رشته آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان + معرفی کامل، حقوق، امکان مهاجرت، مزایا و معایب

رشته آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان
رشته آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان

رشته آموزش فیزیک رشته‌ایه که علاقمندهای زیادی رو داره. برای این که بتونید این رشته‌ی تحصیلی رو در دانشگاه فرهنگیان بخونید نیازه که ابتدا یک آشنایی کامل با اون داشته باشید.

با ما همراه باشید چون در ادامه قصد داریم هرچیزی که درباره این رشته نیاز دارید رو بهتون توضیح بدیم.

معرفی رشته آموزش فیزیک

با ورود به رشته‌ی آموزش فیزیک در دانشگاه فرهنگیان شما قرار هست که دبیر این درس در متوسطه دوم بشید. ( برای تدریس این درس در متوسطه اول شما باید وارد رشته‌ی آموزش علوم تجربی بشید که شامل مباحثی از فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسیه.)

 برای اینکه بتونید این رشته رو انتخاب کنید باید حتماً دانش آموز رشته ریاضی بوده باشید و سطح فیزیک و ریاضی شما هم خوب باشه.  تا بتونید به بهترین شکل ممکن مباحث و موضوعات فیزیک رو به دانش آموزها توضیح بدید.

دروس دانشگاهی رشته‌ی آموزش فیزیک

مثل تمام رشته‌های دانشگاه فرهنگیان دروس شما در بخش اول شامل یک سری دروس پایه و در بخش های بعدی شامل دروس تخصصی هست. لیست کاملی از دروس دانشگاه آموزش فیزیک رو در جدول پایین می‌بینید.

لیست دروس دانشگاهی رشته دبیری آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان
دروس دانشگاهی آموزش فیزیک

مزایا و معایب رشته‌ی آموزش فیزیک

اگر بخواهیم با بیان مختصر مزایا و معایب آموزش فیزیک در دانشگاه فرهنگیان شما رو بیشتر با اون  شنا کنیم می‌تونیم به موارد پایین اشاره کنیم.

مزایای آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان

  1. نیاز به داشتن خلاقیت. همونطور که بالاتر هم اشاره کردیم درس فیزیک و سوالات و موضوعات اون خصوصا در پایه متوسطه دوم همیشه خلاقانه هستند در نتیجه نیاز هست که شما هم در تدریس خودتون و حتی در زمان ارائه نمونه سوال در کلاس خلاقیت داشته باشید.
  2.  امکان فعالیت در هر دو رشته تجربی و ریاضی. از اونجایی  که قرار هست شما فیزیک رو به صورت کامل در دانشگاه بخونید، امکان آموزش این درس به دانش آموزهای هر دو رشته ریاضی و تجربی کاملاً ممکنه. که این یک مزیت بزرگ به حساب میاد و بازار کار هر دوی اونها رو در اختیار شما قرار می‌ده.
  3. بازار کار جانبی خوب. به دلیل اهمیت فیزیک برای دانش آموزهای تجربی و ریاضی این امکان برای شما وجود داره که جدا از تایم مدرسه بتونید تدریس فیزیک انجام بدید. برای این کار می‌تونید به سراغ فعالیت در آموزشگاه‌های خصوصی، تدریس خصوصی در منزل یا به صورت آنلاین و… برید.

معایب آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان 

  1.  نیاز به انجام کارهای آزمایشگاهی. برای اینکه بتونید بعضی موضوعات از کتاب فیزیک رو به دانش آموزها به خوبی آموزش بدید گاهاً نیازه که برخی آزمایشات رو انجام بدید.  ین موضوع ممکنه برای بعضی‌ها یک مزیت به حساب بیاد و برای برخی دیگه یک عیب.
  2. سرپا بودن زیاد در کلاس. بر خلاف دروسی مثل دینی، برای تدریس فیزیک نیاز هست که در اکثر تایم کلاس سرپا باشید، روی تخته یادداشت هایی رو انجام بدید یا حتی در کلاس راه برید و با بچه ها تعامل داشته باشید. 

 مهارت‌های لازم برای موفقیت در رشته آموزش فیزیک

برای اینکه بتونید به راحتی ر آموزش فیزیک در دانشگاه فرهنگیان پذیرش بشید و همچنین در آینده هم به دبیر موفقی تبدیل بشید پیشنهاد می‌کنیم ویژگی‌ها و مهارت‌های پایین رو در خودتون تقویت یا ایجاد کنید.

  1. توانایی استدلال ریاضی
  2. علاقه به درس فیزیک. (همونطور که در بخش معرفی دروس دانشگاهی آموزش فیزیک هم دیدید دروس اون شامل مباحث سخت و سنگین فیزیک هستن. در نتیجه فقط با داشتن علاقه می‌تونید اونهارو پاس کنید و در کل در این زمینه موفق بشید.)
  3. فن بیان قوی ( برای اینکه بتونید به بهترین شکل ممکن و بدون سختی و به صورت کامل مطالب رو به دانش آموزها انتقال بدید.اصلی‌ترین تفاوت بین یک معلم خوب و یک معلم بد در همین فن بیان و توضیح درسه. بعد هم سطح علمی که بین معلم‌های مختلف تفاوت ایجاد می‌کنه.)
  4. داشتن دانش ریاضی خوب و قوی
  5.  دارا بودن شخصیت اجتماعی (در طول تدریس فیزیک در کلاس گاها نیاز است که شما با دانش آموزها ارتباط بگیرید و همین موضوع هم نیازمند داشتن مهارتهای اجتماعیه خوبه.)
  6.  داشتن روحیه جستجوگر (بچه‌ها در متوسطه دوم قرار هست که درس فیزیک رو در کنکور هم داشته باشن.  به معمولاًهمین دلیل معمولاً سوالات این کتاب به این صورت هست که شما برای حل اون‌ها باید بهترین روش‌ها رو به دانش آموزها یاد بدید. همچنین اون‌ها رو با انواع سوالات با تیپ های مختلف آشنا کنید که برای همه این‌ها نیاز هست به جستجو علاقه و در اون مهارت داشته باشید.)

بازارکار و درآمد آموزش فیزیک چطوره؟

برای بررسی میزان درآمد یک دبیر فیزیک، بازارکار این رشته‌ی دانشگاهی رو به 2 دسته تقسیم می‌کنیم.

  • بازارکار رسمی. منظور از بازارکار رسمی همون تدریس در مدارسه که به ازاش حقوق مصوب و ثابت آموزش و پرورش رو دریافت می‌کنید. این میزان برای معلم ها بین 9 تا 15 میلیون تومان در ماهه که با توجه به فاکتورهای مختلف متغیر باشه. همچنین در زمان دانشجویی هم حقوق دارید که به طبع کمتره.
  • بازار کار جانبی (غیر رسمی). دبیرهای فیزیک به راحتی این امکان رو دارن که بعد از مدرسه هم فیزیک تدریس کنن و درآمد جانبی داشته باشن. تدریس در آموزشگاه، تدریس خصوصی، آموزش آنلاین، تهیه و فروش پکیج های تدریس فیزیک و… مواردی از بازارکار جانبی هستن.

شرایط پذیرش در رشته آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان

برای اینکه بتونید وارد رشته‌‌ی آموزش فیزیک بشید یک سری شرایط وجود داره که باید اون‌ها رو دارا باشید تا با مشکل مواجه نشید. این شرایط به 2 دسته عمومی و تخصصی تقسیم بندی می‌شن.

شرایط عمومی ( برای دعوت به مصاحبه)

  1. قبولی کنکور اختصاصی فرهنگیان رشته ریاضی. (اگر در رشته‌ی تجربی تحصیل کرده باشید نمی‌تونید آموزش فیزیک رو در فرهنگیان انتخاب کنید!)
  2. کسب حداقل تراز 6500  در کنکور فرهنگیان.
  3. داشتن معدل کتبی نهایی نسبتاً خوب و بالا.

 اگر هر 3 شرط بالا رو داشته باشید تازه به مصاحبه دعوت می‌شید. یعنی داشتن این شروط به معنی قبولی شما در دانشگاه فرهنگیان نیست و برای ورود به این دانشگاه نیاز به داشتن شرایط تخصصی پایین دارید:

 شرایط تخصصی (برای قبولی و ورود به دانشگاه فرهنگیان)

  1. قبولی در مصاحبه عمومی و تخصصی دانشگاه فرهنگیان. (مصاحبه دانشگاه فرهنگیان)
  2. قبولی در تحقیقات محلی و معاینات پزشکی. (گزینش فرهنیگان)

ممکنه در جلسه مصاحبه و گزینش از شما خواسته بشه که موضوعی که مربوط به مباحث فیزیک هست رو تدریس کنید. در اونجا بهتره از وسایلی که در اطرافتونه یک آزمایش ساده رو طراحی و اجرا کنید. این کار در نمره‌ای که در نهایت به شما می‌دن تاثیرگذار خواهد بود.

ویژگی های یک معلم فیزیک خوب

برای اینکه علاوه بر مدرسه بتونی در بازار کار جانبی آموزش فیزیک هم به یک معلم خوب تبدیل بشید نیاز هست که برخی ویژگی‌ها رو داشته باشید. در پایین 4 مورد از مهم ترین موارد رو می‌بینید.

  • داشتن سطح علمی بالا
  •  بیان و تدریس ساده و مفهومی
  •  فن بیان خوب
  • داشتن یک جزوه کامل و قابل درک 

تفاوت رشته آموزش فیزیک با رشته‌ی فیزیک چیه؟

موضوعاتی که قرار هست در این دو رشته‌ی دانشگاهی بخونید یکی هستن و در نهایت در هر دو مدرک کارشناسی دریافت می‌کنید. اما با تفاوت های مهمی که در جدول پایین می‌بینید.

نکته مهم: اگر در دانشگاه شهید رجایی، که یک دانشگاه تربیت معلم هست، درس بخونید موارد مربوط به ستون آموزش فیزیک شامل حال شما نمی‌‌شه.

آموزش فیزیکفیزیک
تحصیل در دانشگاه فرهنگیانتحصیل در دانشگاه های سراسری، آزاد، پیام نور و …
وجود تعهد خدمت (در حین دانشجویی و بعد از اتمام تحصیل باید در مدارس تدریس کنید)عدم وجود تعهد خدمت
دریافت حقوق از ترم اولعدم دریافت حقوق از ترم اول
عدم پرداخت شهریهپرداخت شهریه (اگر در هر دانشگاهی غیر از دانشگاه سراسری روزانه درس بخونید)
خدمت سربازی ندارهخدمت سربازی داره
شرایط مهاجرت خیلی سخت (به دلیل وجود تعهد خدمت)مهاجرت بدون مشکل
تعهد خدمت وجود داره و به این راحتی نمی‌شه مدرک آزاد کرد (مگر با پرداخت جریمه سنگین)مدرک این افراد با پرداخت مبلغ کمی به وزارت علوم آزاد می‌شه
سطح علمی دانشگاه پایینهسطح علمی دانشگاه، اگر در دانشگاه های روزانه تاپ کشور باشید، بالاست
تفاوت رشته فیزیک با آموزش فیزیک

شرایط مهاجرت با رشته آموزش علوم تجربی

همونطور که در محتوای صفر تا صد قبولی در دانشگاه فرهنگیان هم گفتیم شما و بالاتر هم توضیح دادیم، با ورود به دانشگاه فرهنگیان شما قرار هست بیمه بشید، حقوق دریافت کنید، تضمین شغلی داشته باشید و استخدام بشید.

با توجه به همه‌ی این مزایا بعد از ورود به دانشگاه فرهنگیا اگر بخواید به هر دلیلی مهاجرت کنید باید به ازای تمام سال های تحصیل و تدریستون جریمه‌ی سنگینی رو پرداخت کنید

به این دلیل که ردیف استخدامی آموزش و پرورش رو سوزوندید یا به اصطلاح جای یک نفر دیگه رو که می‌تونست 30 سال تدریس کنه رو گرفتید.