بهترین رشته‌های بدون‌کنکور

لیست بهترین رشته های بدون کنکور

همون‌طور که می‌دونید، دانشگاه‌های مختلف در بعضی‌ رشته‌ها، به‌صورت بدون‌کنکور و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی هم دانشجو پذیرش می‌کنن. پس اگه نمی‌خوای در کنکور سراسری شرکت کنی و یا در کنکور شرکت کردی اما مجاز به انتخاب رشته نشدی، می‌تونی با انتخابِ رشته‌های بدون‌کنکور، وارد دانشگاه بشی. توی این مقاله، قراره بهترین و پرطرفدارترین رشته‌های بدون‌کنکور ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان رو معرفی کنیم. پس اگه متقاضی ورود به دانشگاه هستی، این محتوا رو از دست نده.

ثبت‌نام رشته‌های بدون‌کنکور ۱۴۰۳

پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی، در دانشگاه‌های دولتی در نوبت‌های روزانه، شبانه و شهریه‌پرداز، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، دانشگاه پیام‌نور و همچنین دانشگاه آزاد انجام می‌شه. پذیرش بدون‌کنکور دانشگاه‌ها معمولاً در دو نوبت مهرماه و بهمن‌ماه صورت می‌گیره که فرایند ثبت‌نام و مهلت انتخاب رشته، از طریق سایت سازمان سنجش و سایت رسمی دانشگاه آزاد اسلامی به داوطلب‌ها اطلاع‌رسانی می‌شه.

برای اطلاع از رشته‌هایی که دانشگاه‌های مختلف به‌صورت بدون‌کنکور و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۳ ارائه می‌دن، باید به دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور سازمان سنجش و همچنین دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور دانشگاه آزاد مراجعه کنید. دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور ۱۴۰۳ هنوز منتشر نشده‌ن، اما به‌محض انتشار، در سایت کیمیاگرخونه بارگذاری می‌شن و می‌تونید از طریق لینک‌های زیر اون‌ها رو دانلود کنید:

  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور گروه ریاضی ۱۴۰۳
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور گروه تجربی ۱۴۰۳
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور گروه انسانی ۱۴۰۳
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور گروه هنر ۱۴۰۳
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور گروه زبان ۱۴۰۳
  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور کارشناسی پیوسته‌ دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

بهترین رشته‌های بدون‌کنکور ریاضی

همون‌طور که گفتیم، رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه‌های مختلف، در تمام زیرگروه‌های‌ ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان ارائه می‌شن. در گروه ریاضی-فیزیک، بهترین و پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی که به‌صورت بدون‌کنکور دانشجو می‌گیرن، رشته‌های زیر هستن:

  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی عمران
  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی نفت

مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر سال‌هاست که یکی از رشته‌های تاپ و بسیار پرطرفدار گروه ریاضیه و داوطلب‌ها براش سر و دست می‌شکنن! از اون‌جایی که هوش مصنوعی و کامپیوتر در ابعاد مختلف زندگی بشر، روزبه‌روز کاربرد بیش‌تری پیدا می‌کنن، محبوبیت و کارایی این رشته هم همچنان رو به افزایشه. پس اگه به کامپیوتر علاقه داری و می‌خوای بدون‌ کنکور وارد دانشگاه بشی، این رشته انتخاب خیلی خوبیه. چون بازار کار بسیار خوبی داره و درآمدش هم از ۱۰میلیون تا بالای ۱۰۰میلیون متغیره.

مهندسی صنایع

مهندسی صنایع از جمله رشته‌هاییه که در سال‌های اخیر، بسیار متقاضی پیدا کرده و خیلی از رتبه‌های برتر هم به سمت این رشته گرایش پیدا کرده‌ن. این رشته در واقع ترکیبی از علوم مهندسی و امور مدیریتیه و حوزه کاری بسیار گسترده‌ای داره. به همین دلیل، بازار کار مهندسی صنایع پررونقه و فارغ‌التحصیل‌‌های این رشته معمولاً بیکار نمی‌مونن. دروس این رشته چندان سخت و پیچیده نیستن و اگه سادگی رشته براتون مهمه، می‌تونه انتخاب مناسبی براتون باشه. درآمد مهندسین صنایع در بازار استخدامی، بین ۱۰میلیون تا بالای ۳۰ میلیون متغیره که بستگی به سطح دانش، مهارت و تجربه فرد داره.

مهندسی عمران

مهندسی عمران سال‌هاست که بین داوطلب‌های گروه ریاضی پرطرفداره، مخصوصاً بین آقایون! یک نکته مهم در مورد این رشته اینه که بازار کار مستقلش نسبت به بازار کار استخدامی، بسیار پردرآمدتره. پس اگه این امکان براتون وجود داره که در حوزه عمران به‌صورت مستقل کار کنید، قطعاً این رشته می‌تونه براتون پولساز باشه.

مهندسی برق

مهندسی برق همیشه جزو اولین انتخاب‌های رتبه‌های برتر بوده و هست که البته رشته سختی هم محسوب می‌شه! این رشته در چهار گرایش الکترونیک، مخابرات، کنترل و برق قدرت ارائه می‌شه که از همون مقطع کارشناسی از هم جدا می‌شن. بازار کار این رشته همیشه خوب بوده و هست، اما به شرطی که سواد و دانش کافی رو کسب کنید و دستی هم بر آتش برنامه‌نویسی داشته باشید! اگه قصد مهاجرت دارید، باید بگیم که برق یکی از بهترین رشته‌ها برای ادامه تحصیل در خارج از کشوره که بازار کار بسیار خوبی هم در جهان داره.

مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک که در بین رشته‌های گروه ریاضی بسیار محبوب و پرطرفداره، در سه گرایش حرارت و سیالات، طراحی جامدات و ساخت‌و‌تولید ارائه می‌شه. فارغ‌التحصیل‌های رشته مکانیک می‌تونن در ارگان‌های دولتی و حوزه صنعت استخدام بشن و یا به‌صورت مستقل برای خودشون کار کنن. این رشته هم مثل مهندسی برق، امکان مهاجرت فوق‌العاده خوبی داره و برای افرادی که قصد مهاجرت دارن، می‌تونه انتخاب بسیار خوبی باشه.

مهندسی پزشکی

همون‌طور که از اسم مهندسی پزشکی مشخصه، این رشته ترکیبی از علوم مهندسی و علوم پزشکیه که در سه گرایش بیوالکتریک، بیومکانیک و بیومتریال ارائه می‌شه. پس برای ورود به این رشته، باید به هر دو حوزه مهندسی و پزشکی علاقمند باشید. تعداد شرکت‌های داخلی فعال در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی کمه و به همین دلیل، بازار کار رشته مهندسی پزشکی مثل رشته‌های دیگه پررونق نیست و استخدام‌شدن کمی سخت و پرچالشه. اما بازه درآمدی این رشته از ۱۲میلیون تا بالای ۸۰میلیون متغیره.

بهترین رشته‌های بدون‌کنکور تجربی

حالا بریم سراغ گروه پرمتقاضی تجربی. در گروه تجربی، بهترین رشته‌های بدون‌کنکور موارد زیر هستن:

  • میکروبیولوژی
  • شیمی کاربردی
  • زیست‌شناسی سلولی-ملکولی

میکروبیولوژی

میکروبیولوژی یکی از شاخه‌های زیست‌شناسیه و جزو علوم پایه محسوب می‌شه. این رشته برای افرادی که به کار در آزمایشگاه علاقه دارن انتخاب بسیار مناسبیه. یکی از مزایای میکروبیولوژی اینه که امکان مهاجرت بسیار خوبی داره. پس اگه هدفتون مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از ایرانه، حتماً به این رشته فکر کنید. درآمد فارغ‌التحصیل‌های این رشته در بازار کار از ۱۲میلیون تا بالای ۱۰۰میلیون متغیره که بستگی به محیط کاری، سطح دانش و تجربه فرد داره.

شیمی کاربردی

شیمی کاربردی هم علوم پایه به شمار می‌ره و همون‌طور که می‌دونید، علوم پایه معمولاً نسبت به رشته‌های دیگه سخت‌ترن. اگه در این رشته تحصیل کنید، بعد از فارغ‌التحصیلی می‌تونید در صنایع یا شرکت‌های مختلف استخدام و مشغول به کار بشید. بازار کار این رشته بسیار گسترده و متنوعه، اما درآمد خیلی بالایی نداره. حقوق و درآمد فارغ‌التحصیل‌های شیمی کاربردی در موقعیت‌های شغلی مختلف، در بازه بین ۱۰میلیون تا ۴۰ میلیون قرار می‌گیره. اما یکی از مزایای این رشته، مثل سایر رشته‌های علوم پایه اینه که امکان مهاجرت فوق‌العاده‌ای داره.

زیست‌شناسی سلولی-مولکولی

رشته زیست‌شناسی سلولی-مولکولی هم یکی دیگه از علوم پایه‌ست که حفظیات خیلی زیادی داره. پس اگه با حفظ‌کردن مشکل دارید، این گزینه رو بیخیال بشید! محیط کاری فارغ‌التحصیل‌های این رشته مثل رشته میکروبیولوژی، در آزمایشگاهه و افراد بیش‌تر با ژنتیک و آزمایش‌های مربوط به اون سرو‌کار دارن. از مزیت‌های مهم این رشته هم می‌شه به امکان مهاجرت عالی اشاره کرد.

بهترین رشته‌های بدون‌کنکور انسانی

در گروه علوم انسانی هم رشته‌های بدون‌کنکور متنوعی در دانشگاه‌های مختلف ارائه می‌شه که بهترین و محبوب‌ترین‌هاش، رشته‌های زیر هستن:

  • حقوق
  • روانشناسی
  • حسابداری
  • مدیریت

حقوق

حقوق یکی از بهترین و پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانیه که تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل داره. این رشته هم بازار کار و هم درآمد خوبی داره. البته به شرطی که بتونید سواد و تجربه کافی رو کسب کنید. درآمد فارغ‌التحصیل‌های رشته حقوق در موقعیت‌های شغلی مختلف مثل دفترداری، مشاوره حقوقی، وکالت کیفری و حقوقی، قضاوت و… از ۱۵ تا بالای ۱۰۰میلیون متغیره. یکی از معایب رشته حقوق اینه که امکان مهاجرت با این رشته چندان مهیا نیست. چون کشورهای مختلف، مبانی حقوقی متفاوتی دارن و قاعدتاً نمی‌تونید در کشور دیگه‌ای تحصیلتون رو ادامه بدید یا کار کنید. مگر این‌که کشوری رو برای مهاجرت انتخاب کنید که مبانی حقوقی یکسانی با ایران داشته باشه، مثل کشور فرانسه.

روانشناسی

روانشناسی هم بین داوطلب‌ها ورود به دانشگاه، رشته محبوبیه. درآمد ۱۰ تا ۶۰ میلیون، اگه مهارت عملی خوبی کسب کنید، می‌تونید در این زمینه موفق بشید و درآمد بالایی داشته باشید. فارغ‌التحصیل‌های این رشته، هم می‌تونن در سازمان‌ها، ارگان‌ها، مدارس، شرکت‌ها و… استخدام بشن و هم می‌تونن به‌صورت مستقل، مطب شخصی‌ خودشون رو راه‌اندازی کنن. واضحه که درآمد حاصل از بازار کار مستقل نسبت به بازار کار استخدامی، خیلی بالاتره.

حسابداری

رشته حسابداری همیشه یکی از رشته‌های پرطرفدار بین داوطلب‌ها بوده و هست. یکی از مزایای مهم این رشته اینه که بازار کار بسیار خوبی داره و کسی که حسابداری بخونه، بیکار نمی‌مونه! چون هر اداره، سازمان، ارگان، شرکت و دفتری حداقل به یک حسابدار نیاز داره. درآمد این رشته هم خوبه و در بازه ۱۰میلیون تا بالای ۴۰میلیون قرار می‌گیره.

مدیریت

رشته مدیریت گرایش‌های متنوعی داره، اما از پرطرفدارترین‌هاش می‌شه به مدیریت مالی، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی اشاره کرد. فارغ‌التحصیل‌های رشته مدیریت می‌تونن در شرکت‌ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها، ارگان‌های دولتی، سازمان‌ها و… استخدام بشن و بازه درآمدی‌شون هم از ۱۰میلیون تا بالای ۷۰میلیون متغیره.

بهترین رشته‌های بدون‌کنکور هنر

در گروه هنر، بهترین و پرطرفدارترین رشته‌هایی که به‌صورت بدون‌کنکور و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی ارائه می‌شن، رشته‌های زیر هستن:

  • عکاسی
  • گرافیک
  • طراحی صنعتی
  • سینما

عکاسی

عکاسی یکی از رشته‌ها و شغل‌های بسیار پرطرفداره که درآمد خوبی هم داره. بازارا کار این رشته چه به‌صورت مستقل و فریلنسری و چه به‌صورت استخدامی، بسیار متنوع و پررونقه. در حال حاضر، با گسترش فضای مجازی و مخصوصاً اینستاگرام به‌عنوان پلتفرمی بسیار عالی برای تبلیغات، تقریباً تمام کسب‌‌و‌کارهای کوچیک و بزرگ به یک عکاس نیاز دارن. برای موفقیت در حوزه عکاسی، مهارت در نرم‌افزار‌های مختلف ادیت عکس و فیلم هم اهمیت خیلی زیادی داره. پس باید سعی کنید در کنار یادگیری تکنیک‌های عکاسی، روی این نرم‌افزارها هم کار کنید و بهشون مسلط بشید.

گرافیک

در رشته گرافیک، خلاقیت حرف اول رو می‌زنه! این رشته سال‌هاست که در بین رشته‌های هنر، بسیار محبوب و البته پردرآمده. اما باید این رو هم بدونید که رشته گرافیک‌ همیشه به‌عنوان یکی از رشته‌های پرهزینه شناخته می‌شه و برای تهیه ابزار لازم در دوران تحصیل، معمولاً خرج زیادی روی دست دانشجوها میذاره!

طراحی صنعتی

طراحی صنعتی هم در گروه ریاضی و هم در گروه هنر ارائه می‌شه. این رشته در واقع تلفیقی از هنر و ریاضیاته و در بین دروس دانشگاهی‌ش، واحدهای مربوط به هر دو حوزه دیده می‌شه. فارغ‌التحصیل‌های این رشته در واقع محصولات مختلف رو طراحی می‌کنن تا محصول مورد نظر، هم زیبا باشه و هم کارایی مناسب داشته باشه. پس اگه خلاقیت دارید، به هنر علاقمند هستید و دنیای ریاضیات هم براتون جذابه، طراحی صنعتی انتخاب مناسبی برای شماست.

سینما

رشته سینما به‌ طور کلی مربوط به ساخت و تولید فیلمه. این رشته در دانشگاه در چهار گرایش‌ فیلمبرداری، فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی و تدوین ارائه می‌شه و محبوبیت زیادی هم بین متقاضی‌های هنر داره. البته اگه به بازیگری علاقه داری، بهتره اختصاصاً سراغ رشته بازیگری بری، چون رشته سینما در دانشگاه گرایش بازیگری نداره. تمام رشته‌‌های هنری ترکیبی از سواد تئوری و مهارت هستن. پس باید سعی کنید با تمرین و پشتکار، در حوزه تخصصی خودتون ماهر و متخصص بشید و فقط به مطالبی که در دانشگاه یاد می‌گیرید، بسنده نکنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، تعدادی از بهترین رشته‌های بدون‌کنکور در گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان رو معرفی کردیم. قطعاً بهترین رشته برای هر کس، به استعداد، توانایی و هدفش از تحصیل بستگی داره. بنابراین، قبل از انتخاب رشته، حتماً دفترچه راهنمای انتخاب رشته بدون‌کنکور سازمان سنجش یا دانشگاه آزاد رو چک کنید تا مطلع بشید که در سال ۱۴۰۳، چه رشته‌هایی، در چه دانشگاه‌هایی و با چه ظرفیتی به‌صورت بدون‌کنکور ارائه می‌شن. در قدم بعدی، راجع به رشته‌های مختلف تحقیق کنید و اطلاعات لازم رو به دست بیارید تا بتونید با آگاهی کامل تصمیم بگیرید که متناسب با توانایی‌هاتون، کدوم رشته برای شما مناسبه و می‌تونه شما رو به اهدافتون برسونه.