تفاوت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تهران

بررسی تفاوت های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
بررسی

قطعا می‌دونید که دانشجوهای هر دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در آینده دبیر یا معلم می‌شن. یعنی تحصیل در هر دوی این دانشگاه ها یک خروجی رو خواهد داشت.

اما به صورت کلی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تفاوت هایی رو باهم دارن که لازم هست دربارشون بدونید.

تفاوت های دانشگاه شهید رجایی تهران و دانشگاه فرهنگیان

بررسی تفاوت و شباهت های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رجایی

1. تنوع در محل تحصیل

دانشگاه های فرهنگیان در تمام استان ها و اکثر شهرهای ایران وجود دارن. در حالی که دانشگاه شهید رجائی فقط یک دانشگاه اون هم در تهران هست. به همین دلیل رقابت برای قبولی در اون خیلی بیشتره.

2. سطح علمی

بدون شک دانشگاه شهید رجائی به این دلیل که زیر نظر وزارت علوم هست اساتید به نسبت بهتری رو داره در نتیجه سطح علمی اون هم بالاتر از دانشگاه های فرهنگیانه‌.

3. رشته های ارائه شده

همونطور که بالاتر هم اشاره کردیم، در دانشگاه شهید رجائی اکثر گرایش های رشته ریاضی وجود دارن. درحالی که برای رشته های انسانی، رشته های تجربی، هنر و زبان این رشته ها خیلی محدود هستن.
اما این مشکل در دانشگاه های فرهنگیان وجود نداره.

4. محل خدمت دانشگاه شهید رجایی

افرادی که فارغ التحصیل دانشگاه شهید رجایی باشن بعدها در هنرستان ها تدریس می‌کنن. اما اشخاصی که در دانشگاه های فرهنگیان درس خونده باشن در مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم مشغول به کار می‌شن.

5. نوع قبولی دانشگاه تربیت معلم و شهید رجایی

رقابت برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان به شکل کشوری هست. اما برای دانشگاه های فرهنگیان این فرآیند به صورت بومی استانیه.

6. تفاوت حقوق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

در دانشگاه رجایی به این دلیل که علاوه بر دانشجوهای روزانه، دانشگاه های شبانه هم تحصیل می‌کنن، این دانشگاه می‌تونه هزینه های خودش رو از شهریه بچه های شبانه دربیاره. در نتیجه دانشجوهای اون حقوق خودشون رو به صورت کامل دریافت می‌کنن.

اما در دانشگاه فرهنگیان دانشجوهای شبانه وجود ندارن به همین دلیل دانشگاه این هزینه ها رو با کسر از حقوق دانشجوها به دست میاره.
از حقوق ماهیانه هر دانشجوی ترددی در ماه 25% و از دانشجوی خوابگاهی در ماه 45% کسر می‌شه.

7. جنسیت دانشجوها در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

در داشگاه شهید رجایی کلاس ها مثل سایر دانشگاه ها مختلط هست اما در فرهنگیان تفکیک جنسیتی وجود داره و واحد دخترونه و پسرونه هر دانشگاه متفاوته.

8. نوع مدرک دانشگاه شهید رجایی

مدرکی که دانشگاه شهید رجایی در انتهای تحصیل به دانشجوهای خودش می‌ده، مدرک مهندسیه. اما در دانشگاه فرهنگیان این مدرک، مدرک دبیری یا آموزش یک رشته یا درس خاص هست.

در واقع با تحصیل در دانشگاه شهید رجائی شما با یک تیر دو نشون می‌زنید، هم مدرک مهندسی دریافت می‌کنید و هم در آینده در هنرستان به عنوان معلم استخدام می‌شید.

قطعا رقبات‌ برای قبولی در دانشگاه شهید رجائی خصوصا در رشته ریاضی خیلی بیشتره. دلیل اون هم مزایای بیشتر و همچنین ظرفیت کمترش هست.
به همین دلایل معمولا رتبه های زیر 2000 رشته‌ هایی مثل ریاضی می‌تونن در این دانشگاه قبول بشن.