به عنوان دانشجو معلم، حقوق دریافت می‌کنید. این مبلغ در سال 1403 بین 3.5 الی 4.5 میلیون تومان هست. که اگر دانشجوی خوابگاهی هم باشید هزینه خوابگاه جداگانه از حقوق شما کسر می‌شه.