رشته فیزیک:بررسی درآمد، کارنامه قبولی، مهاجرت و مهارتهای لازم +فیلم

معرفی کامل رشته فیزیک در دانشگاه

رشته فیزیک زیرگروه رشته ریاضیه. ممکنه داوطلب های زیادی به خوندن فیزیک در دانشگاه علاقمند باشن. به همین دلیل در ادامه همه چیز رو درباره این فیلد تحصیلی به شما می‌گیم. مواردی از جمله بازارکار و درآمد، دانشگاه ها، درصدهای مورد نیاز برای قبولی فیزیک در کنکور، مهارتها لازم، امکان ادامه تحصیل و حتی انواع و شرایط مهاجرت.

معرفی کلی رشته فیزیک در دانشگاه

همه شما با ماهیت فیزیک در دانشگاه آشنا شدید، پس نیازی به تعریف نداره. اما نکته مهمی که نیازه درباره فیزیک در دانشگاه بدونید اینه که شما قراره یه رشته علوم پایه رو بخونید. حالا چرا این موضوع مهمه؟

به این دلیل که علوم پایه ها همیشه پرکار و پر از مطلب هستن. یعنی شما باید زمان خیلی زیادی رو برای مطالعه و یادگیری مطالب اونها بذارید. همچنین قطعا همکلاسی های شما هم افراد تاپی هستن و این موضوع تلاش چندین برابری رو می‌طلبه. برای اینکه اطلاعات کاملی راجع به فیزیک در دانشگاه به دست بیارید فیلم زیر رو ببینید که کیمیاگر اعظم جزء به جزء این رشته رو بررسی کرده:

تا چه مقطعی می‌تونم فیزیک بخونم؟

همیشه زمینه های علوم پایه از جمله فیزیک به دلیل قدمت زیادشون امکان ادامه تحصیل تا مقاطع بالا رو دارن. یعنی می‌تونید فیزیک رو تا مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه بدید.

اما این نکته رو در نظر داشته باشید که شما با لیسانس فیزیک هم می‌تونید وارد بازارکار بشید. اما اگر به دنبال انجام تحقیقات یا تبدیل شدن به هیئت علمی شدن هستید ادامه تحصیل می‌تونه انتخاب مناسبی باشه.

دروس دانشگاهی رشته فیزیک

فیزیک در مجموع به 4 گرایش تقسیم بندی می‌شه. هر 4 گرایش دروس مشترک و همچنین دروس تخصصی خودشون رو دارن. این چهار مورد عبارتند از:

  • گرایش اتمی-مولکولی
  • گرایش هسته ای
  • گرایش حالت جامدات
  • گرایش هواشناسی

دروس این گرایش ها:

دروس دانشگاهی رشته فیزیک

دقت کنید که این فیزیک با فیزیکی که در دبیرستان خوندید تفاوتهایی داره. به این دلیل که فیزیک دبیرستان تا حدودی عملی تر حساب می‌شد. در حالی که فیزیک دانشگاه کاملا تئوری هست. همین موضوع هم خوندن فیزیک در دانشگاه رو سخت می‌کنه.

شهرها و دانشگاه های رشته فیزیک

دانشگاه های زیادی هستن که تحصیل در رشته‌ی فیزیک رو برای شما ممکن می‌کنن. پس در انتخاب دانشگاه و حتی شهر محدودیتی ندارید. برخی از اونها شامل موارد پایین هستن:

  1. تهران
  2. شریف
  3. امیرکبیر
  4. شهید بهشتی
  5. علم و صنعت
  6. عباسپور (مدرک این دانشگاه از دانشگاه شهید بهشتی صادر می‌شه، اما موقعیت اون در دانشگاه شهید بهشتی نیست)
  7. خوارزمی (در شهر کرج، مزیت اصلی این دانشگاه نزدیک بودن به شهر تهران هست)
  8. صنعتی اصفهان (این دانشگاه از نظر علوم پایه واقعا سطح بالایی رو داره)
  9. فردوسی

و دانشگاه های شهرهای:

  1. شیراز
  2. سمنان
  3. یزد
  4. مازندران

و حتی:

  • آزاد
  • پیام نور و غیر انتفاعی شهرهای مختلف

کارنامه قبولی رشته فیزیک

دانشگاه صنعتی شریف – روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه تهران – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضيات64%رياضيات38%رياضيات32%
فيزيك88%فيزيك69%فيزيك56%
شیمی43%شیمی54%شیمی31%
درصد قبولی رشته فیزیک در کنکور 1401

آینده شغلی رشته فیزیک چطوره؟

  • بازارکار مستقل فیزیک خیلی گسترده نیست. یعنی نهایتا شما می‌تونید به صورت مستقل در آموزشگاه، مدارس غیردولتی یا به صورت خصوصی فیزیک تدریس کنید. اما در کل بازارکار مستقل فیزیک چندان تعریفی نداره.

استخدام شدن با رشته فیزیک

  • بازارکار استخدامی فیزیک اما به این شکله که شما بعد از فارغ التحصیلی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنید و به عنوان معلم در مدارس تدریس کنید. البته اگر قصد شما تدریس و معلم شدنه، فرهنگیان انتخاب بهتریه چون از زمان ورود به دانشگاه حقوق دریافت می‌کنید. برای اطلاعات بیشتر راجع به دانشگاه فرهنگیان روی دکمه زیر کلیک کنید:
  • گاها برخی ادارات و سازمان هایی که حوزه کاری تقریبا نزدیکی به فیزیک دارن هم ممکنه شمارو استخدام کنن. اما به صورت کلی بازارکار فیزیک خیلی خوب و ایده آل نیست.

مهارتهای لازم برای موفقیت در رشته فیزیک

برای این که در دانشگاه بتونید فیزیک رو با کمترین مشکل ممکن بخونید 2 مورد رو حتما در نظر داشته باشید.

  1. زیاد درس بخونید. بالاتر هم گفتیم که فیزیک علوم پایه به حساب میاد. در نتیجه برای مطالعه و در نتیجه یادگیری اون باید بتونید ساعات زیادی رو برای مطالعه اختصاص بدید.
  2. با نمره های کم جا نزنید. وقتی دانشجوی علوم پایه باشید تمام امتحانات شما تئوریه و مباحث هم بسیار سنگین هستن. پس ممکنه در برخی امتحان ها نمره های کم بگیرید. مهم اینه که بعد از این موضوع بتونید خودتون رو جمع و جور کنید و دقیق تر و بیشتر درس بخونید.
  3. مهارت های جانبی رو فرا بگیرید. اگر به هر دلیل مجبورید که فیزیک بخونید بدون شک مهارت های جانبی هم وجود دارن که به شما کمک کنن تا بعد ها در بازارکار بدرخشید و راحت تر کار پیدا کنید. حتما در زمان دانشجویی برای یادگیری اونها زمان بزارید.

شرایط مهاجرت با رشته فیزیک چطوره؟

  • اپلای برای ادامه تحصیل با فیزیک شرایط خیلی خوبی رو داره. اما این موضوع رو در نظر بگیرید که تحصیل در مقاطع بالای فیزیک سختی های خاص خودش رو داره.
  • مهاجرت کاری با فیزیک اما در کل خیلی خوب نیست. حتی در داخل کشور هم بازارکار فیزیک خیلی محدوده، پس در خارج از کشور هم شرایط خیلی تفاوت نداره.