معرفی کامل رشته آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان

معرفی کامل رشته آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان
معرفی کامل رشته آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان

دانشجوهای رشته آموز تاریخ دانشگاه فرهنگیان، بعد از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان دبیر درس تاریخ پایه‌های متوسطه اول و متوسطه دوم در مدارس استخدام می‌شن و آغاز به کار می‌کنن. توی این مقاله از کیمیاگرخونه، سراغ دبیری تاریخ رفتیم و صفر تا صد این رشته رو معرفی کردیم تا دانش‌آموزهایی که به تاریخ علاقمندن، اطلاعات لازم رو به دست بیارن و تصمیم بگیرن که آموزش تاریخ براشون مناسبه یا نه.

شرایط قبولی در رشته دبیری تاریخ فرهنگیان

برای انتخاب دبیری آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان، باید شرایط زیر رو داشته باشید:

اگه تمام شرایط‌ بالا محقق باشه، بعد از انتخاب رشته، به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان دعوت می‌شید. البته فراموش نکنید که دعوت‌شدن به مصاحبه به‌معنای قبولی صد درصد نیست و اگه امتیاز لازم در این مرحله رو کسب نکنید، نمی‌تونید وارد دانشگاه فرهنگیان بشید.

آموزش تاریخ فرهنگیان برای چه افرادی مناسبه؟

برای موفقیت در هر شغل و رشته‌ای، ‌خصوصیات و توانایی‌های خاصی لازمه. برای دبیری تاریخ هم داشتن سه تا ویژگی اهمیت زیادی داره:

  • علاقه‌ به تاریخ
  • فن بیان قوی
  • حافظه منطقی-کلامی قوی

علاقه: اولین شرط لازم برای دبیری تاریخ

اولین و مهم‌ترین شرط برای تاریخ‌خوندن، علاقه‌داشتن به تاریخه. وقتی تاریخ برای خودتون جذاب و شیرین باشه، این احساس رو می‌تونید به بچه‌ها هم منتقل کنید و با کمی خلاقیت در روش‌های تدریستون، کلاس تاریخ رو از یه کلاس کسل‌کننده و خواب‌آور برای بعضی از بچه‌ها، به جایی تبدیل کنید که ازش لذت ببرن و براشون جالب باشه.

فن بیان قوی: راز یک معلم تاریخ خوب

تقریباً تمام معلم‌ها باید بیان قوی و شیوایی داشته باشن، اما اهمیت این موضوع برای بعضی از دروس بیش‌تره. مثلاً یه معلم ریاضی چندان به بیان قوی نیاز نداره، چون بیش‌تر زمان کلاس رو در حال حل‌کردن تمرینه. اما معلم تاریخ باید داستان‌گوی قهاری باشه تا بتونه سیر تاریخی رویدادها رو جذاب و گیرا تعریف کنه و در دانش‌آموزها اشتیاق و علاقه به وجود بیاره.

حافظه منطقی-کلامی قوی

هر آدمی توی یه حوزه‌ای قوی و مستعده. مثلاً یکی هوش ریاضی بالایی داره و ریاضی رو سریع‌تر یاد می‌گیره یا یکی فلسفه رو بهتر می‌فهمه و درک می‌کنه. کسی که می‌خواد معلم تاریخ بشه، باید حافظه قوی‌ای داشته باشه، بتونه مطالب رو توی ذهنش دسته‌بندی کنه و هر جا که نیاز شد، بهشون رجوع کنه و درباره رویدادهای مختلف حرف بزنه. بنابراین داشتن حافظه قوی یکی دیگه از لزومات تاریخ‌خوندنه.

بازار کار و موقعیت شغلی آموزش تاریخ فرهنگیان

مثل تمام رشته‌های دیگه فرهنگیان، آموزش تاریخ هم دو نوع بازار کار داره:

  • بازار کار رسمی
  • بازار کار جانبی

بازار کار رسمی دبیری تاریخ فرهنگیان

این بازار کار در واقع همون استخدام‌ در آموزش‌و‌پرورشه. همون‌طور که می‌دونید، دانشجومعلم‌های فرهنگیان از روز اول تحصیل، حقوق دریافت می‌کنن و بیمه می‌شن و از همون ابتدا، استخدام سازمان آموزش‌و‌پرورش هستن. حقوق دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۳، برای دانشجومعلم‌هایی که از خوابگاه استفاده می‌کنن حدوداً ۵ میلیون و برای افرادی که از خوابگاه استفاده نمی‌کنن، حدوداً ۷میلیونه. بعد از فارغ‌التحصیلی و استخدام رسمی هم حقوق معلم‌ها بین ۹تا۱۵میلیونه که عواملی مثل سِمت، منطقه خدمت و آموزش ارزشیابی روی میزان حقوق دریافتی معلم‌ها تأثیر می‌ذاره.

بازار کار جانبی رشته آموزش تاریخ

بازار کار جانبی در واقع به شغل‌هایی گفته می‌شه که فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه فرهنگیان می‌تونن در کنار شغلی اول خودشون که معلمی هست، انجام بدن تا درآمدشون افزایش پیدا کنه. یکی از رایج‌ترین مشاغل در بازار کار جانبی فرهنگیان، برگزاری کلاس‌های خصوصیه. یکی از معایب آموزش تاریخ اینه که بازار کار جانبیش رونق چندانی نداره و کم‌تر پیش میاد که دانش‌آموزها برای تقویت درس تاریخ، کلاس خصوصی بگیرن. بچه‌های ریاضی و تجربی متوسطه دوم که قاعدتاً برای تاریخ کلاس نمی‌گیرن و تنها دانش‌آموزهایی که احتمال داره مخاطب کلاس خصوصی تاریخ باشن، بچه‌های انسانی‌ان که این درس، درس تخصصیشونه.

دروس دانشگاهی دبیری تاریخ

دانشجوهای دبیری تاریخ دانشگاه فرهنگیان، در طی ۴ سال تحصیلشون در مقطع کارشناسی، باید ۱۵۰ واحد درسی رو بگذرونن. این واحدها شامل دروس عمومی، عمومی ویژه فرهنگیان، تعلیم و تربیت اسلامی، تربیتی و تخصصیه. توی جدول زیر می‌تونید لیست این دروس رو ببینید:

دروس دانشگاهی رشته دبیری آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان

تفاوت رشته تاریخ و آموزش تاریخ فرهنگیان

این دو رشته از زمین تا آسمون با هم دیگه فرق دارن که تفاوت‌‌هاشون رو این‌جا باهم مرور می‌کنیم:

  • آموزش تاریخ فقط در دانشگاه‌های تربیت معلم ارائه می‌شه، اما رشته تاریخ در دانشگاه‌های سراسری، پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد.
  • دانشجوهای تاریخ حقوق دریافت نمی‌کنن و اگه دانشجوی نوبت شبانه دانشگاه سراسری یا دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و غیرانتفاعی باشن، باید شهریه هم پرداخت کنن. اما دانشجوهای دبیری تاریخ فرهنگیان نه‌تنها شهریه نمی‌دن، بلکه از روز اول حقوق دانشجومعلمی می‌گیرن و بیمه هم می‌شن.
  • دانشجوهای رشته تاریخ می‌تونن بعد از تحصیل، مدرکشون رو از دانشگاه آزاد کنن، ادامه تحصیل بدن و یا مهاجرت کنن. البته اگه دانشجوی دوره روزانه باشن، باید هزینه آزادسازی مدرک رو به دولت پرداخت کنن. اما دانشجوهای تاریخ دانشگاه فرهنگیان، نمی‌تونن بعد از فارغ‌التحصیلی مدرکشون رو بگیرن و مهاجرت کنن.
  • دانشجوهای تاریخ دانشگاه های دیگه تعهد خدمت ندارن، اما دانشجوهای آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان، ۳۰سال تعهد خدمت دارن و بعد از فارغ‌التحصیلی باید برای آموزش‌و‌پرورش کار کنن.
  • آینده شغلی دانشجومعلم‌ها مشخصه. از روز اول استخدام آموزش‌و‌پرورش هستن و بعد از فراغت از تحصیل هم در مدارس استخدام می‌شن و شروع به کار می‌کنن. اما برای دانشجوهای تاریخ دانشگاه‌های دیگه، تضمینی برای استخدام وجود نداره.

مزایا و معایب رشته آموزش تاریخ

تا این‌جا، به‌ صورت پراکنده به چند مورد از مزایا و معایب دبیری تاریخ اشاره کردیم. اما بهتره که این موارد رو جمع‌بندی کنیم تا بهتر بتونید تصمیم بگیرید که آموزش تاریخ، مناسب شما هست یا نه.

اول از همه برم سراغ مزایای این رشته:

  • تضمین استخدامی در آموزش‌و‌پرورش
  • حقوق دانشجویی، بیمه و بازنشستگی
  • تایم کاری ۲۴ساعت در هفته: این ۲۴ساعت معمولاً توی ۴ یا ۵ روز در هفته پخشه.
  • حذف سربازی برای پسرها
  • وقت آزاد کافی

معایب آموزش تاریخ هم موارد زیر هستن:

  • محدودیت پوشش و اعتقادات در مدارس
  • مشکلات کنترل دانش‌آموزهای نوجوان ۱۴تا۱۶ سال: مخصوصاً برای دانش‌آموزهایی که تاریخ درس اختصاصی‌شون نیست. این بچه‌‌ها ممکنه کلاس رو جدی نگیرن و اذیت کنن.
  • تعهد خدمت ۳۰ساله به آموزش‌و‌پرورش

جمع‌بندی معرفی آموزش تاریخ

توی این مقاله، رشته آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان رو معرفی کردیم و درباره مزایا و معایب، بازار کار و درآمد، دروس دانشگاهی و مهارت‌های لازم برای این رشته صحبت کردیم. برای انتخاب رشته آگاهانه، باید نسبت به تمام رشته‌ها آشنایی و اطلاعات کافی رو داشته باشید. پس حتماً به باقی مطالب کیمیاگرخونه در زمینه معرفی رشته‌ها هم سر بزنید و هر سؤالی که داشتید، با ما در میون بذارید.