روش مطالعه زبان انگلیسی: چطور در امتحان نهایی زبان، نمره ۲۰ بگیریم؟

روش مطالعه زبان انگلیسی امتحان نهایی

در ادامه سری مطالبی که درباره روش‌ مطالعه درس‌های مختلف برای امتحان نهایی نوشتیم، این‌جا درباره درس زبان انگلیسی حرف می‌زنیم و توضیح می‌دیم که چه تکنیک‌هایی بهتون کمک می‌کنه در امتحان این درس نمره بالایی بگیرید و تراز امتحان نهاییتون رو افزایش بدید.

اهمیت نمره ۲۰ در امتحان نهایی زبان

قبل از هر چیز، باید توصیح بدیم که چرا گرفتن نمره ۲۰ در امتحان نهایی زبان انگلیسی مهمه. همون‌طور که قبلاً در روش مطالعه درس علوم و فنون گفتیم، هر درس یه ضریب داره و یه انحراف معیار. نمره امتحان نهایی هر درس متناسب با‌ ضریبی که داره، در کنکور شما تأثیر می‌ذاره. انحراف معیار هم شاخصیه که بین نمرات خوب و بد رسم می‌شه. مثلاً درس زبان انگلیسی، درسیه که دانش‌آموزهای زیادی در اون ۲۰ می‌گیرن. پس نمره مطلوب در این درس بیسته و اگه دانش‌آموزی از این نمره فاصله بگیره، مثلاً نمره ۱۹/۷۵ رو کسب کنه، ترازش افت زیادی پیدا می‌کنه. پس خیلی مهمه که در این درس نمره ۲۰ بگیرید که کار غیرقابل‌انجامی هم نیست. حتی دانش‌آموزهایی که سطح زبان متوسطی دارن هم می‌تونن با مطالعه درست و انجام تکنیک‌هایی که در ادامه می‌گیم، در این درس نمره بیست بگیرن.

بارم‌بندی امتحان نهایی زبان

مجموع نمرات امتحان زبان، ۴۰ نمره‌‌ست که در انتها بر ۲ تقسیم می‌شه و نمره‌ نهایی از ۲۰ در کارنامه دانش‌آموزها ثبت می‌شه.

  • مهارت شنیداری (Listening): ۱۲ نمره
  • مهارت خواندن (Reading): ۸ نمره
  • مهارت نوشتاری (Writing): ۶ نمره
  • مهارت واژگان (Vocabulary): ۶ نمره
  • مهارت گرامر (Grammer): ۶ نمره

بهترین روش حفظ‌کردن لغات برای امتحان نهایی زبان

چه در فارسی، چه درعربی و چه در زبان انگلیسی، بهترین روش برای حفظ‌ کردن لغات، عصاره‌ گیریه که در مطلب مربوط به روش مطالعه عربی برای امتحان نهایی و همین‌طور روش مطالعه فارسی برای امتحان نهایی، کامل توضیحش دادیم. در مطالعه لغات انگلیسی، دو تا نکته رو حتماً یادتون باشه:

  • نکته اول این‌که بعضی از کلمات چندمعنایی‌ان و شما باید تمام معانی رو بلد باشید، چون ممکنه ازشون در امتحان سؤال بیاد.
  • نکته دوم هم اینه که کلمات مترادف و متضاد رو حتماً به خاطر بسپرید، چون احتمال این‌که ازشون در امتحان نهایی سؤال بیاد، زیاده.

گرامر زبان رو چطور بخونیم که یادمون نره؟

در مطالعه گرامر زبان انگلیسی برای امتحان نهایی هم مثل چیزی که در مطلب روش مطالعه عربی برای امتحان نهایی توضیح دادیم، دانش‌آموزها به دو دسته تقسیم می‌شن:

  • اگه شما از اون دسته دانش‌آموزهایی هستید که گرامرتون قویه، خوندن درسنامه‌های کتاب‌های کمک‌درسی، مثل فرمول بیست، براتون کافیه.
  • ولی اگه گرامرتون متوسط رو به پایینه، بهتره که فیلم‌های آموزشی ببینید تا به مباحث مسلط بشید. برای آموزش گرامر، ویدیوهای مختلفی از معلم‌‌ها وجود داره که باید ببینید با کدومشون ارتباط بهتری برقرار می‌کنید و مطالبی که آموزش میده رو بهتر می‌فهمید و درک می‌کنید.

خلاصه‌نویسی یادت نره!

نوشتن خلاصه‌ای از تمام قواعد و نکات گرامر زبان انگلیسی به‌صورت توضیحات کوتاه یا در قالب نمودار، کمک می‌کنه که مطالب رو به‌صورت منسجم و مرتب در ذهنتون ثبت کنید و همین‌طور، همه نکات و جزییات رو به‌صورت جمع‌بندی‌شده، یک‌جا داشته باشید تا وقتی خواستید مرورشون کنید، در زمان صرفه‌جویی بشه.

دو نکته‌ طلایی برای ۲۰ گرفتن در امتحان نهایی زبان

برای امتحان زبان انگلیسی هم، مثل درس عربی، باید روی متن کتاب درسی از دو جنبه تسلط کامل داشته باشید و بتونید هر سؤالی که ازش اومد رو جواب بدید:

  • ترجمه
  • تحلیل دستوری: یعنی جملات رو از لحاظ نکات و قواعد گرامری برای خودتون ریز‌به‌ریز، تجزیه‌و‌تحلیل کنید.

دلیلش اینه که در امتحان نهایی زبان انگلیسی، اکثر سؤالات از متن کتاب درسی طرح می‌شن و سؤالاتی که خارج از متن هستن هم مطابق با الگوی کتاب درسی‌ان. یعنی اگر شما روی متن کتاب درسی مسلط باشید و بتونید نکات گرامری رو روی اون‌ها پیاده کنید، به سؤالات امتحان نهایی هم به‌راحتی می‌تونید پاسخ بدید.

لیسنینگ زبان انگلیسی

لیسنینگ زبان دو تا چالش داره:

  • اولین چالش بر سر نوع تلفظ و لهجه افرادیه که متن رو می‌خونن و ما صداشون رو می‌شنویم. خیلی از این‌ها لهجه‌های بدی دارن که فهمیدنش سخته، مثل انگلیسی حرف‌زدن هندی‌ها!
  • معضل دوم هم کیفیت پایین اسپیکرهاست که باعث می‌شه نتونیم به‌درستی کلمات و جملات رو تشخیص بدیم.

تکنیک‌های راهبردی برای پاسخ‌دادن به سؤالات لیسنینگ در امتحان نهایی زبان

خیلی از دانش‌آموزهایی که در امتحان نهایی زبان ۲۰ نمی‌شن، در قسمت لیسنینگ نمره کم میارن. رعایت نکاتی که در ادامه می‌گیم، بهتون کمک می‌کنه که بتونید نمره بالاتری در بخش لیسنینگ بگیرید.

نگاه کلی به سؤالات

سر جلسه، قبل از این‌که فایل لیسنینگ رو پخش کنن، اول یه نگاه کلی به سؤالات بندازید و قسمت‌های مهم هر سؤال رو مشخص کنید.

نوشتن ایده کلی یا main idea

وقتی فایل صوتی لیسنینگ پخش می‌شه، معمولاً ایده اصلی در همون جملات اول مطرح می‌شه. پس خوب حواستون رو جمع کنید که اون ایده کلی رو یادداشت کنید.

یادداشت‌کردن جزئیات

وقتی دارید فایل صوتی رو گوش می‌کنید، دقت کنید که بر اساس مواردی که در سؤالات خواسته شده، جزئیات اون‌‌ها و درواقع نکات کلیدی جواب سؤالات رو سریع یادداشت کنید تا بعداً بتونید کامل‌ترشون کنید.

تمرین مهارت شنیداری

اگه مهارت شنیداری‌تون در انگلیسی ضعیفه، یه تمرین خوب براتون اینه که فایل صوتی لیسنینگ‌ها رو دانلود کنید، متنشون رو پرینت بگیرید، صوت رو پلی کنید و همزمان که بهش گوش می‌دید، با چشم جملات و کلمات متن رو دنبال کنید. اون‌قدر این تمرین رو انجام بدید تا گوش و چشمتون به شنیدن و دیدن جملات عادت کنه و مهارتتون تقویت بشه.

روش خواندن ریدینگ زبان انگلیسی

یکی از چالش برانگیزترین بخش های زبان انگلیسی، ریدینگ و درک متنه! خیلی مهمه که بدونیم چطور این بخش رو برای امتحان بخونیم و بتونیم به بهینه ترین حالت ممکن سوالاتش رو جواب بدیم. برای همین ما از سرکار خانم قندی، دبیر زبان انگلیسی مدارس سمپاد توی کارگاهی برای بچه های VIP مرکز مشاوره جدیدی نژاد دعوت کردیم تا بهترین روش برای مطالعه این بخش رو بهمون بگن.

نمونه سؤالات امتحان نهایی زبان

برای زبان هم بهتره که سؤالات امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ به بعد و سؤالات شبه‌نهایی رو حتماً مطالعه کنید. روش مطالعه سؤالات هم سؤال به‌ سؤاله. یعنی سؤال اول رو می‌خونید، جواب می‌دید و بعد می‌رید سراغ پاسخنامه. همون‌طور که قبلاً هم درباره درس‌های دیگه تأکید کردیم، باید در امتحان، به سؤالات جواب‌های مصحح‌پسند بدید! پس لازمه که حتماً کلید و پاسخنامه سؤالات رو خوب بخونید تا بدونید که سؤالات رو چطور باید جواب بدید.

نکته: اگه زبان انگلیسی‌تون خیلی قویه، یادتون باشه که قدرت زبانتون رو به رخ مصحح نکشید! از کلمات تخصصی و خیلی سطح بالا در جواب‌هاتون استفاده نکنید و دانشتون رو محدود به چیزی کنید که در کتاب درسی اومده و متناسب با اون سطح به سؤالات جواب بدید.

توی کیمیاگرخونه ما براتون یه سری نمونه سوال آماده کردیم که با توجه به هر پایه ای که هستید میتونید دانلودشون کنید و ازشون استفاده کنید.

دانلود نمونه سوال نهایی زبان انگلیسی پایه دهم

برای دانلود سوالات روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود نمونه سوال نهایی زبان انگلیسی پایه یازدهم

برای دانلود سوالات روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود نمونه سوال نهایی زبان انگلیسی پایه دوازدهم

برای دانلود سوالات روی دکمه زیر کلیک کنید