دانلود دفترچه انتخاب رشته تجربی 1403

بررسی دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی
بررسی دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی

دفترچه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ دقیقا قبل از شروع مرحله‌ی انتخاب رشته‌ کنکور سراسری در سایت رسمی سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org منتشر می‌شه.

در دفترچه‌ای که هر سال به انتشار در میاد ممکنه قوانین و تبصره‌هایی وجود داشته باشن که در روند انتخاب رشته و حتی قبولی شما موثر باشن.

به همین دلیل و از اونجایی که این دفترچه شامل تعداد صفحات خیلی زیادیه، نیازه که شما بدونید اطلاعات مهم و قابل توجه در کدوم بخش دفترچه قرار دارن تا بتونید از اونها استفاده کنید. در ادامه در این زمینه توضیحات کاملی رو بهتون می‌دیم.

همونطور که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری در حوالی انتخاب رشته یعنی نهایتا بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور تیر ماه یا در اوایل مرداد منتشر می‌شه.

یعنی در حال حاضر نسخه‌ای از اون در دسترس نیست. اما به محض انتشار اون، لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 در اینجا براتون قرار می‌گیره.

همچنین از اونجایی که معمولا هر سال دفترچه ها تغییرات خیلی کمی رو نسبت به سال قبل دارن، می‌تونید برای آشنایی بیشتر با ساختار اونها و توضیحاتی که داخلشون قرار داره از دفترچه انتخاب رشته‌ی تجربی 1402 استفاده بکنید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری تجربی 1402

دانلود دفترچه پیوست (مشخصات و شرايط دانشگاه ها و موسسات)

در دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری همه چیز از نحوه ثبت نام، قوانین و محدودیت‌های انتخاب رشته، کد رشته و محل‌ها، همه و همه موجود هستن و با مطالعه‌ی بخش هایی که باید، می‌تونید به راحتی متوجه بشید که چطور باید پیش برید.

به صورت کلی این دفترچه شامل 2 فصل و یک پیوست هست. در پایین می‌گیم که هر بخش دقیقا شامل چه اطلاعاتیه.

فصل اول دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ کنکور، شامل دو بخشه. به صورت کلی در این فصل اطلاعاتی درباره‌ی شرایط قبولی و گزینش دانشجو و توضیحاتی درباره کارنامه‌ی کنکور سراسری و روش انتخاب رشته وجود داره.

موضوعات فصل اول دفترچه انتخاب رشته تجربی – بخش اولتوضیحات (بر اساس دفترچه)
چگونه كارنامه آزمون سراسري را دريافت كنيم؟دریافت کارنامه اولیه به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور امکان پذیر است. متقاضیان باید با استفاده از کد ملی و رمز عبور از طریق لینک فعال دریافت نتایج اولیه در سایت sanjesh.org اقدام به دریافت آن کنند.
كارنامه آزمون سراسری، چه اطلاعاتي به ما مي‌دهد؟برخی از داوطلبان کنکور سراسری برای دریافت نتایج اولیه خود دچار مشکل هستند، چراکه اطلاعات ثبت نامی خود شامل شماره پرونده و شماره داوطلبی شان را فراموش کرده اند. در این قسمت از دفترچه انتخاب رشته کنکور 1403 به نحوه بازیابی اطلاعات ثبت نامی از طریق سیستم پاسخگویی سایت سنجش اشاره شده است.
چگونه انتخاب رشته كنيمهمه متقاضیان آزمون سراسری می دانند که برای داشتن یک انتخاب‌رشته درست و اصولی باید کارنامه اولیه خود را بررسی کرده و مطابق با مندرجات آن الویت های خود را در فرم انتخاب‌رشته درج کنند. اما اغلب آن ها نمی دانند کدام مورد اهمیت بیشتری دارد و چگونه باید کارنامه ای که در اختیار دارند را بررسی کنند. در کارنامه اولیه کنکور سراسری اطلاعاتی شامل رتبه و تراز اکتسابی، درصد دروس امتحانی و … درج شده است.
چگونه رشته های انتخابی خود را به سازمان سنجش اعلام كنيم؟متقاضیان در تمامی زیرگروه های آزمایشی مجاز به درج حداکثر 150 کد رشته محل در فرم انتخاب‌رشته هستند. متقاضیانی که در دو زیر گروه آزمایشی اصلی و شناور نیز شرکت کرده اند، حداکثر برای دو رشته 150 انتخاب دارند و باید کد رشته محل های مرتبط با آن ها را در یک فرم درج نمایند.
 
در این قسمت به نحوه انتخاب‌رشته، استخراج کد رشته محل های مورد علاقه از دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ و درج آن ها در فرم انتخاب‌رشته پرداخته شده است.
موضوعات بخش اول فصل 1 دفترچه انتخاب رشته‌ی تجربی
موضوعات فصل اول دفترچه انتخاب رشته تجربی – بخش دومتوضیحات (بر اساس دفترچه)
بعضي از شرايط آزمون سراسری، مهم براي انتخاب رشتهدر این بخش اطلاعاتی از جمله مدرك تحصيلي شرط ضروري براي پذيرش، وضعيت نظام وظيفه و شرايط، ضوابط پذيرش اتباع غيرايراني و شرایط و تبصره های اونها توضیح داده شدن.
شرايط طرح جذب رتبه های برتر و برگزيدگان المپيباد دانش آموزیرتبه هاي كشوري 1 تا 200 گروههاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني و رتبه هاي كشوري 1 تا 100 هنر و زبان هاي خارجي در كنكور سراسري سال 1402 و دارندگان نشانهاي طلا، نقره و برنز كشوري در المپيادهاي ملي دانش آموزي (كه توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار ميشوند با معرفي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان مشتمل بر رياضي، فيزيك، شيمي، زيستشناسي، رايانه، نجوم و ادبي) در صورت انتخاب و پذيرش در رشتههاي هدف اولوي تدار از مزاياي طرح مذكور برخوردار مي شوند.
شرايط و ضوابط مربوط به بورسيه دانش و بورسيه صنعتیبه حدود 1000 نفر از داوطلبان آزمون سراسري گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، رتبه كشوري تا ،8000 گروه آزمايشي علوم تجربي، رتبه كشوري تا ،25000 گروه آزمايشي علوم انساني، رتبه كشوري تا 20000 و گروه آزمايشي هنر، رتبه كشوري تا3500 درصورت انتخاب و پذيرش در رشته هاي داراي اولويت و مورد نياز كشور به شرح دفترچه، بورس دانش اعطا ميشود.
آشنايي با سهميه های مختلف در آزمون سراسریدر آزمون سراسري، طبق قوانين، ظرفيت رشتهمحلها، بين سهميههاي مختلف تقسيم ميشود. شرايط استفاده از سهميه ها، در دفترچة راهنماي ثبتنام به طور كامل توضيح داده شده است. در ادامه كه براي انتخاب رشته اهميت دارد شرح داده ميشود.
گزينش بومینحوة تقسيم ظرفيت رشتههاي بومي به سهميههاي مختلف، براساس محاسباتي انجام ميشود كه اطلاع از آن محاسبات، كاربردي در انتخاب رشته ندارد. توضيحات زير براي كساني است كه علاقهمند هستند در اين باره بيشتر بدانند.
مهمترين نكتة كاربردي گزينش بومي، در انتخاب رشته، اين است كه انتخاب رشتههاي بومي احتمال قبولي شما در دانشگاههاي بومي را افزايش ميدهد.
آشنايي با نمرات خام، نمره كل نهايي و رتبه هانمره خام در هر درس: با توجه به ضوابط آزمون سراسري براي محاسبه نمره خام در هر درس اختصاصي، به هر
پاسخ صحيح 3 امتياز تعلق ميگيرد و به ازاي هر پاسخ غلط يك امتياز كسر ميشود.
نمره كل آزمون اختصاصي: این نمره ميانگين وزني نمرات تراز شده دروس تخصصي داوطلب با توجه به ضريب هر درس در گروه آزمايشي مربوطه است؛ بدين ترتيب كه پس از محاسبه نمرات خام و نمرات تراز متناظر آن، نمره كل آزمون اختصاصي محاسبه ميشود. ضرايب دروس تخصصي در صفحه 32 دفترچه راهنماي ثبتنام آزمون سراسري (نوبت دوم تيرماه) اطلاع رساني شده است.
نمره كل سابقه تحصيلي: نمره كل سابقه تحصيلي، ميانگين وزني نمرات تراز شده سابقه تحصيلي دروس عمومي و تخصصي داوطلب (با توجه به ضرايب سوابق تحصيلي) است.
شيوه هاي گزينش در آزمون سراسریروشهاي گزينش دانشجو در كدرشته محلهايي كه پذيرش آنها براساس آزمون سراسري (بانمرات آزمون و اعمال
قطعي سوابق تحصيلي) است:
روش متمركز
روش متمركز با شرايط خاص
پذيرش رشته هاي صرفا براساس سوابق تحصيلي
شرايط كلي پذيرش دانشجو در دانشگاه هاداوطلبان بايد واجد شرايط عمومي و اختصاصي مندرج در دفترچه راهنماي ثبت نام شماره 1 نوبت اول (ديماه 1401) و نوبت دوم ( تيرماه 1402) آزمون سراسري سال 1402 باشند. مواردی همچون تغيير رشته و دانشگاه و ممنوعيت تحصيل هم زمان هم توضیح داده شده‌اند.
آشنايي با دوره هاي تحصيلی دانشگاه ها– رشته هاي تحصيلي دوره روزانه
– رشته هاي دوره نوبت دوم (شبانه)
-دانشگاه پيام نور
-رشته هاي تحصيلي پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان (مراكز تربيت معلم سابق)، دانشگاه تربيت دبير شهيدرجايي تهران و تعدادي از دانشگاه هاي دولتي وزارت علوم (مشترك) و وزارت بهداشت ( رشته بهداشت مدارس)
– دانشگاه آزاد اسلامي
– موسسات آموزش عالي غيردولتي – غيرانتفاعي
– دوره هاي پرديس خودگردان
– دوره هاي شهريه پرداز
موضوعات بخش دوم فصل 1 دفترچه انتخاب رشته‌ی تجربی

فصل دوم دفترچه انتخاب رشته‌ی تجربی 1403، شامل اطلاعات جامعی درباره‌ی معرفی رشته محل ها و آخرین تغییرات اونهاست.

موضوعات فصل دوم دفترچه انتخاب رشته تجربیتوضیحات (بر اساس دفترچه)
توضیحات و جدول ضرایب و نوع گزینش گروه آزمایشی علوم تجربی            ضوابط مهم رشته هاي تحصيلي گروه پزشكي در دانشگاه هاي علوم پزشكي و سایر رشته‌ها به همراه تبصره‌های آنها در این بخش توضیح داده شده است.
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دورههای روزانه، نوبت دوم(شبانه)، شهریه پرداز و دانشگاه آزاد اسلامیبرای وارد کردن کد رشته محل های مرتبط در زمان انتخاب رشته به این کدها نیاز خواهید داشت.
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت بورسیه دانش وبورسیه صنعتی
كد رشته‌های تحصیلی پزشكی و دندانپزشكی مصوبه افزایش ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
كد رشته‌های تحصیلی مخصوص استان بومی و دارای تعهد خدمت در دانشگاههای علوم پزشكی
كد رشته‌های تحصیلی كاردانی وزارت بهداشت دارای شرایط خاص پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت سهمیه مناطق محروم، زلزله زده، سیل زده و سایر مصوبات
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد)
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی
كد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت دانشگاه پیام نور
فرم پیش نویس انتخاب رشتهفرمی که می‌توانید در آن 150 کد رشته محل خود را وارد کنید، در این بخش قابل مشاهده و استفاده است.
فرم گواهی تأیید سهمیه وقوع بلایای طبیعی آسیب جانی و مالی (سیل و زلزله)داوطلبان لازم است این گواهی را پس از انتخاب رشته به تایید فرمانداری محل رخداد حادثه رسانده تا در صورت قبولی در رشته‌محل های مربوط به این سهمیه، در زمان ثبت نام به دانشگاه محل قبولی تحویل نمایند.
موضوعات فصل 2 دفترچه انتخاب رشته‌ی تجربی

نکته‌ی مهم اینه که این رشته محل ها بر اساس دانشگاه ها مرتب شدن.

به این شکل که :

  1. رشته محل‌های دانشگاه دولتی
  2. لیست رشته محل‌های دانشگاه غیرانتفاعی
  3. و در آخر رشته محل های دانشگاه پیام نور

انواع پذیرش در دانشگاه سراسری :

  • روزانه
  • نوبت دوم (شبانه)
  • دانشگاه فرهنگیان
  • دوره ظرفیت مازاد
  • دوره پردیس خودگردان (بین الملل سابق)
  • دوره مجازی دانشگاه های دولتی
  • دوره پیام نور
  • دوره غیرانتفاعی
  • دوره مجازی دانشگاه های غیرانتفاعی

انواع پذیرش در دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور:

  • با آزمون (از طریق کنکور سراسری)
  • ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون)

دفترچه پیوست معمولا بعد از انتشار خود دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ علوم تجربی 1403 در دسترس قرار می‌گیره.

پیشنهاد می‌‌شه که قبل از انتخاب رشته، اين دفترچه پیوست رو هم بخونید تا از مشخصات و شرايط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي دولتي و غيردولتي و نحوه خدمات رساني اونها به دانشجوها مطلع بشید و بعد برای انتخاب رشته‌ی خودتون اقدام کنید.

لینک دانلود دفترچه پیوست کنکوری سراسری تجربی 1403

بخش خیلی مهمی که در دفترچه‌ی کنکور تجربی 1403 قرار داره لیست رشته‌های تجربی هست. در جدیدترین دفترچه همیشه رشته‌های مختلف به همراه ظرفیت های پذیرش اونها در هر سال مشخص می‌شن.

حتما برای آشنایی با رشته‌های تجربی نه تنها در مقطع لیسانس، بلکه در مقاطع بالاتر و جزئیات اونها به محتوای لیست رشته‌های کنکور تجربی سر بزنید.

برخی از پرتکرارترین سوالاتی که شما درباره‌ی دفترچه انتخاب رشته تجربی 1403 و موضوعات مربوط به اون از ما پرسیدید رو در پایین جواب دادیم:

بر اساس چیزی که اعلام شده، این دفترچه در نیمه دوم مرداد ماه سال ۱۴۰۳ در سایت سازمان سنجش منتشر و در دسترس داوطلب ها قرار می‌گیره.

دفترچه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳هنوز منتشر نشده اما به محض انتشار فایل قابل دانلودش رو همینجا براتون قرار میدیم.

بعد از دریافت کارنامه‌ی کنکور خودتون، در صورتی که برای انتخاب رشته مجاز شده باشید، با خوندن دقیق دفترچه انتخاب رشته تجربی 1403، می‌تونید فرم انتخاب رشته خودتون رو تکمیل کنید.

هر داوطلب مجازه که حداکثر 150 کد رشته محل رو از بین کد رشته محل‌های گروه آزمایشی خودش انتخاب کنه که در نهایت هم یک مورد رو قبول می‌شه.