خستگی در طول روز: چرا موقع درس‌خوندن خسته‌م؟

چرا موقع درس خوندن احساس خستگی میکنم؟ دلایل خستگی هنگام درس خوندن چیست؟

یکی از مشکلات رایج بین دانش‌آموزها اینه که مُدام احساس خستگی دارن و خوابشون میاد. توی این مطلب قراره توضیح بدیم که این علت احساس خستگی در طول روز چیه و چطور می‌تونید از شرش خلاص بشید و باانرژی بشینید پای درس.

چرا در طول روز موقع درس خوندن مدام خسته ام؟
چرا در طول روز موقع درس خوندن مدام خسته‌‌م؟

دلایل خستگی در طول روز چیه؟

احساس خستگی در طول روز و خواب‌آلودگی می‌تونه به دلایل مختلفی اتفاق بیفته که در ادامه توضیحشون می‌دیم. سعی کنید با تحلیل رفتار و وضعیت جسمانی‌تون، بفهمید که علت خستگی‌تون چیه. وقتی ریشه مشکل رو شناسایی کنید، می‌تونید اون رو حل کنید و سطح انرژی‌تون رو بالا ببرید.

phonto
خستگی در طول روز

مشکلات بیولوژیک

مشکلات جسمانی مثل کم‌خونی یا کمبود ویتامین‌‌ها و مواد معدنی در بدن باعث می‌شه سطح انرژی‌تون افت کنه و احساس خستگی و خمودگی پیدا کنید. در نتیجه، نمی‌تونید تمرکز کنید و همه‌ش دلتون می‌خواد بخوابید. با یه آزمایش ساده می‌تونید سطح ویتامین‌ها و مواد ضروری بدن رو چک کنید و اگه لازم بود، از مکمل‌های تقویتی استفاده کنید تا مشکلتون حل بشه.

کم خوابیدن یا بد خوابیدن

همون‌طور که قبلاً هم گفتیم، خواب یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ سلامت جسمی و ذهنیه و اگه سیستم خواب به هم بریزه، کل سیستم بدن رو تحت‌ تأثیر قرار می‌ده. به همین دلیل، بی‌نظمی در خواب و عادات‌های نامناسب در خوابیدن باعث خستگی ما در طول روز می‌شه. پس هم به اندازه کافی، یعنی حداقل ۶ ساعت در شبانه‌‌روز و هم به‌صورت منظم بخوابید . یعنی برای خوابیدن و بیدارشدن، ساعت‌های مشخصی رو تعیین کنید.

احساس افسردگی

احساس افسردگی سیستم ذهنی‌تون رو به هم می‌ریزه، انرژی‌تون رو می‌گیره و نمیذاره با بازدهی بالا درس بخونید. بنابراین، باید بتونید افکار منفی رو کنترل و اثرشون رو کم کنید. یادتون باشه که احساس افسردگی یه طیفه و همه ما قطعاً تجربه‌ش می‌کنیم. اما باید سعی کنیم دلیل حال بدمون رو شناسایی کنیم و در صورت امکان، حلش کنیم تا روی هم تلنبار نشه و تبدیل به کوهی از مشکلات نشه که دیگه نمی‌شه هیچ کاریش کرد.

بد خوابیدن در شب

گاهی وقت‌ها پیش میاد که با این‌که منظم و به میزان کافی می‌خوابیم، باز هم صبح روز بعد احساس خستگی داریم و انگار توی خواب ازمون کار کشیدن! اما دلیل این اتفاق چیه؟

شب‌ها چه اتفاقی توی مغز ما می‌افته؟

خیلی از ماها شب‌ قبل از خواب، می‌ریم توی فکر اهداف و یا نگرانی‌هامون. یعنی رؤیاپردازی می‌کنیم یا به اتفاقات بد فکر می‌کنیم و استرس می‌گیریم. این باعث می‌شه هیجان مثبت یا منفی در ما افزایش پیدا کنه و در نتیجه کنترل ما روی افکارمون کم می‌شه. ما در حالی که داریم این تصویرها رو توی ذهنمون می‌سازیم، کم‌کم خوابمون می‌بره. وقتی خواب ما عمیق می‌شه، این هیجان‌های مثبت یا منفی که در خودمون ایجاد کردیم، شروع به فعالیت می‌کنن. علتش هم اینه که هرچی خواب عمیق‌تر می‌شه، فعالیت بخش منطقی ذهن ما کم‌تر و فعالیت بخش احساسی اون بیش‌تر می‌شه. بنابراین در خواب احساس آرامش نمی‌کنیم و مغزمون مدام درگیر و آشفته‌شت و نمی‌تونه به‌خوبی استراحت کنه. بنابراین، سعی کنید این عادت فکرکردن قبل از خواب رو از بین ببرید تا کیفیت خوابتون افزایش پیدا کنه و در طول روز کم‌تر احساس خستگی کنید.

phonto
قبل از خواب، فکر نکنید!

نکته: به‌جای این‌که شب‌ها رؤیاپردازی کنید و برید تو فکر اهداف دوست‌داشتنی‌تون، صبح‌ها بهشون فکر کنید. چون اگه این هیجان مثبت رو به صبح‌ها منتقل کنید، کلّی انگیزه می‌گیرید و می‌تونید با درس‌خوندن اون رو تخلیه کنید. قبل از خواب از این فکرها دوری کنید و سعی کنید کارهای آرامش‌بخشی مثل کتاب‌خوندن، ورزش سبک، یا دوش‌گرفتن رو انجام بدید تا خواب راحت‌تری داشته باشید.

اگه ویدیوهای توی سایت رو نمیبینین؛ لطفا وی پی ان تون رو خاموش کنین و مجددا صفحه رو Refresh کنین تا بدون دردسر هزاران ساعت فیلم مشاوره کنکور رو اینجا ببینین!ممنونیم! 🙂