مدرک دوگانه دانشگاه فرهنگیان:معرفی، شرایط و قوانین

مدرک دوگانه دانشگاه فرهنگیانمعرفی، شرایط و قوانین
مدرک دوگانه دانشگاه فرهنگیانمعرفی، شرایط و قوانین

در این مطلب قصد داریم درباره مدرک دوگانه دانشگاه فرهنگیان صحبت کنیم. عنوان این مدرک برای اولین بار در کنکور سال 1402 در دفترچه انتخاب رشته مطرح شده . بنابراین خیلی از داوطلبان با این عنوان آشنایی ندارن. همچنین به ظرفیت پذیرش در دوره مشترک دانشگاه های دولتی و فرهنگیان، شرایط پذیرش در این دوره ها و رشته محل های مورد نیاز هم اشاره میکنیم.  

مدرک دوگانه دانشگاه فرهنگیان چیست؟

تحصیل برای اخذ مدرک دوگانه دانشگاه فرهنگیان برای اولین بار در انتخاب رشته کنکور سراسری سال جاری مطرح شد. این موضوع حاکی از فعالیت مشترک دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه های دولتی دارای مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوریه. بر این اساس، داوطلب ها می تونن دو سال از دوره مقطع کارشناسی خودشون رو در رشته های مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه های دولتی مورد نظر بگذرونن. سپس سایر واحد ها، دوره کارآموزی و غیره رو در دانشگاه تربیت معلم سپری کنن. لازم به ذکره که کلیه مراحل مصاحبه عمومی و اختصاصی و گزینش فرهنگیان درست مطابق با شرایط کنکوراختصاصی فرهنگیانه.  

علت شکل گیری مدرک دوگانه دانشگاه فرهنگیان چیست؟

به طور کلی ظرفیت های پذیرش دانشگاه فرهنگیان محدوده. از طرف دیگر کشور به حجم زیادی معلم نیاز داره. طبق آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر 100 هزار کمبود نیروی کار توی این حوزه وجود داره. این در حالیه که ظرفیت های پذیرش دانشگاه های فرهنگیان پاسخگوی این نیاز نیست. از طرفی در برخی از شاخه ها، نیازه که دانشجو معلم ها از نظر علمی سطح بالاتری رو تجربه کنن و تحت آموزش اساتید مجرب تری باشن. در نتیجه همکاری مشترک دانشگاه تربیت معلم با دانشگاه های دولتی با هدف رفع این مشکل بوده.

نحوه مشارکت دانشگاه های دولتی و دانشگاه فرهنگیان

دانشجویان بعد از قبولی در این دوره، طبق چارت درسی توافقی میان دانشگاه های دولتی و فرهنگیان به تحصیل میپردازن. دانشجویان ملزم به گذروندن واحد های درسی مرتبط با دانش تربیتی عام و دانش تخصصی محتوایی در دانشگاه دولتی مشارکت کننده هستن. در طول این دو سال سطح محتوایی قوی تری در مقایسه با دانشگاه فرهنگیان به دانشجویان ارائه میشه. دانشجویان باید سایر واحد های درسی مرتبط با دانش محتوایی، مهارتی و در نهایت دوره کارورزی و کارآموزی خودشون رو در یکی از دانشگاه های تربیت معلم سپری کنن. بر اساس چیزی که بین دانشگاه های دولتی و فرهنگیان توافق شده، دانشجویان نیمی از دوره کارشناسی (دو سال) رو در دانشگاه دولتی مشارکت کننده و نیم دیگر (دو سال باقی مانده) رو در دانشگاه تربیت معلم حضور دارن.

شرایط پذیرش در دوره فرهنگیان مشترک با دانشگاه های دولتی

داوطلبان برای شرکت در دوره مشترک دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های دولتی جهت اخذ مدرک دوگانه، ملزم به داشتن تمامی شرایط عمومی و اختصاصی هستن که هر ساله توسط دانشگاه تربیت معلم اعلام میشه. بنابراین شرایط پذیرش در این دوره درست مثل شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان بوده. تنها تفاوت در نحوه تحصیل یا طول دوره تحصیل دانشجویانه.

شرایط عمومی داوطلبان برای شرکت در دوره مشترک دانشگاه های دولتی و فرهنگیان

  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی
  • التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • عدم سوء سابقه کیفری و جزایی
  • داشتن سلامت کامل روانی و جسمانی (انجام معاینات پزشکی و مصاحبه تخصصی نیاز است)
  • عدم اعتیاد به هرگونه ماده مخدر و الکل (تست آزمایشگاهی نیاز است)
  • برخورداری از رفتار و اخلاق مناسب در شان شغل معلمی و دارای حسن شهرت  

شرایط اختصاصی داوطلبان برای شرکت در دوره مشترک دانشگاه های دولتی و فرهنگیان

  • دارا بودن حداقل نمره علمی 6000 یا بالاتر در کنکور سراسری
  • شرایط سنی (این شرط به 22 سال تغییر پیدا کرده است. داوطلبان نباید تا مهر ماه سال آینده که قصد ورود به دانشگاه را دارند بیشتر از 22 سال سن داشته باشند.)
  • بومی بودن داوطلب (داوطلبان باید حتما از رشته های بومی استان خود انتخاب رشته کنند. مقدار ظرفیت در هر رشته توسط استان مربوطه مشخص خواهد شد.)
  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی مناسب برای شغل معلمی
  • موفقیت در مصاحبه اختصاصی و دارا بوده صلاحیت های عمومی.

ظرفیت پذیرش مدرک دوگانه دانشگاه فرهنگیان

ظرفیت پذیرش مدرک دوگانه دانشگاه فرهنگیان یا طرح مشترک دانشگاه های دولتی و فرهنگیان در هر استان به طور جداگانه اعلام میشه. داوطلبان باید رشته های دوره مشترک دانشگاه های دولتی و دانشگاه تربیت معلم رو از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری پیدا کرده و در فرم انتخاب رشته خود وارد کنن. ظرفیت پذیرش اول توسط دانشگاه های دولتی که قصد پذیرش دانشجو در رشته های معینی رو دارند اعلام میشه. این ظرفیت ها به صورت جداگانه در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری اعلام میشه و پذیرش بر اساس اونها صورت می گیره.

رشته های دارای ظرفیت دوگانه در قبولی دانشگاه فرهنگیان

حال چیزی که مطرح میشه اینه که داوطلبان در طرح مشترک دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های دولتی در چه رشته هایی می تونن تحصیل کنن؟ بر اساس چیزی که تا به حال درمورد انتخاب رشته کنکور سراسری سال 1402 اعلام شده، رشته های دارای ظرفیت دوگانه در قبولی دانشگاه تربیت معلم به شرح ذیل هستن:

رشته ریاضی – فیزیک

دانش آموزان ریاضی – فیزیک می توانند دو سال از مقطع کارشناسی خود را در شاخه های “آموزش ریاضی” و “آموزش فیزیک” در دانشگاه دولتی تحصیل کنند. سپس دو سال بعد رو در دانشگاه تربیت معلم یا فرهنگیان سپری کنند.

رشته تجربی

همچنین دانش آموزان تجربی می توانند دو سال از مقطع کارشناسی خودشون رو در شاخه های ” زیست شناسی” و ” شیمی” در دانشگاه دولتی تحصیل نمایند. سپس دو سال بعد رو در دانشگاه تربیت معلم یا فرهنگیان سپری کنند.

رشته های انسانی، زبان و هنر

در کنکور سال 1402 حداقل تا این لحظه، رشته های بورسیه دانشگاه های دولتی به شکل مدرک دوگانه برای دانش آموزان انسانی، زبان و هنر اعلام نشده اند.

سخن پایانی

مرکز مشاوره کنکور جدیدی نژاد آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما کنکوری های عزیز در زمینه مدرک دوگانه دانشگاه های دولتی و فرهنگیانه. هر دانش آموز در این مرکز یک نقشه راه اختصاصی داره.