تفاوت مدیریت بازرگانی و صنعتی چیه؟

فرق رشته مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی

اولین گام برای درک تفاوت رشته مدیریت بازرگانی و صنعتی این هست که حتما توی کیمیاگرخونه محتوای معرفی رشته‌ی مدیریت در دانشگاه رو بخونید. با این کار اطلاعات جامع و دست اولی از این فیلد تحصیلی به دست میارید که قطعا در پروسه انتخاب رشته به شما کمک میکنه.

  • در واقع تفاوت های مدیریت بازرگانی و صنعتی که هر دو هم از گرایش های مدیریت هستن خیلی ریز هستن. تا حدی که بخش زیادی از دروس اونها در دانشگاه به هم شبیهن و در واحدهای خیلی کمی متفاوتن.

ببینم نظر کیمیاگر اعظم راجع به این دو رشته تحصیلی چیه و بعد سراغ ادامه مطلب میریم:

فرق دروس مدیریت بازرگانی و صنعتی

  • پس می‌شه گفت که اصلی ترین تفاوت مدیریت بازرگانی و صنعتی در دروس اونهاست.
  1. کسایی که مدیریت صنعتی می‌خونن دروسی از جمله مدیریت‌ مالی‌، روانشناسی‌ صنعتی‌، حسابداری‌ صنعتی‌، بازاریابی‌ و مدیریت‌ بازار ،زبان تخصصی، کنترل‌ کیفیت‌ آماری‌. بازاریابی‌ بین‌المللی‌، سیستم‌های‌ خرید و انبارداری‌ و توزیع‌، طرح‌ریزی‌ و تعمیرات‌ و نگهداری‌، کارسنجی‌ و روش‌سنجی‌. مدیریت‌ کارخانه‌، حفاظت‌ صنعتی‌، بررسی‌ اقتصادی‌ طرح‌های‌ صنعتی‌، روابط‌ صنعتی‌ و… رو می‌خونن.
  2. اما کسایی که مدیریت بازرگانی رو در دانشگاه انتخاب می‌کنن باید واحدهایی از جمله اقتصاد کلان، حسابداری صنعتی، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت. آمار احتمالات و کاربرد آن در مدیریت، فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌ها، سیستم‌های خرید و انبارداری و توزیع، روانشناسی سازمانی و… هست.
  • یک مورد هست که مدیریت بازرگانی رو به نسبت مدیریت صنعتی و مدیریت مالی متمایز می‌کنه. اون هم این هست که در اون دانشجوها کمی هم با موضوعات حقوقی  بازرگانی آشنا می‌شن. همین موضوع می‌تونه بعد ها برای پیدا کردن کار به اونها کمک خیلی زیادی بکنه.

در کل بهتره بگیم بین مدیریت صنعتی و بازرگانی تفاوت زیادی نیست. اما این ذو مورد بهترین گرایش های مدیریت هستن. بین این دو هم گرایش بازرگانی به این دلیل که تنوع بیشتری داره بهتره. 

اما در کل بهتره که شما در مرحله اول علاثه و هدف خودتون رو در نظر بگیرید و بر این اساس جلو برید.