مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان: فرهنگیان خوبه؟ بریم؟

مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان
مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان

مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

قطعا تحصیل در هر رشته و دانشگاهی مزایا و معایب خودش رو داره و دانشگاه فرهنگیان هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل در ادامه معایب و مزایای اصلی تحصیل در دانشگاهی مثل فرهنگیان و حتی شهید رجائی رو براتون توضیح می‌دیم.

ویژگی های مثبت و مزایای دانشگاه فرهنگیان

ویژگی ها و مزایای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

ورود به دانشگاه فرهنگیان مزایای خیلی زیادی داره به همین دلیل هم هست که افرادی زیادی طرفدار اون هستن. برخی از اونهار رو در پایین آوردیم:

1. تضمین شغلی

وقتی شما وارد دانشگاه فرهنگیان بشید خیالتون از این بابت راحت خواهد بود که قطعا بعد از اتمام 4 سال تحصیلتون قرار هست ک به عنوان معلم در مدارس شروع به کار کنید.

2. داشتن درآمد در دوران دانشجویی

مستقل شدن از نظر مالی در سن 18 سالگی مزیت مهمی هست که دانشگاه فرهنگیان برای دانشجوهاش فراهم می‌کنه. یعنی دانشگاه فرهنگیان به محض ورود به شما حقوقی رو پرداخت میکنه که در محتوای مربوط به حقوق دانشگاه فرهنگیان کامل راجع بهش صحبت کردیم.

3. سابقه کار در دوران دانشجویی

شما به عنوان یک دانشجو معلم قرار هست که 4 سال تحصیل کنید و در کل باید 30 سال هم در مدارس خدمت کنید. نکته مهم اینجاست که 4 سال تحصیل شما هم به عنوان سابقه شما به حساب میاد. یعنی بعد از خروج از دانشگاه باید 26 سال تدریس کنید. همچنین بعد از ترم 4 شما دوره کارورزی خودتون رو در مدارس شروع می‌کنید تا با محیط تدریس به ورت عملی آشنا بشید.

4. داشتن بیمه

وقتی که در دانشگاه فرهنگیان شروع به تحصیل کنید کارمند دولت به حساب میاید و مثل همه‌ی کارمندان دولت برای شما بیمه رد می‌شه.

5. معافیت از خدمت سربازی

این ویژگی برای دانشجو های پسر یک ویژگی مهم هست به این دليل اونها خدمت سربازی ندارن و فقط باید دوره آموزشی رو بگذرونن.

مشکلات و معایب دانشگاه فرهنگیان

ورود به دانشگاه فرهنگیان علاوه بر مزایای زیادی که داره می‌تونه با معایب و مشکلاتی هم همراه باشه که برخی از اونها اشاره می‌کنیم.

مشکلات و معایب تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

1. حقوق کم به نسبت سایر کارمندها

همونطور که گفتیم شما به محض ورود به دانشگاه فرهنگیان کارمند رسمی دولت به حساب میاید. اما حقوقی که شما دریافت می‌‌کنید به نسبت حقوق بقیه کارمندهای دولت در سایر ارگان ها حقوق کمی به حساب میاد.

2. سطح علمی نسبتا ضعیف دانشگاه

تا چند سال پیش اساتید دانشگاه های فرهنگیان حتی با مدرک لیسانس هم در دانشگاه ها تدریس می‌کردن. اما چند سالی هست که فقط اساتیدی با مدرک دکتری به عنوان اساتید دانشگاه فرهنگیان استخدام می‌شن و این مشکل تا حد زیادی حل شده.

3. کسر از حقوق برای هزینه های دانشگاه

به این دلیل که دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه هیئت امنایی هست بخشی از هزینه های خودش رو از حقوق دانشجو ها به دست میاره. به این شکل که از دانشجوهای ترددی 25 درصد و از دانشجو های خوابگاهی 45 درصد از حقوقشون رو کسر می‌کنه. حتی اگر شما از این امکانات هم استاده نکنید باز هم این مبلغ از کل حقوق شما در هر ماه کسر می‌شه.

4. محدودیت در تغییر محل خدمت

در دفترچه منتشر شده توسط زمان سنجش در کنار هر رشته ای نوشته شده که محل خدمت شما بعد از اتمام تحصیلاتتون کجا خواهد بود. حتما در زمان انتخاب رشته با دقت یه این مورد توجه کنید به این دلیل که تا 5 سال اول خدمتتون نمی‌تونید محل خدمت رو به راحتی تغییر بدید. و قطعا محلی که قرار هست در اون کار بکنید به دلیل مشکلاتی از جمله رفت و آمد دارای اهمیت زیادی هست. طبق دفترچه سازمان سنجش شما امکان خروج از بوم استان خودتون رو به هیچ وجه ندارید.

5. محدودیت در تغییر رشته

خیلی ها با این تصور که می‌تونن وارد یه رشته مثلا آموزش ابتدایی بشن و بعدها اون رو به رشته دیگه‌ای مثلا آموزش ریاضی تغییر بدن این کارو انجام می‌دن. در حالی که این کار خیلی سخت و در مواردی غیر ممکنه. پس سعی کنید به هوای تغییر رشته در آینده، در دانشگاه فرهنگیان وارد رشته ای که بهش علاقه ندارید نشید.

6. محدودیت برای ادامه تحصیل

معلم ها در دانشگاه فرهنگیان به 3 دسته تقسیم می‌شن:

  1. دبیرها (مجموعا 24 ساعت یا 3 روز در هفته باید کار کنن)
  2. معلم های ابتدایی
  3. و معلم دانش آموزهای با شرایط خاص

دو دسته پایین باید از شنبه تا چهارشنبه رو تا ساعت 12 ظهر در مدرسه باشن. به همین دلیل شرکت در دانشگاه برای ادامه تحصیل برای معلم های ابتدایی و معلم دانش آموزهای با شرایط خاص عملا غیر ممکن هست.

مگر این که با موافقت مدیر اون مدرسه در روزهایی که دانشگاه هستن برای خودشون جایگزین قرار بدن که کمتر مدیری با این موضوع موافقت می‌کنه.

7. وجود تفکیک جنسیتی

در دانشگاه قطعا شنیدید که دانشگاه های فرهنگیان تک جنسیتی هستن. این موضوع از خیلی جهات یک عیب به حساب میاد به این دلیل که ممکنه روی مهارت های ارتباطی یک معلم تاثیر بذاره و اون شخص نتونه بعد ها هم با اولیای دانش آموزهاش به خوبی ارتباط بگیره. البته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از این مورد مستثنی ست و فضای اون دانشگاه بصورت مختلطه.