معرفی رشته تربیت بدنی | درآمد و بازارکار، دروس، مهاجرت، مهارتهای لازم و…

معرفی رشته تربیت بدنی درآمد و بازارکاری، دروس، مهاجرت، مهارتهای لازم و..
معرفی رشته تربیت بدنی درآمد و بازارکاری، دروس، مهاجرت، مهارتهای لازم و..

معرفی رشته تربیت بدنی و شناخت اون از واجباته؛ چون این رشته‌ی محبوب علاقمندهای خاص خودش رو داره. خصوصا افرادی که به ورزش یا گرایش های مختلف اون علاقمند هستن یا حتی ورزش حرفه ای انجام می‌دن، تصمیم می‌گیرن که تحصیلات آکادمیک خودشون رو هم در این زمینه ادامه بدن.

حتی شما می‌تونید از سال دهم هم تربیت بدنی بخونید! که به صورت کامل توضیحش می‌دیم.

در نتیجه قصد داریم در ادامه به معرفی اون بپردازیم تا بتونید بیشتر با مواردی مثل شرایط مهاجرت، دروس دانشگاهی، درآمد و بازارکار، مهارت های مهم برای موفقیت در تربیت بدنی و … بیشتر آشنایی پیدا کنید.

تربیت بدنی یکی از رشته‌های مرتبط با علوم هست که برای تقویت جسم و روان انسان از علوم مختلف مثل روانشناسی، جامعه شناسی، فیزیولوژی و خیلی موارد دیگه کمک می‌گیره.

هدف از تربیت بدنی و تحصیل در اون آشنایی با جسم انسان در حد یک پزشک یاره تا افراد بتونن به عنوان یک مربی حرفه‌ای در زمینه مسائل ورزشی با ورزشکارها یا دانش آموزان در ارتباط باشن.

موضوع خیلی مهمی که وجود داره این هست که اکثر افراد فکر می‌کنند هر کسی که تربیت بدنی بخونه در نهایت مربی ورزشی میشه اما این طرز فکر به کل اشتباهه.

برای انتخاب و تحصیل در رشته‌ی تربیت بدنی، اولین چیزی که لازمه علاقه هست. البته علاقه کافی نیست. یعنی منظورمون این نیست که مثلا اگر عاشق فوتبال یا یک رشته‌ی ورزشی هستید می‎تونید سراغ این رشته‌‎ی دانشگاهی بیاید.

بلکه شما باید به دروس تئوری مربوط به ورزش و بدن انسان علاقمند باشید. به این دلیل که قرار هست دروسی رو در دانشگاه بخونید که مربوط به فیزیولوژی بدن، ماهیچه ها، عصب های بدن، استخوان ها و… هست.

همچنین باید آمادگی جسمانی واقعا خوبی داشته باشید و اگر در شاخه های مختلف ورزشی هم حرفی برای گفتن داشته باشید که عالیه؛ به این دلیل که بخش قابل توجهی از دروس دانشگاهی تربیت بدنی عملی هستن و اگر اهل ورزش نباشید بدون شک به مشکل می‌خورید.

در ادامه معرفی رشته‌ی تربیت بدنی در دانشگاه باید بگیم که این رشته اصلا به جنسیت ربطی نداره. یعنی برای موفقیت در اون صرفا علاقه و مهم تر از اون آمادگی جسمانی بالا هست که تعیین می‌کنه قرار هست به کجا برسید.

برای این که بخواید دانشجوی رشته‌ی تربیت بدنی بشید 2 راه پیش روتون هست که می‌تونید بسته به شرایط یکی از اونهارو انتخاب کنید.

  1. ورود از طریق رشته های نظری (از همه‌ی رشته ها ممکنه). به این شکل که بعد از دریافت دیپلم در کنکور شرکت کنید و وارد تربیت بدنی بشید. یا در دانشگاه هایی که بدون کنکور هم دانشجوی تربیت بدنی می‌گیرن (مثل دانشگاه آزاد) ثبت نام کنید و پیش برید.
  2. ثبت نام در فنی و حرفه ای در رشته‌ی تربیت بدنی (هنرستان). دومین راه هم این هست که در هنرستان تربیت بدنی بخونید و در کنکور فنی شرکت کنید و در آینده دانشجوی تربیت بدنی بشید.

برای این که بتونید در مدارس فنی حرفه ای از سال دهم تربیت بدنی بخونید لازمه هر 5 شرط پایین رو داشته باشید:

  1. در تمام دروس هفتم، هشتم و نهم خودتون نمره قبولی کسب کرده باشید. (درسی نمونده باشه که پاس نشده باشه.)
  2. معدل کل سه سال شما حداقل 14 باشه.
  3. پسرها بايد حداقل ۱۶۵ سانتي‌متر و دخترها هم باید حداقل ۱۵۸ سانتي‌متر قد داشته باشن. (اگر در هر رشته‌ای قهرمانی ملی داشته باشید، نیازی نیست حتما قد شما همینقدر باشه.)
  4. در فرم هدایت تحصیلی پایه نهم خودتون موفق به قبولی در رشته‌‌ی تربیت بدنی شده باشید.
  5. وقتی که موفق شدید در رشته‌ی تربیت بدنی قبولی اولیه رو کسب کنید، در آزمون عملی هنرستان هم قبول بشید. (در صورت مردود شدن در این آزمون نمی‌تونید از سال دهم تربیت بدنی بخونید؛ چون آمادگی جسمانی حرف اول رو می‌زنه!)

زمانی که در آزمون عملی رشته‌ تربیت بدنی برای ورود به این رشته در سال دهم شرکت می‌کنید 8 تست فیزیکی از شما گرفته می‌شه که همه‌ی اونها باید در زمان استانداری توسط شما انجام بشن.

  1. بارفیکس دراز کشیده در 20 ثانیه.
  2. دراز نشست در 20 ثانیه.
  3. دریبل با توپ فوتبال و بسکتبال از بین 5 مانع
  4.  پرش از روی 4 مانع
  5.  راه رفتن از روی چوب تعادل به عرض 20 سانتی‌متر و طول 6 متر
  6.  پرتاب توپ به حجم 3 کیلو از روی سینه
  7.  رفت و برگشت از مسیر 9 متری همراه با چوب
  8. دوی 250 متر

قطعا هرچی بتونید نمره‌ی بالاتری رو کسب کنید، شانس قبولی شما در این رشته و همچنین امکان قبولی‌تون در هنرستان های بهتر بالا می‌ره.

بالاتر هم اشاره کردیم که وقتی دانشجو یا حتی دانش آموز رشته‌ی تربیت بدنی باشید، بخش قابل توجهی از دروس شما عملی هستن. پس نیاز هست که از نظر جسمانی در شرایط خوبی قرار داشته باشید. اما حداقل ها این آمادگی جسمانی که باید داشته باشیدشون چیا هستن؟

  1. عارضه جسمی نداشته باشید. اگر هم مشکلی در بدن شما هست نباید خیلی حاد باشه و روی فعالیت های شما تاثیر بذاره. برای مثال داشتن کف پای صاف باعث می‌شه حتی با وجود علاقه‌ی زیاد هم نتونید در تربیت بدنی موفق باشید.
  2. همیشه باید روی فرم و از نظر جسمانی آماده باشید. این که فقط در زمان شرکت در آزمون عملی خیلی خوب عمل کنید کافی نیست. در واقع کار شما تازه شروع می‌شه. چه در هنرستان و چه در دانشگاه به این دلیل که رشته‌های ورزشی رو به صورت تخصصی یاد می‌گیرید و کار می‌کنید، باید از نظر فیزیکی هم آمادگی های لازم رو داشته باشید.
  3. قد شما از حداقل استانداردها برخوردار باشه. بالاتر هم گفتیم که حداقل قد برای پسر ها 165 و برای دخترها 158 هست. (قهرمان های تیم ملی استثنا هستن.)
  4. حداقل دید شما 7 از 10 باشه.
  5. همچنین عدم معلولیت های حاد جسمی، بیماری های قلبی و تنفسی از موارد مهمه.

افرادی که تربیت بدنی رو در دانشگاه انتخاب می‌کنن، قرار هست که در دوره کارشناسی، 3 دسته دروس رو بخونن:

  1. دروس پایه
  2. دروس اصلی
  3. دروس تخصصی

لیست هر سه دسته بالا رو به همراه دروسشون در جدول پایین می‌بینید.

جدول

بخش بسیار جذاب تربیت بدنی دقیقا همینجاست. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری موضوعات و گرایش هایی که می‌تونید انتخاب کنید خیلی تخصصی تر می‌شن. 6 گرایش تربیت بدنی در مقاطع بالا عبارتند از:

  • رفتار حرکتی
  • روانشناسی ورزشی
  • مدیریت ورزشی
  • بیومکانیک ورزشی
  • فیزیولوژی ورزشی
  • آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی (در این زمینه خیلی از افراد تونستن مشکلات فیزیکی خودشون رو با حرکان فیزیکی و ورزش هایی که متخصص ها براشون طراحی کردن برطرف کنن!)

دانشگاه هایی که می‌تونید در اونها تربیت بدنی بخونید خیلی زیادند؛ برخی از دانشگاه های مطرح رو در پایین میبینید:

  • دانشگاه تهران
  • شهید بهشتی
  • دانشگاه اصفهان
  • خوارزمی
  • فردوسی مشهد
  • گیلان
  • و کلی دانشگاه دیگه…

پیشنهاد ما اینه که تمام تلاشتون رو بکنید تا در دانشگاه های شهرهای بزرگ قبول بشید. چون هم اساتید شما افراد بهتر و برجسته تری هستن و هم به بازارکار بهتری دسترسی دارید.

اولویت اول با دانشگاه های شهر تهران (تهران و بهشتی)، بعد دانشگاه کرج (خوارزمی) و بعد از اینها هم دانشگاه های شهرهای بزرگه.

موقعیت های شغلی برای افرادی که در رشته‌ی تربیت بدنی تحصیل کردن می‌تونه در 2 زمینه وجود داشته باشه.

  1. بازارکار استخدامی: در این حالت شما می‌تونید در باشگاه های ورزشی استخدام بشید و در زمینه های تخصصی (مثلا آسیب شناسی) فعالیت کنید. همچنین کار به عنوان مربی گری در تیم ها و باشگاه ها و حتی در مدارس (معلم ورزش) هم برای شما مقدوره.
  2. بازارکار مستقل: تربیت بدنی بازارکار بشدت گسترده ای در زمینه های مستقل داره. مثلا شما می‌تونید در زمینه‌ای که گرایشتون بهش مربوط بود یک مرکزی رو تاسیس کنید و در اون کار تخصصی انجام بدید.

به صورت کلی می‌شه گفت که بازارکار رشته‌‌ی تربیت بدنی خوب و قابل و قبوله.

ممکنه براتون سوال شده باشه که با تربیت چه شغل هایی می‌شه داشت؟ بعد از اتمام تحصیلتون شما می‌تونید در زمینه های پایین فعالیت کنید:

  • کارشناس ورزشی (گوینده ورزشی، مربی یا داور)
  • مربی گری در تیم ها، باشگاه ها و مدارس
  • استخدام در اداره تربیت بدنی
  • تدریس در مدارس
  • حوزه‌های تحقیقاتی، دانشگاهی و آزمایشگاهی
  • حرکت درمانی و تجویز حرکات اصلاحی
  • تحقیق و پژوهش در شاخه‌های مختلف ورزشی
  • مربیگری و کمک مربیگری در باشگاه‌های ورزشی
  • هیات علمی دانشگاه‌ها (چون دانشگاه های زیادی رشته‌ی تربیت بدنی رو دارن، این شرایط براتون فراهمه.)
  • سرپرستی بخش‌های مختلف مثل اماکن ورزشی و میادین ورزشی
  • راهنمایی و برنامه‌ریزی ورزشی
  • ساخت، تولید و فروش وسایل و پوشاک ورزشی
  • کارآفرینی‌های حوزه آنلاین، خبری و گزارشگری
  • غربال‌گری و راهنمايی در زمينه ناهنجاری‌های اسكلتی عضلانی در كليه اقشار جامعه به ويژه دانش‌آموزان

مثل تمام رشته‌های دانشگاهی که تا به حال معرفی کردیم، می‌تونیم بگیم که برای مهاجرت با رشته‌ی تربیت بدنی هم 2 راه وجود داره.

اگر بخواید برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشورهای مختلف در زمینه تربیت بدنی اقدام کنید، این شرایط کاملا برای شما مهیاست.

چون برخلاف رشته‌ای مثل هوافضا که محدودیت های خیلی زیادی در زمینه جذب افراد ایرانی در اون وجود داره، در تربیت بدنی موضوع برعکسه و اتفاقا دانشگاه ها تمایل دارن که از تمام کشورها و نژادها دانشجو جذب کنن.

مهاجرت کاری هم برای افرادی که در زمینه تربیت بدنی تحصیل می‌کنن خوبه. اما موردی که درباره مهاجرت کاری به کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس و در کل کشورهای مطرح وجود داره این هست که شما باید در کار خودتون واقعا بهترین باشید.

یعنی به قدری خوب باشید که اون فرد یا ارگانی که قرار هست شمارو استخدام کنه، توانایی این رو داشته باشه که ثابت کنه شما فردی با مهارت های خاص هستید و در کشور خودشون شخصی مثل شما به راحتی وجود نداره.

برای بهترین بودن در تربیت بدنی و گرایش های اون هم لازمه که در دوره های مختلف شرکت کنید، به روز باشید، آموزش ببینید، آمادگی جسمانی خودتون رو بالا نگه دارید، مطالعه کنید، از اساتید مطرح دانشگاهتون توصیه نامه بگیرید، روزمه‌ی خوبی بسازید و… .