روش مطالعه روانشناسی: چطور در امتحان نهایی روانشناسی، نمره ۲۰ بگیریم؟

روش مطالعه روانشناسی برای امتحان نهایی

در این مطلب سراغ درس روانشناسی می‌ریم و تمام نکاتی که دانش‌آموزهای پایه یازدهم باید بدونن تا بتونن در امتحان نهایی این درس نمره ۲۰ بگیرن رو مرور می‌کنیم.

اهمیت نمره بالا در امتحان نهایی روانشناسی

همون‌طور که در مطالب قبلی هم توضیح دادیم، هر درس ضریب و انحراف معیار خاص خودش رو داره. روانشناسی درسیه که هم ضریبش بالاست و هم انحراف معیارش. یعنی برای ترازگرفتن در این درس، در امتحان نهایی باید نمره بالای ۱۹ بگیرید و در کنکور هم درصدتون باید بالای ۷۵ باشه! پس گرفتن نمره بالا در این درس خیلی مهمه و هرچی که به ۲۰ نزدیک‌تر بشید، ترازتون بالاتر می‌ره.

بارم‌بندی امتحان نهایی روانشناسی

بارم‌بندی درس روانشناسی در امتحان نهایی، در جدول زیر آورده شده. معمولاً در درس‌های دیگه، مطالب نیم‌سال اول در امتحان نوبت دوم، بین ۷ تا ۸ نمره رو به خودشون اختصاص می‌دن و مطالب نیم‌سال دوم بین ۱۲ تا ۱۳ نمره. اما یادتون باشه که در امتحان نوبت دوم روانشناسی، دروس نیمسال اول و دروس نیم‌سال دوم هر دو ۱۰ نمره دارن. بنابراین برای امتحان نهایی باید روی مطالب هر دو نیم‌سال، تسلط کامل داشته باشید.

درسنوبت اولنوبت دومشهریور و دی
اول۳.۵-۴.۵۲.۵۲.۵
دوم۴.۵-۵.۵۲.۵۲.۵
سوم۴.۵-۵.۵۲.۵۲.۵
چهارم۵-۶۲.۵۲.۵
پنجم۲.۵۲.۵
ششم۲.۵۲.۵
هفتم۳۳
هشتم۲۲
جمع۲۰۲۰۲۰

سؤالات مفهومی در امتحان نهایی روانشناسی

سال‌های قبل، سؤالات امتحانات نهایی طوری بود که صرفاً بر اساس متن کتاب درسی می‌تونستید بهشون جواب بدید. یعنی حتی کسی که درس روانشناسی رو نخونده بود و دانشی هم از اون نداشت، ‌به‌راحتی می‌تونست جواب سؤال‌ها رو از داخل کتاب پیدا کنه! اما این روند از سال ۱۴۰۲ تغییر کرد و سبک طراحی سؤال‌ها متفاوت شد. در سؤالات درس روانشناسی هم دو تا تغییر ایجاد شده بود:

  • طراحان سؤالات از جزئیات زیاد سؤال طرح کرده بودن!
  • مثل کنکور، در سؤالات از دانش‌آموزها خواسته بودن که نظریات مختلف رو تحلیل، ترکیب و مقایسه کنن!

بنابراین، سؤالات این درس هم به سمت مفهومی‌شدن می‌رن و بنابراین، باید مطالب کتاب درسی رو خوب بخونید و مفاهیمش رو کامل درک کنید تا بتونید به سؤالات استدلالی، تحلیلی و مقایسه‌ای هم به‌درستی جواب بدید. مثلاً به‌جای این‌که ازتون بخوان یک نظریه‌ رو شرح بدید، می‌خوان که دو نظریه رو باهم مقایسه کنید و توضیح بدید که از این مقایسه چه نتیجه‌ای می‌گیرید.

برای امتحان نهایی روانشناسی، باید کتاب درسی رو بخونیم؟

قطعاً بله! مطالعه دقیق و کامل متن کتاب درسی و به‌خاطرسپردن تک‌تک جزئیات، راز گرفتن نمره ۲۰ در امتحان نهایی روانشناسیه. زهرا مبین، رتبه ۹۵ کنکور انسانی سال ۱۴۰۲ هم در مصاحبه با کیمیاگرخونه تأکید کرد که بهترین راه برای خوندن روانشناسی و درصد بالای ۹۰ در کنکور، خلاصه‌نویسیه!

برای این‌که روش صحیح  و کاربردی خلاصه‌نویسی رو یاد بگیرید، حتماً مطلب «خلاصه‌نویسی به سبک رتبه‌‌های برتر کنکور: آموزش صفر تا صد» رو در کیمیاگرخونه مطالعه کنید.

بهترین روش خلاصه‌نویسی برای امتحان نهایی روانشناسی

خلاصه‌نویسی در درس روانشناسی به دو دسته تقسیم می‌شه:

  • اگه زمان کافی دارید، یعنی حدود سه ماه تا امتحان نهایی‌تون باقی مونده، بهتره که خلاصه‌نویسی جامع و کامل انجام بدین. یعنی تمام نکات و جزئیات رو دسته‌بندی کنید و مرتب و منسجم، یادداشت کنید.
  • اما اگه زمانی که تا امتحان نهایی باقی مونده، یک یا د‌و ماهه و تا الان خیلی خوب و کامل مطالب رو نخوندید، بهتره که از روش هایلایت‌کردن استفاده کنید. یعنی کتاب درسی رو بخونید و دو تا کار رو انجام بدید: کنار جملات و پاراگراف‌ها، حاشیه‌نویسی و نکته‌نویسی کنید. با یه رنگ ماژیک هایلایتر، نکات مهم متن کتاب رو هایلایت کنید و با یه رنگ دیگه قسمت‌هایی رو که طراحان سؤال معمولاً از اون‌ها سؤالات پیچیده، تحلیلی و ترکیبی طرح می‌کنن رو هایلایت کنید. این کار کمک می‌کنه جزئیات و نکات مهم بیش‌تر توجهتون رو جلب کنه و در ذهنتون بمونه.

روش مرور‌کردن روانشناسی برای ۲۰ شدن در امتحان نهایی

یکی دو روز مونده به امتحان، مطالب رو مرور کنید و نکات زیر رو هم حتماً به یاد داشته باشید:

  • متن کتاب درسی رو کامل بخونید و تحلیلش کنید.
  • مقایسه‌ها و تحلیل‌ها ر‌و به‌صورت ذهنی انجام بدید. یعنی موقع خوندن متن، مثلاً نظریه‌ها رو باهم مقایسه کنید تا ساختار مقایسه در ذهنتون ثبت بشه. اگر با نوشتن بهتر یاد می‌گیرد هم می‌تونید نکات مقایسه‌ها رو در قالب جدول برای خو‌دتون یادداشت و بعداً دوباره مرورشون کنید.
  • توصیه همیشگی کیمیاگرخونه: نمونه سؤال‌ زیاد بخونید! همون‌طور که قبلاً هم تأکید کردیم، هر چه‌قدر نمونه سؤال بیش‌تری بخونید، احتمال این‌که در امتحان نهایی نمره ۲۰ بگیرید بیش‌تره! اگه در سؤالات، نکاتی رو دیدید که قبلاً چندان بهشون توجهی نکرده بودید، حتماً به متن کتاب درسی رجوع کنید و اون نکات رو هم هایلایت کنید که چند ساعت قبل امتحان، با یه نگاه سریع مرورشون کنید. برای دانش‌آموزهایی که سال ۱۴۰۳ امتحان نهایی دارن، نمونه‌ سؤال امتحان نهایی وجود نداره، اما می‌تونن سؤالات شبه‌نهایی استان‌های مختلف، از فروردین ۱۴۰۳ به بعد رو حتماً حل کنید. همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، دانش‌آموز هر شهر ایرات که هستید، حتماً و حتماً سؤالات شبه‌نهایی استان تهران رو بخونید. چون اکثر طراحان سؤال امتحانات نهایی، از معلم‌های تهران هستن.

یه تکنیک راهبردی: در درس روانشناسی، گوشه صفحه‌هایی از کتاب که مطالب پیچیده و اذیت‌کننده‌ دارن رو تا بزنید که صبح امتحان بتونید به‌سرعت مطالب این صفحه‌ها رو مرور کنید.

بهترين منبع براي امتحان نهايي روانشناسي

براي ۲۰ شدن در امتحان نهايي روانشناسي، تركيب برنده زير رو يادتون باشه:

  • كتاب درسي هايلايت‌شده: همون‌طور كه بالاتر گفتيم، متن كتاب درسي كه نكات مهم و مطالبي كه ازشون سؤالات پيچيده مياد رو در اون هايلايت كردين رو كامل و دقيق بخونيد.
  • نمونه سؤال: هرچی نمونه سؤالات نهايي و شبه‌نهايي بیش‌تری بخونید، احتمال گرفتن نمره ۲۰ در امتحان نهایی بیش‌تر می‌شه. همون‌طور که قبلاً هم چند بار گفتیم، بهترین منبعی كه مي‌تونيد سؤالات نهایی رو ازش دریافت کنید، سایت قلمچیه که مُدام بانک سؤالاتش رو آپدیت می‌کنه.

پیشنهاد ویژه: اگه نزدیک امتحان نهایی هستید و متن کتاب‌ درسی رو هایلایت نکردید، بهترین کار اینه که کتاب «فرمول بیست» گاج یا کتاب «امتحانت» مهر‌و‌ماه رو بخونید. اما نمونه سؤالات این کتاب‌ها، اغلب سؤالات امتحانات نهایی سال‌های قبله و کافی نیست. بنابراین بهتره که بعد از خوندن کتاب‌ها، حتماً سؤالات قلمچی رو هم بخونید.

کتاب های کمک درسی یازدهم روانشناسی
کتاب‌های کمک‌درسی روانشناسی یازدهم

سؤالات دام‌دار امتحان نهایی روانشناسی

سؤالات دام‌دار روانشناسی در امتحان نهایی، معمولاً از سه قسمت متن کتاب میان:

  • کادرهای آبی‌رنگ که در اون‌ها نکات یا مفاهیم خاصی توضیح داده شده؛
  • جملات پایانی درس‌ها که معمولاً شامل مقایسه، ترکیب یا جمع‌بندی مفاهیم کلی اون درسه؛
  • فعالیت‌های پایان هر درس که شامل مطالب استدلالی هستن و باید کامل بخونیدشون و روشون تسلط داشته باشید.

منبع دریافت نمونه سؤالات امتحان نهایی روانشناسی

ما در کیمیاگرخونه، نمونه سؤالات درس‌به‌درس روانشناسی پایه یازدهم رو براتون آماده کردیم. یعنی می‌تونید بعد از مطالعه هر درس، سؤالات تشریحی مربوط به اون رو هم بخونید تا مطالب کامل در ذهنتون ثبت بشه. با خوندن دقیق کتاب درسی و این سؤالات، روی مباحث مسلط می‌شید، اما علاوه بر این، حتماً به سایت قلمچی مراجعه کنید و نمونه سؤالات شبه‌نهایی همه استان‌ها، از فروردین ۱۴۰۳ به بعد رو بخونید. چون این سؤالات مطابق با الگوی جدید امتحانات هستن و خوندن سؤالات سال‌های قبل از ۱۴۰۳، عملاً فایده‌ای نداره.