زمان پشت کنکوری ها بیشتره یا دوازدهمی‌ها؟

زمان پشت کنکوری ها بیشتره یا دوازدهمی ها؟
زمان پشت کنکوری ها بیشتره یا دوازدهمی ها؟

شاید شما هم مثل خیلی از داوطلب‌ها این تصور رو داشته باشید که زمان پشت کنکوری‌ها به نسبت شما که دوازدهمی هستین بیشتره. ممکنه با خودتون بگید که من باید باید در کلاس‌های مدرسه کلاس‌های کنکور  حضور داشته باشم.  یا حتی باید برای نهایی آماده بخونم. کلی زمان رو در مسیر مدرسه و… باشن. با این شرایط قطعا شانس پشت کنکوری ها از من بیشتره و می‌تونن راحت تر رتبه خوبی بگیرن.

درست یا نادرست بودن این نظریه رو در ادامه به صورت کامل با هم بررسی می‌کنیم. 

داوطلب‌ها در جلسه کنکور باهم متفاوتن

 در کنکورهای مختلف ما 4 دسته داوطلب داریم.

  1. نخبه‌ها (افرادی که رتبه برترهای کنکور می‌شن.)
  2.  داوطلب‌های خوب
  3. داوطلب‌های متوسط
  4.  سیاهی لشکرها (هر سال در کنکور تجربی حدود 120 هزار نفر در جلسه کنکور حاضر نمی‌شن و به نوعی می‌تونیم اون‌ها رو سیاهی لشکر بدونیم!)

در بین سه دسته اول داوطلب‌ها سطح درسی کاملاً به توانایی‌ها، استعداد و تلاش اون فرد بستگی داره نه به این که آیا پشت کنکوری بوده و زمان زیادی داشته یا این که دوازدهمی بوده یا نه. 

پس همیشه چیزی که ما درباره شرایط و دیگران در ذهن خودمون داریم قرار نیست درست باشه و به جای توجه به این مسائل بهتره تلاش خودمون رو روز به روز بیشتر کنیم.

  • نخبه‌ها قطعاً در همون سال اول که کنکور میدن وارد دانشگاه می‌شن.
  • 90% دانش آموزهای خوب هم همینطور. اونها در سال اولی که کنکور می‌دن وارد دانشگاه می‌شن و ادامه تحصیل می‌دن.
  • داوطلب‌های متوسط و سیاهی لشکرها هم به نوعی رقیب شما در کنکور به حساب نمیان.

به حدی که اگر داوطلبی فقط روی صندلی بشینه و به سوالی جواب نده رتبه ای که کسب می‌کنه احتمالا از دسته سوم و چهارم بهتر می‌شه. به این دلیل که اونها به احتمال خیلی زیاد بخش زیادی از سوالات رو منفی می‌زنن.

با توجه به آمار بالا در سال‌های بعدی کنکور تعداد خیلی کمی از پشت کنکوری‌ها سطح علمی بالایی دارن. مثل مبینا خدیور رتبه 204 کنکور تجربی که در سال اول کنکور نتیجه نگرفت اما در سال دوم با همین رتبه در دانشگاه ایران پزشکی قبول شد و همه اینها بخاطر تلاش خودش بود و نه پشت کنکوری بودنش.

پس اصلاً نیازی نیست که نگران زیاد بودن زمان پشت کنکوری ها باشید. حقیقت اصلی اینه که چه شما پشت کنکوری باشید و چه دوازدهمی فقط و فقط در صورتی نتیجه می‌گیرید که به صورت مستمر و با برنامه درس بخونید و پیش برید.