امتحان نهایی زبان انگلیسی: مفهومی‌شدن سؤالات زبان

بررسی صفر تا صد سطح سوالات امتحان نهایی زبان انگلیسی

در کیمیاگرخونه، درباره مفهومی‌شدن امتحانات نهایی دروس مختلف صحبت کردیم و این بار نوبت به زبان انگلیسی رسیده. در این مطلب، سطوح مختلف سؤالات امتحان نهایی زبان رو توضیح می‌دیم و مثل همیشه، برای هر کدوم مثالی می‌زنیم تا بهتر متوجه شون بشید.

دسته بندی سبک سؤالات امتحان نهایی زبان انگلیسی

سیستم جدید طراحی سؤال امتحانات نهایی طوریه که سؤال‌ها در دو سطح طرح می‌شن. سؤالات سطح اول درواقع هم‌تراز و مشابه سؤالات نهایی سال‌های قبلن، یعنی پیش از این‌که امتحانات نهایی به سمت مفهومی‌شدن برن. اما سؤالات سطح دوم، سؤال‌هایی هستن که دشوارتر، سخت‌تر و مفهومی‌ترن.

سطح اول سؤالات زبان انگلیسی نهایی:سوالات ساده و تکراری

این سطح، سه سبک سؤال رو در بر می‌گیره که مجموعاً ۱۶ نمره از امتحان نهایی رو تشکیل می‌دن.

به‌یاد‌آوردن

ساده‌ترین نوع سؤال در امتحان نهایی زبان، مربوط به لغته. یعنی  اگه لغات کتاب رو به‌خوبی خونده باشید، به‌‌راحتی می‌تونید در این سؤال، نمره کامل رو کسب کنید.

فهمیدن

یکی از مثال‌های این سبک سؤال‌‌ها، پرکردن جاهای خالی مربوط به یک داستان کوتاه یا مکالمه بین د‌ونفره. درواقع، شما باید موقعیتی که سؤال براتون تصویرسازی می‌کنه رو خوب درک کنید و بفهمیدش تا بتونید کلمات داده‌شده رو در جای درست خودشون قرار بدید، به‌طوری که جملات معنا و ربط منطقی به هم داشته باشن.

به‌کاربستن

در این نوع سؤالات، باید بتونید از اطلاعات گرامری که قبلاً یاد گرفتید، به‌درستی استفاده و نکات تئوری رو در عمل پیاده کنید.

  • مثال: شکل تفصیلی و عالی صفات زیر را بنویسید:

angry / Strong / Hot / Far

سطح دوم سؤالات امتحان نهایی زبان انگلیسی:سوالات خلاقانه امتحان نهایی زبان

۲۰درصد باقی‌مونده از نمره امتحان نهایی رو سؤالات سطح دوم تشکیل می‌دن. همون‌طور که گفتیم، در سطح دوم وارد سؤالات چالشی و تحلیلی می‌شیم. یعنی سؤالاتی که وجه تمایز امتحانات نهایی جدید با امتحانات سال‌های گذشته هستن. در این سطح هم سه نوع سؤال وجود داره که در ادامه توضیحشون می‌دیم.

تحلیل‌کردن

  • مثال: کلمه ناهماهنگ را پیدا کنید.

travel/trip/nation/journey ………

local/international/domestic/national ……..

Europe/Asia/Spain/Africa ……..

درواقع، برای پاسخ‌دادن به این سؤال باید بتونید مفاهیم رو تحلیل و تفا‌وت‌ها رو پیدا کنید.

ارزشیابی‌کردن

در این نوع سؤال، مثلاً ازتون خواسته می‌شه که اطلاعات داده‌شده در سؤال رو بخونید و درست و غلطش رو مشخص کنید یا چیزی که در سؤال گفته شده رو انجام بدید.

آفریدن

سؤالات آفریدن معمولاً از شما می‌خوان که یه چیزی رو ابداع کنید. در امتحان نهایی انگلیسی، مثلاً سؤال ازتون می‌خواد که با کلمات داده‌شده، یه جمله‌ یا درباره یه موضوع خاص، چند پاراگراف بنویسید. در حل این سؤال‌ها، فراموش نکنید که تک‌تک قواعد گرامر رو رعایت کنید. 

حالا که با سطح‌بندی و انواع سؤالات زبان آشنا شدید، حتماً محتوای روش مطالعه زبان برای امتحان نهایی رو هم در سایت کیمیاگرخونه بخونید.