روش مطالعه عربی: چطور در امتحان نهایی عربی، نمره بالا بگیریم؟

روش مطالعه درس عربی برای امتحان نهایی چطور امتحان نهایی عربی رو 20 بگیریم؟

گرفتن نمره بالا در امتحان نهایی عربی، کار خیلی سخت و پیچیده‌ای نیست و کاملاً شدنیه. در این مطلب، تمام نکاتی که باید برای مطالعه این درس بدونید رو توضیح می‌دیم تا بتونید به‌راحتی در امتحان نمره بالایی کسب کنید.

چرا نمره بالا در امتحان نهایی عربی مهمه؟

نمره بالای ۱۹ در امتحان نهایی درس عربی، به شما تراز می‌ده. بر اساس آمار موجود از کنکورهای قبلی، برای این‌که تراز بالایی در درس عربی داشته باشید، باید در امتحان نهایی این درس نمره بالای ۱۹ بگیرید. طبیعاً هرچی نمره‌تون بالاتر و به بیست نزدیک‌تر باشه، ترازتون هم بیش‌تره.

بهترین روش حفظ‌کردن لغات برای امتحان نهایی عربی

در گام اول، باید لغت‌ها رو خوب حفظ کنید. همون‌طور که قبلاً درباره روش مطالعه درس فارسی امتحان نهایی توضیح دادیم، بهترین راهی که برای حفظ‌ کردن لغت‌ها وجود داره، عصاره‌گیریه. در روش عصاره‌گیری، شما یک بار تمام لغت‌ها رو می‌خونید و کنار اون‌هایی که بلد نیستید، علامت می‌زنید. در مرحله‌ بعد، فقط اون‌هایی که علامت زدید رو می‌خونید و مجدداً مواردی که بلد نیستید رو مارک می‌کنی. بعد از اون، لغت‌هایی رو می‌خونید که کنارشون دو تا علامت داره و اون‌قدر این کار رو ادامه می‌دید تا تمام لغات رو حفظ بشید و کامل یاد بگیرید.

نکته: اگر برای یه لغتی، بیش‌تر از یه معنی ذکر شده، حتماً همه معانی رو حفظ کنید، چون ممکنه در امتحان نهایی ازتون بخوان که اون معانی رو بنویسید.

روش مطالعه قواعد برای امتحان نهایی عربی

برای توضیح روش خوندن قواعد، اول باید بگیم که دو دسته دانش‌آموز وجود داره:

  • دسته اول، دانش‌آموزهایی هستن که پایه عربی‌شون متوسط رو به بالاست. این دانش‌آموزها برای امتحان نهایی کافیه که درسنامه‌های کتاب رو بخونن.
  • دسته دوم، دانش‌آموزهایی هستن که سطحشون در قواعد، متوسط رو به پایینه. این دانش‌آموزها بهتره که برای یادگرفتن قواعد، فیلم‌های آموزشی رو ببینن. مثلاً فیلم‌های آقای فلاح که در ده جلسه، صفر تا صد قواعد عربی رو آموزش داده. شما هم می‌تونید فیلم تمام مباحث رو ببینید تا خیالتون راحت بشه که همه‌چیز رو یاد گرفتید، یا این‌که فقط فیلم‌های مربوط به قسمت‌هایی رو ببینید که بلد نیستید و توشون اشکال دارید.

روش خلاصه نویسی درس عربی برای امتحان نهایی

جزء هر ‌کدوم از گروه‌های بالا که هستید، پیشنهاد ما به شما اینه که موقع خوندن قواعد، حتماً خلاصه‌نویسی کنید. چون قواعد عربی و نکاتشون در کتاب‌ها و جزوات، معمولاً به‌صورت پراکنده‌ست و وقتی اون‌ها رو به‌صورت خلاصه یا در قالب نمودارهایی مثل نمودار درختی یادداشت می‌کنید، بعداً ‌به‌راحتی می‌تونید مرورشون کنید و همه نکات رو یک‌جا در اختیار داشته باشید.

تمرین‌های کتاب درسی: در امتحان نهایی عربی، از تمرین‌های کتاب هم سؤال میاد؟

هر سال در امتحان نهایی عربی، ۳ تا ۴ نمره عیناً از تمرین‌های داخل کتاب هستن. پس یادتون باشه که حتماً تمرین‌های کتاب درسی رو خوب بخونید و یادشون بگیرید. اگر جواب تمرین‌ها رو نمی‌دونید، می‌تونید از کتاب‌های کمک‌درسی حل تمرین، مثل فرمول بیست، از سیر تا پیاز، گام‌به‌گام و … استفاده کنید.

متن کتاب درسی رو زیر‌و‌رو کنید!

برای نمره بالا در امتحان نهایی عربی، باید به تک‌تک جملات کتاب مسلط باشید. دو تا نکته مربوط به متن کتاب هست که اگه انجامشون بدید، خیلی بهتون کمک می‌کنه.

ترجمه متن کتاب درسی

شما باید ترجمه فارسی متون کتاب درسی رو کاملاً بلد باشید، پس موقع مطالعه حتماً به نکات ترجمه، مثل معرفه و نکره یا زمان فعل‌ها توجه کنید و جملات رو جزء‌به‌جزء برای خودتون ترجمه کنید.

تجزیه و تحلیل دستوری متن کتاب درسی

سؤال‌های قواعد امتحان نهایی عربی، از متن کتاب درسی انتخاب می‌شن. پس باید تمام جملات کتاب رو از لحاظ دستوری تجزیه و تحلیل کنید و نکات قواعد رو روی اون‌های پیاده کنید تا در امتحان به‌راحتی به سؤال‌ها جواب بدید.

راز نمره ۲۰ در امتحان نهایی عربی

یادتون باشه که حل نمونه سؤال، خیلی بهتون کمک می‌کنه. نمونه سؤالاتی که حل می‌کنید، ترجیحاً از سؤالات امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ به بعد، یعنی خرداد، شهریور و دی‌ ۱۴۰۲ و همین‌طور سؤالات شبه نهایی باشه. همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، بهترین منبع برای دسترسی به سؤالات، سایت قلمچیه که می‌تونید بهش مراجعه و سؤالات امتحانات مختلف رو دانلود کنید.

نمونه سؤالات رو چطور بخونیم؟

در امتحان نهایی، دانش‌آموزها باید جواب سؤالات رو مصحح‌پسند بنویسن. پس وقتی دارید نمونه سؤالات رو می‌بینید، سؤال به سؤال پیش برید. یعنی هر سؤال رو که خوندید، به پاسخنامه مراجعه کنید تا ساختار جواب درست رو کامل یاد بگیرید و بدونید چه نکاتی مهمه.

دانلود نمونه سوال نهایی عربی پایه دهم

نمونه سوال نهایی درس عربی پایه یازدهم

نمونه سوال نهایی درس عربی پایه دوازدهم