تفاوت مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی

فرق رشته مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی

شاید براتون سوال شده باشه که تفاوت مهندسی صنایع با مدیریت صنعتی چیه. قبل از اینکه فرق بین اون‌ها را بررسی کنیم نیاز هست که با این دو زمینه آشنا بشید.  برای این کار در سایت کیمیاگرخونه حتماً محتوای معرفی رشته‌ی مهندسی صنایع و معرفی رشته‌ی مدیریت رو بخونید. (مدیریت صنعتی یکی از گرایش‌های رشته‌ی مدیریته.) حالا لازمه که ویدیوی زیر رو که کیمیاگر اعظم ضبط کرده، ببینید و بعد میریم سراغ ادامه مطلب

بررسی تفاوت مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی

در واقع  تفاوت اون‌ها خیلی زیاده و شاید بشه گفت تنها بخش اشتراک شباهت اسمیشون به همه.

  • در مدیریت صنعتی دانشجوها مباحث مختلفی رو در رابطه با مدیریت می‌خونن تا بتونن در حوزه‌های صنعتی مختلف مدیریت رو پیاده کنن.
  • اما یک مهندس صنایع در دانشگاه دروس مختلفی از جمله الکترونیک، مکانیک، ریاضی، فیزیک و فرآیندسازی رو می‌خونه تا بتونه در شرایط مختلف از اون‌ها استفاده بکنه.

اصلی‌ترین فرق مدیریت صنعتی با مهندسی صنایع اینه که مورد دوم  یک قراره در اون دروی فنی تر و کارگاهی تری رو پاس کنید. اما مدیریت صنعتی بیشتر مربوط به علوم انسانی هست و در واقع مباحث تئوری بیشتری در اون وجود داره. البته شما می‌تونید از طریق ریاضی و یا تجربی هم مدیریت صنعتی رو در دانشگاه بخونید.

  • اگر مهندسی صنایع بخونید هم می‌تونید وارد صنایع مختلف بشید وهم در شرکت‌ها، کارخانه‌ها و استارتاپ‌های مختلف فعالیت کنید. مزیت خوندن مهندسی صنایع در دانشگاه اینه که شما از هر زمینه‌ای بخشی رو فرا می‌گیرید و حتی می‌تونید در برخی از مواقع کار یک مدیر صنعتی رو هم انجام بدید. 
  • اما برعکس این موضوع صادق نیست یعنی کسی که مدیریت صنعتی بخونه لزوماً نمی‌تونه در جایگاه یک مهندس صنایع فعالیت کنه.
  • بازار کار مهندسی صنایع خیلی متنوع و خوبه. به شرطی که بتونید مهارت‌های جانبی از جمله برنامه نویسی رو هم فرا بگیرید.
  • مدیریت صنعتی هم از نظر بازار کار شرایط خوبی رو داره اما میزان موقعیت‌های شغلی اون به اندازه مهندسی صنایع نیست.

مهندسی صنایع بهتره یا مدیریت صنعتی؟

بهتر و بدتری بین این دو وجود نداره. چون شباهت زیادی به هم ندارن. همچنین اصلی‌ترین تفاوت مهندسی صنایع با مدیریت صنعتی مواردی هست که در بالا به آنها اشاره کردیم. حالا با توجه به علاقه و اهدافتون می‌تونید گزینه مناسب رو برای ادامه تحصیل خودتون انتخاب کنید.