تخمین رتبه کنکور سراسری: معرفی صفر تا صد

معرفی و بررسی تخمین رتبه کنکور
تخمین رتبه کنکور

تخمین رتبه تخصصی به سبک کیمیاگرخونه

در ادامه قصد داریم که میزان صحت تخمین رتبه کنکور با نرم‌افزارها رو  بررسی کنیم. به شما می‌گیم که آیا این روش برای تخمین حدودی رتبه‌تون کار مناسبی هست یا نه. اگر مناسبه بهترین نرم افزارهای تخمین رتبه کدومان؟

با تخمین رتبه زمانتون رو از دست ندید

بهترین کاری که می‌تونید بکنید این هست که به جای تخمین رتبه کنکورتون زمان رو برای رشد کردن و برطرف کردن اشکالاتتون بذارید. بعدها که در کنکور شرکت کردید و نتایج رو دیدید متوجه می‌شید که رتبه دقیق شما چی هست.

در نتیجه بهتره وقتتون رو روی افزایش تلاش خودتون در سال کنکور بذارید.  به حدی که اگر دلتون می‌خواد رتبه 1000 رو کسب کنید در حد رتبه 999 درس بخونید و تلاش کنید.

اما گاهاً برخی از داوطلب‌ها به قدری درگیر تخمین رتبه کنکور می‌شن که به جای 1000 رتبه 2000 رو می‌گیرن. به این دلیل که نتایج آزمون های آزمایشی اونها در صورتی که خوب باشه باعث کم شدن تلاش اونها و در نتیجه بدتر شدن رتبه اونها می‌شه.

یا از طرف دیگه هم ممکنه به دلیل بد بودن رتبه و ترازشون در آزمون‌های آزمایشی حال روحیشون برای مدتی به هم بریزه و نتونن به شکلی که باید روی درس خوندنشون تمرکز کنن.

پس از هر جهت این کار توصیه نمی‌شه که بخواید خودتون رو درگیر رتبه و تراز یا حتی تخمین اونها کنید. فیلم زیر رو که ببینید، متوجه میشید چرا این کار رو توصیه نمیکنیم:

ساز و کار بهترین نرم‌افزارهای تخمین رتبه کنکور

آموزش کار با نرم افزارهای تخمین رتبه

اما جدا از مواردی که بالا به اون‌ها اشاره کردیم اگر به هر دلیلی دوست دارید یا نیاز دارید که رتبه کنکور خودتون رو تخمین بزنید بهتره قبل از این کار با روشی که نرم افزارهای مختلف، رتبه کنکور رو تخمین می‌زنن آشنا بشید.

  1. ابتدا شما درصدهای دروس مختلفتون رو در این سایت‌ها یا نرم‌افزارها وارد می‌کنید.
  2. اون سایت یا نرم‌افزار تخمین رتبه، با توجه به کارنامه‌ها و درصد داوطلب‌ها در کنکورهای سال‌های قبل تراز و درصد شما رو محاسبه می‌کنه.
  3. بعد از این درصد شما اعلام می‌شه و در واقع یک شبیه سازی نادرست و احمقانه اتفاق مبوفته. اما چرا؟

چون رتبه‌ای که این سایت‌ها برای شما تخمین می‌زنن نتیجه درستی نیست به این دلیل که درصدهایی که وارد کردید رو با درصد داوطلب‌ها در کنکورهای قبلی می‌سنجنه. و قطعاً می‌دونید که کنکور هر سال با سال دیگه متفاوته. مثلا ممکنه یک درس در کنکور 1400 آسون بوده باشه و همون درس در کنکور سال بعد از شدت سختی اکثر داوطلب هارو به چالش کشیده باشه.

نکته دیگه ای که وجود داره اینه که حتی برخی از سایت‌ها مثل تخمین رتبه هیوا، اطلاعات کاملی رو از سال‌های قبل ندارن و به احتمال خیلی زیاد رتبه‌ای که تخمین می‌زنن هم درست نیست. 

باید بگیم که تخمین رتبه کار درستی نیست اما اگر خواستید حتماً این کار رو انجام بدید سیستم تخمین رتبه قلم چی به نسبت سایر موارد گزینه بهتری هست. چون به واقعیت نزدیک‌تره و دلیل اون هم کامل‌تر بودن اطلاعات و داده های اون هست. 

چرا شبیه سازی و تخمین رتبه کنکور نادرسته؟

به این مثال‌ها دقت کنید:

  •  یگانه کریمی در کنکور 1400 در درس ریاضی درصد 52 رو کسب کرد. این درصد در مسیر کسب رتبه 56 کنکور و قبول شدن در رشته‌ی پزشکی دانشگاه تهران به اون کمک زیادی کرد.
  • این در حالیه که اگر کسی در کنکور 99 درس ریاضی رو 52% می‌زد قطعاً نمی‌تونست همچین رتبه‌ای کسب کنه. چون ریاضی در اون سال آسون‌تر بود و داوطلب‌های بیشتری می‌تونستن به اون پاسخ بدن.
  • همچنین کیمیا کرمی با درصد 74 در درس شیمی تونس در کنکور سال 99 رتبه 351 کنکور تجربی بشه. این در حالیه که در اون سال فقط 30 نفر تونستن درصدی در این حدود و در درس شیمی کسب کنن. اگر  داوطلبی همین درصد رو  در کنکور 98 در درس شیمی به دست می‌آورد ه بدتری رو کسب می‌کرد به این دلیل که شیمی در سال ۹۸ سوالات آسون‌تری داشت.
  • حتی اگر شما در سایت قلم چی سال کنکورتون رو هم انتخاب کنید و تخمین رتبه شما هم دقت بالایی داشته باشه باز هم شما نمی‌تونید  مطمئن باشید که  در روز کنکور دقیقاً  بتونید همین درصد رو در کنکور بزنید. 

در نتیجه سیستم و در کل روش تخمین رتبه کنکور چندان استاندارد و درست نیست. البته بالاتر هم گفتیم که سایت قلم چی به نسبت باقی سایت‌ها در این زمینه بهتر عمل کرده اما در قلمچی هم نتیجه در کنکور داخلی و کنکور خارجی تفکیک نشده که این هم یک ضعف به حساب میاد.

بررسی نحوه کار سایت‌های تخمین رتبه کنکور

نحوه کار به صورت مرحله به مرحله و همچنین میزان دقت و درستی دو سایت تخمین رتبه کنکور قلم چی و هیوا رو براتون به صورت کامل توضیح دادیم و می‌تونید این پروسه رو در ویدیویی که بالاتر قرار دادیم، ببینید.

تخمین رتبه کنکور مثل فالگیریه!

مراجعه به انواع نرم‌افزارها و سایت‌ها برای تخمین رتبه کنکورتون دقیقاً مثل رفتن پیش فالگیر هست. شما با دونستن رتبه‌تون، که به احتمال خیلی زیاد هم دقیق نیست، فقط برای مدت کوتاهی خودتون رو آروم می‌کنید. دقیقاً کاری که یک فالگیر انجام می‌ده هم همین هست. به شما امید واهی رو میفروشه.

در آخر باید به شما بگیم که استفاده از انواع روش‌ها برای تخمین رتبه کنکور کار علمی و درستی نیست. در عوض بهتره همین زمان رو برای تحلیل آزمون استفاده کنیم چون تحلیل آزمون روش مشترک تمام رتبه برترهاست. با تحلیل آزمون شما اشکالات خودتون رو رفع می‌کنید و قطعاً این موضوع روی پیشرفت تحصیلی شما و در آخر روی رتبه کنکور شما هم تاثیرگذاره.

برای مثال صبا فرهنگ رتبه 251 منطقه 2 کنکور تیر 1401 که در حال حاضر هم پزشکی دانشگاه تهران رو می‌خونه هفته قبل از کنکور در آزمون آزمایشی تراز 6 هزار و رتبه 3 هزار رو کسب کرد. که کارنامش رو در عکس زیر میبینید:

کارنامه قلم چی رتبه 251 کنکور 1401

حتی درس ریاضی رو در اون آزمون 32% زده بود. اما در کنکور درصدی که تونست در درس ریاضی کسب کنه 81.2 درصد بود. دلیل این موضوع هم  این بود که صبا تحلیل آزمون رو به صورت اصولی و درست انجام داده بود. در حالی که اگر همین زمان رو برای تخمین رتبه می‌ذاشت قطعاً کوچکترین کمکی هم به مسیر پیشرفتش نمی‌کرد. 

تخمین رتبه کنکور از روی تراز

تخمین رتبه کنکور به وسیله تراز یکی از روش‌هاییه که می‌تونید با اون رتبه احتمالی خودتون رو پیش‌بینی کنید. اما آیا این روش درسته؟ آیا میشه با قاطعیت به نتیجه این تخمین رتبه اعتماد کرد و بر اساس اون پیش رفت؟

در کنکور سراسری تراز مهمتره یا درصد؟ آیا میتوان رتبه را بر اساس تراز تخمین زد؟

همونطور که احتمالاً می‌دونید در کنکور سراسری درصد چندان تعیین کننده نیست و تراز شماست که مستقیماً روی رتبه شما اثر می‌ذاره. چون تراز بر اساس میزان درصدی که رقبای شما در دروس مختلف کسب کردن به شما داده می‌شه.

مثلاً کسب درصد 45 در درس ریاضی در کنکور تجربی سال 1402 درصد خوبی به حساب میومد در حالی که همین درصد ریاضی در کنکور 1401 کاملا معمولی و حتی رو به پایین بود!

پس نمی‌شه هیچوقت با قطعیت گفت که چه درصدی در یک درس خاص شمارو به رتبه مدنظرتون می‌رسونه. اما درباره تراز اینطور نیست. اما تخمین رتبه بر اساس تراز چطور؟ آیا این روش مناسبه؟

تراز پایین بهتره یا تراز بالا؟

به صورت کلی تراز کاملا به سطح درسی داوطلب های هرسال، آسون یا سخت بودن سوالات و مواردی از این دست بستگی داره. اگر سطح درسی بچه ها بالا باشه تراز پایین میاد و برعکس.

مثلا اگر یک نفر همزمان در آزمون های آزمایشی شرکت کنه ممکنه ترازهای پایین رو بگیره:

  1. گاج: 7200
  2. قلمچی: 6500
  3. مدارس برتر (انرژِ اتمی): 61000

اما چرا یک نفر با یک میزان ثابت از دانش باید ترازهای مختلف رو کسب کنه؟ به این دلیل که در این آزمون ها سطح علمی شرکت‌کننده ها متفاوته. همین موضوع روی تراز شما تاثیرگذاره.

معرفی چند نرم افزار تبدیل تراز به رتبه

 در کل در حال حاضر برای تخمین رتبه از روی تراز 2 سایت وجود دارن که می‌تونید ازشون برای این کار کمک بگیرید:

  1. مدیکال
  2. قلمچی

بررسی تخمین رتبه از روی تراز مدیکال

این تخمین رتبه مدیکال از روی تراز کنکور سال های قبلی انجام می‌شه. در محتوای بررسی نرم افزارهای تخمین رتبه کنکور به صورت کامل نحوه کار این سایت رو بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که نتایج این سایت تقریبا تا 60 الی 80% درست و قابل استناد هستن.

اما برای این که در این سایت بتونید رتبه رو بر اسای تراز به دست بیارید، هم به تراز سوابق تحصیلی خودتون نیاز دارید و هم به تراز کنکورتون. در حالت عادی و قبل از اعلام نتایج کنکور کسی این 2 مورد رو نمی‌دونه. مگر این که نتایج کنکور سراسری اعلام شده باشن.

پس سایت مدیکال نمی‌تونه کمک چندانی به شما اون هم قبل از اعلام نتایج بکنه.

بررسی تخمین رتبه با تراز قلمچی

تخمین رتبه از روی تراز سایت قلمچی بر اساس ترازی که بچه ها در سال های گذشته تونستن در کانون کسب کردن انجام می‌شه. به نسبت سایت مدیکال، قلمچی می‌تونه تخمین خیلی بهتری رو انجام بده.

چرا قلمچی تخمین رتبه کنکور از روی تراز رو بهتر انجام میده؟

به نسبت سایت های دیگه و بعد از سایت سازمان سنجش، قلمچی نتایج بهتری رو به شما می‌ده. به این دلیل که داده ها و اطلاعات جامع و کامل تری رو داره. اما یه مشکل داره و اون هم اینه که در تخمین رتبه بر اساس تراز در سایت قلمچی، ترازها از آزمونی به آزمون دیگه و برای مباحث متفاوت با هم فرق دارن.

آموزش انجام تخمین رتبه از روی تراز قلمچی

برای انجام این تخمین رتبه باید گام های زیر رو طی کنید:

  1. ابتدا رشته خودتون رو انتخاب کنید.
  2. منطقه رو از بین گزینه ها مشخص کنید.
  3. در بخش سوم تراز کانونی خودتون رو وارد کنید.
  4. در بخش آخر هم باید سالی که می‌خواید قبولی هایی که با تراز شما در اون سال صورت گرفته رو انتخاب  کنید.
  5. در گام آخر هم روی “نمایش قبولی و کارنامه های کنکور” بزنید تا نتایج نمایش داده بشن.
آموزش انجام تخمین رتبه از روی تراز در سایت قلمچی
2 2

آیا نتایج تخمین رتبه با تراز قلمچی 100 درصد درستن؟

برای این که دقیقا بررسی کنیم که میزان دقت نتایج سایت قلمچی در بخش تخمین رتبه از روی تراز چقدره، از تراز پانته‌آ بهرامی استفاده می‌کنیم. ایشون رتبه 132 منطقه 2 که در حال حاضر هم داره در دانشگاه شریف برق می‌خونه و مدال نقره المپیاد شیمی رو هم کسب کرد. در 23 مهر 1400 تراز پانته‌آ تراز 5507، در 7 فروردین 1401 تراز 6093 و در 27 خرداد 1401 هم تراز 7299 رو در قلمچی گرفت.

وقتی تراز آزمون های عادی پانته‌‌آ رو در تخمین رتبه از روی تراز سایت قلمچی وارد کردیم. همونطور که در عکس پایین می‌بینید، اختلاف بین رتبه هایی که در نتایج وجود داره خیلی زیاد بود و همین موضوع می‌تونه به کل شما رو گیج کنه.

بررسی میزان دقت تخمین رتبه از روی تراز سایت قلمچی
3 2

همچنین پوریا بهادرآۀ رتبه 1202 و دانشچوی دندانپزشکی همدان داوطلب پشت کنکوری بود که بعد از 2 سال دوری از درس مجددا برای کنکور درس خوند. ابتدا تراز ایشون 5800 بود و در نزدیکی کنکور به 7200 رسید.

همچنین زهرا غلامی در 7 فروردین، تراز 5348 رو در قلمچی کسب کرد. اما در نهایت داروسازی لرستان قبول شد! در حالی میانگین تراز زهرا در سایت قلمچی واقعا عدد خوبی نیست و ممکنه به شما امید واهی بده.

میانگین این اعداد نمی‌تونه عدد دقیق و درستی باشه و به شما در تخمین رتبه‌تون کمک کنه. در نتیجه میانگین این اعداد که در بخش نتایج سایت قلمچی نشون داده می‌شه، ممکنه شمارو گمراه کنه و مفید نباشه. 

تخمین رتبه کنکور با معدل

قطعا این روزها شما هم درباره تخمین رتبه با معدل خیلی شنیدید. اما آیا این روش از تخمین رتبه کنکور روش درست و مناسبیه؟ آیا نتیجه اون قابل استناده و می‌شه روش حساب کرد؟

آیا تخمین رتبه کنکور با معدل روش درستیه؟

قطعا نه! اما چرا؟ به این دلیل که معدل هیچ تاثیری در رتبه کنکور شما نداره! همونطور که در محتوای تاثیر نمرات امتحان نهایی درکنکور هم گفتیم، تاثیر نمرات نهایی شما در کنکور به صورت درس به درسه.

یعنی هر درسی با توجه به ضریب خودش در کنکور روی تراز و رتبه شما تاثیر می‌ذاره. و به این شکل هم نیست که هرکسی در یک درس خاص نمره 20 گرفت، یک تراز مشخص داشته باشه. بلکه تراز شما با توجه به نمرات سایر دانش آموزها مشخص می‌شه.

مثلا اگر در امتحانات نهایی 1403 در درس ادبیات سطح سوالات به شکلی باشه که اکثر بچه ها نمره 16 و پایین تر از اون گرفته باشن و شما نمره 19.75 رو کسب کرده باشید قطعا تراز خیلی خوبی رو کسب می‌کنید. اما اگر تعداد نمرات 19.75 و 20 زیاد باشه نحوه ترازدهی قطعا متفاوت خواهد بود!

پس این که معدل کل رو در نظر بگیریم و بخوایم با استفاده از اون رتبه رو تخمین بزنیم اصلا روش درستی نیست.

تخمین رتبه بر اساس نمره یا معدل؟

درسته که گفتیم این نمرات شما هستن که بر تراز و رتبه کنکور شما تاثیر می‌ذارن. اما تخمین رتبه کنکور با نمره هم چندان درست نیست. هیچکدوم از این روش ها نمی‌تونن تراز دقیق و درستی رو به شما بدن.

در کل پیشنهاد می‌کنیم بجای درگیر کردن خودتون با تخمین رتبه، زمان و انرژی خودتون رو روی درس خوندن و برنامه هاتون بذارید.

تخمین رتبه از روی درصد کنکور سراسری

تخمین رتبه از روی درصد یکی از انواع روش‌های تخمین رتبه کنکور سراسری هست. اما آیا این کار یک روش درست و اصولی برای تخمین و پیش بینی رتبه احتمالی ما در کنکور به حساب میاد؟ یا روش مناسبی نیست و نمی‌شه به نتایج اون استناد کرد؟

آیا تخمین رتبه از درصدهای کنکور روش درستیه؟

تخمین رتبه از روی درصد در کنکور چندان روش مناسبی نیست چون در خود کنکور سراسری فقط درصدهای شما رتبه شما رو مشخص نمی‌کنن!

به این دلیل که در سال‌های مختلف کنکور، بخاطر سخت‌تر شدن یا آسون‌تر شدن سطح سوالات ممکنه درصد بچه‌ها در یک درس خاص کم و زیاد بشه. پس نمی‌شه به صورت قطعی گفت که با یک درصد خاص میشه به یک رتبه و رشته مشخص در هر سال از کنکور رسید.

چرا تخمین رتبه با درصد در کنکور معتبر نیست؟

بهتره این موضوع رو با یک مثال توضیح بدیم. در کنکور سال 98 در درس شیمی 80% زدن واقعاً کار عجیبی برای رتبه برترها نبود چون سطح سوالات چندان بالا و سخت نبود.

اما دقیقاً در سال بعدش یعنی در کنکور 99 شیمی ناگهان سخت شد. به شکلی که افرادی با رتبه های 3 رقمی مثل کیمیا کرمی و مبینا خدیور تونستن در این درس، درصدی در حدود 72 یا کمی بالاتر رو کسب کنن! پس صرفاً تخمین رتبه با درصد کنکور نمی‌تونه قطعی و قابل استناد باشه.

نرم افزار تخمین رتبه کنکور بر اساس درصد

4 سایتی که در ادامه معرفی می‌کنیم، رتبه رو بر اساس درصد تخمین می‌زنن:

  • قلم چی
  • گزینه 2
  • هیوا
  • مدیکال

2 سایت اول یعنی قلم چی و گزینه 2، سایت‌های خیلی مناسبی برای تخمین رتبه هستن. اما در واقع هیوا و مدیکال در این زمینه چندان حرف زیادی برای گفتن ندارن.

آیا سایت قلمچی و گزینه 2 تخمین رتبه رو به درستی انجام میدن؟

همونطور که گفتیم این 2 سایت به نسبت رقبای خودشون واقعا بهترن و بهتون کمک می‌کنن. اما ین سایت‌ها هم نمی‌تونن از قبل پیش‌بینی بکنند که قراره در کنکور سال جدید سطح سوالات به چه شکلی باشه تا بر اساس اون تخمین رتبه رو انجام بدن.

آموزش تخمین رتبه از روی درصد کنکور به روش قلمچی

برای این که بهتر بتونید توضیحاتی که دادیم رو درک کنید گام به گام تخمین رتبه سایت قلمچی رو براتون توضیح می‌دیم.

  1. وارد بخش تخمین رتبه سایت قلمچی بشید و گروه آزمایشی خودتون رو انتخاب کنید (ریاضی، تجربی، انسانی).
انتخاب گروه آزمایشی در سایت قلمچی برای تخمین رتبه
1
  • در گام بعدی نوبت انتخاب سال کنکور هست که می‌تونید از منوی کشویی، مطابق عکس، اون رو انتخاب کنید.
انتخاب سال کنکور در سایت قلمچی برای تخمین رتبه
2
  • حالا درصدهاتون رو وارد کنید. ما برای این کار از درصدها علیرضا مهندسی رتبه 5 ریاضی استفاده کردیم تا میزان دقت تخمین رتبه قلمچی رو متوجه بشیم.
وارد کردن درصد دروس در سایت قلمچی برای تخمین رتبه
3
  • بعد از وارد کردن درصدها وقتشه که روی “برای محاسبه تخمین رتبه کلیک کنید” بزنید تا نتیجه به شما نشون داده بشه.
تایید نهایی برای دیدن نتیجه تخمین رتبه در سایت قلمچی
4

همونطور که می‌بینید در بخش نتایج تخمین رتبه کاملا حدودی صورت گرفته و چیز دقیق و درستی به چشم نمی‎خوره!

آیا به نتیجه تخمین رتبه از روی درصد اعتماد کنم؟

نه! دقیقا مثل وقتی که شما یکی از کنکورهارو انتخاب می‌کنید تا در دوران جمع بندی به سوالاتش جواب بدید. بعد از بررسی و مشخص شدن درصدها ممکنه مثلا تخمین زده بشه که شما قراره رتبه 700 رو در کنکور سراسری کسب کنید. اما این تخمین درست نیست به این دلیل که هنوز تا کنکور سراسری فرصت زیادی هست و داوطلب می‌تونه درصدهای بهتری هم کسب کنه.

دقیقا مثل ملیکا کزازی رتبه 760 تجربی، که در خرداد در آزمونهای قلمچی شیمی رو بین 30 الی 40 درصد می‌زد. اما در کنکور سراسری در این درس درصد 100 رو کسب کرد!

تخمین رتبه از روی درصد هم دقیقا به همین شکله و با توجه به شرایط سایر داوطلب ها، میزان سختی سوالات و عواملی از این دست ممکنه دقیق و درست نباشه.