تفاوت مهندسی صنایع و صنایع غذایی

تفاوت رشته مهندسی صنایع و صنایع غذایی

آیا برای شما هم سوال شده که تفاوت مهندسی صنایع و صنایع غذایی چیه؟  برای پیدا کردن جواب این سوال بهتره ابتدا این دو زمینه تحصیلی رو به صورت جداگانه بشناسید. برای این کار وارد سایت کیمیاگرخونه بشید و فیلم‌ها و محتواهای مربوط به معرفی رشته‌ی مهندسی صنایع و معرفی رشته‌ی صنایع غذایی رو ببینید و بررسی کنید. بعد از اون نوبت به ویدیوی زیر میرسه. صحبت های کیمیاگر اعظم توی این ویدیو پیرامون همین سواله:

مقایسه مهندسی صنایع و صنایع غذایی

در کمال تعجب تنها شباهت این دو وجود کلمه صنایع در اسم اون‌ها هست و در واقع  اون دنیاهای کاملاً متفاوتی دارن.

  • صنایع غذایی مربوط به مواد غذایی و خورد و خوراک ما هست. بیشتر در اون بحث نگهداری از غذاها در مدت زمان و شرایط مختلف مطرحه.
  • اما دروسی که در مهندسی صنایع وجود دارند هم دروس رشته‌های مهندسی یعنی شامل ریاضی، فیزیک، الکترونیک و موارد این چنینی هستن.
  • کار یک مهندسی صنایع طراحی یک فرایند یا فرایندهای مختلف در زمینه‌های متنوع برای محیط‌های کاری گوناگون هست. 
  • موضوع مهم دیگه اینه که  برخلاف صنایع غذایی، مهندسی صنایع در دانشکده‌ فنی مهندسی یک دانشگاه ارائه می‌شه.
  • همچنین بازار کار این دو خیلی از هم دورن. یک مهندس صنایع غذایی در مجموعه‌های تولیدی مواد غذایی یا حتی در محیط‌های مربوط به مواد غذایی ارگان‌های مختلف مشغول به کار می‌شه. اما یک مهندس صنایع در محیط‌هایی از جمله شرکت‌ها، صنایع مختلف، کارخانه‌ها، استارتاپ‌ها و موارد این چنینی استخدام می‌شه.

مهندسی صنایع بهتره یا صنایع غذایی؟

در آخر در مسیر بررسی تفاوت مهندسی صنایع و صنایع غذایی باید نکته‌ی مهمی رو بگی. اون هم این هست که اگر به زمینه‌های مهندسی تر و ریاضیات علاقه دارید مهندسی صنایع انتخاب بهتری هست. همچنین به این دلیل که بازار کار متنوع‌ تری هم داره.

اما در صورت انتخاب هر کدوم از این دو رشته‌ی دانشگاهی شما قطعا می‌تونید بعد ها وارد بازار کار بشید. به شرط این که به رشته‌ای که انتخاب کردید علاقه داشته باشید. با داشتن علاقه می‌تونید در زمینه ای که انتخاب کردید بهترین خودتون باشید و به درآمد خوبی برسید.