بی دقتی محاسباتی در آزمون: راهکارهایی برای کاهش خطای محاسباتی

بی دقتی محاسباتی در آزمون + راهکارهایی برای کاهش خطای محاسباتی
بی دقتی محاسباتی در آزمون

انجام دادن بی دقتی محاسباتی در آزمون یکی از مشکلات اکثر دانش آموزهای درس خون و غیر درسخونه.  رتبه برترها هم گاهاً زمانی که آزمون‌هاشون رو تحلیل می‌کنن به این نتیجه می‌رسن که چقدر بی‌دقتی محاسباتی در حل مسائل داشتن. رفع این مشکل میتونه به افزایش تراز شما توی آزمون ها خیلی کمک کنه.

اگر شما هم در آزمون‌ها و حتی در زمان تست زنی با اشکالات محاسباتی کم یا زیاد مواجه می‌شید برای رفع این مشکل با ما همراه باشید.

چگونه دقت خودمون رو افزایش بدیم؟

5 دلیل اصلی که منجر به خطای محاسباتی میشن رو در ادامه معرفی می‌کنیم تا با شناخت و کار کردن روی اون‌ها به مرور دقت شما در حل محاسبات بالا بره.

اضطراب از دلایل اصلی بی دقتی در آزمون!

اضطراب که یک مشکل پنهان به حساب میاد می‌‌تونه زمینه‌ساز مشکلاتی از قبیل بی‌دقتی محاسباتی در آزمون بشه.  این شکل که وقتی شما دچار استرس و اضطراب می‌شید این احساسات خودشون رو در عملکرد شما بروز میدن. در واقع شما بدون اینکه متوجه بشید بی دقتیهای زیادی از جمله بی‌دقتی در محاسبات را انجام می‌دید.

مثل کیانا عباسی رتبه 297 دانشجوی دندان پزشکی شهید بهشتی، در یکی از آزمون‌ها حاصل ضرب 2 در 7 رو 14 به دست آورده بود! اما  شخصی مثل کیانا که یک رتبه برتره آیا ضرب دو عدد یک رقمی رو بلد نبوده؟  قطعاً دلیل بر مشکل اضطراب حاصل از آزمونه.

بی دقتی در آزمون رو با حل کامل سوالات از بین ببرید

 خیلی اوقات بچه‌ها وقتی در حال حل مسائل  یا انجام محاسبات هستن، وسط حل کردنشون به یک بخشی که دقیقاً در گزینه ها وجود داره می‌رسن. اشتباهی که بچه‌ها انجام میدن اینه که اون گزینه رو فوراً انتخاب می‌کنن.

باید دقت کنید که امتحان تستی مثل آزمون‌های آزمایشی و کنکور با امتحانات تشریحی و امتحان نهایی متفاوتن. در امتحانات تشریحی یا نهایی، جواب آخر شما فقط 0.25 تا 0.5 نمره ارزش داره.

اما در کنکور فقط و فقط جواب آخر مهمه و تا زمانی که مطمئن نشدید حل شما به انتها نرسیده نباید سراغ گزینه‌ها برید. چون ممکنه طراح برای اشتباه کردن شما، بخشی از جواب رو در گزینه‌ها قرار داده باشه.

استفاده از ماشین حساب در سال کنکور ممنوع!

 اگر جزو افرادی هستید که دچار بی‌ دقتی محاسباتی در آزمون میشید و در عین حال هم در زمان تست زدن یا انجام هر محاسباتی از ماشین حساب استفاده می‌کنید نباید دنبال راه حل باشید. به این دلیل که خودتون می‌تونید مشکل رو به راحتی با کنار گذاشتن ماشین حساب برای همیشه، حل کنید.

به این دلیل که ماشین حساب به مرور باعث میشه که ذهن شما تنبل بشه و حتی در آزمون هم که ماشین حسابی وجود نداره، انجام محاسبات رو برای شما سخت می‌کنه.

 درمان بی دقتی در آزمون با کامل خوندن صورت سوال

خیلی اوقات بچه‌ها در جلسات آزمون یا حتی کنکور بدون هیچ دلیلی هول میشن و صورت سوال رو با عجله و بدون دقت می‌خونن.  در اکثر اوقات در چنین شرایطی کلمات مهم و دامدار سوال رو متوجه نمی‌شن.

در چنین شرایطی بهتره سعی کنید فعل‌ها و کلمات چالشی رو در همون دفعه اول که می‌خونیدشون، یک روش مشخص علامت گذاری کنید. مثلاً می‌تونید بالای فعل‌های منفی یک علامت مثبت بذارید. در نتیجه اگر براتون سوال شد که صورت سوال از شما چی خواسته بود مجبور نشید از ابتدا کل سوال رو بخونید.

کاهش بی دقتی محاسباتی  در آزمون و تست زنی با مرتب نویسی

اگر دقت کرده باشید در چند سال اخیر بخش زیادی از سوالات محاسباتی و حل کردنی آزمون‌های آزمایشی و کنکور شامل مسائل و سوالات چند مرحله‌ای بوده.  در این بخشه که تعداد زیادی از دانش آموزها دچار بی دقتی محاسباتی در آزمون می‌شن.

به همین دلیل مهمه که  شما در حین انجام محاسبات مرتب بنویسید تا بتونید در زمان مناسب و بدون آشفتگی جواب هر بخش رو پیدا و از اون برای حل بخش‌های بعدی استفاده کنید و در آخر هم به جواب نهایی برسید.

دیدگاه رتبه های برتر در مورد بی دقتی محاسباتی چیه؟

برای اینکه بتونیم مشکل بی دقتی های محاسباتی رو حل کنیم باید از تجربه افراد موفق هم درس بگیریم. آریا معتمدی جهرمی رتبه 7 کنکور تجربی سال 1398 و دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران در مصاحبه با کیمیاگر اعظم به این سوال پاسخ میده که چطور بی دقتی هامون رو کاهش بدیم: