دفترچه انتخاب رشته انسانی:دانلود دفترچه+بررسی دقیق جزئیات

بررسی دفترچه انتخاب رشته انسانی

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور، دفترچه انتخاب رشته گروه‌های آزمایشی مختلف روی سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org قرار می‌گیره و داوطلب‌ها باید بر اساس اون، توی زمان تعیین‌شده، انتخاب‌ رشته‌شون رو انجام بدن. توی این مطلب قراره به‌طور اختصاصی درباره دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی صحبت کنیم و بخش‌های مختلفش رو براتون شرح بدیم. لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته انسانی سال ۱۴۰۲ رو هم آخر مقاله براتون قرار دادیم تا با ساختار کلّی این دفترچه آشنا بشید.

دفترچه انتخاب رشته انسانی چیه؟

هر کدوم از داوطلب‌هایی که توی نوبت اول یا دوم کنکور انسانی شرکت کرده‌ن بعد از اعلام نتایج اولیه، برای انتخاب رشته باید به دفترچه انتخاب رشته مراجعه کنن. هر اطلاعاتی که برای انتخاب رشته نیاز دارید رو می‌تونید این تو پیدا کنید. دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش در واقع راهنمای جامع و کاملیه که جزییات مربوط به فرایند انتخاب رشته، دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف رو توضیح داده و مرجع اصلی شما برای انتخاب رشته‌ست.

توی دفترچه انتخاب رشته انسانی، دو نوع رشته‌محل وجود داره: باآزمون و بدون آزمون. برای انتخابِ رشته‌های با آزمون در لیست انتخاب رشته‌تون، باید در کارنامه کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته شده باشید. اما بعضی از رشته‌ها هم هستن که بدون آزمونن، یعنی قبولی در اون‌ها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلیه و حتی اگه در کنکور سراسری، مجاز به انتخاب رشته نشید هم می‌تونید این رشته‌های بدون آزمون رو انتخاب کنید.

چرا باید دفترچه انتخاب رشته رو بخونیم؟ 

ما توی این مطلب، کلّیات دفترچه انتخاب رشته انسانی رو مرور می‌کنیم، اما یادتون باشه که در زمان انتخاب رشته، حتماً دفترچه رو به‌خوبی مطالعه کنید تا اطلاعات لازم رو به دست بیارید و بتونید فرایند انتخاب رشته رو به‌درستی انجام بدید.

توی دفترچه انتخاب رشته انسانی، لیست تمام رشته‌های انسانی دانشگاه‌های سراسری در نوبت روزانه و شبانه و پردیس خودگردان، دانشگاه‌ فرهنگیان، دانشگاه‌‌های غیرانتفاعی و پیام نور آورده شده و از بین این‌ها، می‌تونید حداکثر ۱۵۰ رشته‌‌محل‌ رو بر اساس علاقه و فاکتورهای دیگه‌ای که براتون اهمیت داره، انتخاب کنید. پس حتماً این دفترچه رو کامل بخونید تا نسبت به رشته‌‌محل‌های مختلف و شرایطشون، مثل نحوه پذیرش، ظرفیت، جنسیت و موضوعات دیگه آگاهی کافی رو به دست بیارید و بعد انتخاب کنید. انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم به‌صورت جداگانه انجام می‌شه و برای اون، باید دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد رو دریافت کنید. 

بخش‌های دفترچه انتخاب رشته انسانی

دفترچه انتخاب رشته تمام گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان همگی از دو فصل تشکیل شده:

  • فصل اول: توضیحات و شرایط و ضوابط کلی پذیرش و مسیر انتخاب رشته
  • فصل دوم: توضیحات و جداول کد رشته محل‌ها

در ادامه، توضیح می‌دیم که هر فصل مربوط به چه موضوعیه و چه اطلاعاتی رو در اختیارتون قرار می‌ده.

فصل اول: توضیحات و شرایط و ضوابط کلی پذیرش و مسیر انتخاب رشته

فصل اول دفترچه انتخاب رشته انسانی از دو بخش تشکیل شده:

  • بخش اول: راهنمای عملی انتخاب رشته
  • بخش دوم: آشنایی با مقررات انتخاب رشته

بخش اول: راهنمای علمی انتخاب رشته

توی این بخش، موضوعات مختلفی توضیح داده‌شده و نکات مربوط به فرایند انتخاب رشته به‌طور کامل ذکر شده. موضوعاتی که توی این بخش بهشون پرداخته شده، مواراد زیر هستن:

  • نحوه دریافت کارنامه آزمون سراسری: توی این قسمت، شیوه دریافت کارنامه کنکور بعد از اعلام نتایج، از سایت سازمان سنجش توضیح داده شده.
  • اطلاعات بند‌های مختلف کارنامه آزمون سراسری: این قسمت از دفترچه انتخاب رشته به توضیح بندهای ده‌گانه کارنامه کنکور می‌پردازه و توضیح می‌ده که هر کدوم از اطلاعات موجود در کارنامه، در روند انتخاب رشته به چه کار میان.
  • شیوه انتخاب رشته: این قسمت قوانین و نکته‌های مربوط به فرایند انتخاب رشته و زمانبندی مقرر رو شرح می‌ده.
  • شیوه اعلام رشته‌های انتخابی به سازمان سنجش: همون‌طور که می‌دونید، انتخاب رشته کنکور سراسری به‌صورت اینترنتی انجام می‌شه. توی این قسمت، نحوه انتخاب رشته به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و تصویری توضیح داده شده.

بخش دوم: آشنایی با مقررات انتخاب رشته

این بخش همون‌طور که از تیترش هم پیداست، به توضیح قوانین و ضوابط انتخاب رشته می‌پردازه که برای تمام داوطلب‌ها مشترکه. این بخش موارد زیر رو پوشش می‌ده:

  • شروط داشتن مدرک تحصیلی برای انتخاب رشته و قبولی در دانشگاه
  • شرایط نظام وظیفه
  • قوانین پذیرش اتباع غیرایرانی در دانشگاه
  • جزییات طرح حمایت از جذب رتبه‌های برتر کنکور و مدال‌داران المپیاد دانش‌آموزی در رشته‌های هدف اولویت‌دار، یعنی رشته‌های گروه‌های «علوم پایه»، «علوم انسانی و علوم اجتماعی»، «مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی»، «فنی و مهندسی»، و «هنر و معماری»
  • حمایت مالی از رتبه‌های برتر کنکور در گروه‌های «علوم انسانی»، «علوم ریاضی و فنی»، «علوم تجربی» و «هنر»
  • جزییات طرح بورسیه بورسیه صنعتی بنیاد ملی نخبگان
  • توضیح سهمیه‌های مختلف مثل سهمیه مناطق، رزمندگان، ایثارگران و شهدا، مناطق محروم و… و همچنین تعهدات افرادی که از هریک از این سهمیه‌های استفاده می‌کنن
  • توضیح گزینش بومی و ظرفیت‌هاش
  • نحوه محاسبه نمره کل نهایی، نمره کل سابقه تحصیلی و رتبه؛ توضیح تأثیر سوابق تحصیلی در رشته‌های باآزمون و بدون آزمون؛ و چگونگی پذیرش دانشجو در هر کدوم از این دو مورد
  • شرایط کلی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها که مربوط به قوانین تغییر رشته و دانشگاه و ممنوعیت تحصیل همزمانه
  • شرایط تحصیل در دوره‌های روزانه و شبانه و پردیس خودگردان؛ دانشگاه پیام نور؛ دانشگاه فرهنگیان؛ دانشگاه‌های غیرانتفاعی؛ و دوره‌های شهریه‌پرداز

فصل دوم: توضیحات و جداول رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی علوم انسانی

توی این فصل، جدول‌های مربوط به کد رشته‌محل‌های تمام رشته‌ها و دانشگاه‌ها آورده شده. همون‌طور که توی تصویر نمونه زیر می‌بینید، توی این جدول‌ها، استان‌های کشور به ترتیب حروف الفبا مرتب شده‌ن و رشته‌های هر کدوم از دانشگاه‌های دولتی داخل استان، توی جدول مخصوصی خودش اومده. علاوه بر این، جداول مربوط به بورسه‌های صنعتی، رشته‌های تحصیلی سهمیه مناطق محروم و درگیر بلایای طبیعی، رشته‌های تحصیلی بومی هر استان، رشته‌های دانشگاه‌ فرهنگیان، غیرانتفاعی و پیام نور و همینطور رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های مختلف هم آورده شده. توی هر کدوم از این جدول‌ها، عنوان رشته، کد رشته‌محل، ظرفیت پذیرش به تکفیک جنسیت، نحوه پذیرش و نوع دوره تحصیلی ذکر شده.

کد رشته محل های دفترچه انتخاب رشته انسانی
نمونه جدول کد رشته‌محل‌‌های دفترچه انتخاب رشته انسانی

دریافت دفترچه انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۳

دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش بعد از برگزاری مرحله دوم کنکور و اعلام نتایج اولیه منتشر می‌شه و معمولاً توی مردادماهه. بنابراین دفترچه انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۳ هنوز منتشر نشده، اما به محض انتشار حتماً روی سایت کیمیاگرخونه قرار می‌گیره و می‌تونید از همین‌جا دانلودش کنید.

برای آشنایی بیش‌تر با دفترچه انتخاب رشته انسانی سازمان سنجش، حتماً به دفترچه کنکور سال ۱۴۰۲ که این‌جا براتون گذاشتیم، سر بزنید:

دفترچه انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۲