تخمین رتبه سنجش چقدر دقیقه؟ + معرفی و بررسی کامل

نرم افزار تخمین رتبه سنجش + معرفی و بررسی کامل
2 1

تخمین رتبه سنجش بدون شک در بین رقبای خودش بهترین و دقیق‌ترین سایت برای تخمین رتبه به حساب میاد. همونطور که قبلاً در محتوای مربوط به نقد و بررسی نرم‌افزارهای تخمین رتبه هم گفتیم، سایت سازمان سنجش به نسبت هیوا و قلم چی می‌تونه رتبه بهتری رو برای شما با توجه به اطلاعاتی که بهش می‌دید، تخمین بزنه.

اما آیا با استفاده از این اطلاعات می‌تونیم با خیال راحت مطمئن باشیم که رتبه ما در کنکور هم در همین حدود خواهد بود؟  آیا این تخمین ها قابل استناد هستن؟

تخمین رتبه سازمان سنجش 1403 چطور انجام میشه؟

در واقع چیزی به اسم تخمین رتبه سنجش وجود نداره!  یعنی در واقع سازمان سنجش یک سیستم نرم‌افزاری انتخاب رشته مجازی رو ارائه داده. به این شکل که این نرم افزار هر ساله، چند روز بعد از کنکور سراسری رونمایی میشه. در این نرم‌افزار اطلاعات خیلی کاملی از داوطلب‌های کنکور سال‌های قبل وجود داره. 

نحوه کار نرم‌افزار تخمین رتبه sanjesh به این شکله که با توجه به داده هایی که وارد میکنید، با مقایسه اونها با داده‌های داوطلب‌های سال‌های گذشته به شما لیستی از رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که افراد در سال‌های قبل، قبول شدن رو نشون میده.

آیا نرم‌افزار تخمین رتبه سنجش رایگانه؟

نه! استفاده از این نرم‌افزارتخمین رتبه مجازی برای کنکور سراسری در رشته‌های مختلف ملزم به پرداخت هزینه هست. یعنی مثل اکثر سایت‌ها از جمله قلم چی و هیوا رایگان نیست.

آیا تخمین رتبه سازمان سنجش دقیق می باشد؟

 قطعاً اینطور نیست. شما صرفاً به دلیل اینکه در این نرم افزار، لیستی از رشته‌های مختلف و دانشگاه‌های متنوع رو دیدید که بچه‌ها تونستن در سال‌های قبل با رتبه شما به اونها برسن، نمی‌تونید اطمینان حاصل کنید که قراره شما هم در همون رشته‌ها و دانشگاه‌ها قبول بشید.

چرا نتایج نرم‌افزار سازمان سنجش قابل استناد نیست؟

تاثیر ظرفیت پذیرش هر رشته در کنکور

بر فرض اگر امسال در کنکور 1403 تجربی اعلام کنن که در دانشگاه تهران 50 نفر به ظرفیت پذیرش پزشکی اضافه شده قطعاً این موضوع  باعث میشه که دیگه داده‌ها و اطلاعات مربوط به قبولی پزشکی دانشگاه تهران در سال‌های قبل به درد نخوره. 

این در حالیه که شما وقتی رتبه کنکور خودتون در سال 1403 رو در سایت سازمان سنجش وارد می‌کنید این رتبه با اطلاعات سال 1402 و قبل از اون مقایسه می‌شه. پس اگر ظرفیت پذیرش در سال 1403 کمتر یا بیشتر بشه، دیگه امکان مقایسه رتبه های یکسان در این 2 سال باهم وجود نداره. اگر هم این کار انجام بشه، نتیجه درست و قابل استناد نیست.

مثلاً در سال 1400 با رتبه 270 یا 280 امکان قبولی در پزشکی دانشگاه تهران وجود نداشت. این در حالیه که صبا فرهنگ رتبه 328 کنکور، در سال 1401 تونست پزشکی دانشگاه تهران برای ورودی بهمن قبول بشه! همین موضوع نشون دهنده تاثیر تغییر ظرفیت پذیرش در سال های مختلفه که داده های تخمین رتبه ها رو غیرقابل استناد میکنه.

تغییر قوانین پذیرش چطور روی تخمین رتبه تاثیر می‌ذاره؟

با یک مثال توضیح میدیم که چطور تغییر قوانین پذیرش می‌تونه باعث نادرستی تخمین رتبه ها بشه.

مثلاً در کنکور سال 1402 در لیست انتخاب رشته، پزشکی تعهدی دانشگاه تهران اضافه شده بود در حالی که قبل از اون اصلاً همچین چیزی وجود نداشت. و در کمال تعجب، داوطلبی با رتبه 3182 تونست دندون پزشکی تعهدی دانشگاه تهران قبول بشه!!

دقیقاً مثل پذیرش دانشگاه فرهنگیان که از سال 1403 دچار تغییرات خیلی خیلی زیادی شد و همین موضوع قطعاً روی نحوه قبولی داوطلب‌ها تاثیر میذاره. در نتیجه زمانی که شما دارید از نرم‌افزار تخمین رتبه سازمان سنجش استفاده می‌کنید این موارد در نظر گرفته نمی‌شن و احتمال اینکه تخمین رتبه و رشته شما دقیقاً اون چیزی که واقعا هست بشه، خیلی کمتره.

آیا نرم‌افزار تخمین رتبه سازمان سنجش دقیقترین نرم‌افزار موجوده؟

 بله در حال حاضر هیچ نرم‌افزار بهتری به نسبت برنامه تخمین رتبه سازمان سنجش وجود نداره. به این دلیل که اطلاعات سازمان سنجش به نسبت تمام ارگان‌های دیگه در کشور ما کامل‌تر و دقیق‌تره. 

 اما در کل چه تخمین رتبه سنجش چه تخمین رتبه هر سایت و برنامه دیگه‌ای نمی‌تونه داده دقیقی رو از رتبه آینده شما بهتون بده. 

باز پیشنهاد ما اینه که داوطلب‌ها حتماً از نرم‌افزار انتخاب رشته سازمان سنجش استفاده بکنند که چند وقت بعد از اعلام نتایج کنکور در دسترس همه قرار می‌گیره. برای اطلاع دقیق‌تر می‌تونید از مشاورین مرکز مشاوره جدیدی نژاد کمک بگیرید.