تراز قبولی دانشگاه فرهنگیان 1403 : برای تجربی، ریاضی، انسانی و هنر

تراز قبولی دانشگاه فرهنگیان 1403 برای رشته های تجربی،ریاضی، انسانی و هنر
تراز قبولی دانشگاه فرهنگیان 1403 برای رشته های تجربی،ریاضی، انسانی و هنر

دونستن تراز قبولی دانشگاه فرهنگیان در رشته‌‌های مختلف به شما کمک می‌کنه که بدونید برای قبولی در دانشگاه تربیت معلم باید چه حداقل‌هایی رو داشته باشید. به این دلیل که تراز شما یکی از ملاک‌های نمره‌دهی در فرهنگیان هست.

همچنین در هر رشته‌ای که هستید، چه ریاضی، تجربی، انسانی و چه هنر، می‌تونید مطالعه خودتون رو هدفمند و در جهت ترازی که برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان بهش نیاز دارید برنامه ریزی کنید و طبق اون پیش برید.

 

حداقل تراز برای انتخاب رشته فرهنگیان باید چقدر باشه؟

قبلا در صفر تا صد قبولی دانشگاه فرهنگیان هم بهتون گفتیم که حداقل ترازی که به شما این اجازه رو می‌ده تا بتونید فرهنگیان رو انتخاب کنید، تراز 6000 و بالاتر از اون هست. این مقدار برای تمام رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و هنر مشترکه.

همچنین باید بدونید که با ترازی کمتر از این مقدار در کنکور سراسری، نمی‌تونید برای انتخاب دانشگاه فرهنگیان و شرکت در مصاحبه اقدام کنید.

حداکثر سن مجاز برای انتخاب رشته‌ی فرهنگیان چقدره؟

شما باید در بالاترین حالت ممکن 22 سال داشته باشید تا بتونید وارد رقابت سنگینی که برای ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود داره، بشید. قبلا این سن حداکثر 24 سال بود که طبق قوانین جدید این سن کاهش پیدا کرده.

تراز لازم برای قبولی قطعی در دانشگاه فرهنگیان

درسته که گفتیم شما باید حداقل تراز 6000 رو کسب کنید تا بتونید در انتخاب رشته فرهنگیان رو انتخاب کنید. اما داشتن این تراز و حتی سن کمتر از 22 سال، به معنی قبولی قطعی شما نیست. یعنی فقط مجوزی هست که به شما اجازه شرکت در انتخاب دانشگاه فرهنگیان و شرکت در مصاحبه فرهنگیان رو می‌ده.

تراز چه تاثیری در نوع قبولی دانشگاه فرهنگیان داره؟

اگر شما کسی هستید که برای انتخاب دانشگاه فرهنگیان و حاضر شدن در مصاحبه مجاز شدید، شاید براتون سوال شده باشه که تفاوت این که تراز شما خود 6000 باشه یا مثلا 8000 در روند قبولی دانشگاه فرهنگیان چیه؟ آیا کسی که تراز بهتری داره و کسی که تراز متوسطی داره یک شانس رو در قبولی فرهنگیان دارن؟

برای جواب به این سوال باید بدونید که وقتی که شما در دانشگاه فرهنگیان قبول می‌شید، همزمان با این قبولی 3 موضوع مهم هم برای شما تعیین می‌شن:

  1. دانشگاه محل تحصیل
  2. رشته‌ی قبولی
  3. محل خدمت

همچنین میزان تاثیر تراز، سوابق تحصیلی و… هم طبق موارد پایینه:

  • 50%  سوابق تحصیلی شما
  • 25%  ارزیابی شایستگی معلمی
  • 15%  نتیجه کنکور سراسری
  • 10%  نتیجه آزمون اختصاصی فرهنگیان

در نتیجه تفاوت تراز بالا و پایین در اینه که، تراز خوب در انتخاب محل خدمت و رشته‌ی قبولی دست شما رو خیلی بازتر می‌ذاره. یعنی می‌تونید مدارس و شهرهای بهتر و نزدیک‌تر و همچنین رشته‌‌ی موردعلاقه خودتون رو برای 30 سال خدمت و تدریس انتخاب کنید.

پس تراز دقیق و قطعی قبولی در فرهنگیان با توجه به رشته و محل خدمت موردنظر شما می‌‌تونه متفاوت باشه.