چالش های کنکور: معجزه لاین شتابدهی مرکز مشاوره جدیدی نژاد

گذر از چالش های سال کنکور و پیشروی به سمت موفقیت در کنکور: راهکار عملی

مطالبی که در زمینه گذر از چالش های کنکور برای شما آماده کردیم ویژه دانش آموزهای شتابدهی مرکز مشاوره جدیدی نژاد هست و قراره اونهارو به شما آموزش بدیم. لاین شتابدهی از سال 1399 استارت خورد.

هدف از این طرح افزایش ساعت مطالعه و همچنین اصلاح روش درس خوندن داوطلب هایی هست که در این لاین پذیرفته شدن. در نتیجه در پروسه مطالعه برای کنکور به مرور با روش های اصولی درس خوندن و ساعت مطالعه بالا می‌تونید به هدف خودتون که رتبه های خوب هست برسید.

امروز قصد داریم درباره 4 چالش اصلی کنکوری ها صحبت کنیم. این موارد عبارتند از:

  • ساعت مطالعه
  • تست زنی
  • کنترل فضای روانی
  • و ابزارهای کاربردی

قطعا با شناخت چالش های کنکور و پیدا کردن راه هایی برای عبور کردن از اونها به شما کمک خیلی زیادی می‌کنه. مثلا چندتا از رتبه برترهایی که در کنکور همین امسال شرکت کردن و اتفاقا در لاین شتابدهی هم شرکت کرده بودن رو نام ببریم که متوجه بشید این روش می‌تونه تا چه حد موثر باشه.

  1. امیرعلی محبی رتبه 437 منطقه 2 در کنکور تجربی.
  2. آرمان خورشیدی (داوطلب پشت کنکوری) رتبه 117.
  3. زهرا غلامی، محمد دهقان زاده و کلی دانش آموز دیگه که با استفاده از لاین شتابدهی (پوست کنی :)) تونستن توی کنکور بترکونن.

در ادامه راهکارهایی رو به شما آموزش می‌دیم که بتونید با اونها خودتون رو در 4 چالش بالا تقویت کنید. البته همه چیز به همت و تلاش خود شما بستگی داره!

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

چالش اول: چطور ساعت مطالعه رو افزایش بدم؟

 اولین و شاید مهم‌ترین مورد از موارد مربوط به چالش‌های کنکور، افزایش ساعت مطالعه هست. برای اینکه بتونید ساعت مطالعه خودتون رو به روش اصولی افزایش بدید و این روند رو ثابت نگه دارید باید چندی کار رو انجام بدید.

 1. پایش روند مطالعاتی برای افزایش ساعت مطالعه

پایش روند مطالعاتی اولین گام برای بیشتر کردن ساعت مطالعه و برطرف کردن چالش های کنکور هست. یعنی اینکه شما تمام کارهایی که از زمان بیدار شدن تا زمان خوابیدن انجام می‌دید رو بنویسید و ثبت کنید. ممکنه خیلی از افراد صبح‌ها در ساعت مناسبی از خواب بیدار شن و شب‌ها هم دیر به رختخواب برن اما باز هم ساعت مطالعاتی اون‌ها از یه حدی بیشتر نشه.

شما با این کار متوجه می‌شید که چه کارهایی زمان شما رو بی‌دلیل می‌گیرن یا تلف می‌کنن و می‌تونید به مرور روی کم کردن یا حذف کردن اونها کار کنید تا زمانی که ساعت مطالعه شما به حدی که می‌خواید برسه.

جالب اینجاست که این کار حتی به تشخیص بیماری ها یا مشکلات روحی و جسمی شما هم کمک می‌کنه، چطور؟ مثلا داوطلبی با پایش مطالعاتی متوجه شد که فعالیت خاصی رو در طول روز انجام نمی‌ده که وقتش تلف بشه. اما باز هم نمی‌تونه به میزانی که می‌خواد ساعت مطالعاتی زیادی داشته باشه.

در این شرایط متوجه شد که دلیل عدم تمایلش برای درس خوندن یا حتی عدم تمرکزش بخاطر یه مشکل جسمیه. به همین دلیل آزمایش داد و متوجه کم خونی خودش شد و برای درمانش اقدام کرد!

– پایش مطالعه رو چطور انجام بدم؟

برای برطرف کردن چالش های کنکور پایش ساعت مطالعه ضروریه. شما باید تک تک فعالیت های روزانه خودتون رو در یک کاغذ بنویسید (مثل عکس پایین) و عکس اون رو در تلگرام برای ما ارسال کنید. دلیل این که باید حتما به هرکاری که می‌کنید اشاره کنید این هست که ما بتونیم به صورت دقیق و کامل شما و روحیاتتون رو بشناسیم.

شناخت لازمه برای این که از عمه تراپی یا پیچیدن یه نسخه برای همه‌ی داوطلب های کنکور جلوگیری کنیم. چون هرکسی با توجه به شرایط خودش باید برنامه‌ و راهنمایی های خاصی رو دریافت بکنه که براش ایده آل باشن.

مثل مهدیه ساکت رتبه 874 دانشجوی داروسازی دانشگاه تهران که سال های زیادی رو در زندگیش پیانو می‌زد و در برنامه های ما این پیانو زدن به هیچ عنوان صفر نشده بود. به این دلیل که روحیات این شخص این مورد رو می‌طلبید.

2. تحلیل مشکلات همراه با سایر کیمیاگرها

دومین کار این هست که مشکلات خودتون رو در مسیر زیاد کردن ساعت مطالعاتی به مشاورهاتون در دپارتمان مشاوره جدیدی نژاد بگید. این افراد فقط و فقط به دنبال ریشه یابی و برطرف کردن مشکلات شما هستن نه مچ گیری.

گاها افراد دیگه می‌تونن به شما کمک کنن، چون مشکلات رو از زاویه دیگه ای می‌بینن. پس بهتره از افراد دیگه که می‌دونید دانش و تجربه کافی رو دارن در مسیر رفع چالش های کنکور کمک بگیرید.

3. اصلاح عادات اشتباه

شما با استفاده از پایش روند مطالعاتی و به کمک تحالیل اشتفاهاتتون می‌تونید در کمترین زمان ممکن عادات اشتباده خودتون رو اصلاح کنید. همین کار در مسیر افزایش ساعت مطالعاتی شما معجزه می‌کنه.

مثلا زهرا غلامی که الان در لرستان داروسازی می‌خونه 3 سال مداوم پشت کنکور بود. اما مشاورهای ما با استفاده از لاین شتابدهی و پایش روند مطالعاتیش متوجه شدیم که این فرد در روز حدودا 4 الی 5 ساعت به موسیقی گوش می‌داد!!

اما با روش های تحلیلگر های کیمیاگر این عادت هم در کمترین زمان ممکن اصلاح و ساعت مطالعه زهرا به 11.5 ساعت در روز رسید.

4. استفاده از رفتاری های درست برای افزایش ساعت مطالعه

گاهی اوقات برخی رفتارها یا بهتره بگیم الگوهای رفتاری درس خوندن ما که از گذشته وجود داشتن ممکنه در مسیر شناسایی و از بین برئن چالش های کنکور ما رو به دردسر بندازن. مثلا اگر شما حتی حالت و فرم بدنی درستی برای درس خوندن نداشته باشید بدون شک همین موضوع شمارو زود خسته می‌کنه و در آخر نمی‌تونید به میزانی که می‌خواید ساعت مطالعه خودتون رو افزایش بدید.

یا حتی گاها برخی داوطلب های پشت کنکوری به دلیل علاقه نداشتن یا ضعیف بودن در یک درس اون رو به درستی و با دقت مطالعه نمی‌کنن یا روش درستی رو پیش نمی‌گیرن. همه‌ی این موارد و مثال هایی از این دست موادری هستن که باید با رفتارهای درست مطالعاتی جایگزین بشن.

5. از بین بردن مشکلات و رسیدن به ساعت مطالعه مناسب

با طی کردن همه این موارد شما بخش مهمی از چالش های کنکورتون رو برطرف کردید و به جایگاه کیمیاگرانه خودتون در درس خوندن می‌رسید و بدو نشک بخش عمده ای از مشکلات شما حل شدن.

دقت کنید که دلیل وجود این موارد برداشته شدن موانع از مسیر پیشرفت شماست. در واقع هدف همون شعار کیمیاگرانست که می‌گه “هر دانش آموزی اگر موانعی که در مسیر موفقیتش هست رو رفع بکنه، می‌تونه بی برو برگرد نتیجه بگیره.”

به نوع هدف گذاری خودتون دقت کنید!

اکثر داوطلب ها اهداف نتیجه گرایانه دارن. یعنی مثلا می‌خوان از همین فردا روزی 10.5 ساعت درس بخونن! که نتیجه اون هم چیزی جز استرس و حال بد نیست.

در حالی که هدف گذاری درست برای برطرف کردن چالش های کنکور فرآیندگرایانه هست. یعنی شما فرآیند و مسیری که برای افزایش ساعت مطالعه دارید رو بررسی می‌کنید و موانع موجود در اون رو از بین می‌برید. با این کار نتیجه به صورت اتوماتیک همون چیزی می‌شه که شما می‌خواید.

دقیقا مثل شاهین شهبازیان که با کمک همین لاین شتابدهی داروسازی همدان قبول شد. این داوطلب در مصاحبه هاش به ما گفته که اصلا روی ساعت مطالعه وسواس نداشته و هدفش درست درس خوندن حتی در زمان کم بوده. با این روند به مرور مدت زمان درس خوندنش هم بیشتر و بیشتر شده و تا 11 الی 12 ساعت هم رسیده.

چالش دوم: مشکلات مربوط به تست زنی در سال کنکور

دومین مورد در بین چالش‌های کنکور این هست که خیلی از بچه‌ها یا به کل تست نمی‌زنن یا روش تست زنی اون‌ها غلطه. حتی خیلی از داوطلب‌ها ساعات مطالعه خودشون رو هم  تا حد خیلی خوبی بالا می‌برن اما همچنان تست زنی براشون یک دردسر بزرگه.

در حالی که همه باید بدونند اصلی‌ترین راز موفقیت در کنکور تست زنی اون هم به روش درست هست.

شاید خیلی از شما به دلیل علاقه نداشتن یا بهونه هایی از این دست تست نزنید یا تعداد تست های شما خیلی کم باشه. در واقع همینجا باید بگیم که علاقه شما در این مورد فاقد اهمیت می‌باشد! به این دلیل که تست زنی بخش جدانشدنی از پروسه کنکوری خوندنه.

شما اگر روی تست زدن مسلط نباشید پس چطور می‌تونید توی چند ساعت به بیشتر از 100 الی 200 تا تست جواب بدید؟!!

دلیل اهمیت تست زنی در سال کنکور چیه؟

خیلی از شما کنکوری‌ها رغبتی به تست زدن ندارید به این دلیل که وقتی جواب‌های شما غلط از آب در میاد فکر می‌کنید که یک جای کار می‌لنگه در حالی که اصلاً اینطور نیست.

در حالی که تعداد خیلی زیادی از رتبه‌های برتر کنکور هم در دفعات اول تست زنیشون درصدهای منفی داشتن. نکته مهم اینجاست که بدونید بالاخره باید از یه جایی شروع کرد تا به درصدهای بالایی رسید.

مثلاً علی رستمی رتبه 30 کنکور اولین باری که تست ژنتیک زد از بین 20 تا تست 17 جواب غلط، 2 درست و 1 نزده داشت. یعنی چیزی در حدود منفی 22 درصد! 

بهترین راه حلی که می‌تونید از اون برای کنار اومدن با تست زنی استفاده کنید این هست که درک کنید تست زنی بخش خیلی مهمی از روند موفقیت شما در سال کنکوره قطعاً به مرور زمان در اون تسلط پیدا می‌کنید.  فقط مهمه که از یک جایی استارتش رو بزنید.

چرا باید در سال کنکور تست بزنم؟

با یه نگاه اجمالی متوجه می‌شیم که 60% سوالات کنکور سوالات تیپیکال هستن. یعنی سوالاتی که تیپ یا سبک اونها دقیقا هر سال تکرار می‌شه. حالا نکته این موضوع کجاست؟ نکته طلایی اینه که شما با تست زنی کردن و تحلیل درست تست ها و جواب هاتون در واقع 60% از کنکور رو توی مشت خودتون دارید. و شصت درصد کنکور یعنی رتبه ای در حدود زیر 1000 تجربی و زیر 500 ریاضی و انسانی!!!

هر سال سوالات تیپیکال (60 درصد سوالات) همیشه آسونن و سوالات شبه المپیادی (15 درصد سوالات) همیشه سختن. اما سوالاتی که در کنکور هر سال با سال های دیگه تفاوت ایجاد می‌کنه تست های مفهومی (25 درصد سوالات) هست.

با همه این شرایط دانش آموز عاقل می‌دونه که کلید قبولیش زدن و تسلط روی تست های تیپیکاله. در نتیجه به هیچ عنوان تست زنی کنار نمی‌ذاره حتی اگر از تست زدن بیزار باشه. دقیقا مثل نگار پورعبدالله رتبه 643 کنکور که به اعتقاد خودش دلیل نجاتش در کنکور همین تست های تیپیکال بودن. پس به راحتی متوجه اهمیت تست زنی، که یکی از چالش های کنکور هست، شدید.

تست زنی تنها راه یادگیری مفهومی!

قطعاً برای شما هم پیش اومده که وقتی درسنامه درس‌های مختلف رو می‌خونید بخش خیلی زیادی از مطالب رو می‌فهمید و برای شما خیلی ساده و پیش پا افتاده هستن. اما همین که به سراغ تست زنی میرید تازه می‌فهمید که در چه بخش‌هایی مشکل دارید و مطالبی که خوندید اونقدرها هم آسون نبودن.

پس میشه گفت با تست زنی شما می‌تونید یادگیری خودتون رو عمیق‌تر و مفهومی‌تر کنید و همچنین به مرور زمان متوجه بشید که اشکالات اصلی شما کجان و اون‌ها را برطرف کنید.

رتبه برتر شدن با تست زنی 🙂

در عکس پایین به درصدهای گلناز شاکری دانشجوی داروسازی دانشگاه تهران در دروس تخصصی دقت کنید. اصلی ترین کاری که این داوطلب انجام داده پاسخ دادن به سوالات تیپیکال هر درس در کنکور بوده!

عکس کارنامه گلناز شاکری

مثال بعدی مبینا خدیور هست. این فرد دانش آموز پشت کنکوری بود که تونست در کنکور 99 رتبه 204 کنکور بشه و در حال حاضر در دانشگاه ایران پزشکی می‌خونه. درصدهایی که در کارنامش در بخش دروس تخصصی می‌بینید این موضوع رو ثابت می‌کنه که رتبه 3 رقمی الزاما نیاز به درصدهای بالا 90 نداره. یعنی می‌شه با تسلط بر تست زنی که یکی از چالش های کنکور هست، به راحتی به رتبه های خوب رسید.

چطور تعداد تست هام رو بیشتر کنم؟

برای این که بتونید با این مورد از چالش های کنکوری یعنی تست زدن کنار بیاید و حتی بتونید به مرور تعداد تست هاتون رو هم افزایش بدید 4 راهکار رو به شما پیشنهاد می‌دیم که بهتره حتما از اونها پیروی کنید.

1. از KPI استفاده کنید

یعنی تعیین کنید که به ازای ساعت مشخصی از درس خوندن باید مدتی رو هم برای تست زنی اختصاص بدید. با این کار دروستون هم مفهومی تر می‌خونید و متوجه اشکالاتتون می‌شید.

2. مراقب سیاه چاله ها باشید

سیاه چاله ها همون تست هایی هستن که سطح خیلی بالایی دارن و بعد از گذشت چند دقیقه هم نمی‌تونید بهشون جواب بدید. در این حالت باید از پاسخانمتون استفاده کنید نه این که ناامید بشید یا تست رو همونجا رها کنید.

3. افکار منفی رو در نطفه خفه کنید

بالاتر هم اشاره کردیم که اشتباه داشتن در تست زنی یا حتی بلد نبودن برخی از تست ها حق شماست. قرار نیست که روی همه سوالات تسلط داشته باشید. اگر اینطور بود نیازی به تست زدن نبود! پس اگر تست های نزده یا غلط داشتید نباید اجازه بدید که افکار منفی روی شما تاثیر بزارن و مانع از پیشرفت شما بشن.

4. اندازه گیری روزانه رو فراموش نکنید

یکی از موضوعات مهم اینه که وقتی در لاین شتابدهی قرار دارید و می‌خواید خودتون رو نتیجه مدنظرتون نزدیک کنید باید حتما هر روز مشخص کنید که چه تعداد تستی زدید و حتی چندتای اونها درست، غلط یا نزده بودن.

چالش سوم: کنترل روانی و حال خوب در سال کنکور

سومین چالش در بین چالش‌های کنکور توانایی کنترل روانی هست. خیلی از اوقات وفتی که دارید برای کنکور مطالعه می‌کنید ممکنه به دلایل مختلف روح و روانتون به هم بریزه و حس کنید که نمی‌تونید به درس خوندن ادامه بدید و ناامید بشید.

حالا در این شرایط به سوال پیش میاد:

چطور در سال کنکور حال خودم رو خوب کنم؟

اولین چیزی که باید بدونید اینه که ناراحت شدن و به قولی حال بد داشتن نه تنها برای کنکوری ها بلکه برای هر آدمی اتفاق میوفته و کاملا نرماله. در واقع ناراحت شدن بد نیست بلکه ناراحت موندنه که بده و ممکنه روی شما و هدفتون اثر منفی بزاره.

  1. بهترین راه حل برای کنترل روانی و برطرف کردن حال بدتون اینه که کمک بگیرید. بهترین افرادی که می‌تونن در این زمینه به شما کمک کنن کسایی هستن که خودشون در شرایط مشابه شما بدون. افرادی مثل مشاورهاتون. در این شرایط سعی کنید باهاشون حرف بزنید و به صورت کاملا واضح مشکل رو بیان کنید.
  2. سعی کنید در بیان احساسات و عواطفتون خساست به خرج ندید و به راحتی نیاز خودتون رو بدون خجالت و رودربایستی مطرح کنید.
  3. به حرف افرادی که قصد کمک به شما رو دارن اعتماد کنید. اگر فردی به شما می‌گه که در سال کنکور به فکرهای منفی که به ذهنتون می‌رسه پروبال ندید و نزارید همه‌ی فکرتون رو پرکنه به حرفش اعتماد کنید. سعی کنید تا حد امکان در این موضوعات عمیق نشید و با پرت کردن حواستون از اونها رد بشید.

افکاری از جمله ” اگر  قبول نشدم چی؟”، ” اگر نتونم به موقع به جلسه برسم چی؟”، ” اگر مجبور بشم پشت کنکور بمونم چی؟” و مواردی از این دست همگی افکار سمی هستن و در پایان روز چیزی جز تلف شدن وقت و بد شدن حالتون براتون به همراه ندارن. در لاین شتابدهی به شما یاد می‌دیم که چطور با این قبیل چالش های کنکور مبارزه کنید و تلاش هاتون رو به نتیجه برسونید.

سه راهکار فکری برای کنترل روانی در سال کنکور

  • اغراق نکنید. مثلا اگر به هر دلیلی درصد شما در یک درس در آزمون‌های آزمایشی بد شد نباید مشکل خودتون رو بزرگ جلوه بدید و فکر کنید دیگه نمی‌تونید در اون درس نتیجه بگیرید. در حالی که می‌دونید با برطرف کردن اشکالاتتون در چند مبحث ساده این اشکال هم قابل حله.
  • 1 کلاغ 40 کلاغ کردن ممنوع. اگر قرار باشه با هر مشکلی بخواید گذشته رو شخم بزنید موضوعات مختلف رو به هم ربط بدید قطعاً روح و روانتون در سال کنکور به کل به هم می‌ریزه. پس به هیچ عنوان مشکلات رو به همدیگه ربط ندید و از کنار اون‌ها بگذرید.
  • به حس درونتون اعتماد نکنید. گاهاً ممکنه تصور کنید با انجام دادن کارهای بیهوده می‌تونید مشکلات روانی رو برطرف کنید. اما باید بدونید که این کار نتیجه‌ای جز تلف شدن وقت و انرژیتون نداره. بهتره از افرادی که تجربه بیشتری دارند کمک بگیرید تا مشکلتون به روش اصولی حل بشه.

چالش چهارم: گزارش گیری اصولی به سبک کیمیاگرها

در لاین شتابدهی مشاورهای ما به هیچ عنوان به دنبال مچ گیری از شما نیستن. یعنی شما به راحتی کارهای خودتون رو در طول روز به اونها اطلاع می‌دید، از مشکلاتتون می‌گید، حال خوب و بدتون رو براشون تعریف می‌کنید و… . اونها هم به بهترین شکل ممکن به شما در همه زمینه ها کمک می‌کنن.

ما برای گزاش گیری از داوطلب ها و بچه های لاین شتابدهی کیمیاگرخونه از 2 روش استفاده می‌کنیم که شما هم می‌تونید در مسیر برطرف کردن چالش های کنکور خودتون از اونها استفاده کنید:

استفاده از برنامه Clockify برای گزارش گیری

این برنامه مزایای زیادی داره که در پایین به اونها اشاره کردیم:

  1. ثبت دقیق ساعت مطالعه
  2. راحت بودن گزارش دهی (تنها با یه کلیک ساده!)
  3. تحلیل نموداری ساعت مطالعه شما
  4. داشتن آلارم یرای فراخوان درس خوندن
  5. تحلیل دقیق این گزارش ها توسط اعضای تیم ما

گزارش دهی دست نویس

روش دوم در حال حاضر در کیمیاگرخونه خیلی باب تره و استفاده می‌شه. شما می‌تونید هرجا که خواستید گزارش خودتون رو بنویسید و برای ما ارسالش کنید. روی یه تیکه کاغذ، توی نوت گوشیتون (که بعد اسکرین اون رو برای ما بفرستید) یا حتی در قالب یک پیام و ارسال اون توی تلگرام.

هر دانش آموز، یک برنامه شخصی

در کیماگرخونه متناسب با نیازها، روحیات، سطح درسی و کلی ویژگی شما براتون Road Map یا نقشه راه رسم می‌کنیم تا بتونید بر اساس اون پیش برید و به نتیجه مطلوب خودتون برسید. می‌تونید از مزایای زیاد لاین شتابدهی استفاده کنید و تلاش هاتون رو به صورت درسی پیش ببرید و به مقصد برسید. همچنین فراموش نکنید که ما تا ته مسیر همراه شما هستیم.