راهکار حل مشکلات سال کنکور

چطور با مشکلاتمون توی سال کنکور کنار بیایم و رتبه برتر بشیم؟

سال کنکور برای همه دانش‌آموزها چالش‌برانگیزه و ممکنه با مشکلات مختلفی روبه‌رو بشن. اما تمرکز یه دانش‌آموز کنکوری باید روی درس‌خوندن باشه، نه این‌که مسائل مختلف ذهنش رو درگیر کنن و بازدهیش رو پایین بیارن. اگه شما هم دچار مشکلات سال کنکور مثل مشکلات خانوادگی و تحصیلی هستید و دنبال راهکاری برای رهاشدن ازشون می‌گردید، حتماً تا آخر این مطلب با کیمیاگرخونه همراه باشید.

چطور با مشکلات توی سال کنکورم کنار بیام؟
چطور با مشکلات توی سال کنکورم کنار بیام؟

قبل از این‌که روش حل مشکلات رو براتون توضیح بدیم، باید یادآوری کنیم که همه آدم‌ها در تمام مراحل زندگی‌شون، با مشکلات مختلفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنن. پس هیچ‌وقت منتظر زمانی نباشید که پاتون رو بندازید رو پاتون و از زندگی بدون هیچ‌گونه مشکلی لذت ببرید. باید یاد بگیرید که با وجود مشکلات کوچیک و بزرگ، چطور زندگی کنید و به اهدافتون هم برسید. البته یادتون باشه که هیچ لزومی نداره تک‌تک مشکلاتتون رو حل کنید، البته احتمالاً همچین چیزی از دستتون هم برنمیاد. سال کنکور هم از قاعده‌ای که گفتیم مستثنی نیست و قطعاً با مشکلات تحصیلی و خانوادگی مختلفی همراهه. اما با یه تکنیک کیمیاگرانه می‌شه این مشکلات رو تا حد خوبی کم کرد.

مشکلات سال کنکور رو چطور حل کنیم؟: اصل پارتو

اصل پارتو یا همون قانون ٨٠/٢٠، می‌گه که ۸۰درصد اثرات از ۲۰درصد علل به وجود میان. یعنی در مورد مشکلات فردی، می‌تونیم بگیم که اگه ما ۲۰درصد مشکلات تأثیرگذار رو حل کنیم، ۸۰درصد باقی‌مونده مشکلاتمون هم ناخودآگاه حل می‌شن. پس اگه دنبال حل مشکلات سال کنکور هستید، خوب بررسی کنید و ببینید که چه عاملی باعث به‌وجوداومدن این مشکلات شده و سعی کنید اون عامل رو حل کنید. برای این‌که این موضوع رو بهتر درک کنید، براتون یه مثال می‌زنیم.

توی کیمیاگرخونه دانش‌آموزی رو‌ داشتیم که حسابی درگیر مشکلات سال کنکور بود و دیگه می‌خواست سر به بیابون بذاره. از مشکلات خانوادگی مثل رابطه شکرآب با پدر و مادر و بحث و دعوا بگیر تا مشکلات تحصیلی مثل تراز و نمره پایین و شاکی‌بودن معلم‌ها. وقتی ما دقیق‌تر وضعیت این دانش‌آموز رو بررسی کردیم تا ریشه مشکلاتش رو پیدا کنیم، دیدیم که شب‌ها بیداره و گیم بازی می‌کنه! چون شب‌ها تا دیروقت بیدار بود، صبح‌ها دیر از خواب پا می‌شد و سر این مسئله، با خونواده‌ش به مشکل خورده بود. با پدر و مادرش رابطه خوبی نداشت، بنابراین تمرکزکردن روی درس‌ و مشق هم براش دشوار بود و نمی‌تونست عملکرد درسی خوبی داشته باشه. در نهایت، چون عملکرد درسی خوبی نداشت، مجبور بود زمان‌های تفریحش رو هم درس بخونه. پس نمی‌تونست برای دوستاش وقت بذاره و بنابراین، رابطه ایده‌آلی هم با دوستاش نداشت.

همون‌طور که می‌بینید، مشکلات مختلف مثل مهره‌های دومینو پشت سر هم ردیف شدن و شرایط رو براش حسابی سخت کردن. در صورتی که، می‌شه گفت تمام این مشکلات تحت تأثیر مشکل دیرخوابیدن هستن و اگه این دانش‌آموز، اون مشکل رو حل کنه، بر اساس اصل پارتو باقی مشکلاتش هم گام‌به‌گام حل می‌شن.

بنابراین اگه شما هم دچار مشکلات سال کنکور هستید، در قدم اول باید سعی کنید مشکل پایه‌ای که در واقع سنگ بنای مشکلات دیگه هست رو پیدا کنید. با حل اون مشکل، ۸۰درصد باقی‌مونده مسائل و معضلاتتون هم حل می‌شه.