تخمین رتبه ایثارگران + معرفی سهمیه 5 درصد و 25 درصد

تخمین رتبه ایثارگران + معرفی سهمیه 5 درصد و 25 درصد
تخمین رتبه ایثارگران

تخمین رتبه ایثارگران برای تعدادی از داوطلب های کنکور مفیده. بعضی از داوطلب های کنکوری سهمیه های 5% یا 25% دارن که این سهمیه روی رتبه اونها تاثیر می‌ذاره.

به همین دلیل باید یک سایت/ نرم افزار تخمین رتبه برای ایثارگران وجود داشته باشه که رتبه کنکور این بچه هارو دریافت کنه و بهشون بگه که رتبه اونها بعد از اعمال سهمیه چقدر می‌شه. با این کار داوطلب های دارای سهمیه متوجه می‌شن که می‌تونن چه رشته ها و دانشگاه هایی رو قبول بشن.

نحوه محاسبه رتبه ایثارگران چطوره؟

پبش از این که بخوایم در رابطه با تخمین رتبه ایثارگران و روش های تخمین این رتبه توضیح بدیم، نیازه که بدونیم رتبه نهایی افرادی که سهمیه 5 یا 25 درصد دارن چطور محاسبه می‌شه؟

زمانی که نتایج کنکوراعلام می‌شه، در کارنامه 2 تا رتبه میبینید:

  1. رتبه در منطقه (این رتبه برای تمام کنکوری های سرتاسر ایران در کارنامه هاشون وجود داره.)
  2. رتبه در سهمیه نهایی

رتبه در سهمیه چیه؟

اگر شما جزو افرادی باشید که سهمیه 5 یا 25 درصد دارن، این موارد روی رتبه اصلی شما تاثیر می‌ذاره و نتیجه نهایی که می‌تونید باهاش انتخاب رشته کنید در بخش “رتبه در سهمیه نهایی” قرار می‌گیره.

آیا با رتبه در سهمیه ایثارگری میشه انتخاب رشته کرد؟

قطعا می‌شه اما شما در حین انتخاب رشته نباید این رتبه رو مثل رتبه در منطقه در نظر بگیرید. به این دلیل که مثلا اگر رتبه در سهمیه ایثارگری شما 100 شده باشه به این معنیه که رتبه شما در بین کسایی که این سهمیه رو داشتن 100 شده نه در بین کل داوطلب های کنکور!

پذیرش و انتخاب رشته با رتبه در سهمیه چطوره؟

برای تخمین رتبه ایثارگران ابتدا نیازه که بدونید با وجود این رتبه شما چطور می‌تونید بعدها انتخاب رشته کنید. این مورد رو با یک مثال توضیح می‌دیم.

فرض کنید دانشگاه تهران در رشته‌ی پزشکی قرار هست 200 نفر رو پذیرش کنه. از کل این 200 نفر 25% از ظرفیت (یعنی به تعداد 50 نفر) برای افرادی هست که سهمیه 25% دارن. همچنین 5% هم برای افرادی با سهمیه 5 درصده (یعنی 10 نفر از 200 نفر).

در اینجا شما بر اساس رتبه در سهمیه خودتون می‌تونید وارد این رشته بشید. البته ممکنه یک نفر رتبه 1 در سهمیه رو به دست آورده باشه اما نتونه پزشکی دانشگاه تهران رو قبول بشه؛ چرا؟

به این دلیل: افرادی که می‌خوان با سهمیه 5 یا 25 درصد وارد دانشگاه بشن باید 75% از کل تراز آخرین فرد قبولی در اون رشته رو هم آورده باشن.

حالا اگر افرادی که سهمیه 25% داشتن و شرطی که در بالا اون رو هایلایت کردیم رو هم دارا بودن تعدادشون کمتر از 50 نفر بود قاعدتا چند صندلی خالی میمونه. این صندلی های خالی مونده به بچه های بدون سهمیه نمی‌رسه؛ بلکه افراد با سهمیه 5% این ظرفیت رو تکمیل می‌کنن.

اگر بعد از این کار بازهم از صندلی های مربوط به بچه های دارای سهمیه چیزی باقی موند اونوقت به داوطلب های آزاد اختصاص داده میشه.

 استفاده از نرم افزار تخمین رتبه سنجش جهت تخمین رتبه ایثارگری کار درستیه؟

استفاده از نرم افزار یا حتی تخمین رتبه به هرشکلی که مربوط به سهمیه های 5 و 25 درصد باشه اصلا درست، اصولی و علمی نیست.

اما چرا؟ به 2 دلیل:

  1. ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و برای رشته‌های مختلف، سال به سال در حال تغییره.
  2. کف تراز در هر کنکور با کنکورهای دیگه متفاوته. (یعنی ممکنه یک سال تراز 10400 رتبه‌ی 200 رو به داوطلب بده اما در سال دیگه این تراز به رتبه‌ی 20 منتهی بشه!)

این موارد وقتی مهم هستن که شما بخواید برای بررسی احتمال قبولی در رشته ها و دانشگاه های تاپ با سهمیه ایثارگران، 75% از تراز آخرین قبولی رو محاسبه کنید که طبق نکته 2 هیچوقت ثابت نیست و سال به سال تغییر می‌کنه.

بهترین نرم افزار تخمین رتبه ایثارگران

در بین سایت های مختلف، نرم افزارهای زیادی برای تخمین رتبه ایثارگران به چشم می‌خوره. ما در اینجا برای آموزش این کار سراغ سایت هیوا می‌ریم.

آموزش استفاده از نرم افزار تخمین رتبه ایثارگران کنکور سراسری 1403

  1. ابتدا وارد سایت تخمین رتبه ایثارگران هیوا بشید.
  2. حالا در بخش اول رشته‌ی خودتون رو از بین موارد موجود انتخاب کنید.
  3. بخش بعدی هم برای انتخاب کردن نوع سهمیه ایثارگری‌تون هست. (ایثارگری 5 درصدی و ایثارگری 25 درصدی)
انجام تخمین رتبه ایثارگران هیوا - انتخاب رشته و نوع سهمیه
انجام تخمین رتبه ایثارگران هیوا – انتخاب رشته و نوع سهمیه
  • در بخش درصد دروس (حتی عمومی ها!) رو وارد کنید.
آموزش انجام تخمین رتبه ایثارگران هیوا - وارد کردن درصدها
آموزش انجام تخمین رتبه ایثارگران هیوا – وارد کردن درصدها
  • در آخر هم روی “رتبه من رو محاسبه کن” بزنید تا نتیجه رو ببینید.
انجام تخمین رتبه ایثارگران هیوا - دیدن نتایج
انجام تخمین رتبه ایثارگران هیوا – دیدن نتایج

نرم افزار تخمین رتبه ایثارگران تا چه حد قابل اعتماده و چقدر خطا داره؟

در زمان ورود به سایت هیوا برای تخمین رتبه می‌بینید که در یه بخش نوشته شده که تخمین رتبه قراره بر اساس اطلاعات کنکور 1400 انجام میشه! یعنی در این تخمین، قرار نیست موارد زیر اعمال بشن:

  • پزشکی و دندان پزشکی تعهدی دانشگاه تهران در اون مدنظر نیستن!
  • افزایش ظرفیت 25 درصدی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت دانشگاه ها هم قرار نیست اعمال بشه!

همچنین باید درصد دروس عمومی رو هم وارد بکنید چون در کنکور 1400 این دروس همچنان در کنکور وجود داشتن اما در کنکور 1403 نه!

حتی با وجود همه این موارد در آخر هم نتیجه ای که به شما نمایش میده رتبه کشوریه نه رتبه در سهمیه! پس عملا استفاده از این نرم افزار داده های دقیقی رو به شما نمی‌ده و بی‌فایده ست.