تخمین رتبه گزینه دو: آموزش تخمین رتبه و بررسی جوابها

تخمین رتبه گزینه دو + آموزش تخمین رتبه و بررسی جوابها
تخمین رتبه گزینه دو + آموزش تخمین رتبه و بررسی جوابها

تخمین رتبه گزینه دو یکی از روش هاییه که می‌تونید برای تخمین رتبه کنکور سراسری در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی ازش استفاده کنید. امکانی که این سایت در اختیار شما قرار می‌ده می‌تونه خیلی بهتون کمک کنه تا پیش‌بینی کنید که می‌تونید چه رتبه ای در کنکور کسب کنید؟ و با اون رتبه در چه دانشگاه ها و چه رشته هایی قبول بشید.

تخمین رتبه چه فایده ای داره؟

تخمین رتبه کنکور که یکی از روش های اون تخمین رتبه گزینه دو هست، می‌تونه به شما در زمینه های مختلفی از جمله درک و تحلیل وضعیت درسیتون کمک کنه. مثلا برخی از این زمینه عبارتند از:

  1. ارزیابی توانایی: تخمین رتبه بهتون امکان می‌ده تا وضعیت خودتون رو به نسب رقبا بسنجید و بفهمید که چقدر آمادگی برای شرکت در آزمون سراسری رو دارید.
  2. برنامه‌ریزی مناسب: با دیدن نتجه تخمین رتبه، داوطلب ها می‌تونن برنامه‌ریزی مناسب تری رو برای آمادگی بهتر در آزمون های آزمایشی و کنکور انجام بدن.
  3. افزایش اعتماد به نفس: زمانی که نتیجه تخمین رتبه شما خوب باشه، این موضوع به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه شما کمک می‌کنه.

چرا تخمین رتبه گزینه دو بیشترین میزان دقت رو داره؟

به نسبت تمام سایت ها و نرم افزارهایی که برای تخمین رتبه وجود داره، بهترین مورد، نرم افزار مجازی تخمین رتبه سنجش هست. اما بعد از اون در جایگاه بعدی پیشنهاد می‌کنیم از تخمین رتبه قلمچی و تخمین رتبه گزینه دو برای پیش‌بینی رتبه خودتون استفاده کنید.

روش محاسبه تخمین رتبه گزینه دو

شاید براتون سوال شده باشه که در سایت یا نرم افزار تخمین رتبه کنکور گزینه دو، روش محاسبه رتبه ش بر چه اساسیه؟ در جواب این سوال باید بدونید که اساس تخمین رتبه‌ی کنکور، داده های قبولی کنکور سال قبله.

یعنی وقتی شما رتبه رو وارد می‌کنید، سیستم گزینه 2 رتبه وارد شده رو با قبولی های سال قبل مقایسه می‌کنه و می‌بینه که افراد با چه همون شرایط چه رشته هایی رو قبول شدن. در آخر هم اون رو به عنوان نتیجه به شما نشون می‌ده.

آیا نتیجه تخمین رتبه کنکور گزینه دو معتبره؟

جوابی که در زمان تخمین رتبه کنکورتون در این سایت دریافت می‌کنید نادرست نیست. اما دقیقا مثل سایر نرم افزارهای تخمین رتبه که قبلا بررسی کردیم، گزینه 2 هم به این دلیل که داره از اطلاعات کنکور پارسال استفاده می‌کنه چند مورد مهم پایین رو در نظر نمی‌گیرن.

1.     عدم توجه به ظرفیت پذیرش در نرم افزار تخمین رتبه

عدم توجه به ظرفیت پذیرش در تخمن رتبه گزیه دو و سایر نرم افزارها به این شکله که مثلا ممکنه دانشگاه شریف در سال قبل 40 نفر رو در رشته‌ی مهندسی برق پذیرش کرده باشه اما در سال کنکور شما این میزان 4 برابر شده باشه. این مورد هم توسط دانشگاه و وزارت علوم به سازمان سنجیش اعلام می‌شه و می‌تونید در دفترچه هر سال میزان دقیق پذیرش رو ببینید.

اما در کل همین میزان و تعداد پذیرش، می‌تونه کاملا روی نتیجه قبولی شما تاثیر بذاره. به حدی که بخاطر ظرفیت ها در سال  1401 یکی از داوطلب ها با رتبه 413 پزشکی ورودی مهر شهید بهشتی قبول شد! چیزی که تا قبل از اون سابقه نداشت!! اما در نرم افزارها و سایت های تخمین رتبه کنکور سراسری این موارد در نظر گرفته نمی‌شه.

2.     در نظر نگرفتن قوانین پذیرش در حین تخمین رتبه

 در هر سال از کنکور، دقیقا مثل میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه های مختلف، ممکنه قوانین هم تغییر کنن و همین موضوع رو قبولی داوطلب ها تاثیر بذاره. اما متاسفانه نرم افزارها و سایت های تخمین رتبه از این هوشمندی برخوردار نیستن که بتونن در حین پیش‌بینی رتبه شما این موارد رو هم در نظر بگیرن.

آموزش استفاده از نرم افزار تخمین رتبه گزینه دو

برای این که بتونید به کمک تخمین رتبه کنکور گزینه دو، رتبه خودتون رو پیش‌بینی کنید مراحل پایین رو طی کنید.

  1. وارد سایت تخمین رتبه گزینه دو بشید.
  2. گروه آزمایشی یا همون رشته خودتون رو انتخاب کنید.
  3. سهمیه رو تعیین کنید. این کار با انتخاب منطقه انجام می‌شه.
  4. در بخش “رتبه دلخواه” هم رتبه ای که حس می‌کنید می‌تونید کسب کنید رو وارد می‌کنید.
  5. در آخر باید روی نمایش درصدها بزنید تا نتیجه به شما نمایش داده بشه.
کار با سایت تخمین رتبه گزینه دو
کار با سایت تخمین رتبه گزینه دو
  • نتایج به شکلی که در عکس پایین می‌بینید به شما نمایش داده می‌شن، که شامل رتبه کل در سهمیه، درصد دروس، مشاهده کارنامه و نظام آموزشی هست.
دیدن نتایج تخمین رتبه گزینه دو
دیدن نتایج تخمین رتبه گزینه دو

بررسی میزان دقت تخمین رتبه گزینه دو

برای این که میزان دقت و صحت نتیجه تخمین رتبه کنکور گزینه دو رو بررسی کنیم از اطلاعات پوریا بهادر رتبه 1202 کنکور تجربی استفاده می‌کنیم. پوریا در کنکور با تراز نهایی 8640 تونست به این رتبه برسه، که تا حد خیلی زیادی رتبه ایشون رو پایین آورد.

اما در نتایج تخمین رتبه‌ی گزینه دو به تاثیر امتحان نهایی در کنکور که موضوع مورد مهم و تاثیرگذاری هم هست، توجهی نمی‌شه. یعنی داوطلب ها فرض می‌کنن که فقط با درصدهایی که در بخش نتایج می‌بینن می‌تونن به این رتبه برسن، در حالی که این کافی نیست.

چند مثال رتبه برتر دیگه!

همچنین مثل پویا آزادبخش که رتبه 81 تجربی سال 1402 رو کسب کرد. تراز ایشون در خود کنکور 12273 شد. در حالی که با این تراز می‌تونست به راحتی رتبه 1 تا 10 کشور بشه. اما بخاطر تراز نهایی خودش که 9685 شد نتونست به این رتبه ها برسه.

 یا حتی مهدی آقا رضایی که رتبه 153 تجربی شد. تراز ایشون در کنکور 11189 شد. یعنی حدودا 1000 تا کمتر از پویا آزادبخش. اما رتبه مهدی آقارضایی تفاوت چندانی با پویا آزادبخش نداره. اما چرا؟

دلیلش اینه که تراز نهایی مهدی 10382 شد! این موضوع نشون دهنده اهمیت و تاثیر سوابق تراز نهایی یا همون سوابق تحصیلی هست که در تخمین رتبه گزینه دو و امثال اون بهش توجهی نمی‌‌شه.

در آخر بهتون پیشنهاد می‌کنیم خیلی درگیر تخمین رتبه و نتایج اون نشید. در عوض از وقتتون برای ارتقای سطح علمی خودتون استفاده کنید.