معرفی رشته آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان + دروس، درآمد، توانایی ها و دروس

معرفی رشته دبیری آموزش علوم تجربی
معرفی رشته دبیری آموزش علوم تجربی

آشنایی با رشته آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان برای افرادی که به تدرس علاقه دارن و همچنین تمام شاخه های زیست، شیمی، فیزیک و حتی زمین شناسی رو دوست دارن از واجباته.

در ادامه به صورت کامل درباره رشته‌ی آموزش کتاب علوم تجربی در دانشگاه فرهنگیان صحبت می‌کنیم. همچنین درباره دروس اون، مزایا و معایبش، توانایی های لازم برای موفقیت در این رشته‌ی دانشگاهی، درآمد و فرصت های شغلی و کلی چیز دیگه هم توضیحاتی رو می‌دیم.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

هدف این رشته‌ی دانشگاهی این هست که معلم هایی در اون برای تدریس پرورش پیدا کنن و با دروس مرتبط با علوم تجربی آشنا بشن. تا در نهایت بتونن بعدها وارد متوسطه اول (هفتم، هشتم و نهم) بشن و به دانش آموزها درس علوم تجربی رو آموزش بدن.

به طبع از اونجایی که این افراد قرار هست درس علوم تجربی رو تدریس کنن، در دانشگاه هم دروسی که می‌خونن حول محور فیزیک، شیمی و زیست شناسی خواهد بود.

تحصیل در زمینه دبیری آموزش علوم تجربی مثل هر رشته دیگه‌ای دارای مزایا و معایب خاص خودشه. برای این که بتونید با جزئیات این رشته‌ی دانشگاهی آشنا بشید و متوجه بشید که مناسب شما هست یا نه، مزایا و معایب اون رو به صورت خلاصه و مفید در پایین براتون توضیح می‌دیم.

  1. وجود سختی کمتر به نسبت متوسطه دوم. وقتی شما معلم دانش آموزهای متوسطه اول باشید استرس و سختی‌ها بسیار کمتر هستن. چون مواردی مثل کنکور و نهایی در این مقطع وجود ندارن. ( به جز پایه نهم که امتحانات نهایی داره.)
  2. وجود بازار کار جانبی خوب و متنوع. از اونجایی که درس علوم تجربی یکی از پر اهمیت‌ترین دروس بچه‌های متوسطه اول هست قطعاً خیلیی‌ها هم ممکنه در اون مشکل داشته باشن و همین موضوع باعث می‌شه که نیاز داشته باشن در کلاس‌های عمومی، خصوصی یا حتی آنلاین خارج از مدرسه شرکت کنن. در نتیجه شما می‌تونید درآمد جداگانه‌ای هم از این راه داشته باشید.
  3. وجود تنوع. از اونجایی که کتاب علوم تجربی  شامل دروس فیزیک، شیمی، زیست شناسی و حتی زمین شناسی هست همین موضوع باعث ایجاد تنوع خیلی زیادی در دریس شما می‌شه. (البته در مدارس سمپاد بخش فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی دبیرهای متفاوتی دارن.)
  1. نیاز به انجام کارهای آزمایشگاهی. ممکنه این مورد خیلی برای شما یک عیب به حساب نیاد و بهش علاقه داشته باشید. اما در کل نیاز هست که برای بهتر فهموندن موضوعات به دانش آموزها از آزمایش‌های مختلف و زیادی در کلاس درس و حتی در آزمایشگاه مدرسه استفاده کنید.
  2. نیاز به سراپا بودن مداوم در کلاس. درس علوم تجربی متوسطه اول کتاب پرکاریه و شامل مسائل و موضوعاتی هست که برای توضیح و حل اونها مدام پایتخته باشید یا در کلاس جابجا بشید.

برای موفقیت در هر رشته‌ی دانشگاهی نیاز هست که دانشجوهای اون یک سری توانایی ها داشته باشن تا بتونن در اون زمینه بهتر عمل کنن و موفق بشن.

درباره رشته آموزش علوم تجربی در دانشگاه فرهنگیان هم، ما 4 مهارت رو به شما معرفی می‌کنیم که داشتن اونها می‌تونه به موفقیت شما کمک زیادی کنه.

بالاتر هم اشاره کردیم که شما قرار هست در متوسطه اول کتاب علوم تجربی رو تدریس کنید که این کتاب هم شامل موضوعات از هر سه رشته‌ی فیزیک، شیمی و زیست شناسیه.

در نتیجه داشتن علاقه به هر سه‌ی این موارد می‌تونه بهتون کمک کنه که در کلاس تدریس خیلی بهتری داشته باشید.

معمولا کلاس های متوسطه اول به دلیل کمتر بودن سن بچه ها اینطوریه که تدریس در اون نیازمند دوست داشتن تدریس و آموزشه. یعنی معلم های این مقطع واقعا باید به تدریس علاقه داشته باشن.

در غیر این صورت بدون شک نمی‌تونن تدریس خوبی داشته باشن و این موضوع ممکنه روی علاقه دانش آموزها به درس و حتی آینده اونها هم تاثیر بذاره.

درس علوم تجربی در مدرسه به این شکله که بخش قابل توجهی از مطالبش همراه با آزمایش هستن. حالا این آزمایش‌ها می‌تونن کار با مواد و تجهیزات در آزمایشگاه مدرسه باشن، یا یک سری آزمایش کوچیک که برای بهتر شدن تدریس در کلاس با بچه ها کار می‌شن.

در نتیجه به عنوان کسی که وارد رشته آموزش علوم تجربی می‌شه باید به این کار هم علاقه داشته باشید تا تدریس شما تاثیرگذارتر بشه.

درک موضوعات کتاب علوم تجربی ممکنه برای دانشجوهای متوسطه اول که سن کمتری هم دارن کمی سخت باشه. برای همین خیلی مهمه که بتونید مفاهیم کتاب رو به بهترین شکل ممکن به بچه ها آموزش بدید.

دروسی که قرار هست با انتخاب آموزش علوم تجربی در دانشگاه بخونید شامل موادری از جمله فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی، اصول تدریس، دروس عمومی، معارف و… هستن.

لیست کامل دروس آموزش علوم تجربی در دانشگاه رو در پایین می‌بینید.

دروس دانشگاهی رشته دبیری آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان

با ورود به رشته‌ی آموزش علوم تجربی در دانشگاه فرهنگیان، جدا از این که از ترم اول حقوق دانشجومعلمی دارید، شغل شما هم تضمین شده ست.

یعنی به محض اتمام تحصیلتون و حتی در ترم‌های آخر وارد مدارس می‌شید، تدرس می‌کنید و حقوق ثابت خواهید داشت.

اما جدا از این، درس علوم در متوسطه اول تقریبا مهم ترین درس به حساب میاد به این دلیل که خیلی از دانش آموزها می‌خوان که در متوسطه دوم وارد رشته‌های تجربی و ریاضی بشن و یادگیری دروس شیمی، فیزیک و زیست براشون از اهمیت بالایی برخورداره.

پس شما می‌تونید چه در آموزشگاه و چه به صورت خصوصی یا حتی آنلاین این کتاب و مباحث اون رو تدریس کنید.

یک دبیر علوم تجربی متوسطه اول می‌تونه 2 راه درآمدی داشته باشه:

  • حقوق ثابت آموزش و پرورش

همونطور که بالاتر اشاره کردیم شما به محض ورود به دانشگاه فرهنگیان حتی وقتی که دانشجو هستید هم حقوق دریافت می‌کنید. اما این میزان با وقتی که به عنوان معلم رسما کارتون رو شروع کنید متفاوته.

در محتوای حقوق دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۳ به صورت کامل گفتیم که حقوق دانشجومعلم ها و معلم های دانشگاه فرهنگیان چقدره.

در حال حاضر یک معلم (نه دانشجومعلم) بین 9 الی 15 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنه.
این میزان بر اساس سابقه، محل خدمت، سمتی که در مدرسه دارید (ممکنه معاون یا مدیر باشید)، امتیازی که در ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان کسب کردید می‌تونه کم یا زیاد بشه.

  • حقوقی به دست اومده از کارهای جانبی مثل تدریس خصوصی

این مورد مربوط به توضیحاتیه که در بخش بازارکار دادیم. شما می‌تونید بعد از تایم مدرسه در آموزشگاه ها یا حتی در منزل دانش آموزها بهشون آموزش خصوصی بدید. که همین کار هم درآمد جانبی براتون به همراه خواهد داشت.

هیچ جا!

تنها 2 تا دانشگاه هستن که می‌تونید با تحصیل در اونها بعدها به عنوان معلم مشغول به کار بشید.

  1. دانشگاه های فرهنگیان (معلم های مدارس و دبیرستان ها)
  2. دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی (معلم های هنرستان ها)

بجز این 2 مورد در هیچ دانشگاه دیگه‌ای شما نمی‌تونید رشته‌های معلمی رو بخونید.حتی رشته‌های دبیری زیست، شیمی و… که در دانشگاه آزاد وجود دارن هیچکدوم از مزایای دانشگاه فرهنگیان مثل حقوق، بیمه، استخدام حتمی و… رو ندارن.

تفاوت های دانشگاه تربیت دبیر رجایی و فرهنگیان رو هم که قبلا توضیح دادیم و میتونید محتوا رو توی سایت ببینید.

برای اینکه بتونید در دانشگاه فرهنگیان وارد رشته آموزش علوم تجربی بشید یک سری شرایط وجود داره که باید اون‌ها رو دارا باشید تا با مشکل مواجه نشید. این شرایط به 2 دسته عمومی و تخصصی تقسیم بندی می‌شن.

  1. قبولی کنکور اختصاصی فرهنگیان رشته تجربی. (اگر در رشته‌ی انسانی یا ریاضی تحصیل کرده باشید نمی‌تونید آموزش علوم تجربی رو در فرهنگیان انتخاب کنید.)
  2. کسب حداقل تراز 6500  در کنکور فرهنگیان.
  3. داشتن معدل کتبی نهایی نسبتاً خوب و بالا برای قبولی فرهنگیان.

 اگر هر 3 شرط بالا رو داشته باشید تازه به مصاحبه دعوت می‌شید. یعنی داشتن این شروط به معنی قبولی شما در دانشگاه فرهنگیان نیست و برای ورود به این دانشگاه نیاز به داشتن شرایط تخصصی پایین دارید:

  1. قبولی در مصاحبه عمومی و تخصصی دانشگاه فرهنگیان. (مصاحبه دانشگاه فرهنگیان)
  2. قبولی در تحقیقات محلی و معاینات پزشکی. (گزینش فرهنیگان)

می‌شه گفت که تمام دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور دانشجوی آموزش علوم تجربی رو جذب می‌کنن. شما بر اساس دفترچه انتخاب رشته‌ی کنکور تجربی، باید کد دانشگاه هایی رو بزنید که بومی شهر خودتون باشن.

اما به صورت کلی تمام بوم ها هر سال به معلم علوم تجربی نیاز دارن در نتیجه جذب دانشجو در این زمینه هم بالاست.

برای این که بتونید احتمال قبولی خودتون در این رشته‌ از دانشگاه فرهنگیان افزایش بدید بهتره چند کار پایین رو انجام بدید:

  1. تمام تلاشتون رو بکنید که در کنکور سراسری بیشترین تراز ممکن رو کسب کنید.
  2. سعی کنید در کنکور اختصاصی فرهنگیان نتیجه‌ی خوبی بگیرید.
  3. برای مصاحبه فرهنگیان خودتون رو آماده کنید. در روز مصاحبه ممکنه از شما خواسته بشه که یک موضوع مربوط به علوم تجربی رو تدریس کنید. اگر بتونید از مثال ها در توضیحاتتون استفاده کنید یا حتی با وسایل ساده‌ی اطرافتون یک آزمایش طراحی کنید، بدون شک می‌تونید نمره‌ی خوبی رو هم از بخش مصاحبه فرهنگیان بگیرید.

نکته‌ی مهم که در آخر باید بهش اشاره کنیم اینه که اگر 3 مورد بالا رو به خوبی پشت سر بذارید اما در گزینش نتیجه‌ی خوبی نگیرید، کد 5 یا 7 در کارنامه شما می‌خوره و مردود می‌شید.

همونطور که در محتوای صفر تا صد قبولی در دانشگاه فرهنگیان هم گفتیم شما و بالاتر هم توضیح دادیم، با ورود به دانشگاه فرهنگیان شما قرار هست بیمه بشید، حقوق دریافت کنید، تضمین شغلی داشته باشید و استخدام بشید.

با توجه به همه‌ی این مزایا بعد از ورود به دانشگاه فرهنگیا اگر بخواید به هر دلیلی مهاجرت کنید باید به ازای تمام سال های تحصیل و تدریستون جریمه‌ی سنگینی رو پرداخت کنید

به این دلیل که ردیف استخدامی آموزش و پرورش رو سوزوندید یا به اصطلاح جای یک نفر دیگه رو که می‌تونست 30 سال تدریس کنه رو گرفتید.

در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که خانواده ها می‌دونن و به این درک رسیدن که قوی شدن پایه بچه ها در دوره ابتدایی و متوسطه اول برای تضمین موفقیتشون ضروریه.

به طبع در آینده هم به دلیل اهمیت یادگیری دروس در متوسطه اول، رقابت بین معلم های علوم تجربی بیشتر می‌شه. به همین دلیل چه الان و قطعا در آینده این رشته بازارکار خواهد داشت.