تفاوت علوم سیاسی با حقوق چیه؟

تفاوت رشته علوم سیاسی و حقوق

برای دونستن تفاوت علوم سیاسی با حقوق پیشنهاد می‌کنیم اول در کیمیاگر خونه یه سر به محتوای معرفی رشته‌ی علوم سیاسی و معرفی رشته‌ی حقوق بزنید تا با صفر تا صد اون‌ها به صورت کامل آشنا بشید.توی فیلم زیر کیمیاگر اعظم، این موضوع رو کامل و دقیق بررسی کرده، اول فیلم رو ببینید بعد سراغ ادامه مطلب میریم:

بررسی تفاوت رشته علوم سیاسی و حقوق

  • در مرحله اول باید بدونید که علوم سیاسی و حقوق شباهت خیلی زیادی به هم ندارن. یکی از شباهت‌های اون‌ها این هست که هر دوشون دانشجوها رو در مقطع کارشناسی پذیرش می‌کنن. یعنی شما بعد از اتمام تحصیل مدرک لیسانس دریافت می‌کنید. 
  • اگر شما در دانشگاه علوم سیاسی بخونید موضوعات مختلف در اکثر زمینه‌ها خواهید شد. در کنار اون‌ها مباحث و تئوری‌های سیاست رو هم مطالعه می‌کنید.
  •  در زمینه حقوق شما با مباحث و تئوری‌های حقوقی در تمام زمینه‌ها آشنا می‌شید و بعد از اتمام تحصیل هم نیازی نیست که حتماً وکیل بشید. برای کسی که در دانشگاه حقوق خونده باشه موقعیت‌های شغلی مختلف و زیادی وجود داره.
  • از نظر بازار کار  شرایط استخدامی برای فارغ التحصیل‌های رشته حقوق خیلی بهتر است موقعیت‌های استخدامی برای بچه‌های علوم سیاسی هست.
  • در زمینه علوم سیاسی ارگان‌ها و سازمان‌های خاصی هستند که می‌تونید در اون‌ها استخدام بشید. اما برای یک حقوقدان شرایط کاری خیلی متنوع‌تر و گسترده‌تر هست.
  • حتی از نظر بازار کار مستقل هم حقوق شرایط بهتری داره. به این دلیل که شما می‌تونید در آزمون وکالت شرکت کنید و در صورت قبولی به صورت مستقل به عنوان وکیل فعالیت  داشته باشید. 
  • اما موقعیت‌های شغلی چه در حالت استخدامی و چه در حالت مستقل برای دانشجوهای علوم سیاسی چندان زیاد نیست.

علوم سیاسی بهتره یا حقوق؟

پس برای بررسی تفاوت علوم سیاسی با حقوق میشه گفت که این دو رشته کاملاً از هم متفاوت هستند و مبانی اون‌ها با هم فرق داره. حتی از نظر بازار کار هم به هم شباهتی ندارن. 

اما یک نکته‌ای که وجود داره این هست که برای مهاجرت تحصیلی شرایط برای دانشجوهای علوم سیاسی خیلی خیلی خوبه. اما در زمینه حقوق، مهاجرت فقط به کشورهایی ممکنه که مبانی حقوقی مشابه کشور ما داشته باشند. همین موضوع احتمال مهاجرت شما رو پایین میاره.