کاهش وابستگی به گوشی در سال کنکور: راهکارهای عملی

کاهش وابستگی به گوشی در سال کنکور + راهکارهای عملی

قطعاً می‌دونید که توانایی کنترل و کاهش وابستگی به گوشی در سال کنکور تا چه میزان اهمیت داره. به این دلیل که وقت گذروندن بیش از حد در این وسیله نابود کننده اهداف و برنامه‌هاتون هست.

در ادامه قصد داریم راهکارهایی رو برای این منظور به شما معرفی کنیم که بتونید در عین استفاده مفید از تلفن همراه برای دروستون، ساعت استفاده‌تون رو هم کاهش بدید.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

حذف گوشی در سال کنکور ممکنه؟

یکی از اصلی‌ترین گتم‌هایی که برای کاهش وابستگی به گوشی باید طی کنید جواب دادن به این سوال هست که آیا در حال حاضر و در این دوره و زمونه میشه میزان استفاده از گوشی رو به صفر رسوند؟ 

به احتمال خیلی زیاد نه! استفاده از گوشی اون هم در حالتی که کلاس های کنکور، گروه ها و کانال های درسی و… در گوشی توی دست شما هستن، قطعا این امکان وجود نداره که بتونید اون رو کلا حذف کنید. یا حتی ممکنه به شما پیشنهاد بدن که از گوشی های ساده استفاده کنید که قطعا این کار هم با توجه به همین شرایط نشدنیه.

بهترین روش استفاده از گوشی در سال کنکور

مفیدترین رویه ای که می‌تونید در سال کنکور در استفاده از موبایل پیش بگیرید این هست که از گوشی خودتون به روش درست و به قولی مثل آدم استفاده کنید. یعنی هم زمان استفاده از گوشی رو مدیریت کنید و هم به دروس و برنامه هاتون برسید.

مثلا ساره صاین رتبه 30 کنکور سال 97 دانشجوی پزشکی تهران در سال کنکورش هم از گوشی و حتی از انواع پیام رسانها مثل تلگرام استفاده می‌کرد. اما این وجود با مهارت کاهش وابستگی به گوشی تونست به برنامه هاش و در نتیجه به رتبه و دانشگاهی که می‌خواد برسه.

دلایل وابستگی به گوشی و درک اونها

4 دلیل اصلی اینکه در سال کنکور و در کل در طول زندگیمون شی وابسته می‌شیم و نمی‌تونیم به راحتی اون رو کنار بذاریم رو در پایین آوردیم که نیاز هست حتماً اون‌ها رو درک کنید  تا بتونید از بین ببریدشون.

دلایل وابستگی به گوشی در سال کنکور

1. شما معتاد گوشی هستید!

اعتیاد داشتن همیشه به معنی مصرف مواد مخدر و افیونی نیست. هر کار، وسیله، شخص یا عادتی که نتونید با اراده و خواست خودتون انجام دادنش رو قطع یا کم بکنید اعتیاد به حساب میاد.

مثلاً کسی که به خوردن اعتیاد داشته باشه در خیلی از اوقات اصلا از غذا خوردن خودش لذتی نمی‌بره و فقط به دلیل وابستگی خودش اون رو انجام می‌ده.

در حال حاصر هم خیلی از افراد (کنکوری و غیرکنکوری) به استفاده از موبایل اعتیاد دارن و در نتیجه نمی‌تونن در جهت کاهش وابستگی به موبایل گامی بردارن.

در خیلی از مقالات معتبر و مختلفی که برای ترک انواع اعتیاد نوشته شدن برای از بین بردن یا کاهش و ترک این وابستگی و اعتیاد، ترک 3 چیز ضروریه:

  1. زمین بازی (محیط و شرایطی که باعث می‌شه به سمت گوشی برید)
  2. توپ بازی (خود گوشی و سرگرمی های داخل اون)
  3. رفیق بازی (افرادی که وجود اونها باعث می‌شه بخواید مدام به گوشی سر بزنید.)

دقیقا مثل علی رستمی رتبه 40 کنکور تجربی سال 96. این شخص هم گیمر حرفه ای و وابسته به این بازی ها بود. اما با روشی که بالا برای کاهش وابستگی به موبایل بهتون گفتیم تونست وابستگیش رو کاهش بده.

2. استفاده از گوشی لازمه نه ضروری

داشتن و استفاده کردن از موبایل در سال کنکور به خودی خود بد نیست. به این دلیل که شما می‌تونید از اون به عنوان یک ابزار در جهت آموزش خودتون در پروسه کنکور استفاده کنید.

مثلاً داشتن کانال گروه سایت یا پی وی مشاورتون، آموزشگاه هایی که در اونها کلاس دارید، معلم هاتون و… خیلی هم به درد بخوره. اما سوال اینجاست که مثلا آیا داشتن اینستاگرام در گوشی شما در سال کنکور هم یک ضروریته؟ قطعا نه!

نکته مهم اینجاست که برای کاهش وابستگی به گوشی شما باید این ضروریات که متناسب با اهدافتون هست رو درک کنید. یعنی اگر می‌خواید موبایلتون رو هم در سال کنکور داشته باشید باید سعی کنید فقط در موارد ضروری از اون استفاده کنید.

یعنی فقط گزینه ها و موارد ضروری و واقعا مهم رو در گوشی نگه دارید و همین! حتی اگر می‌خواید برای هماهنگی تفریحاتتون هم از گوشی استفاده کنید یا حتی در موبایلتون با دوستاتون وقت بگذرونید این مدت زمان باید بسیار محدود و با فاصله زمانی زیاد باشه. مثلا بعد از آزمون آزمایشی از ساعت 3 تا 6 عصر.

3. گوشی های 1100 عامل اصلی دردسر کنکوری ها!

استفاده از گوشی های ساده بجای موبایل های هوشمند پیشنهاد تعداد زیادی از افراد برای کاهش وابستگی به گوشی در سال کنکور هست. اما در واقع این تازه شروع دردسره!

اولاً به این خاطر که کار کردن با این گوشی‌ها دردسر زیادی داره به این دلیل که  اکثر ما به استفاده از گوشی‌های لمسی و هوشمند عادت داریم.

دوما هم اینکه بخشی از ضروریات که بالاتر هم به اون‌ها اشاره کردیم، با همین گوشی‌های هوشمند برطرف می‌شن. یعنی اگر بخوایم منطقی به این موضوع نگاه کنیم یک داوطلب کنکوری نمی‌تونه به صورت کامل موبایل خودش رو کنار بزاره.

4. با خودتون صادق نیستید

هم ممکنه شما در زمان گزارش دادن به مشاور یا حتی وقتی که با خودتون فکر می‌کنید بگید که در طول روز نیم ساعت هم پای گوشی نیستید در حالی که واقعیت به احتمال زیاد با این موضوع متفاوته. یکی از مراحل مهم برای کاهش وابستگی به گوشی اینه دقیقا حساب کنید که در طول یک روز چقدر زمان برای مصرف گوشی صرف می‌کنید. 

چرا استفاده از فضای مجازی در سال کنکور ممنوعه؟

 وقتی شما زمان نامشخصی رو در فضاهای مجازی از جمله اینستاگرام می‌گذرونید چند مشکل به وجود میاد که می‌تونن در مسیر موفقیت شما تاثیر میذارن و همچنین برای کاهش وابستگی به گوشی یک سد بزرگ هستن.

  1. عدم توانایی برای مدیریت زمان. وقتی شما در فضای مجازی هستید به دلیل ویژگی‌های طراحی این برنامه‌ها مثل، اسکرول بی پایان اینستاگرام، ورود شما به اون‌ها دست خودتون و زمان خروج شما به احتمال خیلی زیاد نامشخصه. همین موضوع باعث میشه که شما نتونید زمانتون رو به صورت درست و همونطور که برنامه‌ریزی کرده بودید برای مطالعه و کارهای مربوط به  کنکورتون اختصاص بدید.
  2. معضل overthinking یا بیش از حد فکر کردن. خواسته یا ناخواسته وقتی که در فضای مجازی باشید افرادی رو می‌بینید که ممکنه به دلیل دیدن ظاهر زندگی اون‌ها بخواید مقایسه‌های نادرستی رو انجام بدید و همین موضوع باعث بیش از حد فکر کردن و حتی تاثیرات ذهنی منفی روی شما بشه. در حالی که شما در این فضاها افرادی رو می‌بینید که به ظاهر شرایطی مشابه شما دارن و شاید اهداف و باطن زندگیشون کاملاً با شما متفاوت باشه. همین موضوع روند کاهش وابستگی به گوشی رو هم مختل می‌کنه!

تنها تفریح من در سال کنکور گوشیمه! 

اگر از اون دست داوطلب‌هایی هستید که به جای گشتن به دنبال راه حل‌هایی برای کاهش وابستگی به گوشی این نظر رو دارید که نمی‌تونید اون رو کنار بذارید به این دلیل که تفریحی جز گوشی ندارید باید به شما بگیم که به احتمال خیلی زیاد زندگی شما دارای عیب و نقص‌های زیادیه!

به این دلیل که سرگرمی‌ها و تفریحات شما باید چیزهایی باشند که به مرور کیفیت زندگی شما رو بالا ببرندو قطعاً استفاده موبایل در این زمان‌ها کمکی به شما نخواهد کرد. 

در سال کنکور برای استراحت از گوشی استفاده کنید:)

اگر می‌خواید که مسیر موفقیت و تلاشتون برای رسیدن به هدفی که مدت‌هاست در ذهنتون دارید به دست خودتون نابود بشه سعی کنید در زمان‌های استراحت از گوشی استفاده کنید.

خیلی‌ ها برنامه‌ای مثل تیک تاک رو جایگزین اینستاگرام می‌کنن و معتقدن که فقط در زمان ریلکس کردن سراغش می‌رن. در حالی که این نرم افزار دام بزرگتری به نسبت اینستاگرامه و قطعا مشکلات بیشتری رو براتون به وجود میاره.

برای زمان‌های استراحت نباید به دنبال سرگرمی بگردید چون سرگرمی فقط ذهن شما رو از موضوع اصلی دور می‌کنه بلکه باید به دنبال تفریح باشید تا حال خودتون هم خوب بشه.

برای زمان های استراحتتون حتما روش های اصولی تر و تفریح های مفید تر رو در نظر بگیرید. حتما مبانی استراحت درست در سال کنکور رو در کیمیاگرخونه ببینید.

روش های کاهش وابستگی به گوشی در سال کنکور

 اگر قصد شما برای کم کردن استفاده از گوشی جدی هست پیشنهاد می‌کنیم راهکارهایی که در ادامه آوردیم رو مورد استفاده قرار بدید. با این روش ها قطعا می‌تونید با این روشها به مرور بهتر به برنامه ریزی هاتون رسیدگی کنید.

1. استفاده از حالت “Do not disturb”

در همه گوشی ها حالت “مزاحم نشوید” یا “Do not disturb” وجود داره. اگر گوشی خودتون رو در این حالت قرار بدید پیام ها یا تماس افراد به شما اعلام نمی‌شه. در عوض وقتی موبایلتون رو از این حالت خارج کردید می‌تونید اون تماس و پیام هارو ببنید.

البته این امکان هم وجود داره که در بخش “استثناها” یا “Exceptions” می‌تونید شماره هایی رو که ضروری هستن و می‌خواید تماس و پیامک هاشون به شما اعلام بشه رو مشخص کنید.

don't disturb کاهش وابستگی به گوشی با

مزایای استفاده از حالت “مزاحم نشوید”

  1. حفظ تمرکز در عین استفاده از گوشی. اصلی ترین هدف کاهش وابستگی به گوشی ایجاد و حفظ تمرکزه. تمرکز کردن خصوصا در حین درس خوندن کار آسونی نیست و اگر قرار باشه مدام با تماس و پیامک های غیر ضروری این تمرکز از بین بره کارتون خیلی سخت خواهد شد. اما با حالت “Do not disturb” این مشکلات برطرف می‌شن.
  2. زمانبندی درست. می‌تونید در زمانی که شرایطتون مناسبه، مثلا در ساعت استراحتتون، پیام ها و زنگ هارو بررسی کنید و جواب بدید بدون این که تمرکزتون بهم بخوره.

2. روشن کردن “power saving mode”

مورد دیگه‌ای که می‌تونید برای کاهش وابستگی به موبایل از اون استفاده کنید “حالت ذخیره نیرو” یا “power saving mode” هست. هر زمان که از این ویژگی استفاده کنید منو و صفحه‌ی موبایل شما به رنگ تیره در میاد و به قولی رنگ و جذابیت اون گرفته می‌شه.

با این شرایط دیگه شما رغبت چندانی برای استفاده از موبایل نخواهید داشت و همچنین این موضوع برای چشم های شما هم مفیدتره. ویژگی خوب دیگه اینه که می‌تونید برنامه های واقعا لازم رو انتخاب کنید تا در این حالت فقط اونها روی صفحه نمایش داده بشن. این روش یکی از بهترین راهکارها برای کاهش استفاده از برنامه‌های ضروری در موبایل هست.

کاهش وابستگی به گوشی با power saving mode

3. نصب و استفاده از اپلیکیشن “Quality Time”

نرم‌افزار “Quality Time” یا “زمان با کیفیت” یکی از بهترین برنامه ها برای مدیریت زمان و همچنین کاهش وابستگی به گوشی در سال کنکوره.

در این اپلیکیشن تک تک کارهایی که شما در طول روز با گوشی انجام می‌دید ثبت میشه و حتی می‌تونید تعداد دفعات و مدت زمان استفاده از یک برنامه رو هم به صورت دقیق و درست ببینید. دونستن این تایم ها می‌تونه به شما کمک کنه که به مرور زمان استفاده از برخی نرم برنامه ها یا تسک هارو کم و کمتر کنید.

کاهش وابستگی به موبایل با quality time

4. دانلود برنامه‌ی “Forest”

یک اپلیکیشن خیلی کاربردی دیگه که برای کاهش وابستگی به گوشی در سال کنکور قطعاً به دردتون می‌خوره، نرم افزار “Forest” یا “جنگل”هست.

اگر این برنامه رو نصب و فعال بکنید ابتدا نیازه که زمان خود مشخصی رو برای تمرکز کردن تعیین کنید. بعد گیاه مورد نظر خودتون رو انتخاب می‌کنید و روی دکمه ی Plant کلیک می‌کنید. شمارش معکوش شروع می‌شه و دانه‌ی شما کم کم به نهال های کوچک و بعد درخت تبدیل می‌شه. اما اگر از صفحه این برنامه خارج بشید و وقتتون رو توی برنامه های دیگه بگذرونید درخت شما پژمرده می‌شه.

کاهش وابستگی به موبایل با forest

روش تهاجمی‌تر اما سریعتر برای کاهش وابستگی به گوشی

این روشی که در ادامه برای کم کردن استفاده از گوشی بهتون معرفی می‌کنیم چندان پیشنهاد نمی‌شن. یعنی بهتره سعی بکنید  موارد بالاتر رو مورد استفاده قرار بدید. این حالت زمانی پیشنهاد می‌شه که هرچقدر تلاش کردید نتونستید میزان استفاده و وابستگیتون به گوشی رو کم کنید.

پسورد یا اثر انگشت شخص دیگه!

می‌تونید اثر انگشت گوشی تون رو با انگشت پدر یا مادرتون تنظیم کنید یا حتی اگر حالت اثر انگشت رو ندارید از اون‌ها بخواید که یک پسورد مشخص رو انتخاب و وارد کنن که شما از اون اطلاعی ندارید.

در این حالت مجبور میشید که فقط در زمان‌های خیلی ضروری و واجب از اون‌ها بخواهید که گوشی رو براتون باز کنن. البته این روش معایب خودش ور هم داره و اون هم اینه که به احتمال خیلی زیاد پدر یا مادرتون میزان استفاده از گوشی شما رو حتی اگر 2 یا 3 بار در روز باشه مثل همیشه خیلی زیاد می‌دونن و همین موضوع دردسرهای زیادی رو به همراه داره. اما روش بی تاثیری هم نیست.

روش سریع برای کاهش وابستگی به گوشی

در سال کنکور چطور با دوستام در ارتباط باشم؟

قبلاً هم اشاره کردیم که یکی از ارکان مهم دوران نوجوانی داشتن دوست هست. حالا سوال اینجاست که با استفاده از راهکارهای کاهش وابستگی به گوشیو همچنین به دلیل کمتر شدن رفت و آمدهای به خارج از خونه چطور می‌تونیم با دوستامون در ارتباط باشیم؟

برای جواب دادن به سوال بهتره ابتدا بدونید در ارتباط با دوستانتون در سال کنکور باید چه نکاتی رو در نظر بگیرید.

1. در سال کنکور دوستایی با ویژگی های خوب داشته باشید

ویژگی‌های یک دوست خوب ی زیادند اما دو تا از مهم‌ترین اون‌ها شامل موارد زیرن:

  • درک متقابل. این که موضوع که دوست شما بتونه درک کنه که شما در اکثر اوقات روز درگیر درس هاتون هستید و در اون تایم سعی کنه با شما ارتباط نگیره نشونه وجود درک متقابل در دوستی شماست. اگر فردی که باهاش در سال کنکور دوست هستید وقت و بی وقت با شما ارتباط می‌گیره بدون این که بدونه شما نیاز به تمرکز دارید، قطعا نمی‌تونه دوست چندان مناسبی باشه چون به برنامه ها و اهداف شما احترام نمی‌زاه.
  • درک فرصت‌های رشد فردی. اگر در مسیر کاهش وابستگی به گوشی قصد دارید دوستان خودتون رو هم محدود بکنید بهتره برای دوستی به دنبال افرادی با این ویژگی بگردید. اشخاصی که فرصت‌های رشد برای شما رو درک می‌کنن و سعی می‌کنن خودشون رو با این فرصت ها وفق بدن. نه این که در این مسیر برای شما سد و مانع بتراشن.

2. در زمان مناسب و با قوانین مناسب با دوستاتون وقت بگذرونید

این موضوع که تصمیم بگیرید بعد از در خوندن و رسیدن به برنامه ریزی هاتون دوستانتون رو در هرچند روز یک بار ببیند خیلی خوبه. اما بهتره این کار برای ساعت مشخص و در یک محیط مناسب مثلا در یک کافه باشه. این کار بهتر از اینه که  وقت و بی وقت گوشی رو دست بگیرید و مکالمه هایی که اکثر اوقات بی فایده هستن رو داشته باشید.

3. دوستانتون رو برای تفریح انتخاب کنید نه غرغر

 ارتباط ما با خیلی از دوستامون به این شکله که زمانی که با هم در ارتباطیم بخش خیلی زیادی از وقتمون رو برای  زدن درباره مشکلات و بدبختی‌هامون هدر می‌دیم. در سال کنکور ارتباط شما با دوستانتون باید به شکلی باشه که در زمان بودن در کنار اونها  تفریح کنید و با  روحیه‌ی بهتری دوباره به سراغ درس بیاید.