گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه: حین درس خوندن آهنگ گوش بدم؟

گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه + حین درس خوندن آهنگ گوش بدم؟
حین درس خوندن آهنگ گوش بدم؟

گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه یادگیری رو افزایش میده؟  برای درس خوندن چه نوع آهنگی گوش بدم؟ اصلاً گوش دادن به آهنگ به درس خوندن و یادگیری کمکی می‌کنه؟ آیا می‌تونم به کمک موسیقی تمرکز بیشتری برای درس خوندن پیدا کنم؟ برای اینکه جواب این سوالات را متوجه بشید با ما همراه باشید.

حین درس خوندن میتونم به موسیقی گوش بدم؟

بهتره  وقتی برای اولین بار یک مبحث درسی رو مطالعه می‌کنید به هیچ عنوان در اون زمان به موسیقی گوش ندید. اما در زمان‌هایی مثل وقتی که دارید آزمون‌هاتون رو تحلیل می‌کنید، تست‌زنی انجام می‌دید یا دروستون رو به صورت خیلی سطحی مرور می‌کنید، می‌تونید از موسیقی به عنوان ابزاری برای یادگیری بیشتر و بهتر استفاده کنید.

فواید گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه

اولین فایده‌ای که گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه داره این هست که موسیقی صدای محیط اطراف رو می‌گیره.

اگه در خونه در حال درس خوندن باشیم به احتمال زیاد براتون پیش اومده که مثلاً مادرتون در حال صحبت با شخصی باشه تلویزیون فوتبال پخش کنه و مواردی از این قبیل که همگی باعث از بین رفتن تمرکز شما میشن. اما به کمک موسیقی شما می‌تونید تا حدی این حواس پرتی رو کاهش بدید.

آیا گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه واقعاً تمرکز رو بالا می‌بره؟

قطعاً گوش دادن به هر نوع آهنگی در زمان درس خوندن نمی‌تونه تمرکز شمارو بالا ببره. اما چرا؟ به این دلیل که موسیقی یادگیری رو کاهش می‌ده.

طبق یه تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ در دانشگاه میشیگان انجام شد این موضوع اثبات شد که گوش دادن به هر نوع موسیقی در هنگام مطالعه یا خوندن یک مطلب، امکان یادگیری یک موضوع جدید برای مغز ما کمتر می‌شه!

هنگام مطالعه موسیقی گوش بدم یا نه؟

بهتره این کار رو نکنید، چون به صورت کلی و در اکثر اوقات گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه اصلا به شما کمکی نمی‌کنه. یعنی اگر توانایی این موضوع رو داشته باشید که بتونید موسیقی رو در حین درس خوندن کنار بذارید خیلی بهتره.

موسیقی بی‌کلام یا با کلام؟ کدوم برای مطالعه بهتره؟

  قطعا موسیقی که بدون کلام باشه می‌تونه کمتر باعث از بین رفتن تمرکز و دقت شما بشه. چون موسیقی با کلام به دلیل صحبت‌هایی که درش انجام می‌شه ذهن شما رو درگیر خودش می‌کنه.

 پس با اگر موسیقی نمی‌تونید درس بخونید حداقل سعی کنید از آهنگ‌های بدون کلام استفاده کنید.

به جای موسیقی از چه چیزی برای تمرکز کردن استفاده کنم؟

از اونجایی که گفتیم  گوش دادن به موسیقی درهنگام مطالعه معمولاً چه به صورت بی‌کلام و چه به صورت باکلام می‌تونه تمرکز شما رو به هم بزنه. اما می‌تونم از چه چیزی به جای موسیقی استفاده کنم تا هم صداهای اطراف کم بشه و هم بتونم تمرکز بالا حین مطالعه داشته باشم؟

 پیشنهاد ما استفاده از اپلیکیشن Sleep Sounds هست. این برنامه صداهای موجود در طبیعت را برای شما شبیه سازی می‌کنه.اما مزیت این صداها به موسیقی چیه؟

  1.  ویژگی که صداهای موجود در طبیعت دارند این هست که از یه جایی به بعد تکرار میشن  یعنی مغز شمابه اون عادت می‌کنه و دیگه نمی‌شنودشون و به راحتی می‌تونید هم صداهای اطراف رو کم کنید و هم تمام تمرکزتون رو برای درس خوندن بذارید. 
  2. مود ندارن. یعنی احساسات شمارو درگیر نمی‌کنن که باعث حواس پرتی شما بشن.
  3. قابل تنظیم هستن. شما در این اپلیکیشن می‌تونید تلفیقی از چند صدای مختلف موجود در طبیعت رو در یک آهنگ بیارید و بهشون گوش بدید.

گوش دادن طولانی در زمان مطالعه موسیقی اثر بدی روی ذهن داره؟

قطعاً بله. چه از موسیقی بی‌کلام استفاده می‌کنید،  چه صداهای طبیعت و چه از موسیقی عادی باید تلاش کنید که در طولانی مدت بدون نیاز به اون‌ها بتونید خودتون درس بخونید و تمرکزتون رو جمع کنید. به این دلیل که هر چقدر هم  برای شما تکراری شده باشه و حواستون رو پرت نکنه باز هم بخشی از ذهن شما، هر چقدر هم کم،  درگیر اونه.