دفترچه انتخاب رشته هنر 1403

بررسی دفترچه انتخاب رشته هنـــــر
بررسی دفترچه انتخاب رشته هنـــــر

دفترچه انتخاب رشته هنر 1403 هر سال قبل از شروع پروسه‌ی انتخاب رشته‌ی هنر در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شه و در دسترس همه قرار می‌گیره.

این دفترچه معمولا بیشتر از 400 صفحه ست و اطلاعات مهمی در خودش داره که می‌تونه قبولی شما در کنکور رو تحت تاثیر خودش قرار بده. در نتیجه نیازه که بدونید در هر بخش اون چه توضیحاتی قرار داره و مهم‌ترین قسمت ها در کجای دفترچه قرار دارن.

به همین خاطرهر چیزی که نیازه شما درباره‌ی دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر 1403 رو بدونید در ادامه به صورت کامل براتون توضیح می‌دیم.

دفترچه انتخاب رشته هنر هر سال دقیقا در زمان اعلام نتایج اولیه کنکور (یعنی در حدود مرداد ماه) منتشر می‌شه و قابل دانلوده. یعنی الان نسخه‌ی 1403 اون در دسترس کسی نیست.

اما به محض این که فایل دفترچه انتخاب رشته هنر 1403، در سایت سازمان سنجش قرار بگیره، لینک دانلود اون رو در همین قسمت براتون قرار می‌دیم.

برای این که بتونید با محتویات این دفترچه و بخش های مختلف اون آشنا بشید، در ادامه بخش های مختلف دفترچه سال 1402 رو براتون شرح می‌دیم.

دانلود دفترچه انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری هنر 1403

دانلود دفترچه پیوست (مشخصات و شرايط دانشگاه ها و موسسات)

معمولا هم دفترچه های مختلف که در هر سال منتشر می‌شن شباهت بسیار زیادی رو به نمونه های سال های قبل دارن. پس بر اساس دفترچه سال 1402 توضیحات رو پیش می‌بریم.

اگر بعد از دریافت نتایج اولیه کنکور سراسری در رشته‌ی هنر در هر یک از دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان مجاز به انتخاب‌ رشته شده باشید، لازمه که بر اساس اطلاعات درج شده در دفترچه هنر پیش برید.

نیازه که بدونید این دفترچه شامل 3 فصل و 1 پیوسته. در ادامه هر فصل رو با ریزه کاری هایی که داره توضیح می‌دیم.

فصل اول دفترچه انتخاب رشته دو بخش رو شامل می‌شه. البته لازم به ذکره که این فصل بین تمام رشته‌های تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان مشترکه.

و شامل اطلاعاتی از جمله نحوه انتخاب رشته کنکور، قوانین و مقررات انتخاب رشته و در کل شامل توضیحات کلی درباره این موضوعاته.

          موضوعات فصل اول دفترچه انتخاب رشته هنر – بخش اول توضیحات (بر اساس دفترچه)
چگونه كارنامه آزمون سراسري را دريافت كنيم؟دریافت کارنامه اولیه به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور امکان پذیر است. متقاضیان باید با استفاده از کد ملی و رمز عبور از طریق لینک فعال دریافت نتایج اولیه در سایت sanjesh.org اقدام به دریافت آن کنند.
كارنامه آزمون سراسری، چه اطلاعاتي به ما مي‌دهد؟برخی از داوطلبان کنکور سراسری برای دریافت نتایج اولیه خود دچار مشکل هستند، چراکه اطلاعات ثبت نامی خود شامل شماره پرونده و شماره داوطلبی شان را فراموش کرده اند. در این قسمت از دفترچه انتخاب رشته کنکور 1403 به نحوه بازیابی اطلاعات ثبت نامی از طریق سیستم پاسخگویی سایت سنجش اشاره شده است.
چگونه انتخاب رشته كنيمهمه متقاضیان آزمون سراسری می دانند که برای داشتن یک انتخاب‌رشته درست و اصولی باید کارنامه اولیه خود را بررسی کرده و مطابق با مندرجات آن الویت های خود را در فرم انتخاب‌رشته درج کنند. اما اغلب آن ها نمی دانند کدام مورد اهمیت بیشتری دارد و چگونه باید کارنامه ای که در اختیار دارند را بررسی کنند. در کارنامه اولیه کنکور سراسری اطلاعاتی شامل رتبه و تراز اکتسابی، درصد دروس امتحانی و … درج شده است.
چگونه رشته های انتخابی خود را به سازمان سنجش اعلام كنيم؟متقاضیان در تمامی زیرگروه های آزمایشی مجاز به درج حداکثر 150 کد رشته محل در فرم انتخاب‌رشته هستند. متقاضیانی که در دو زیر گروه آزمایشی اصلی و شناور نیز شرکت کرده اند، حداکثر برای دو رشته 150 انتخاب دارند و باید کد رشته محل های مرتبط با آن ها را در یک فرم درج نمایند.
 
در این قسمت به نحوه انتخاب‌رشته، استخراج کد رشته محل های مورد علاقه از دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ و درج آن ها در فرم انتخاب‌رشته پرداخته شده است.
موضوعات بخش اول فصل 1 دفترچه انتخاب رشته‌ی هنر

موضوعات فصل اول دفترچه انتخاب رشته تجربی – بخش دومتوضیحات (بر اساس دفترچه)
بعضي از شرايط آزمون سراسری، مهم براي انتخاب رشتهدر این بخش اطلاعاتی از جمله مدرك تحصيلي شرط ضروري براي پذيرش، وضعيت نظام وظيفه و شرايط، ضوابط پذيرش اتباع غيرايراني و شرایط و تبصره های اونها توضیح داده شدن.
شرايط طرح جذب رتبه های برتر و برگزيدگان المپيباد دانش آموزیرتبه هاي كشوري 1 تا 200 گروههاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني و رتبه هاي كشوري 1 تا 100 هنر و زبان هاي خارجي در كنكور سراسري سال 1402 و دارندگان نشانهاي طلا، نقره و برنز كشوري در المپيادهاي ملي دانش آموزي (كه توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار ميشوند با معرفي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان مشتمل بر رياضي، فيزيك، شيمي، زيستشناسي، رايانه، نجوم و ادبي) در صورت انتخاب و پذيرش در رشتههاي هدف اولوي تدار از مزاياي طرح مذكور برخوردار مي شوند.
شرايط و ضوابط مربوط به بورسيه دانش و بورسيه صنعتیبه حدود 1000 نفر از داوطلبان آزمون سراسري گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، رتبه كشوري تا ،8000 گروه آزمايشي علوم تجربي، رتبه كشوري تا ،25000 گروه آزمايشي علوم انساني، رتبه كشوري تا 20000 و گروه آزمايشي هنر، رتبه كشوري تا3500 درصورت انتخاب و پذيرش در رشته هاي داراي اولويت و مورد نياز كشور به شرح دفترچه، بورس دانش اعطا ميشود.
آشنايي با سهميه های مختلف در آزمون سراسریدر آزمون سراسري، طبق قوانين، ظرفيت رشتهمحلها، بين سهميه هاي مختلف تقسيم ميشود. شرايط استفاده از سهميه ها، در دفترچة راهنماي ثبتنام به طور كامل توضيح داده شده است. در ادامه كه براي انتخاب رشته اهميت دارد شرح داده ميشود.
گزينش بومینحوة تقسيم ظرفيت رشته هاي بومي به سهميه هاي مختلف، براساس محاسباتي انجام ميشود كه اطلاع از آن محاسبات، كاربردي در انتخاب رشته ندارد. توضيحات زير براي كساني است كه علاقهمند هستند در اين باره بيشتر بدانند.
مهمترين نكتة كاربردي گزينش بومي، در انتخاب رشته، اين است كه انتخاب رشتههاي بومي احتمال قبولي شما در دانشگاههاي بومي را افزايش ميدهد.
آشنايي با نمرات خام، نمره كل نهايي و رتبه هانمره خام در هر درس: با توجه به ضوابط آزمون سراسري براي محاسبه نمره خام در هر درس اختصاصي، به هر
پاسخ صحيح 3 امتياز تعلق ميگيرد و به ازاي هر پاسخ غلط يك امتياز كسر ميشود.
نمره كل آزمون اختصاصي: این نمره ميانگين وزني نمرات تراز شده دروس تخصصي داوطلب با توجه به ضريب هر درس در گروه آزمايشي مربوطه است؛ بدين ترتيب كه پس از محاسبه نمرات خام و نمرات تراز متناظر آن، نمره كل آزمون اختصاصي محاسبه ميشود. ضرايب دروس تخصصي در صفحه 32 دفترچه راهنماي ثبتنام آزمون سراسري (نوبت دوم تيرماه) اطلاع رساني شده است.
نمره كل سابقه تحصيلي: نمره كل سابقه تحصيلي، ميانگين وزني نمرات تراز شده سابقه تحصيلي دروس عمومي و تخصصي داوطلب (با توجه به ضرايب سوابق تحصيلي) است.
شيوه هاي گزينش در آزمون سراسریروشهاي گزينش دانشجو در كدرشته محلهايي كه پذيرش آنها براساس آزمون سراسري (بانمرات آزمون و اعمال
قطعي سوابق تحصيلي) است:
روش متمركز
روش متمركز با شرايط خاص
پذيرش رشته هاي صرفا براساس سوابق تحصيلي
شرايط كلي پذيرش دانشجو در دانشگاه هاداوطلبان بايد واجد شرايط عمومي و اختصاصي مندرج در دفترچه راهنماي ثبت نام شماره 1 نوبت اول (ديماه 1401) و نوبت دوم ( تيرماه 1402) آزمون سراسري سال 1402 باشند. مواردی همچون تغيير رشته و دانشگاه و ممنوعيت تحصيل هم زمان هم توضیح داده شده‌اند.
آشنايي با دوره هاي تحصيلی دانشگاه ها– رشته هاي تحصيلي دوره روزانه
– رشته هاي دوره نوبت دوم (شبانه)
-دانشگاه پيام نور
-رشته هاي تحصيلي پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان (مراكز تربيت معلم سابق)، دانشگاه تربيت دبير شهيدرجايي تهران و تعدادي از دانشگاه هاي دولتي وزارت علوم (مشترك) و وزارت بهداشت ( رشته بهداشت مدارس)
– دانشگاه آزاد اسلامي
– موسسات آموزش عالي غيردولتي – غيرانتفاعي
– دوره هاي پرديس خودگردان
– دوره هاي شهريه پرداز
موضوعات بخش دوم فصل 1 دفترچه انتخاب رشته‌ی هنر

فصل دوم دفترچه انتخاب رشته‌ی هنر 1403، شامل اطلاعات جامعی درباره‌ی معرفی رشته محل ها و آخرین تغییرات اونهاست. این بخش و اطلاعات داخلش بسیار مهم و قابل توجه هستن و در زمان وارد کردن اونها حین انتخاب رشته، باید نهایت دقت رو به خرج بدید.

موضوعات فصل دوم دفترچه انتخاب رشته هنرتوضیحات (بر اساس دفترچه)
توضیحات و جدول ضرایب و نوع گزینش گروه آزمایشی هنر            ضوابط مهم رشته هاي تحصيلي گروه پزشكي در دانشگاه هاي علوم پزشكي و سایر رشته‌ها به همراه تبصره‌های آنها در این بخش توضیح داده شده است.
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دورههای روزانه، نوبت دوم (شبانه)برای وارد کردن کد رشته محل های مرتبط در زمان انتخاب رشته به این کدها نیاز خواهید داشت.
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت بورسیه دانش وبورسیه صنعتی
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت سهمیه مناطق محروم، زلزله زده، سیل زده و سایرمصوبات
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد)
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دانشگاه پیام نور
موضوعات فصل 2 دفترچه انتخاب رشته‌ی هنر

نکته‌ی قابل توجهی که می‌شه بعد از بررسی این بخش از دفترچه بهش رسید اینه که کد رشته و محل ها بر اساس دانشگاه ها با حروف الفبا چیده شدن.

و با این ترتیب :

  1. رشته محل‌های دانشگاه دولتی
  2. لیست رشته محل‌های دانشگاه غیرانتفاعی
  3. و در آخر رشته محل های دانشگاه پیام نور
  • روزانه
  • نوبت دوم (شبانه)
  • دانشگاه فرهنگیان
  • دوره ظرفیت مازاد
  • دوره پردیس خودگردان (بین الملل سابق)
  • دوره مجازی دانشگاه های دولتی
  • دوره پیام نور
  • دوره غیرانتفاعی
  • دوره مجازی دانشگاه های غیرانتفاعی
  • با آزمون (از طریق کنکور سراسری)
  • ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون)

این قسمت شامل تمام اطلاعاتی که در فصل 2 بود می‌شه، با این تفاوت که اطلاعات اون مربوط به رشته‌ی زبان های خارجیه نه هنر. اما در صفحات انتهایی اون 2 بخش وجود داره که بین داوطلب های گروه زبان های خارجی و هنر مشترکه.

موضوعات فصل سوم دفترچه انتخاب رشته هنر  توضیحات (بر اساس دفترچه)
فرم پیش‌نویس انتخاب رشته  موضوعات فصل 2 دفترچه انتخاب رشته‌ی تجربی
فرم گواهی تأیید سهمیه وقوع بلایای طبیعی آسیب جانی و مالی(سیل و زلزله)داوطلبان لازم است این گواهی را پس از انتخاب رشته به تایید فرمانداری محل رخداد حادثه رسانده تا در صورت قبولی در رشته‌محل های مربوط به این سهمیه، در زمان ثبت نام به دانشگاه محل قبولی تحویل نمایند. 

پیوست دفترچه انتخاب رشته هنر 1403 همیشه در کنار خود دفترچه یا مدتی بعد از انتشار اون در دسترس داوطلب ها قرار می‌گیره.

مطالعه‌ی این پیوست به این دلیل مهمه که در اون شرايط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي دولتي و غيردولتي و نحوه خدمات رساني به دانشجوها وجود داره. شما باید این اطلاعات رو بدونید تا بتونید در روند انتخاب رشته‌ی خودتون بدون مشکل پیش برید.

برای بالا بردن شانی قبولی در رشته‌ای که بهش علاقمند هستید، نیازه که تمام رشته‌های دانشگاهی که می‌تونید از طریق شرکت در کنکور هنر واردشون بشید رو بشناسید. در پایین لیستی از تمام اونهارو می‌بینید.

لیست رشته های کنکور هنر 1403
آموزش ارتباط تصویریارتباط تصویریتلویزیون و هنرهای دیجیتالی
صنایع دستیطراحی پارچهطراحی صحنه
طراحی و ساخت طلا و جواهرعکاسیفرش
مجسمه سازینقاشینقاشی ایرانی
چاپهنرهای صناعیکتابت و نگارگری
طراحی لباسکاردانی موزههنر اسلامی
هنرهای تجسمیکارگردانی تلویزیوننوازندگی موسیقی جهانی
کاردانی گرافیک رایانهکاردانی طراحی صنعتیکاردانی باستان شناسی
کاردانی طراحی پوشاککاردانی گرافیککاردانی هنر سفالگری
کاردانی عکاسی خبریکاردانی فرش دستبافکاردانی گرافیک
کاردانی هنرهای سنتی.کاردانی هنرهای تجسمیکاردانی هنر سفالگری
باستان شناسیطراحی صنعتیمرمت و احیای بناهای تاریخی
مرمت آثار تاریخیموزهکاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی
ادبیات نمایشیبازیگریسینما
نمایش عروسکیکاردانی انیمیشنکاردانی هنرهای نمایشی
آهنگسازیموسیقی نظامینوازندگی موسیقی ایرانی
لیست تمام رشته‌های کنکور هنر بر اساس دفترچه

جدا از موارد مهمی که در بالا براتون توضیحشون دادیم، تعداد زیادی از شما سوالات پرتکراری رو از ما پرسیدید که در پایین بهشون به صورت مختصر و مفید جواب دادیم.

بر اساس چیزی که اعلام شده، به احتمال خیلی زیاد، این دفترچه در نیمه دوم مرداد ماه سال ۱۴۰۳ در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شه و می‌تونید بهش دسترسی داشته باشید.

دفترچه انتخاب رشته هنر ۱۴۰۳هنوز منتشر نشده اما به محض انتشار فایل قابل دانلودش رو همینجا براتون قرار می‌دیم.

بعد از این که کارنامه کنکور خودتون رو دریافت کردید، وهمچنین در صورتی که برای انتخاب رشته مجاز شده باشید، می‌تونید برای انتخاب رشته اقدام کنید.

هر داوطلب مجازه که حداکثر 150 کد رشته محل رو از بین کد رشته محل‌های گروه آزمایشی خودش انتخاب کنه. در نهایت هم یک مورد رو قبول می‌شه.