بهترین روش مطالعه هندسه پایه برای کنکور

روش خواندن هندسه پایه به سبک رتبه های برتر کنکور

هندسه پایه درسیه که توی کنکور بهتون تراز بالایی می‌ده. اما شاید شما هم باهاش مشکل داشته باشید و شنیده باشید که سؤالات این درس خیلی سخت و غیرقابل‌حلن و بهتره برای این درس، زمان و انرژی نذارید و حذفش کنید! اما مطمئن باشید که این کار اشتباهه. علتش رو هم در ادامه براتون توضیح داده‌یم. پس اگه می‌خوای جواب این سؤال رو بگیری و با بهترین روش مطالعه هندسه آشنا بشی، حتماً تا آخر این مطلب با ما همراه باش.

ماهیت هندسه پایه

برای دانش‌آموزهای رشته تجربی، هندسه پایه در واقع، مطالبیه که در سه فصل اول ریاضی یازدهم اومده. برای بچه‌های ریاضی هم که هندسه دهم و یازدهم، هندسه پایه محسوب می‌شه.

انواع سؤالات هندسه پایه در کنکور

سؤالاتی که از این درس در کنکور میان رو می‌شه به‌صورت کلی، به دو دسته تقسیم کرد:

  • می‌‌شه زدشون: اگه سؤال قابل‌حل و نسبتاً ساده‌ست که خب حلش کنید و بهش جواب بدید.
  • اگه سخت بدن، اصلاً نمی‌شه زدشون: یکی از چالش‌های مبحث هندسه اینه که اگه طراح سؤال بخواد سؤال رو سخت و پیچیده کنه، نه‌تنها شما، بلکه معلم‌هاتون هم نمی‌تونن بهش جواب بدن! اما نکته مهم این‌جا اینه که اگه سؤالات هندسه پایه در کنکور سخت باشه، هیچ‌کس نمی‌تونه بهشون جواب بده و شما در اصل چیزی رو از نمی‌دید، چون رقباتون هم قادر نیستن اون‌ها رو پاسخ بدن. پس برنده واقعی این‌جا کسیه که هندسه رو خوب خونده باشه تا بتونه به سؤالات قابل‌حل به‌درستی جواب بده و سؤالات خیلی سخت رو هم بیخیال شه.

نه به حذف هندسه پایه برای کنکور: سؤالات هندسه پایه آسان می‌شود!

سؤالات هندسه پایه در کنکور نظام جدید، یعنی از سال ۱۳۹۸ به بعد، قابل‌پاسخگویی‌ان. یعنی اگه دانش‌آموزی به روش درست و اصولی این درس رو خونده باشه، قطعاً می‌تونه به سؤالاتش در کنکور جواب بده. پس به هیچ وجه، هندسه پایه رو حذف نکنید و حتماً برای کنکور بخونیدش.

برای این‌که خیالتون از این موضوع راحت بشه و بدونید که حرف بی‌حساب نمی‌زنیم، تبسم فتحی، رتبه ۶۹ کنکور ریاضی ۱۴۰۰ رو براتون به‌عنوان شاهد آورده‌یم که ویدیوی مصاحبه‌ش رو هم می‌تونید در انتهای مطلب ببینید. ریاضی کنکور ۱۴۰۰ خیلی سؤالات چالشی‌ای داشت و سر و صدای همه داوطلب‌ها رو درآورده بود! تا جایی که در نهایت، سازمان سنجش تصمیم گرفت ۱۱ سؤال رو حذف کنه، چون بیش‌از‌اندازه سخت بودن. اما سؤالات هندسه پایه همون سال، سؤالات قابل‌حل و ساده‌ای بودن که می‌شد بهشون جواب داد. تبسم فتحی هم به هندسه پایه پناه برده و درصد بالای ریاضی‌ش رو در واقع از سؤالات این درس کسب کرده، چون باقی سؤالات چالشی، سخت و پیچیده بودن.

هندسه پایه رو چطور بخونیم؟

حالا که خوب براتون جا افتاد که باید هندسه پایه رو بخونید، بریم سراغ توضیح این‌که روش مطالعه این درس چیه و با چه تکنیک‌هایی می‌شه بهتر خوندش.

مطالعه درسنامه هندسه

  • خوندن درسنامه: اولین قدم اینه که درسنامه رو خوب و بادقت بخونید و حتماً سؤالات و مثال‌هاش رو به کمک پاسخنامه حل و تصحیح کنید.

روش تست زدن در درس هندسه پایه

  • تست تشریحی: بعد از خوندن درسنامه، یک‌سوم از تعداد تست‌های کتابتون (مثلاً تست‌های مضرب ۳) رو به‌صورت تشریحی بزنید تا الگوی پاسخ‌دهی به سؤالات رو بفهمید. همون‌طور که قبلاً هم به‌صورت کامل براتون توضیح دادیم، حل تشریحی تست یعنی این‌که بعد از حل هر سؤال، رجوع کنید به پاسخنامه و راه‌حل سؤال رو دقیق بخونید و وقتی تموم شد، برید سراغ سؤال بعدی. یادتون باشه که درصد و زمان در تست تشریحی اصلاً اهمیتی نداره. چون این کار درواقع مرحله‌ای از یادگیریه، نه سنجیدن خودتون. شما با این کار دارید یاد می‌گیرید که از مفاهیمی که خوندید چطور باید برای حل سؤالات استفاده کنید و اشکالاتتون هم رفته‌رفته حل می‌شه.

چطور برای هندسه تست تستی حل کنیم؟

  • تست تستی: در آخر، دوسوم باقی‌مونده تست‌ها رو به‌صورت تستی حل کنید. یعنی ده‌تا‌ده‌تا سؤالات رو حل کنید، جواب اون‌ها رو وارد کنید و بعد از پایان سؤال دهم، برید سراغ چک‌کردن جواب‌ها. این‌جا دیگه لازم نیست روش حل تک‌تک سؤالات رو از پاسخنامه بخونید، بلکه فقط سؤالات غلط و نزده رو چک کنید.

سؤالات هندسه پایه رو چطور حل کنیم؟: استراتژی کیمیاگرانه حل سؤالات

حالا می‌خوایم سه تا تکنیک بهتون یاد بدیم که اگه ازشون استفاده کنید، راحت‌‌تر می‌تونید به سؤالات هندسه جواب بدید.

شفاف‌سازی

اولین قدم اینه که اطلاعاتی که سؤال بهتون داده رو شفاف کنید. مثلاً اگه شکلی توی سؤال هست، اطلاعات رو روی شکل نشون بدید. اگه اطلاعات قابل رسم‌کردن هستن، شکلشون رو بکشید و اگه نیستن هم توی ذهنتون تجسمش کنید. یادتون باشه که هندسه و تجسم ارتباط تنگاتنگی باهم دارن و باید بتونید اشکال رو توی ذهنتون مجسم کنید.

طراح دیوانه نیست!

اطلاعاتی که توی سؤال بهتون داده می‌شه، سرنخ‌های حل سؤال هستن. طراح دیوانه نیست که اطلاعات به‌دردنخور بهتون بده، پس هیچ‌کدومشون بیهوده و الکی نیستن و باید از تک‌تکشون استفاده کنید تا به جواب برسید.

شجاع باش

توصیه سوم ما بهتون اینه که سعی کنید در حل سؤالات هندسه پایه، شجاع باشید. سؤالات این درس معمولاً بر پایه خلاقیت طرح می‌شن و طوری نیستن که بشه با حفظ‌کردن فرمول و یه جایگذاری ساده بهشون جواب داد. اما نترسید، شجاع باشید و برید تو دل سؤال. اگه گام اول و دوم رو درست طی کنید، قطعاً می‌تونید سؤال رو حل کنید و به نتیجه برسید.

برای این‌که این استراتژی سه‌مرحله‌ای براتون ملموس‌تر و قابل‌درک‌تر بشه، حتماً ویدیوی زیر رو تا انتها ببینید. توی این ویدیو، نکات گفته‌شده رو توی دو تا مثال‌ پیاده کردیم و توضیح دادیم که چطور باید در مسیر حل سؤال پیش بریم. مطمئن باشید که این استراتژی قبلاً امتحان خودش رو بارها و بارها پس داده و خیلی از رتبه‌برترها برای هندسه پایه ازش استفاده کردن. پس شما هم دلتون رو با هندسه صاف کنید و مطمئن باشید اگه این درس رو خوب بخونید و از تکنیک‌های گفته‌شده استفاده کنید، قطعاً می‌تونید به سؤالاتش در کنکور جواب بدید.

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂

روش مطالعه هندسه پایه رتبه‌های برتر: تبسم فتحی، رتبه ۶۹ کنکور ریاضی ۱۴۰۰

به‌عنوان حسن ختام بحث هندسه پایه، بریم سراغ مصاحبه با تبسم فتحی رتبه 69 کنکور 1400 و دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه شریف که مورد روش مطالعه هندسه گفته: