پانسیون مطالعاتی یا کتابخونه در سال کنکور مفیده؟

مزایا و معایب پانسیون مطالعاتی در سال کنکور

شاید برای استارت مطالعه کنکور 1403 قصد داشته باشید به کتابخونه یا پانسیون های مطالعاتی برید. اما آیا واقعا رفتن به چنین محیط هایی می‌تونه مفید باشه؟ اگر بله چه مدل محیط هایی مناسب هستن؟ یک پانسیون مطالعاتی استاندارد برای مطالعه کنکور باید دارای چه ویژگی هایی باشه؟

پانسیون مطالعاتی یا کتابخونه در سال کنکور مفیده؟

مزایای رفتن به پانسیون مطالعاتی در سال کنکور

رفتن به پانسیون یا کتابخونه قطعا مزایای زیادی داره که اصلی ترین اونها این موارد هستن.

برای شروع دوره مطالعاتی خوبه

اگر تازه می‌خواید استارت مطالعه رو به صورت جدی بزنید رفتن به چنین محیط هایی واقعا بهتون کمک می‌کنه. چون محیط یک کتابخونه یا پانسیون کاملا برای درس خوندن تدارک دیده شده و همین موضوع یه نکته مثبت به حساب میاد.

افزایش ساعت مطالعاتی

به دلیل وجود قوانین خاصی در پانسیون ها، ساعت مطالعه شما به شکل خوبی افزایش پیدا خواهد کرد. مثلا در ساعت 7:30 تا ساعت 9:30 حق بلند شدن از روی صندلیتون رو ندارید. همین هم باعث می‌شه روی درستون متمرکز بشید.

ایجاد حس رقابت بخاطر حضور بقیه

وقتی در اطراف شما افراد زیادی وجود دارن که در حال مطالعه هستن بدون شک شما هم ناخواسته تشویق می‌شید که درس بخونید و استمرار داشته باشید. در حالی که شاید در منزل این عامل محرک براتون وجود نداشته باشه.

ایجاد نظم در ساعات خواب و بیداری

وقتی قصد داشته باشید هر روز به طور منظم به پانسیون مطالعاتی برید همین موضوع باعث می‌شه که راس یک ساعتی بخوابید و یا از خواب بیدار بشید. این کار خیلی به بدن شما و همچنین ایجاد نظم در کارهاتون در سال کنکور کمک می‌کنه.

معایب رفتن به پانسیون مطالعاتی در سال کنکور

اما اگر در زمان بودن در پانسیون مطالعاتی، مراقب موارد پایین نباشید بدون شک به مشکل می‌خورید.

عادت کردن به پانسیون مطالعاتی

اگر به صورت افراطی فقط بخواید خودتون رو با محیط پانسیون یا کتابخونه به درس خوندن عادت بدید قطعا به مشکل می‌خورید. مثلا در روزهای جمعه یا در تعطیلات رسمی که باید در خونه درس بخونید، بشدت با چالش روبرو خواهید شد.

پس اگر می‌خواید در این محیط ها درس بخونید مراقب باشید که به اونها عادت نکنید و هر از چند گاهی هم در خونه دروستون رو مطالعه کنید.

قفل شدن ساعت مطالعه

رفتن بیش از حد به پانسیون مطالعاتی هم باعث می‌شه که ساعت مطالعه شما امکان افزایش رو نداشته باشه. مثلا اگر در پانسیون از 8 صبح تا 8 شب درس بخونید وقتی به خونه برگردید دیگه نمی‌تونید درس بخونید. راه حل چیه؟

تست یا آزمون هاتون رو برای خونه نگه دارید تا بتونید با این کار ساعات مفید درس خوندنتون رو بیشتر کنید.

رفیق بد! در پانسیون مطالعاتی

ممکنه افرادی در پانسیون مطالعاتی باشن که به هر دلیلی باعث ایجاد استرس در شما باشن یا حتی وقت گذروندن با اونها باعث بشه ساعت یا کیفیت مطالعه شما کاهش پیدا کنه. یا حتی شاید به دلیل سطح علمی بالاتر مدام از شما سوالات زیادی پرسیده بشه و به همین دلیل وقت شما گرفته بشه.

پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواید به کتابخونه یا پانسیون برید به هیچ وجه ارتباط زیادی با افراد اون محیط برقرار نکنید.

مقایسه نادرست

ممکنه در تایم های آزادتون وقتی با افراد دیگه در پانسیون صحبت می‌کنید متوجه بشید که شخصی رتبه و تراز خیلی بالایی در آزمون های آزمایشی می‌گیره. همین موضوع هم باعث ایجاد استرس و حس منفی در شما خواهد شد.

سعی کنید در تایمی که در پانسیون مطالعاتی هستید کمترین میزان ارتباط رو با افراد مختلف داشته باشید.

پس استفاده از پانسیون مطالعاتی یا کتابخونه در سال کنکور کاملا مفیده به شرطی که 4 موردی که در بخش معایب دیدید رو رعایت کنید.

مکان مطالعه مهم نیست!

اهمیت پانسیون مطالعاتی در کنکور

درسته که پانسیون رفتن مزایای زیادی داره اما حقیقت ماجرا اینجاست که محیط مطالعه در رتبه شدن شما تاثیری نداره. مهم اینه که یک مکان مناسب برای مطالعه داشته باشید و همین و بس.

مکان مطالعه رو با توجه به شرایط خودتون انتخاب بکنید. یعنی چون همه به پانسیون مراجعه می‌کنن دلیل نمی‌شه که این موضوع برای شما هم ضروری باشه.

ویژگی های یک محیط مطالعه خوب

توی سایت کیمیاگرخونه، کیمیاگراعظم بطور مفصل راجع به محیط مطالعه خوب صحبت کرده که میتونید بهش سربزنید اما ما اینجا بصورت خلاصه ویژگی های لازم بهترین مکان مطالعه رو براتون آوردیم:

  1. یک میز در اون وجود داشته باشه.
  2. یک قفسه کتاب داشته باشه.
  3. رخت خواب یا وسایلی که حواستون رو پرت کنن در اونجا نباشه.
  4. از اون مکان فقط برای مطالعه استفاده کنید.
  5. کمترین سر و صدای ممکن در اطرافتون باشه.