موفق‌ نشدن پشت‌ کنکوری‌ها: چرا بعضی پشت‌ کنکوری‌ها موفق نمی‌شن؟

دلایل موفق‌ نشدن پشت‌ کنکوری‌ها

بر اساس آمار سازمان سنجش، ۸۷ درصد پشت‌ کنکوری‌ها رتبه کنکورشون بدتر از سال گذشته می‌شه و فقط ۱۳ درصد‌ نتیجه بهتری می‌گیرن. در این مقاله از کیمیاگرخونه، می‌خوایم بگیم که دلیل موفق‌ نشدن پشت‌ کنکوری‌ها چیه و چطور می‌‌تونید جزو اون اقلیتی باشید که در سال پشت‌ کنکور، رتبه‌های بهتری کسب می‌کنن. پس اگه پشت‌ کنکوری هستی یا هنوز نمی‌دونی پشت کنکور ۱۴۰۴ بمونی یا نه، این مقاله رو از دست نده.

علت موفق‌ نشدن پشت‌ کنکوری‌ها

موفق‌ نشدن پشت‌ کنکوری‌ها دو دلیل عمده داره که اگه می‌خواید در سال پشت کنکور نتیجه خوبی کسب کنید، نباید در دام این دو دلیلی که توضیح می‌دیم بیفتید.

  • تلاش‌نکردن: خیلی‌ها هستن که پشت کنکور می‌مونن، اما هیچ تلاشی نمی‌کنن. اگه قراره فقط پشت کنکور بمونید و درس نخونید، قطعاً معجزه‌ای براتون اتفاق نمی‌افته. در سال پشت‌ کنکور، باید از سال گذشته هم تلاشتون رو بیش‌تر کنید، وگرنه نتیجه خوبی در کنکور نمی‌گیرید.
  • اصلاح‌ نکردن عادات نادرست: برای موفقیت در سال پشت کنکور، باید اشتباهات و عادات نادرست سال گذشته‌تون رو اصلاح کنید. مثلاً اگه سال گذشته، آزمون‌هاتون رو تحلیل نمی‌کردید و امسال که پشت کنکور موندید هم قراره همون روند رو ادامه بدید، قطعاً باز هم به نتیجه دلخواهتون نمی‌رسید. بنابراین، حتماً اشتباهات و خطاهای سال گذشته در فرایند مطالعاتی‌تون رو شناسایی و سعی کنید جبرانشون کنید.

شرایط لازم برای پشت‌ کنکور موندن

اگه نمی‌دونید که پشت کنکور موندن تصمیم درستی برای شما هست یا نه، مي‌تونید با این معیارهایی که می‌گیم خودتون رو بسنجید. اگه دو شرط زیر در شما وجود داره، قطعاً می‌تونید در سال پشت کنکور نتیجه خوبی بگیرید. اما در غیر این صورت، احتمالاً وضعیتتون با سال گذشته، فرق چندانی نخواهد داشت.

  • تنبل‌نبودن: درس‌خوندن کار سختیه، اما به هر حال برای موفقیت در کنکور، مجبورید که درس بخونید. پس اگه سال گذشته تنبلی به خرج دادید و از زیر درس‌ها در رفتید، امسال این اشتباه رو نکنید. تنبلی رو کنار بذارید و تمام تلاشتون رو بکنید که به اندازه کافی مطالعه داشته باشید. مطالعه‌ای که هم از کمیت قابل‌قبولی برخوردار باشه و هم از کیفیت.
  • اراده‌داشتن: منظورمون از اراده‌داشتن اینه که شجاعت و توانایی تغییر رو در خودتون تقویت کنید. یعنی مُدام عملکردتون رو بسنجید و ارزیابی کنید و هر جا که متوجه شدید دارید مسیر رو اشتباه می‌رید، خودتون رو اصلاح کنید. دست روی دست نذارید و کار غلط رو بارها تکرار نکنید. اراده داشته باشید و روند انجام کار رو تغییر بدید تا به نتیجه بهتری برسید. مثلاً اگه در تحلیل آزمون متوجه شدید که در تست‌های حفظی شیمی مشکل دارید، اراده داشته باشید و از فردا، برای این حل مشکل برنامه‌ریزی و به برنامه‌‌تون عمل کنید. مثلاً هر روز تعداد مشخصی تست بزنید یا نیم ساعت قبل از خواب، مطالب رو مرور کنید.

پشت کنکور ۱۴۰۴ بمونیم یا نه؟

اگه سؤالتون اینه که پشت کنکور ۱۴۰۴ بمونید یا نه، باید دو سؤال مهم رو از خودتون بپرسید:

  • از رشته و دانشگاهی که امسال قبول می‌شید رضایت دارید یا نه؟
  • تمایل به تغییر مثبت دارید یا نه؟

علاقه‌ نداشتن به رشته و دانشگاه قبولی

قبل از هر چیز باید ببینید که با رتبه‌ امسالتون، چه رشته و دانشگاهی قبول می‌شید و از این رشته و دانشگاه رضایت دارید یا نه. اگه رشته و دانشگاهی که قبول می‌شید مورد علاقه‌تونه و راضی‌تون می‌کنه که هیچ، اما در غیر این صورت می‌تونید یک سال دیگه تلاش کنید تا به نتیجه دلخواهتون برسید.

زهرا سهرابی، یکی از دانش‌آموزهای کیمیاگرخونه بود که در سال اولی که کنکور داد، دانشگاه فرهنگیان قبول شد. ما با توجه به شناختی که از زهرا داشتیم، می‌دونستیم که دانشگاه فرهنگیان چندان با روحیاتش سازگار نیست. به همین دلیل، بهش پیشنهاد کردیم که پشت کنکور بمونه و برای سال بعد تلاش کنه. اما زهرا در دانشگاه ثبت‌ نام کرد، اما دو سال بعد پشیمون شد! از اون‌جایی که دانشگاه فرهنگیان قوانین خاص خودش رو داره، برای انصراف مجبور شد جریمه زیادی پرداخت کنه. زهرا بعد از انصراف، یک سال پشت کنکور موند و تونست رتبه ۱۴۰۰ کنکور بشه. این مثال رو زدیم تا تأکید کنیم که قبل از تصمیم‌ گیری، خوب فکر کنید و ببینید اون رشته و دانشگاه رو دوست دارید یا نه. چون اگه دوست ندارید، قطعاً در ادامه دچار چالش‌های زیادی می‌شید و ممکنه وسط راه مجبور بشید انصراف بدید و دوباره در کنکور شرکت کنید.

تغییرات مثبت در سال پشت کنکور

سؤال دومی که باید از خودتون بپرسید اینه که تمایل به تغییر مثبت دارید یا نه. همون‌طور که گفتیم، در سال پشت کنکور قرار نیست همون روندی که سال گذشته طی کردید رو دوباره انجام بدید. بلکه باید اشتباهاتتون رو جبران کنید و جدی‌تر درس بخونید. قطعاً قراره بهتون سخت بگذره ولی اگه می‌خواید به موفقیت برسید، مجبورید که تغییر کنید. این تغییر سخته ولی ارزشش رو داره.

اگه جوابتون به سؤال اول خیر و به سؤال دوم بله هست، پیشنهاد ما اینه که پشت کنکور بمونید. البته به شرطی که خانواده‌تون هم موافق باشن و حمایتتون کنن. برای این‌که بهتر بتونید تصمیم بگیرید، حتماً به مقاله پشت کنکور بمونیم یا نه؟ در کیمیاگرخونه سر بزنید و دقیق مطالعه‌ش کنید. در این مقاله، می‌تونید نظر پشت‌ کنکوری‌های موفق رو هم بخونید.

چه افرادی با پشت کنکور موندن نتیجه بهتری می‌گیرن؟

همون‌ طور که در ابتدای مطلب گفتیم، اکثر افرادی که پشت کنکور می‌مونن، نتیجه بهتری نمی‌گیرن بلکه رتبه‌شون از سال گذشته بدتر می‌شه. البته این آمار نباید باعث ناامیدی و ترس شما بشه. چون در خودِ کنکور هم تعداد زیادی از داوطلب‌ها در واقع سیاهی‌ لشکرن! یعنی اون‌ قدر درصدهاشون پایینه که اصلاً رقیب شما حساب نمی‌شن. آمار پشت‌ کنکوری‌ها هم مشابه همین وضعیته. یعنی جمع قابل‌ توجهی از افرادی که پشت کنکور می‌مونن، همون سیاهی‌ لشکرهایی هستن که هیچ تلاشی نمی‌کنن و قاعدتاً نتیجه بهتری هم نخواهند گرفت.

اگه می‌خواید در سال پشت کنکور موفق بشید و جزو اون ۱۳درصدی باشید که رتبه‌تون از سال قبل بهتر می‌شه، باید تلاش خودتون رو بیش‌تر کنید، اراده تغییر داشته باشید و به مسیر درست توجه کنید. ما بعد از سال‌ها تجربه و کار با بچه‌های پشت‌ کنکوری‌، بهتون اطمینان می‌دیم که اگه این سه نکته طلایی رو رعایت کنید، قطعاً موفق می‌شید و به هدفی که دارید می‌رسید. پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی با پشت‌ کنکوری‌های موفق سال‌های گذشته، حتماً به دیوار افتخارات کیمیاگرخونه سر بزنید تا مطمئن بشید که موفقیت در سال پشت کنکور شدنیه.

دلایل موفق‌ نشدن پشت‌ کنکوری‌ها

در ابتدای این مطلب، دو علت اصلی موفق‌ نشدن پشت‌ کنکوری‌ها رو توضیح دادیم. در این بخش، می‌خوایم به‌ صورت جزئی‌تر به ذکر دلایل مهمی که باعث عدم موفقیت دانش‌آموزهای پشت‌ کنکوری می‌شه بپردازیم.

نداشتن برنامه مناسب برای مطالعه

برای یه برنامه‌ ریزی خوب، اول از همه باید هدفتون رو مشخص کنید. یعنی تعیین کنید که می‌خواید در چه رشته و دانشگاهی قبول بشید. قطعاً برنامه مطالعاتی کسی که می‌خواد مهندسی برق دانشگاه شهر خودش قبول بشه با کسی که می‌خواد ‌مهندسی برق دانشگاه شریف قبول بشه، یکسان نیست. بعد از این‌که هدفتون رو مشخص کردید، باید برنامه‌ مطالعاتی‌تون رو طوری بچینید که با هدف و با سطح شما متناسب باشه. در برنامه‌ ریزی برای کنکور، اصول و قواعد رو رعایت کنید، حتماً زمان‌هایی رو برای مرور در نظر بگیرید و زمان‌های استراحتتون رو هم لحاظ کنید. چون اگه پیوسته و بدون استراحت و تفریح درس بخونید، بعد از گذشت مدت کوتاهی دچار فرسودگی تحصیلی می‌شید و دیگه نمی‌تونید ادامه بدید.

تست کافی نزدن

همون‌طور که رانندگی رو فقط با پشت فرمون نشستن می‌شه یاد گرفت، آمادگی برای کنکور هم فقط با تست‌ زدن به دست میاد. شما حتی اگه روزی ۱۳ ساعت هم درس بخونید ولی هیچ تستی نزنید، قطعاً نمی‌تونید در کنکور نتیجه خوبی کسب کنید. کنکور آزمونیه که در اون هم سطح سواد و دانش شما اهمیت داره و هم مهارت تست‌ زنی‌تون. بنابراین، برای کسب آمادگی لازم، حتماً باید تست بزنید.

درس‌ نگرفتن از اشتباهات گذشته

بارها تأکید کردیم که برای موفقیت در سال پشت کنکور، به هیچ وجه نباید اشتباهات سال گذشته رو تکرار کنید. اون مسیر اگه قرار بود شما رو به هدفتون برسونه، همون پارسال می‌رسوند. بنابراین، در سال جدید باید مسیر جدیدی رو انتخاب کنید. یعنی عادت‌های مثبت و روش‌های اصولی مطالعه رو حفظ کنید و ادامه بدید، اما عادت‌های نادرست رو کنار بذارید و اشتباهاتتون رو جبران کنید. ما در محتوای جداگانه‌ای در کیمیاگرخونه، ۸ اشتباه مهلک کنکوری‌ها رو معرفی کردیم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً مطالعه‌ش کنید و اگه شما هم در سال گذشته مرتکب این اشتباه‌ها شدید، حتماً امسال اون‌ها رو برطرف کنید.

نداشتن قدرت مدیریت زمان در جلسه آزمون

در کنکور باید در مدت زمان محدودی، تمام توان خودتون رو نشون بدید و هر چی که در چنته دارید رو بریزید روی دایره! بنابراین، مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین مهارت‌هاییه که باید یاد بگیرید. اگه سطح سواد شما عالی باشه، اما نتونید سؤال‌ها رو در زمانی که مشخص شده جواب بدید، قطعاً در کنکور موفق نمی‌شید. پس سرعت و مدیریت زمان در آزمون رو جدی بگیرید و سعی کنید با تمرین، مهارت لازم رو کسب کنید. ما در کیمیاگرخونه، در مطلبی روش‌های افزایش سرعت تست‌زنی رو توضیح دادیم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً مطالعه‌ش کنید و با تمرین تکنیک‌ها، روی اون‌ها کاملاً مسلط بشید.

مطالعه‌ نکردن کتاب درسی

اولین منبع شما برای کنکور، کتاب درسیه. بنابراین، حتماً کتاب درسی رو کامل مطالعه کنید و هیچ صفحه‌ای رو از قلم نندازید. در کنکور سال ۱۳۹۴، از جلد کتاب شیمی دوازدهم سؤال اومده بود! پس کتاب درسی رو جدی بگیرید و به هیچ وجه ازش ساده نگذرید. بعضی سؤالات کنکور، مستقیماً از کتاب درسی کپی می‌شن و حیفه که نتونید بهشون جواب بدید.

شرکت‌ نکردن در آزمون‌های آزمایشی

همون‌طور که گفتیم، فقط درس‌ خوندن برای کنکور کافی نیست، بلکه تست‌ زدن و شرکت در آزمون‌ آزمایشی که شما رو برای آزمون اصلی آماده می‌کنه هم اهمیت داره. اگه آزمون ندید، نمی‌تونید خودتون رو ارزیابی کنید و بفهمید که نقاط ضعفتون کجاست. پس حتماً یکی از آزمون‌های آزمایشی موجود در بازار رو انتخاب کنید و مطابقه با برنامه آزمون پیش برید. در محتوای بهترین آزمون برای پشت‌ کنکوری‌ها، آزمون‌های آزمایشی مختلف رو مقایسه کردیم و توضیح دادیم که آزمون قلمچی، بهترین انتخابه.

سخن پایانی با پشت‌ کنکوری‌ها

در این مطلب دلیل موفق‌ نشدن پشت‌ کنکوری‌ها و توضیح دادیم و دو نکته اساسی و مهم برای موفقیت در سال پشت‌ کنکور رو ذکر کردیم. یعنی افزایش تلاش و اراده‌داشتن. در سال پشت کنکور، اگه می‌خواید موفق بشید و نتیجه بهتری کسب کنید، باید این دو نکته رو رعایت کنید. در غیر این صورت، نمی‌تونید به هدفی که دارید، برسید. مطالعه درست و اصولی و کسب مهارت‌های لازم تست‌ زنی چیزیه که باید در سال پشت کنکور به بهترین نحو انجامش بدید.

پس قبل از این که برای سال بعد، شروع به مطالعه کنید، عملکرد سال گذشته‌تون رو ارزیابی کنید، لیست اشتباهاتتون رو بنویسید و سعی کنید این اشتباهات رو اصلاح و با عادت‌های خوب جایگزین کنید. ما در کیمیاگرخونه، مطالب متعددی درباره روش صحیح مطالعه دروس مختلف، مهارت آزمون‌ دادن، تکنیک‌های تست‌زنی، خلاصه‌ نویسی و… داریم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً مطالعه‌شون کنید تا با روش صحیح درس‌خوندن برای کنکور آشنا بشید.