معرفی دانشگاه غیرانتفاعی: مزایا و معایب، شهریه، مدرک و…

بررسی کامل دانشگاه های غیرانتفاعی و معرفی آن ها

اگه رتبه لازم برای قبولی در دانشگاه دولتی رو نیاوردید، دانشگاه غیرانتفاعی یکی از گزینه‌های ‌روی میز شما برای ورود به دانشگاهه که رشته‌های مختلفی رو در گروه‌های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان ارائه می‌ده. توی این مقاله، معرفی جامعی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی ارائه کردیم و به تمام سؤالاتتون درباره این دانشگاه‌ها به‌طور مفصل جواب دادیم. پس این مطلب رو از دست ندید و تا انتها همراهمون باشید تا بتونید آگاهانه تصمیم بگیرید که دانشگاه غیرانتفاعی رو انتخاب کنید یا نه.

معرفی کلی دانشگاه غیرانتفاعی

در ابتدا باید یه معرفی کلی از این دانشگاه ارائه بدیم و ویژگی‌های مختلفش رو بررسی کنیم:

  • شهریه
  • مدرک
  • خوابگاه

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی

شما برای تحصیل توی دانشگاه‌های غیرانتفاعی باید شهریه پرداخت کنید، اما تعهد خدمت ندارید. همون‌طور که می‌دونید، تحصیل در نوبت روزانه دانشگاه‌های‌ دولتی رایگانه، یعنی دولت هزینه تحصیل دانشجوها رو پرداخت می‌کنه. اما در مقابل، دانشجوها تعهد دارن که دو برابر مدت‌ زمان تحصیلشون رو توی کشور کار کنن. بنابراین اگه شما بخواید اصل مدرکتون رو از دانشگاه دریافت کنید، یا باید مدت زمان تعهد خدمتتون رو سپری کنیدو یا هزینه تحصیل رو پرداخت کنید تا مدرکتون آزاد بشه. اما توی دانشگاه غیرانتفاعی، تعهد خدمت ندارید و چون شهریه پرداخت می‌کنید، بعد از اتمام تحصیل می‌تونید اصل مدرکتون رو دریافت کنید.

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی مثل دانشگاه آزاد، ترکیبی از شهریه ثابت و متغیره. یعنی شما برای ثبت‌نام در هر ترم تحصیلی باید شهریه مشخصی رو پرداخت کنید و به ازای هر واحد درسی که برای اون ترم انتخاب می‌کنید هم هزینه جداگانه‌ای محاسبه می‌شه.

اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی

مدرک این دانشگاه تحت نظر وزارت علوم صادر می‌شه و بنابراین، هم برای استخدام و هم برای مهاجرت، کاملاً معتبره. به این نکته توجه داشته باشید که دانشگاه‌های غیرانتفاعی جزو دانشگاه‌های وزارت علوم هستن که یه ارگان دولتیه. به همین دلیل، مدرک این دانشگاه‌ها برای مهاجرت به بعضی کشورها، نسبت به مدرک دانشگاه آزاد که خصوصیه، اعتبار بیش‌تری داره.

بعضی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم هستن که تحت نظر دانشگاه‌های سراسری‌ان. یعنی وقتی مدرک پایان تحصیل رو دریافت میکنید، لوگوی دانشگاه سراسری هم توی مدرک وجود داره. این دانشگاه‌ها در واقع شبیه کالجِ دانشگاه‌های مختلف در کشورهای خارجی هستن.

دانشگاه‌ غیرانتفاعی خوابگاه داره؟

دانشگاه‌های غیرانتفاعی خوابگاه ندارن، چون اغلب دانشجوها شعبه‌های شهر خودشون‌ رو انتخاب می‌کنن و کم‌تر پیش میاد به شهر یا استان دیگه برن. اگه بخواید برای تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی به شهر دیگه‌ای برید، باید از خوابگاه‌های خودگردان استفاده کنید. خوابگاه‌های خودگردان زیر نظر دانشگاه اداره می‌شن و قوانین و قواعد خوابگاه مثل چک‌کردن ساعت ورود و خروج در اون‌ها برقراره، اما هزینه‌شون نسبت به خوابگاه‌های دانشگاهی بیش‌تره. به طور کلی، پیشنهاد ما اینه که دانشگاه غیرانتفاعی شهر یا استان خودتون رو انتخاب کنید که دشواری‌های خوابگاه‌گرفتن رو نداشته باشید.

پذیرش دانشگاه غیرانتفاعی

برای ورود به این دانشگاه، دو راه پیش پاتون هست:

  • کنکور سراسری
  • سوابق تحصیلی

پذیرش از طریق کنکور سراسری که مشخصه. توی کنکور شرکت می‌کنید و در صورتی که مجاز به انتخاب رشته بشید، می‌تونید توی فرم انتخاب رشته‌تون، رشته و دانشگاه غیرانتفاعی موردنظرتون رو وارد کنید.

پذیرش بدون کنکور یا همون پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه‌های غیرانتفاعی توی دو نوبت مهرماه و بهمن‌ ماه انجام می‌شه و متقاضی‌ها بر اساس سوابق تحصیلی دوره متوسطه و معدل دیپلمشون بررسی می‌شن.

رشته‌های دانشگاه غیرانتفاعی

‌تعداد رشته‌هایی که توی دانشگاه‌های غیرانتفاعی ارائه می‌شه، نسبت به دانشگاه‌های سراسری محدودتره و تمام رشته‌ها رو پوشش نمی‌دن. توی جدول زیر می‌تونید اسامی بعضی از رشته‌هایی که در دانشگاه‌های غیرانتفاعی ارائه می‌شن رو ببینید:

تجربیعلوم آزمایشگاهی؛ علوم تغذیه؛ فناوری اطلاعات سلامت؛ زیست‌شناسی سلولی و ملکولی (ژنتیک)؛ زیست‌ فناوری؛ روانشناسی؛ میکروبیولوژی
ریاضیمهندسی برق؛ مهندسی عمران؛ مهندسی مکانکیک؛ مهندسی پزشکی؛ مهندسی کامپیوتر
انسانیحقوق؛ حسابداری؛ مدیریت بازرگانی؛ مدیریت مالی؛ مدیریت صنعتی؛ مدیریت کسب‌و‌کارهای کوچک؛ علوم ارتباطات اجتماعی؛ روزنامه‌نگاری؛ مشاوره؛ علوم تربیتی؛ زبان و ادبیات عربی؛ ادیان و مذاهب؛ تاریخ اسلام؛ علوم قرآن و حدیث؛ فقه و حقوق امامی؛ فلسفه و عرفان اسلامی
هنرارتباط تصویری؛ سینما؛ نقاشی؛ طراحی پارچه؛ طراحی لباس
زبانمترجمی زبان انگلیسی

لیست کامل رشته‌های باکنکور و بدون‌کنکور که توی هر کدوم از دانشگاه‌های غیرانتفاعی ارائه می‌شن، به همراه مشخصات و ظرفیت‌هاشون در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش که هر سال در زمان انتخاب رشته منتشر می‌شه، وجود داره.

در حال حاضر، هنوز دفترچه انتخاب رشته ۱۴۰۳ منتشر نشده، اما به محض انتشار توسط سازمان سنجش، توی سایت کیمیاگرخونه اطلاع‌رسانی می‌کنیم و می‌تونید از طریق لینک‌های زیر، دفترچه‌ها رو دانلود کنید:

لیست تعدادی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی

یکی از مزایای دانشگاه غیرانتفاعی، شعبات زیاد اونه. اغلب شهرهای کشور دانشگاه غیرانتفاعی دارن و گزینه‌های زیادی برای انتخاب، پیش روی شماست. توی جدول زیر می‌تونید تعدادی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در شهرهای مختلف رو ببینید:

  • دانشگاه سوره – تهران
  • دانشگاه علم و فرهنگ -تهران
  • دانشگاه خاتم – تهران
  • دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی (روزانه غیردولتی) – تهران
  • دانشگاه بین‌المللی امام رضا – مشهد
  • دانشگاه خیام – مشهد
  • دانشگاه سجاد – مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی وارستگان – مشهد
  • دانشگاه رجا – قزوین
  • دانشگاه دانش البرز – آبیک
  • دانشگاه شمال – آمل
  • دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان
  • دانشگاه شیخ بهایی – اصفهان
  • دانشگاه علم و هنر – یزد
  • دانشگاه چابهار – چابهار
  • دانشگاه قرآن و حدیث – شهرری
  • دانشگاه ایوانکی – ایوانکی
  • دانشگاه مفید – قم
  • دانشگاه شهاب دانش – پردیسان

۱۰ دانشگاه‌ برتر غیرانتفاعی کشور

توی جدول زیر می‌تونید رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی رو بر اساس تعداد مقالات ببینید. البته باید این نکته رو در نظر بگیرید که رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توی رشته‌های مختلف، متفاوته و هر کدوم نقاط قوت خاص خودشون رو دارن. مثلاً دانشگاه علم و فرهنگ تهران توی رشته‌های انسانی و هنر جایگاه خیلی خوبی داره و از نظر سطح علمی و اساتید، نسبت به دانشگاه‌های غیرانتفاعی دیگه در رتبه بالاتری قرار می‌گیره. بنابراین، حتماً از مشاورهای خبره کیمیاگرخونه کمک بگیرید تا راهنمایی‌‌تون کنن که برای رشته‌ای که انتخاب کردید، کدوم دانشگاه بهتره و سطح علمی بالاتری داره.

رتبه بندی دانشگاه های غیرنتفاعی کشور بر اساس تعداد مقالات

مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی

‌همون‌طور که تا این‌جای مطلب متوجه شدید، دانشگاه غیرانتفاعی مزایا و معایب خاص خودش رو داره که با دونستن اون‌ها می‌تونید بهتر تصمیم بگیرید که وارد این دانشگاه بشید یا نه. از مزیت‌های دانشگاه غیرانتفاعی می‌شه به این موارد اشاره کرد که این دانشگاه جزو دانشگاه‌های وزارت علومه و مدرک معتبرتری داره؛ نسبت به دانشگاه آزاد شهریه‌ش کم‌‌تره؛ و تقریباً توی تمام شهرها شعبه داره و در دسترسه. معایب مهم این دانشگاه هم اینه که خوابگاه نداره؛ برای تحصیل در اون، باید شهریه پرداخت کنید؛ و نسبت به دانشگاه‌های سراسری سطح علمی پایین‌تری داره.

مقایسه دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی

توی این قسمت دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی رو از جنبه‌های مختلف مثل مدرک، شهریه، سطح علمی و… مقایسه کردیم تا بهتر بتونید تصمیم بگیرید کن بین این دو دانشگاه، کدوم رو انتخاب کنید.

شهریه آزاد بیش‌تره یا غیرانتفاعی؟

معمولاً شهریه دانشگاه غیرانتفاعی از  دانشگاه آزاد، حدوداً ۲۵درصد کم‌تره. اما حتماً به این نکته توجه کنید که هزینه کم‌تر به‌تنهایی دلیل خوبی برای انتخاب دانشگاه غیرانتفاعی نیست. گاهی وقت‌ها ممکنه دانشگاه آزاد توی رشته مورد نظر شما سطح و رتبه بالاتری داشته باشه و می‌ارزه که کمی بیش‌تر هزینه کنید. بنابراین حتماً قبل از تصمیم‌گیری، اعضای هیئت‌علمی و سطح دانشگاه غیرانتفاعی و آزاد توی رشته موردعلاقه‌تون رو مقایسه کنید و اونی رو انتخاب کنید که بالاتره. اگه بین دانشگاه غیرانتفاعی و آزاد تردید دارید، می‌تونید از مشاورهای کیمیاگرخونه کمک بگیرید تا راهنمایی‌تون کنن که کدوم دانشگاه برای رشته‌ای که می‌خواید، مناسب‌تره.

مدرک آزاد معتبرتره یا غیرانتفاعی؟

مدرک دانشگاه‌های غیرانتفاعی رو مستقیماً وزارت علوم صادر می‌کنه و خیلی از این دانشگاه‌ها، زیرمجموعه دانشگاه‌های سراسری هستن. توی دانشگاه آزاد هم مدرک مورد تأیید وزارت علوم‌ هست، اما سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اون رو صادر می‌کنه، نه وزارت علوم. اگه قصد مهاجرت دارید، باید بدونید که برای مهاجرت تحصیلی به اروپا، مدرک دانشگاه‌های غیرانتفاعی نسبت به دانشگاه آزاد اعتبار بیش‌تری داره.

سطح علمی کدوم دانشگاه بالاتره؟

از نظر سطح علمی، تفاوت دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی رو باید به‌صورت رشته به رشته بررسی کرد. همون‌طور که بالاتر گفتیم، توی بعضی رشته‌ها دانشگاه‌های غیرانتفاعی قوی‌ترن و توی بعضی رشته‌ها دانشگاه‌های آزاد. اما دانشگاه آزاد چون قدمت و سرمایه بیش‌تری داره، توی بعضی شعبات، هیئت‌علمی خودش رو تقویت کرده و با استخدام اساتید بازنشسته دانشگاه‌های برتر مثل تهران، شریف و امیرکبیر، سطح علمی دانشگاه رو ارتقا داده. پس قبل از انتخاب رشته، حتماً عملکرد دانشگاه رو در رشته موردنظرتون بررسی کنید.

وسعت و شعبه‌های دانشگاه

دانشگاه‌های غیرانتفاعی نسبت به آزاد مساحت و وسعت کم‌تری دارن و معمولاً کوچیکن. پس اگه محیط و ساختمون دانشگاه براتون اهمیت داره، این نکته رو در نظر بگیر که دانشگاه‌های غیرانتفاعی معمولاً محیط چندان بزرگی ندارن. درباره تعداد شعبات هم باید بگیم که دانشگاه‌ آزاد و غیرانتفاعی در شهرهای مختلف شعبه دارن و فراوانی این شعبات هم بالاست، اما به طور کلی تعداد شعبه‌های دانشگاه آزاد در سراسر کشور بیش‌تره.

تفاوت دانشگاه غیرانتفاعی و مؤسسه غیرانتفاعی

دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی با هم فرق دارن. به‌طور کلی، هم دانشگاه‌ غیرانتفاعی و هم دانشگاه آزاد، نسبت به مؤسسات غیرانتفاعی برتری دارن. اما برای مقایسه مؤسسه و دانشگاه غیرانتفاعی، باید به موارد مهم زیر اشاره کنیم:

  • خیلی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیر نظر دانشگاه‌های دولتی‌‌ان. بنابراین، سطح علمی دانشگاه غیرانتفاعی نسبت به مؤسسه غیرانتفاعی بالاتره.
  • دانشگاه‌های غیرانتفاعی رشته‌های حوزه‌های مختلف رو ارائه می‌دن، اما مؤسسات غیرانتفاعی معمولاً فقط رشته‌های یه حوزه خاص رو پوشش می‌دن.
  • دانشگاه‌های غیرانتفاعی معمولاً مساحت بیش‌تری دارن، اما مؤسسات ساختمون‌های کوچیکی هستن که وسعت چندانی ندارن.
  • شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی ۱۵درصد از مؤسسات غیرانتفاعی بیش‌تره.

سخن پایانی

‌توی این مقاله، دانشگاه غیرانتفاعی رو به‌طور کامل معرفی و با دانشگاه آزاد مقایسه کردیم. حالا که شرایط مختلف این دانشگاه رو می‌دونید، بهتر می‌تونید تصمیم بگیرید که این دانشگاه جزو موارد انتخاب رشته‌تون باشه یا نه. اگه سؤالی درباره نکاتی که توی این مقاله گفتیم دارید، حتماً باهامون در میون بذارید تا در اسرع وقت بهشون جواب بدیم.