رشته مهندسی نفت:فیلم معرفی+ درآمد، مهاجرت، دروس تخصص

معرفی کامل و جامع رشته مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت زیرگروه رشته ریاضیه. مهندسی نفت بین داوطلب های کنکور ریاضی بسیار محبوبه. اما برای تحصیل در اون باید چه درصدهایی کسب کنید؟ مهارتها و حتی دروس اون در دانشگاه چی هستن؟ درآمد و شرایط کاری برای یک مهندس نفت چطوره؟ مهارتهای لازم برای موفقیت در این فیلد تحصیلی چیا هستن؟

در ادامه به تمام سوالات بالا به صورت کامل جواب می‌دیم تا شما بتونید به بهترین شکل مهندسی نفت در دانشگاه رو بشناسید. اما قبل از اون حتما به سر به محتوای معرفی رشته‌ی مهندسی شیمی بزنید. به این دلیل که فارغ التحصیل های مهندسی شیمی هم به دلیل نزدیکی اون به نفت می‌تونن در ادامه وارد حیطه های نفتی بشن.

مهندسی نفت دقیقا چی هست؟

این موضوع کاملا واضحه که در رشته مهندسی نفت شما قراره با فرآیندهای مختلف مربوط به نفت و مشتقات اون سروکار داشته باشید. مهندسی نفت ترکیبی از نوآوری، اکتشاف و گسترشه.

مهندس های نفت در زمینه یافتن نفت و گاز برای برطرف کردن نیازهای مرتبط با انرژی کشور فعالیت می‌کنن. اونها روش هایی رو برای استخراج نفت و گاز از ذخایر جدید و قدیم در زیر سطح زمین ارائه می دن.

برای اینکه اطلاعات کامل و جامعی از مهندسی نفت به دست بیارید اول فیلم زیر رو ببینید تا به ادامه ی مقاله برسیم:

تا کجا می‌تونم مهندسی نفت رو ادامه بدم؟

اگر به هر دلیلی علاقه دارید که در دانشگاه بتونید تحصیلات خودتون رو تا مقاطع بالا ادامه بدید، رشته مهندسی نفت کاملا انتخاب مناسبیه و این امکان رو برای شما فراهم می‌کنه.

شما می‌تنید مهندسی نفت رو تا مقطع کارشناسی (لیسانس)، کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و دکتری ادامه بدید.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی نفت چیا هستن؟

به صورت کلی مهندسی نفت 4 گرایش اصلی داره. هر کدوم از این گرایش ها دروس خاصی رو دارن و می‌تونید با توجه به علاقتون یکی از اونهارو ادامه بدید. البته همه گرایش های مهندسی نفت دروس مشترکی رو هم با هم دارن. این 4 گرایش رو به همراه دروس تخصصیشون در عکس پایین می‌بینید.

چارت دروس دانشگاهی رشته مهندسی نفت

بازارکار دو گرایش 1) مهندسی مخازن نفت و 2) مهندسی بهره برداری از منابع نفت، حداقل در کشور ما بسیار محدوده. اما دو گرایش اول شرایط مطلوب تری رو از نظر بازارکار دارن.

دانشگاه های رشته مهندسی نفت

تعداد دانشگاه ها و شهرهایی که می‌تونید در اونها مهندسی نفت بخونید اصلا کم نیست. یعنی دست شما کاملا در انتخاب دانشگاه بازه. اما قطعا تحصیل در دانشگاه های تاپ کشور مثل همیشه اولین پیشنهاد ماست. برخی از دانشگاه های تاپ ارائه دهنده مهندسی نفت شامل موارد پایین هستن:

  1. تهران
  2. شریف
  3. امیرکبیر
  4. صنعت نفت تهران (این دانشگاه مربوط به خود شرکت نفت هست. اما برخلاف تصور عموم، با تحصیل در اون تضمینی برای استخدام شدن شما در شرکت نفت وجود نخواهد داشت.)
  5. و…

هزینه رشته‌ی مهندسی نفت در دانشگاه های مختلف

بعد از تحصیل در دانشگاه‌های روزانه امکان تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، شهریه پرداز، خودگردان آزاد و حتی در دانشگاه‌های دولتی به صورت شبانه برای دانشجوها در رشته‌های مختلف وجود داره. هزینه همه اونها در پایین اومده.

شهریه مهندسی نفت دانشگاه شهریه پرداز

هزینه‌ای که باید برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداز در زمینه مهندسی نفت بپردازید برای یک ترم در سال 1402 در حدود 15 میلیون تومان هست. البته معمولاً دانشگاه‌های شهر تهران حالت شهریه پرداز رو دارن و نه شهرهای دیگه.

هزینه رشته‌ی مهندسی نفت در حالت شبانه

تحصیل در دانشگاه‌های مختلف اما به حالت شبانه که دارای شهریه هست. در یک ترم تحصیلی در سال 1402 شهریه حدوداً 4 میلیون تومان هست که البته دانشگاه‌های خیلی کمی حالت شبانه رو در رشته‌ای مثل رشته مهندسی نفت دارن.

شهریه رشته مهندسی نفت دانشگاه آزاد

در دانشگاه‌های آزاد خوندن رشته‌هایی مثل مهندسی نفت در یک ترم در سال 1402 بین 7 تا 9 میلیون تومان متغیر بوده این هزینه با توجه به تعداد دروس تخصصی و عملی شما تعیین می‌شه.

هزینه رشته‌ی مهندسی نفت پردیس خودگردان

رشته‌های فنی مهندسی از جمله مهندسی نفت در دانشگاه‌های خودگردان آزاد یا پردیس خودگردان ارائه نمی‌شن.

کارنامه قبولی رشته مهندسی نفت

برای اینکه بتونید یه اطلاعات حدودی از درصد دروس داوطلب هایی که مهندسی نفت قبول شدند، رو بدست بیارید ما جدول زیر رو آماده کردیم:

دانشگاه شریف – روزانه 1401دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه امیرکبیر – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات44%رياضيات20%رياضيات25%
فيزيك68%فيزيك29%فيزيك53%
شیمی36%شیمی24%شیمی38%
درصد قبولی مهندسی نفت در کنکور 1401

بازارکار و درآمد مهندس نفت چطوره؟

برای ورود به بازارکار و در نتیجه داشتن درآمد از حوزه ای مثل نفت شما 2 راه دارید: 1) مستقل شدن 2) استخدام شدن.

مستقل شدن یک مهندس نفت

بازارکار استخدامی مهندسی نفت شرایط چندان خوبی رو نداره. به این دلیل که در کل نفت و مباحث مربوط به اون یک موضوع و زمینه خاص، مشخص و عمدتا مربوط به دولت هستن. پس شما نمی‌تونید در این زمینه برای خودتون و به شکل مستقل کار کنید.

استخدام شدن به عنوان مهندس نفت

شاید شنیدید که طبق اخباری به احتمال زیاد حداکثر تا 10 سال دیگه نیاز بشر به نفت از بین می‌بره یا بسیار کم می‌شه. همین جمله می‌تونه یک زنگ هشدار برای فارغ التحصیل های نفت باشه.

اما جدا از این موضوع، محیط هایی که امکان استخدام رو برای مهندس های نفت فراهم می‌کنن بسیار محدودن. به همین 2 دلیل نمی‌شه خیلی روی بازارکار مهندسی نفت حساب باز کرد و می‌شه گفت که شرایط خوبی رو نداره.

مهارت ضروری برای موفقیت در رشته‌ی مهندسی نفت

اصلی ترین و مهم ترین مهارتی که می‌تونه به شما برای بیشتر شدن احتمال استخدامتون کمک کنه مهارت شبکه سازی هست. به این دلیل که موقعیت های شغلی و استخدامی مهندسی نفت به شکل آگهی های استخدام نیستن که به دنبال شما بگردن.

پس باید سعی کنید از همون ابتدا، یعنی مثلا در دروه کارآموزیتون، با افراید که می‌بینید ارتباط بگیرید و خودتون و مهارت هاتون رو به اونها اثبات کنید. با این کار شما شناخته تر خواهید شد و امکان استخدام هم براتون چندین برابر می‌شه.

شرایط مهاجرت با رشته مهندسی نفت

  • اپلای تحصیلی برای دانشجوهای مهندسی نفت شرایط چندان خوبی رو نداره. به این دلیل که خیلی از کشورها، علی الخصوص کشورهای پیشرفته و بزرگ دنیا، روز به روز استخراج و حتی مصرف نفت رو در کشورشون کاهش می‌دن. همین موضوع باعث می‌شه نیاز به فارغ التحصیل نفت هم در اونها خیلی کم بشه.
  • مهاجرت کاری هم برای مهندس های نفت بد نیست اما نمی‌شه کلمه خیلی خوب رو هم براش استفاده کرد. مگر این که شما تخصص یا توانایی واقعا خاصی رو داشته باشید که استخدام شما برای شرکت های خارجی قانع کننده و مفید باشه.

مرکز مشاوره جدیدی نژاد تا آخر مسیر انتخاب رشته کنکور همراهتونه. دوستتون داریم 🙂