رشته فلسفه، دروس تخصصی، درصدقبولی، درآمد، مهارتها و مهاجرت

معرفی کامل رشته فلسفه در دانشگاه

رشته فلسفه که زیر گروه رشته انسانیه، علاقمندان خاص خودش رو در بین دانش آموزها  داره. برای شناخت بهتر فلسفه در دانشگاه در ادامه اون رو به صورت کامل برای شما باز می‌کنیم. همچنین درباره دروس عمومی و تخصصی، دانشگاه های ارائه دهنده، درصد قبولی، بازار کار و درآمد، مهارت های نرم و حتی انواع مهاجرت و شرایط اون هم صحبت خواهیم کرد.

رشته فلسفه در دانشگاه دقیقا چی هست؟

 در یک جمله می‌شه گفت که فلسفه قراره به شما فلسفیدن رو یاد بده. فلسفیدن به شما کمک می‌کنه که بتونید در هر زمینه مربوط به اندیشه ای وارد بشید و دربارش فکر کنید.

به عبارت دیگه فلسفه فعالیت یا مجموعه ای از فعالیت هاست که برای درک جهان، در تمام جنبه های اون انجام می‌شه. فلسفه 4 رکن داره:

  1. فلسفه نظری (متافیزیک و معرفت شناسی)
  2. فلسفه عملی (اخلاق، فلسفه اجتماعی و سیاسی، زیبایی شناسی)
  3. منطق
  4. تاریخ فلسفه

امکان ادامه تحصیل در رشته فلسفه تا کجا فراهمه؟

شما میتونید فلسفه رو علاوه بر مقطع کارشناسی، مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، حتی تا مقاطع بالاتر از اون هم چه در کشور و چه در خارج از ایران ادامه بدید و در این زمینه هیچ محدودیتی برای شما وجود نداره.

دروس تخصصی و اصلی فلسفه در دانشگاه

دروس تخصصی و اصلی رشته فلسفه در دانشگاه

با توجه به تصویر بالا در دانشگاه به اکثر زمینه های مربوط به رشته فلسفه گریزی زده می‌شه. پس اگر می‌خواید بعد از اتمام تحصیلتون حرفی برای گفتن داشته باشید باید حتما جدا از دانشگاه مطالعه جانبی انجام بدید. تا درک فلسفی شما هم در زمینه های مختلف بالا بره.  این موضوع حتی به فرایند ورود شما به بازار کار هم کمک خیلی زیادی خواهد کرد.

در چه شهرها و دانشگاه هایی می‌تونم فلسفه بخونم؟

 تعداد دانشگاه های که امکان تحصیل در فیلد تحصیلی فلسفه رو به شما می‌دن واقعاً زیاده به شکلی که تقریباً هر استانی حداقل در شهرهای مرکزی خودش دانشگاه هایی رو داره که بتونید در اونها فلسفه بخونید.

اما قطعاً تحصیل در دانشگاه های تاپ تهران و بعد از اون شهرهای بزرگ باید اولویت کار شما باشه، به این دلیل که به عنوان دانشجوی فلسفه شما باید در زمینه های مختلف بعد از مطالعات زیاد با افراد  گفت و گو داشته باشید. در نتیجه هرچی سطح علمی این افراد بالاتر باشه بدون شک این موضوع در پیشرفت شما ه تاثیر گذار خواهد بود. این امکانی هست که دانشگاه های تاپ کشور در شهرهای بزرگ به شما می‌دن.

کارنامه قبولی فلسفه

توی جدول زیر میتونید حدود درصدهایی که داوطلب های کنکور سالهای قبل زدند و فلسفه قبول شدند رو ببینید:)

با توجه به گفته های کیمیاگر اعظم، تخمین رتبه روش علمی و دقیقی برای پیش بینی کنکورتون نیست چرا که شرایط کنکور سال به سال تغییر میکنه بنابراین بهتره به جای تخمین رتبه، حدود درصدهای داوطلب های سالهای قبل رو ببینید و تمرکزتون روی کسب رتبه خوب بذارید.

دانشگاه تهران – روزانه 1401دانشگاه شهید بهشتی – روزانه 1401دانشگاه علامه طباطبایی – روزانه 1401
درسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درستدرسدرصد پاسخ درست
رياضي79%رياضي67%رياضي15%
اقتصاد87%اقتصاد62%اقتصاد20%
ادبیات تخصصی91%ادبیات تخصصی47%ادبیات تخصصی19%
عربی تخصصی100%عربی تخصصی80%عربی تخصصی41%
تاریخ و جغرافیا96%تاریخ و جغرافیا29%تاریخ و جغرافیا16%
علوم اجتماعی100%علوم اجتماعی88%علوم اجتماعی27%
فلسفه و منطق65%فلسفه و منطق61%فلسفه و منطق38%
روانشناسی93%روانشناسی84%روانشناسی33%
درصدهای قبولی فلسفه در سال 1401

آینده شغلی فلسفه در ایران چطوره؟

در کل موقعیت های شغلی مربوط به فلسفه در ایران کم هستن و محدودیت های خاص خودشون رو دارن. یعنی اگر بخواید راحت تر و سریع تر وارد بازار کار بشید بهتره فیلد تحصیلی خودتون رو در مقاطع بالاتر تغییر بدید یا در زمینه های کاری دیگه به شروع به فعالیت کنید.

  • بازار کار مستقل فلسفه شرایط خوبی رو در کشور ما نداره به این دلیل که خیلی نمی‌شه در اون به صورت مستقل در کشور کار کرد. اما در کشورهای خارجی شرایط مستقل شدن از طریق فلسفه خیلی بهتره.

امکان استخدام با رشته فلسفه وجود داره؟

  • شرایط استخدامی اما کمی اوضاع بهتری رو داره. فارغ التحصیل های فلسفه می‌تونن به عنوان معلم در دبیرستان ها یا به عنوان استاد در دانشگاه فعالیت کنن. همچنین برخی مراکز پژوهشی وجود دارن که به افرادی با علم فلسفه در زمینه های کاری مختلف نیاز دارن. 

مهارت های نرم مورد نیاز برای موفقیت در فلسفه

  1. فن بیان و مباحثه. فلسفه یعنی تحلیل موضوعات مختلف از دیدگاه های گوناگون. در نتیجه برای اینکه شما بتونید موضوعات رو به خوبی و به بهترین شکل ممکن تفسیر کنید. یعنی باید بتونید از کلمات و جملات مناسب هم استفاده کنید. این موضوع هم به معنی داشتن مهارت فن بیانه کاملا مهارت اکتسابی هست و می‌تونید به مرور اون رو در خودتون ایجاد کنید.
  2. زبان تخصصی. برای این که بتونید در رشته فلسفه جزو بهترین ها باشید نیاز هست که منابع دست اول رشته خودتون که به زبان های خارجی هستن رو بخونید. این کار هم نیازمند داشتن سطح بالایی از زبان هست. پیشنهاد می‌کنیم به مرور اگر سطح زبان پایینی دارید روی این مهارت کار کنید.
  3. مطالعات جانبی. بالاتر هم درباره اهمیت مطالعه مازاد کردیم. اگر قصد موفقیت در زمینه تحصیلیتون رو دارید، نباید به مباحث و دروس دانشگاهی اکتفا کنید یعنی باید کتابخون باشید و از این کار لذت ببرید.

امکان مهاجرت با رشته فلسفه چطوره؟

اپلای تحصیلی با فلسفه

شرایط برای اپلای تحصیلی از طریق فلسفه خیلی عالیه. اما اصلی ترین رکن اون داشتن سطح خیلی خوبی از زبان کشور مقصدتونه. خوندن فلسفه حتی به زبان فارسی هم چالش برانگیزه. پس اگر بخواید در کشورهای مختلف رایگان تحصیل کنید باید به زبان اون کشور تسلط خیلی زیادی داشته باشید.

مهاجرت کاری با فلسفه

مهاجرت کردن برای کار در کشورهای دیگه هم کاملا ممکنه اما نسبت به حالت تحصیلی کمی سخت تره. اما با این حال اگر بتونید توی یکی از زمینه های فلسفه وارد بشید و به قولی در اون تخصص پیدا کنید، احتمال استخدام شدن چندین برابر خواهد شد.