رشته بینایی سنجی، بازارکار، درصدقبولی، مهارت ها و مهاجرت

معرفی رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی که با چشم پزشکی متفاوته، زیر گروه تجربیه و طول تحصیلی 4 ساله داره. در ادامه این زمینه از حوزه بینایی رو به صورت کامل توضیح می‌دیم. به شما می‌گیم که در دانشگاه چه دروسی رو باید بخونید، درصد قبولی در اون چقدره، درآمد و بازار کار بینایی سنجی چطوره. حتی مهارت‌های نرم برای موفقیت در این زمینه و شرایط مهاجرت به کشورهای مختلف برای یک بینایی سنج رو هم بررسی میکنیم.

رشته بینایی سنجی دقیقا چی هست؟

وظیفه یک بینایی سنج تشخیص و تصحیح مشکلات مربوط به بینایی و عیوب انکساری (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) در افراد هست. اما دقت کنید این فرد پزشک نیست که حق طبابت، انجام جراحی های مربوط به چشم و کارهایی از این قبیل رو داشته باشه.

دانشجوهای بینایی سنجی در زمان ورود به بازارکار، کارهای مختلفی از جمله تعیین نمره چشم و تجویز عینک، تشخیص سلامت چشم افراد برای دریافت گواهینامه، تشخیص سلامت بینایی دانش آموزها و افراد مختلف و… رو انجام می‌دن.

خب برای اینکه کامل و جامع بینایی سنجی رو بشناسید حتما حتما فیلم زیر رو ببینید. کیمیاگر اعظم رشته بینایی سنجی رو ریز به ریز بررسی کرده 🙂

تا چه مقطعی میتونم بینایی سنجی بخونم؟

شما می‌تونید علاوه بر مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکتری هم در زمینه بینایی سنجی تحصیل کنید. اما اکثر دانشجوهای بینایی سنجی معمولاً بعد از گرفتن لیسانس 1) مطب تاسیس می‌کنن یا 2) به استخدام یک مرکز مربوط به چشم در میان. اما اگر شما تمایل به ادامه تحصیل داشته باشید این امکان کاملاً برای شما فراهمه.

دروس دانشگاهی رشته بینایی سنجی

دروس دانشگاهی رشته بینایی سنجی÷÷÷

با توجه به چیزی که در عکس هم می‌بینید دانشجوهای بینایی سنجی در رابطه با ساختار چشم و اعصاب مرتبط با اون، ساختار عدسی ها، فیزیک، اوپتومتری چشم و… مباحث گسترده ای رو مطالعه می‌کنن.

در چه دانشگاه ها و شهرهایی می‌تونم بینایی سنجی بخونم؟

در شهرهای بزرگی مثل تهران، دانشگاه های ارائه دهنده بینایی سنجی زیادن ( مثلا دانشگاه های تهران و بهشتی). اما در شهرهای کوچیک تر خیلی نمی‌شه با قاطعیت در این مورد صحبت کرد. همه چیز به دفترچه انتخاب رشته اون سالی که قراره کنکور بدید بستگی داره. چون ممکنه دانشگاه های بعضی شهرها در برخی سالها بینایی سنجی رو داشته باشه و بعضی دیگه نه. 

کارنامه قبولی بینایی رشته سنجی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه علوم پزشکی شهید ایران – روزانه 1401دانشگاه علوم پزشکی مشهد – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
زمین شناسی33%زمین شناسی18%زمین شناسی69%
رياضيات56%رياضيات35%رياضيات44%
زیست شناسی49%زیست شناسی60%زیست شناسی47%
فيزيك38%فيزيك37%فيزيك56%
شیمی30%شیمی22%شیمی40%
درصدهای قبولی بینایی سنجی در سال 1401

آینده شغلی بینایی سنجی در ایران چطوره؟

به صورت کلی شما از 2 طریق می‌تونید با داشتن دانش بینایی سنجی وارد بازارکار بشید:

بازارکار مستقل بینایی سنجی

اصلی ترین کاری که در این مورد می‌تونید انجام بدید تاسیس مطبه. به شکلی که در اون به صورت انفرادی یا با گروهی از همکارهاتون به کارهایی که در بالا به اونها اشاره کردیم بپردازید. همچنین برخی بینایی سنج های مستقل بخش فروش عینک رو هم به مطبشون اضافه می‌کنن. با این کار هم درآمد بالاتری به دست میارن و هم می‌تونن نیاز بیمار رو راحت تر برطرف کنن.

شرایط استخدام با بینایی سنجی

شما این امکان رو دارید که درمراکز و کلینیک های مربوط به کارهای بینایی استخدام بشید. امکان استخدام برای شما کاملا وجود داره، اما دقت کنید که درآمد شما کمتر از درآمد یک بینایی سنج مستقله. به همین دلیله که اکثر این افراد سعی می‌کنن وارد بازارکار مستقل بشن.

مهارت های لازم برای موفقیت در رشته بینایی سنجی

مهارت های لازم برای موفقیت در رشته بینایی سنجی
  • روانشناسی و برقراری ارتباط موثر

مراجعین شما قرار نیست همیشه افرادی بالغ و با درک کامل باشن. اتفاقا بعضی اوقات شما با یک کودک یا فردی که به هر دلیلی دچار استرس یا مشکلات این چنینی می‌شه، در ارتباط هستید. پس به عنوان یک بینایی سنج باید بتونید با مهارت های روانشناسی، ارتباط موثری با این افراد برقرار کنید تا هم اونها تجربه خوبی از مراجعه به شما داشته باشن و هم شما بتونید با کمترین مشکل کار خودتون رو پیش ببرید.

  • کسب مهارت های جانبی

این مورد در شرایطی که وارد بازار کار مستقل می‌شید خیلی مفید خواهد بود، به این دلیل که برخی مهارتها به شما کمک خواهند کرد که راحت تر بتونید کسب و کار خودتون رو مدیریت کنید. یکی از این موارد بازاریابی هست. بازاریابی یعنی اینکه افراد مختلف رو با روش های تبلیغاتی موثر آگاه کنید که در چه لوکیشنی چه خدماتی رو ارائه می‌دید. همین کار هم باعث خواهد شد که افراد به شما مراجعه کنن.

شرایط مهاجرت از طریق بینایی سنجی

شما از2 راه می‌تونید برای مهاجرت به کشورهای مختلف دنیا با رشته بینایی سنجی اقدام کنید:

ادامه تحصیل بینایی سنجی در خارج از کشور

امکان اپلای برای ادامه تحصیل برای یک  دانشجوی بینایی سنجی ممکنه. اما مثل خیلی از زمینه های دیگه هم نیست که بتونیم اون رو قطعی و راحت بدونیم.

اپلای کاری با بینایی سنجی

اپلای برای کار در کشورهای مختلف برای یک بینایی سنج شرایط خیلی بهتری از مهاجرت تحصیلی داره. خصوصا اگر به کشورهای حوزه خلیج فارس برید. در این کشورها شما ما می‌تونید با درآمد و مزایای خیلی خوب مشغول به کار بشید. البته مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی هم غیر ممکن نیست اما با چالش همراهه.

چالشش هم این هست که شرکت یا سازمانی که قراره برای شما دعوت نامه استخدام بفرسته باید دلایل کافی برای مستعد و متخصص بودن شما در یک زمینه خاص رو داشته باشه. به شکلی که بتونه ادعا کنه کسی در اون کشور توانایی های شمارو نداره که جایگزین شما باشه. همین کار هم مشکلات خاص خودش رو داره.

البته اگر می‌خواید با این مشکلات مواجه نشید می‌تونید برای ورود به بازار کار از طریق مستقل در کشورهای خارجی اقدام کنید. به این شکل که  بگید قراره سرمایه ای رو برای تاسیس مطب یا مرکز درمانی تخصیص بدید و خودتون در اونجا به صورت مستقل کار کنید. با این کار احتمال اینکه بتونید به این کشورها برید خیلی خیلی بیشتر می‌شه.