راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

مراحل انتخاب رشته چگونه است

انتخاب رشته آخرین مرحله کنکور سراسریه و اهمیت بالایی هم داره. توی این مقاله، می‌خوایم بگیم که روش انجام انتخاب رشته، به‌صورت مرحله‌به‌مرحله چطوریه. پس اگه کنکوری هستی، این مقاله رو از دست نده.

وضعیت مجاز به انتخاب رشته

اولین مرحله در انتخاب رشته کنکور اینه که بدونید در کدوم دانشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مجاز به انتخاب ‌رشته شدید.

IMG 1453
کارنامه اولیه کنکور سراسری

همون‌طور که در تصویر می‌بینید، در کارنامه اولیه کنکور سراسری، وضعیت مجازبودن یا نبودن شما در هر کدوم از موارد زیر، به‌صورت مجزا مشخص شده:

  • رشته‌های باآزمون
    • روزانه و نوبت دوم (شبانه)
    • مجازی، پردیس خودگردان، شهریه‌پرداز و آزاد
    • دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی
    • پیام‌نور و غیرانتفاعی
    • دانشگاه آزاد اسلامی
  • رشته‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی
    • روزانه و نوبت دوم (شبانه)
    • مجازی و پردیس خودگردان
    • پیام‌نور و غیرانتفاعی
    • دانشگاه آزاد اسلامی

بعد از این‌که کارنامه‌تون رو دریافت کردید و متوجه شدید در کدوم‌یک از موارد امکان انتخاب‌ رشته دارید، باید برید سراغ مرحله بعدی، یعنی دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور

دفترچه انتخاب رشته هر گروه آزمایشی، به‌صورت جداگانه توسط سازمان سنجش منتتشر می‌شه. این دفترچه معمولاً یک‌ یا دو روز قبل از شروع مهلت انتخاب رشته، در سایت رسمی سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org بارگذاری می‌شه. بنابراین، باید به سایت سنجش مراجعه و دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی خودتون رو دانلود کنید.

لیست تمام رشته‌محل‌ها‌ همراه با کدشون در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اومده. به طور کلی، هر چیزی که باید درباره رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف بدونید، در این دفترچه نوشته شده. بنابراین، سعی کنید کامل و بادقت بخونیدش تا چیزی از قلم نیفته.

دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳
دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳
دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۳
دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ۱۴۰۳
دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان ۱۴۰۳
دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

اولویت‌بندی رشته‌ها

در مرحله بعدی، باید بر اساس اطلاعات دفترچه راهنما، رشته‌هایی که بهشون علاقه‌ دارید و دانشگاه‌ها رو به ترتیب اولویت لیست کنید. باید حواستون به چند تا نکته مهم باشه تا بتونید انتخاب‌های بهتری داشته باشید:

  • رنک دانشگاه‌ها، هم در ایران و هم در سطح بین‌المللی
  • علاقه‌مندی به رشته
  • بازار کار رشته و نوع محیط کاری
  • نوع دوره آموزشی، مثل روزانه، شبانه، شهریه‌‌پرداز و…

در این مرحله، بهتره از یه مشاور باسواد و باتجربه کمک بگیرید تا اولویت‌بندی‌ها رو اصلاح کنید. چون مشاورها اطلاعات بیش‌تری از دانشگاه‌ها و رشته‌ها دارن و می‌تونن بر اساس اهداف و علاقه شما، بهترین گزینه رو بهتون پیشنهاد بدن. اما باید حواستون باشه که در دام مشاورهای کلاهبردار کنکور نیفتید!

در این مرحله هر چه‌قدر زمان بیش‌تری بذارید و با تمرکز و فکر لیست اولویت‌هاتون رو اصلاح کنید، به نتیجه بهتری می‌رسید. برای این‌که درباره حدود قبولی‌تون یه ذهنیتی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در ربات تخمین رتبه کیمیاگرخونه، رتبه‌تون رو وارد کنید تا ببینید که در کنکور سال گذشته، قبولی رتبه شما، کدوم رشته و دانشگاه بوده. البته یادتون باشه که این ربات بر اساس داده‌های کنکور سال‌ گذشته‌ طراحی شده و به این معنی نیست که دقیقاً همون نتایج امسال هم تکرار می‌شه! علاوه بر این، حتماً در جلسات مشاوره انتخاب رشته، از مشاورتون بپرسید که با رتبه‌تون، احتمال قبولی‌تون در چه رشته‌ها و دانشگاه‌هایی بیش‌تره.

فرم انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

وقتی با راهنمایی مشاور، لیست رشته‌محل‌های انتخابی‌تون رو تهیه کردید، نوبت به پرکردن فرم انتخاب‌رشته می‌رسه. همون‌طور که می‌دونید، در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، برای هر رشته‌محل، یک کد یکتا و مجزا تعیین شده. در پرکردن فرم انتخاب رشته، هر کدی رو که داخل فرم وارد می‌کنید، نام و محل رشته به‌صورت خودکار براتون نمایش داده می‌شه. در این مرحله، باید کدها رو دونه‌دونه، داخل فرم انتخاب رشته وارد کنید و بعد از اون، حتماً مشخصات رشته‌محل رو از روی دفترچه چک کنید تا احیاناً کدی رو اشتباه وارد نکرده باشید.

دقت کنید که فرایند انتخاب رشته شما زمانی به اتمام می‌رسه و در سامانه سنجش ثبت می‌شه که کد رهگیری براتون ارسال بشه. این کد رهگیری رو حتماً جایی یادداشت کنید، چون در زمان اعلام نتایج نهایی، بهش نیاز دارید.

انجام انتخاب رشته در کافی‌نت

بعضی از دانش‌آموزها بعد از نوشتن لیست اولویت‌های انتخابشون، ورود کدها به فرم انتخاب رشته رو به کافی‌نت می‌سپرن. ما اصلاً و به هیچ‌ وجه، همچین کاری رو پیشنهاد نمی‌کنیم. چون اپراتورهای کافی‌نت معمولاً سرشون شلوغه و باید برای افراد زیادی، این کار رو انجان بدن. بنابراین، احتمال این‌که اشتباه کنن، زیاده. متأسفانه در انتخاب رشته، اولین اشتباه آخرین اشتباهه! یعنی سازمان سنجش بعد از اعلام نتایج نهایی قبولی کنکور سراسری، هیچ عذر و بهانه‌ای رو نمی‌پذیره و اگه اپراتور کافی‌نت کد رشته‌محل رو در فرم شما اشتباه وارد کرده باشه، دستتون به هیچ‌جا بند نیست!

به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که پرکردن فرم انتخاب رشته رو خودتون توی خونه انجام بدید. قطعاً داخل خونه به یه گوشی موبایل، لپ‌تاپ یا تبلت دسترسی دارید و می‌تونید با کمک یکی از اعضای خانواده، کدها رو با صبر و حوصله فرم انتخاب رشته‌تون رو با خیال راحت تکمیل کنید.

اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور

بعد از اعلام نتایج نهایی، باید به سایت سازمان سنجش برید و در قسمت کارنامه‌های آزمون، نتیجه قبولی انتخاب رشته‌تون رو ببینید. بعد از این‌که نتیجه قبولی‌ مشخص شد، حتماً سایت دانشگاهی که قبول شدید رو چک کنید تا بدونید که چه زمانی و با چه مدارکی باید برای ثبت‌نام، به دانشگاه مراجعه کنید.