دفترچه انتخاب رشته زبان های خارجی 1403

بررسی دفترچه انتخاب رشته زبان های خارجی
بررسی دفترچه انتخاب رشته زبان های خارجی

مطالعه و استفاده از اطلاعات موجود در دفترچه انتخاب رشته زبان می‌تونه به داوطلب ها برای انجام بهتر و اصولی تر انتخاب رشته‌ی خودشون کمک کنه.

این دفترچه هر سال کمی قبل از شروع فرآیند انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش در دسترس عموم قرار می‌گیره و می‌تونید اون رو دانلود و ازش استفاده کنید.

در ادامه تمام بخش های مهم دفترچه انتخاب رشته‌ی زبان رو براتون به صورت دقیق توضیح می‌دیم و می‌گیم که در هر بخش چه اطلاعاتی وجود داره. تا در صورتی که به دنبال نکته‌ی خاصی بودید، بدونید که باید به کدوم بخش مراجعه کنید.

پس در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

دفترچه انتخاب رشته زبان هر حدودا وقتی که نتایج اولیه کنکور منتشر می‌شه در دسترس عموم قرار می‌گیره. یعنی حدودا در مرداد ماه 1403 می‌تونید دفترچه مخصوص کنکور امسال رو در رشته‌ی زبان دانلود کنید.

هر زمان که این دفترچه در سایت سنجش قرار بگیره ما هم لینک دانلود اون رو همینجا براتون فعال می‌کنیم.

دانلود دفترچه انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری زبان 1403

دانلود دفترچه پیوست (مشخصات و شرايط دانشگاه ها و موسسات)

اما برای این که بتونید با بخش های مختلف دفترچه انتخاب رشته‌ی زبان و اطلاعات مهم داخلش از قبل آماده بشید، به دلیل شباهتی که دفترچه سال‌های مختلف بهم دارن، در ادامه بر اساس دفترچه انتخاب رشته‌ی زبان 1402 توضیحات لازم رو بهتون می‌دیم.

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدونید این هست که دفترچه انتخاب رشته‌ی هنر و زبان با همدیگه مشترک هستن. یعنی یک دفترچه رو دانلود می‌کنید و بجز یکسری بخش‌ها، سایر قسمت ها با هم مشترک هستن.

این دفترچه شامل 3 فصل و 1 پیوسته که هر کدوم رو در پایین به صورت کامل براتون باز می‌کنیم.

بخش ابتدایی تمام دفترچه‌های انتخاب رشته‌ی تجربی، ریاضی، انسانی، زبان و هنر با همدیگه مشترکه. فصل اول خودش از 2 بخش تشکل می‌شه.

این دفترچه شامل اطلاعات پایه مثل نحوه و قوانین انتخاب رشته کنکور، نحوه دریافت کارنامه کنکور، آشنایی با برگزاری کنکور، آشنایی با دوره‌های تحصیلی در دانشگاه ها و… می‌شه.

بخش اول) راهنماي عملی انتخاب رشته

          موضوعات فصل اول دفترچه انتخاب رشته زبان – بخش اول توضیحات (بر اساس دفترچه)
چگونه كارنامه آزمون سراسري را دريافت كنيم؟دریافت کارنامه اولیه به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور امکان پذیر است. متقاضیان باید با استفاده از کد ملی و رمز عبور از طریق لینک فعال دریافت نتایج اولیه در سایت sanjesh.org اقدام به دریافت آن کنند.
كارنامه آزمون سراسری، چه اطلاعاتي به ما مي‌دهد؟برخی از داوطلبان کنکور سراسری برای دریافت نتایج اولیه خود دچار مشکل هستند، چراکه اطلاعات ثبت نامی خود شامل شماره پرونده و شماره داوطلبی شان را فراموش کرده اند. در این قسمت از دفترچه انتخاب رشته کنکور 1403 به نحوه بازیابی اطلاعات ثبت نامی از طریق سیستم پاسخگویی سایت سنجش اشاره شده است.
چگونه انتخاب رشته كنيمهمه متقاضیان آزمون سراسری می دانند که برای داشتن یک انتخاب‌رشته درست و اصولی باید کارنامه اولیه خود را بررسی کرده و مطابق با مندرجات آن الویت های خود را در فرم انتخاب‌رشته درج کنند. اما اغلب آن ها نمی دانند کدام مورد اهمیت بیشتری دارد و چگونه باید کارنامه ای که در اختیار دارند را بررسی کنند. در کارنامه اولیه کنکور سراسری اطلاعاتی شامل رتبه و تراز اکتسابی، درصد دروس امتحانی و … درج شده است.
چگونه رشته های انتخابی خود را به سازمان سنجش اعلام كنيم؟متقاضیان در تمامی زیرگروه های آزمایشی مجاز به درج حداکثر 150 کد رشته محل در فرم انتخاب‌رشته هستند. متقاضیانی که در دو زیر گروه آزمایشی اصلی و شناور نیز شرکت کرده اند، حداکثر برای دو رشته 150 انتخاب دارند و باید کد رشته محل های مرتبط با آن ها را در یک فرم درج نمایند.
 
در این قسمت به نحوه انتخاب‌رشته، استخراج کد رشته محل های مورد علاقه از دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ و درج آن ها در فرم انتخاب‌رشته پرداخته شده است.
موضوعات بخش اول فصل 1 دفترچه انتخاب رشته‌ی زیان های خارجی

بخش دوم) آشنايي با مقررات انتخاب رشته

موضوعات فصل اول دفترچه انتخاب رشته زبان – بخش دومتوضیحات (بر اساس دفترچه)
بعضي از شرايط آزمون سراسری، مهم براي انتخاب رشتهدر این بخش اطلاعاتی از جمله مدرك تحصيلي شرط ضروري براي پذيرش، وضعيت نظام وظيفه و شرايط، ضوابط پذيرش اتباع غيرايراني و شرایط و تبصره های اونها توضیح داده شدن.
شرايط طرح جذب رتبه های برتر و برگزيدگان المپيباد دانش آموزیرتبه هاي كشوري 1 تا 200 گروههاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني و رتبه هاي كشوري 1 تا 100 هنر و زبان هاي خارجي در كنكور سراسري سال 1402 و دارندگان نشانهاي طلا، نقره و برنز كشوري در المپيادهاي ملي دانش آموزي (كه توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار ميشوند با معرفي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان مشتمل بر رياضي، فيزيك، شيمي، زيستشناسي، رايانه، نجوم و ادبي) در صورت انتخاب و پذيرش در رشتههاي هدف اولوي تدار از مزاياي طرح مذكور برخوردار مي شوند.
شرايط و ضوابط مربوط به بورسيه دانش و بورسيه صنعتیبه حدود 1000 نفر از داوطلبان آزمون سراسري گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، رتبه كشوري تا ،8000 گروه آزمايشي علوم تجربي، رتبه كشوري تا ،25000 گروه آزمايشي علوم انساني، رتبه كشوري تا 20000 و گروه آزمايشي هنر، رتبه كشوري تا3500 درصورت انتخاب و پذيرش در رشته هاي داراي اولويت و مورد نياز كشور به شرح دفترچه، بورس دانش اعطا ميشود.
آشنايي با سهميه های مختلف در آزمون سراسریدر آزمون سراسري، طبق قوانين، ظرفيت رشتهمحلها، بين سهميه هاي مختلف تقسيم ميشود. شرايط استفاده از سهميه ها، در دفترچة راهنماي ثبتنام به طور كامل توضيح داده شده است. در ادامه كه براي انتخاب رشته اهميت دارد شرح داده ميشود.
گزينش بومینحوة تقسيم ظرفيت رشته هاي بومي به سهميه هاي مختلف، براساس محاسباتي انجام ميشود كه اطلاع از آن محاسبات، كاربردي در انتخاب رشته ندارد. توضيحات زير براي كساني است كه علاقهمند هستند در اين باره بيشتر بدانند.
مهمترين نكتة كاربردي گزينش بومي، در انتخاب رشته، اين است كه انتخاب رشتههاي بومي احتمال قبولي شما در دانشگاههاي بومي را افزايش ميدهد.
آشنايي با نمرات خام، نمره كل نهايي و رتبه هانمره خام در هر درس: با توجه به ضوابط آزمون سراسري براي محاسبه نمره خام در هر درس اختصاصي، به هر
پاسخ صحيح 3 امتياز تعلق ميگيرد و به ازاي هر پاسخ غلط يك امتياز كسر ميشود.
نمره كل آزمون اختصاصي: این نمره ميانگين وزني نمرات تراز شده دروس تخصصي داوطلب با توجه به ضريب هر درس در گروه آزمايشي مربوطه است؛ بدين ترتيب كه پس از محاسبه نمرات خام و نمرات تراز متناظر آن، نمره كل آزمون اختصاصي محاسبه ميشود. ضرايب دروس تخصصي در صفحه 32 دفترچه راهنماي ثبتنام آزمون سراسري (نوبت دوم تيرماه) اطلاع رساني شده است.
نمره كل سابقه تحصيلي: نمره كل سابقه تحصيلي، ميانگين وزني نمرات تراز شده سابقه تحصيلي دروس عمومي و تخصصي داوطلب (با توجه به ضرايب سوابق تحصيلي) است.
شيوه هاي گزينش در آزمون سراسریروشهاي گزينش دانشجو در كدرشته محلهايي كه پذيرش آنها براساس آزمون سراسري (بانمرات آزمون و اعمال
قطعي سوابق تحصيلي) است:
روش متمركز
روش متمركز با شرايط خاص
پذيرش رشته هاي صرفا براساس سوابق تحصيلي
شرايط كلي پذيرش دانشجو در دانشگاه هاداوطلبان بايد واجد شرايط عمومي و اختصاصي مندرج در دفترچه راهنماي ثبت نام شماره 1 نوبت اول (ديماه 1401) و نوبت دوم ( تيرماه 1402) آزمون سراسري سال 1402 باشند. مواردی همچون تغيير رشته و دانشگاه و ممنوعيت تحصيل هم زمان هم توضیح داده شده‌اند.
آشنايي با دوره هاي تحصيلی دانشگاه ها– رشته هاي تحصيلي دوره روزانه
– رشته هاي دوره نوبت دوم (شبانه)
-دانشگاه پيام نور
-رشته هاي تحصيلي پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان (مراكز تربيت معلم سابق)، دانشگاه تربيت دبير شهيدرجايي تهران و تعدادي از دانشگاه هاي دولتي وزارت علوم (مشترك) و وزارت بهداشت ( رشته بهداشت مدارس)
– دانشگاه آزاد اسلامي
– موسسات آموزش عالي غيردولتي – غيرانتفاعي
– دوره هاي پرديس خودگردان
– دوره هاي شهريه پرداز
موضوعات بخش دوم فصل 1 دفترچه انتخاب رشته‌ی زبان

این بخش با اطلاعات موجود در فصل سوم یکی هست با این تفاوت که در فصل دوم هرچیزی که در دفترچه وجود داره مربوط به داوطلب های کنکور هنره. در نتیجه اگر داوطلب کنکور زبان‌های خارجی هستید باید از فصل 2 عبور کنید و به سراغ فصل سوم برید.

انواع پذیرش در دانشگاه سراسری بر اساس دفترچه انتخاب رشته زبان:

  • روزانه
  • نوبت دوم (شبانه)
  • دانشگاه فرهنگیان
  • دوره ظرفیت مازاد
  • دوره پردیس خودگردان (بین الملل سابق)
  • دوره مجازی دانشگاه های دولتی
  • دوره پیام نور
  • دوره غیرانتفاعی
  • دوره مجازی دانشگاه های غیرانتفاعی

انواع پذیرش در دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور بر اساس دفترچه انتخاب رشته زبان:

  • با آزمون (از طریق کنکور سراسری)
  • ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون)

فصل سوم دفترچه انتخاب رشته‌ی زبان 1403، شامل اطلاعات جامعی درباره‌ی معرفی رشته محل ها و آخرین تغییرات اونهاست.

شاید بشه گفت این بخش مهم‌ترین بخش دفترچه‌ست که ممکنه اطلاعات اون در هر سال با انتشار دفترچه تغییر پیدا کنن و به روز بشن. عناوین موجود در این فصل رو در جدول پایین می‌بینید.

موضوعات فصل سوم دفترچه انتخاب رشته زبانتوضیحات (بر اساس دفترچه)
توضیحات و جدول ضرایب و نوع گزینش گروه آزمایشی هنر            ضوابط مهم رشته هاي تحصيلي گروه پزشكي در دانشگاه هاي علوم پزشكي و سایر رشته‌ها به همراه تبصره‌های آنها در این بخش توضیح داده شده است.
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دورههای روزانه، نوبت دوم (شبانه)برای وارد کردن کد رشته محل های مرتبط در زمان انتخاب رشته به این کدها نیاز خواهید داشت.
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت بورسیه دانش وبورسیه صنعتی
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت سهمیه مناطق محروم، زلزله زده، سیل زده و سایرمصوبات
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد)
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دانشگاه پیام نور
فرم پیش نویس انتخاب رشتهفرمی که می‌توانید در آن 150 کد رشته محل خود را وارد کنید، در این بخش قابل مشاهده و استفاده است.
فرم گواهی تأیید سهمیه وقوع بلایای طبیعی آسیب جانی و مالی (سیل و زلزله)داوطلبان لازم است این گواهی را پس از انتخاب رشته به تایید فرمانداری محل رخداد حادثه رسانده تا در صورت قبولی در رشته‌محل های مربوط به این سهمیه، در زمان ثبت نام به دانشگاه محل قبولی تحویل نمایند.
موضوعات فصل 2 دفترچه انتخاب رشته‌ی زبان

پیوست دفترچه انتخاب رشته زبان شامل اطلاعات تکمیلیه که هر ساله در کنار خود دفترچه اصلی یا مدتی بعد از اون منتشر می‌شه.

در دفترچه پیوست شرايط انواع مختلف دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي دولتي و غيردولتي و نحوه خدمات رساني اونها به دانشجوها در صورت قبولی در اون مراکز وجود داره. پیش از انجام انتخاب رشته‌ کنکور مطلع بودن از این موارد جزو واجباته.

فصل سوم دفترچه انتخاب رشته‌ی زبان 1403، در خودش اطلاعات جامعی از کدرشته محل های مختلف رو برای رشته‌های مختلف کنکور زبان های خارجی داره .

در پایین لیستی از تمام رشته‌های قابل انتخاب در 2 مقطع کاردانی و کارشناسی از طریق کنکور زبان های خارجی رو می‌بینید.

لیست رشته های کنکور زبان های خارجی 1403 – مقطع کاردانی
کاردانی آموزش زبان انگلیسیکاردانی مترجمی زبان انگلیسی
لیست رشته های کنکور زبان های خارجی 1403 – مقطع کارشناسی
آموزش زبان انگلیسیزبان و ادبیات انگلیسیزبان انگلیسی ویژه دانشجویان مطالعات اسلامیمترجمی زبان انگلیسی
زبان و ادبیات آلمانیمترجمی زبان آلمانیزبان و ادبیات فرانسهمترجمی زبان فرانسه
زبان و ادبیات آلمانیزبان و ادبیات ترکی استانبولیزبان ایتالیاییزبان چینی
زبان روسیزبان و ادبیات اردوزبان و ادبیات ارمنیزبان و ادبیات اسپانیایی
زبان و ادبیات ژاپنی
لیست تمام رشته‌های کنکور زبان بر اساس دفترچه

در بخش آخر هم پرتکرارترین سوالات شما رو در رابطه با انتخاب رشته‌ی زبان های خارجی در پایین جواب دادیم.

دفترچه انتخاب رشته زبان های خارجی اواخر مرداد ماه 1403 در دسترس عموم قرار می‌گیره.

بالاتر هم اشاره کردیم که در حال حاضر دفترچه انتخاب رشته زبان سال 1403 توسط سازمان سنجش منتشر نشده. به محض انتشار لینک دانلود اون همینجا در اختیارتون قرار می‌گیره.

باید در نیمه دوم مرداد ماه برای انتخاب رشته به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید. این زمانیه که کارنامه اولیه شما اومده باشه و برای انتخاب رشته مجاز شده باشید .

هر فرد می‌تونه 150 کد رشته محل رو در زمان انتخاب رشته ثبت کنه. در نهایت در یکی از اون 150 کد رشته هم قبول خواهد شد.