روش مطالعه فلسفه: چطور در امتحان نهایی فلسفه نمره ۲۰ بگیریم؟

روش مطالعه فلسفه برای امتحان نهایی
روش مطالعه فلسفه برای امتحان نهایی

در مطالب قبلی، درباره روش مطالعه فلسفه برای کنکور صحبت کردیم و این‌جا تمام نکاتی که باید برای بیست‌شدن در امتحان نهایی این درس بدونید رو توضیح می‌دیم.

اهمیت نمره ۲۰ در امتحان نهایی فلسفه

همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، در سال ۱۴۰۳، امتحانات نهایی در نتیجه کنکور، ۵۰٪ تأثیر مستقیم دارن. این مقدار در سال ۱۴۰۴ به ۶۰٪ می‌رسه و به همین دلیل، دانش‌آموزها باید در امتحانات نهایی نمره خوبی بگیرن تا تراز بالایی رو کسب کنن.

یکی از چالش‌های فلسفه اینه که سؤالات این درس در کنکور، چندمرحله‌ای و به‌شدت مفهومی هستن و نسبت به سؤالات امتحان نهایی، بسیار دشوارترن. به همین دلیل، معمولاً رتبه‌های برتر هم نمی‌تونن این درس رو از یه درصد خاصی بالاتر بزنن! بنابراین، باید سعی کنید در امتحان نهایی این درس، نمره خیلی خوبی بگیرید تا تأثیر ۶۰-۵۰درصدی اون بتونه تا حدی، درصد پایین‌تر در کنکور رو جبران کنه.

بارم‌بندی امتحان نهایی فلسفه

جدول‌های زیر، بارم‌بندی امتحانات دی‌ماه و خردادماه فلسفه پایه‌های یازدهم و دوازدهم رو به‌تفکیک نشون می‌ده. درسته که در امتحانات نوبت دوم خردادماه، سهم نمرات مباحث نیم‌سال اول کم‌تره، ولی چون شما باید تمام سعی‌تون رو بکنید که در امتحان نهایی نمره ۲۰ بگیرید، حتماً باید روی دروس نیم‌‌سال اول هم تسلط داشته باشید و خوب بخونیدشون.

بارم‌بندی پایه دوازدهم

درسپایانی نوبت اول دیپایانی نوبت دوم خرداد
۱-هستی و چیستی۳۱.۲۵
۲-جهان ممکنات۳.۵۱
۳-جهان علی و معلولی۳.۵۲
۴-کدام تصویر از جهان۳۱
۵-خدا در فلسفه ۱۳۱.۵
۶-خدا در فلسفه ۲۴۱.۷۵
۷-عقل در فلسفه ۱۲.۵
۸-عقل در فلسفه ۲۲.۵
۹-آثار فلسفه در جهان اسلام ۱۱.۲۵
۱۰-دوره میانی۲
۱۱-دوران متأخر۲
۱۲-حکمت معاصر۱.۵
جمع۲۰۲۰

بارم‌بندی پایه یازدهم

درسپایان نوبت اولپایانی نوبت دوم،شهریور و دی ماه
چیستی فلسفه۴۱.۵
ریشه و شاخه های فلسفه۳۱.۵
فلسفه و زندگی۴۱.۵
آغاز تاریخی فلسفه۳۱.۵
زندگی بر اساس اندیشه۳۱.۲۵
امکان شناخت۳۱.۲۵
ابزارهای شناخت۱.۷۵
نگاهی به تاریخچه معرفت۳.۲۵
چیستی انسان 1۲
چیستی انسان 2۲
انسان،موجود اخلاق گرا۲.۵
جمع کل۲۰۲۰

اهمیت خوندن کتاب درسی برای امتحان نهایی فلسفه

برای گرفتن نمره ۲۰، خوندن کتاب درسی از واجب واجباته! در این قسمت نکات مهم درباره کتاب درسی رو توضیح می‌دیم.

کتاب درسی، منبع اصلی

برای گرفتن نمره ۲۰ در امتحان نهایی فلسفه، باید حتماً متن کتاب درسی رو بخونید. درواقع منبع اصلی، کتاب درسیه و اگه درسنامه‌‌‌هایی که در کتاب‌های کمک‌درسی هستن رو خوندید هم، نکاتشون رو در صفحات کتاب درسی وارد کنید تا همه مطالب رو یک‌جا داشته باشید.

توجه به جزئیات، کلید پاسخ به سؤالات مفهومی

طراحان سؤالات امتحان نهایی اگه بخوان سؤالات مفهومی طرح کنن، وارد جزییات می‌شن! پس حتماً نکات مهم و جزئیات مفاهیم رو در کتاب هایلایت کنید تا خوب در ذهنتون ثبت بشه و مرورشون هم ساده‌تر بشه.

کلمات دام‌دار

درس فلسفه هم مثل درس روانشناسی که در مطلب «روش مطالعه روانشناسی» گفتیم، مفاهیم و کلمات دام‌دار داره که تغییر یکی از اون‌ها در جمله، به‌کلی مفهوم جمله رو عوض می‌کنه. معمولاً طراح‌ها با این کلمات دام‌دار بازی و سؤالات رو پیچیده می‌کنن. یکی از راه‌هایی که به فهم بهتر این مفاهیم کمک می‌کنه، خلاصه‌نویسیه که در ادامه راجع بهش توضیح می‌دیم.

خلاصه‌نویسی، راهی برای گرفتن نمره عالی

اگه از قبل، درس‌‌ها رو خوندید و مطالب رو بر اساس اصول خلاصه‌نویسی که قبلاً بهتون یاد دادیم، خلاصه کردید که آفرین و درود بر شما! اگه الان که دارین این مطلب رو می‌خونید، دو یا سه ماه تا امتحان نهایی فرصت دارید، حتماً محتوای «خلاصه‌نویسی به سبک رتبه‌های برتر کنکور» رو در کیمیاگرخونه بخونید و مطابق با اون، نکات فلسفه رو خلاصه کنید. اما اگه کم‌تر از یک ماه تا امتحان نهایی وقت دارید، پیشنهاد کیمیاگرخونه اینه که خلاصه‌نویسی رو بی‌خیال بشید و به‌جاش موقع خوندن متن، نکات مهم و جان کلام رو هایلایت کنید.

پیشنهاد ویژه: همیشه موقع هایلایت‌کردن، از رنگ قرمز برای هایلایت کلمات و جزییات دام‌دار استفاده کنید تا اون کلمات خوب در ذهنتون بمونه!

سؤالات مفهومی در امتحان نهایی فلسفه

سال‌های قبل، سؤالات امتحان بیش‌تر غیرمفهومی بود که از حفظیات متن کتاب درسی طرح می‌شد. یعنی جواب تمام سؤال‌ها رو می‌شد به‌راحتی از متن کتاب پیدا کرد. اما ساختار جدید امتحان نهایی طوریه که برای پاسخ به سؤال باید مفاهیم مختلف رو تحلیل کنید یا باهم مقایسه کنید. پس سعی کنید به‌جای این‌که متن رو طوطی‌وار حفظ کنید، مفاهیم رو به‌خوبی بفهمید و درک کنید تا بتونید سؤالات مفهومی رو پاسخ بدید.

روش مرور فلسفه برای امتحان نهایی

برای مرور این درس، نکات زیر خیلی بهتون کمک می‌کنه:

  • تحلیلی‌خوندن کتاب درسی: کتاب درسی که قبلاً خوندید، نکات مهمش رو هایلایت و مطالبش رو خلاصه کردید رو دوباره بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.
  • حل نمونه سؤال: قطعاً دیگه ملکه ذهنتون شده که هرچی نمونه سؤالات بیش‌تری حل کنید، احتمال گرفتن نمره ۲۰ در امتحان بیش‌تر می‌شه! بهترین روش برای خوندن سؤال‌ها، روش سؤال‌به‌سؤاله. چون همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، باید پاسخ‌های مصحح‌پسند در امتحان بنویسید. پس حتماً هر سؤالی که می‌خونید، جوابش رو هم در پاسخنامه کامل بخونید تا متوجه بشید ساختار جواب درست چه شکلیه و چه نکاتی باید رعایت بشه.

بهترین منبع برای ۲۰شدن در امتحان نهایی فلسفه

اگه تمام نکاتی که بالاتر گفتیم رو رعایت کنید، برای ۲۰شدن در امتحان نهایی فلسفه، به دو تا چیز نیاز دارید:

  • کتاب درسی هایلایت‌شده
  • نمونه سؤالات امتحان نهایی (زیاااد!!)

اما اگه مهلت زیادی تا امتحان نمونده و به منبعی نیاز دارید که مطالب رو به‌صورت شب‌امتحانی و فشرده یاد بگیرید، در درجه اول کتاب‌های «فرمول بیست» گاج و «امتحانت» مهروماه و بعد از اون‌ها «شب امتحان» خیلی سبز می‌تونن کمک‌کننده باشن. اما یادتون باشه که نمونه سؤال‌های این کتاب‌ها، به سبک قدیم امتحانات نهاییه. به همین دلیل، حتماً به سایت قلمچی هم سر بزنید تا نمونه سؤالات شبه‌نهایی که مطابق با ساختار جدید رو ببینید و حل کنید.

نمونه سؤالات فلسفه پایه یازدهم درس به درس

ما در کیمیاگرخونه، سؤالات تشریحی درس‌به‌درس فلسفه یازدهم رو براتون آماده کردیم که بعد از خوندن هر فصل، می‌تونید اون‌ها رو حل کنید تا مطالب رو به‌خوبی یاد بگیرید. علاوه بر این‌ها، حتماً نمونه سؤالات شبه‌نهایی فروردین ۱۴۰۳ به بعد که مطابق با الگوی جدید هست رو هم مطالعه کنید. برای دانلود این سؤال‌ها، می‌تونید به سایت قلمچی مراجعه کنید که بانک سؤالات خیلی خوب و کاملی داره.

نمونه سؤالات درس به درس پایه دوازدهم

در کیمیاگرخونه برای شما دانش‌آموزهای پایه دوازدهم هم سؤالات تشریحی درس‌به‌درس داریم که حتماً بخونیدشون تا به مطالب مسلط بشید. برای مطالعه سؤالات امتحان نهایی هم مثل همیشه به بانک سؤالات قلمچی مراجعه کنید. سؤالات نهایی دی و شهریور ۱۴۰۲ به بعد و همین‌طور سؤالات شبه‌نهایی فروردین ۱۴۰۳ به بعد رو بخونید.