معرفی رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان

معرفی صفر تا صد رشته دبیری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان

با تحصیل در رشته دبیری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان، می‌تونید به‌عنوات معلم زبان پایه‌های متوسطه اول و دوم در مدارس مشغول به کار بشید. پس اگه به معلمی و زبان علاقه دارید، این مقاله رو از دست ندید تا بهتون بگیم که مزایا و معایب این رشته چیه، درآمدش چطوره و بازار کار جانبیش پررونق هست یا نه.


شرایط قبولی در رشته آموزش زبان انگلیسی

برای ورود به دبیری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان، شرایط زیر ضروریه:

  • شرکت در کنکور اختصاصی گروه زبان‌های خارجی
  • پاسخگویی به سؤالات دفترچه کنکور اختصاصی فرهنگیان
  • کسب حداقل تراز ۶۵۰۰ در کنکور
  • کسب نمرات خوب در امتحانات نهایی

در صورتی که تمام شرایط بالا برقرار باشه، به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان دعوت می‌شید که البته دعوت‌شدن به مصاحبه به‌معنای قبولی صد درصد نیست. بلکه باید توی این مرحله هم امتیاز لازم رو کسب کنید تا بتونید مجوز ورود به دانشگاه فرهنگیان رو بگیرید.

مزایا و معایب رشته دبیری زبان انگلیسی

برای این‌که بتونید آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید، باید با مزایا و معایب آموزش زبان انگلیسی رو هم بدونید.

مزایای رشته دبیری زبان

اول از همه بریم سراغ دو مزیت مهم این شاخه تحصیلی:

  • یادگیری زبان جدید: با یادگیری زبان جدید، موقعیت‌های شغلی زیادی براتون ایجاد می‌شه و می‌تونید علاوه بر استخدام در آموزش‌و‌پرورش، وارد بازار کار جانبی هم بشید که در ادامه بیش‌تر راجع بهش حرف می‌زنیم. حتی ممکنه به واسطه این‌که زبان بلدید، بتونید شغل‌هایی خارج از ایران پیدا کنید و به‌صورت دورکاری، درآمد دلاری داشته باشید.
  • دسترسی به منابع: همون‌طور که می‌دونید انگلیسی زبان بین‌المللیه و با یادگیری اون، می‌تونید به منابع دست اول دنیا در هر زمینه‌ای به‌راحتی دسترسی داشته باشید و این خیلی به پیشرفت شما کمک می‌کنه.

معایب رشته دبیری زبان

قطعاً هر حوزه تحصیلی و شغلی، معایب خاص خودش رو هم داره. پس علاوه بر مزایای آموزش زبان انگلیسی، باید به معایبش هم بپردازیم:

  • اولین عیب دبیری زبان انگلیسی اینه که بازار کلاس‌های خصوصی درون‌مدرسه‌ایش چندان پررونق نیست. یعنی کم‌تر پیش میاد که دانش‌آموزها برای تقویت زبان مدرسه‌شون کلاس خصوصی بگیرن. پس اگه می‌خواید درآمدتون رو افزایش بدید، باید به فکر تدریس در فضایی خارج از مدرسه باشید. مثلاً می‌تونید برای آموزشگاه‌ها کار کنید، شاگرد پیدا کنید یا حتی مؤسسه آموزشی خودتون رو تأسیس کنید. یکی از پرطرفدارترین کلاس‌های آموزشی زبان در حال حاضر، کلاس‌های آمادگی آیلتس و تافله. می‌تونید با ارتقای سطح دانش و دریافت مدرک‌های لازم، توی این حوزه هم تدریس کنید و درآمدتون رو چند پله افزایش بدید.
  • یکی دیگه از معایب آموزش زبان انگلیسی هم اینه که برای این‌که بتونید معلم زبان خوبی باشید، باید سطح دانش و سوادتون رو خیلی بالا ببرید. چون قطعاً تعدادی از دانش‌آموزهای شما کلاس زبان رفته‌ن و زبانشون فوله! به همین دلیل، اگه دانش کافی نداشته باشید، احتمالاً ازتون ایراد می‌گیرن و اذیتتون می‌کنن. پس سعی کنید مطالعه‌تون فراتر از واحد‌های دانشگاهی‌ باشه و سطحتون رو در تمام ابعاد زبان، یعنی لغت، گرامر، مهارت‌های شنیداری، گفتاری و نوشتاری، تا جای ممکن ارتقا بدید.

دروس دانشگاهی دبیری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان

همون‌طور که می‌دونید، هدف اصلی در دانشگاه فرهنگیان، تربیت دبیر و معلمه. بنابراین، تعدادی از واحدهای درسی رشته‌های مختلف در این دانشگاه، در واقع اصول معلمی رو به دانشجوها یاد میده و مرتبط با تعلیم و تربیته. توی جدول زیر، لیست این دروس و دروس پایه و اختصاصی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان رو آوردیم تا بدونید که اگه سراغش برید، قراره با چه دروسی سر و کار داشته باشید:

خواندن و درک مفاهیم ١و۲و٣زبان‌شناسی مقابله‌ای
دستور نگارش ١و٢روش تدریس (مهارت‌ها)
گفت‌ و‌ شنود ١و٢و۳و۴بررسی کتاب درسی
و تهیه کتاب
آواشناسیتدریس عملی ۱و۲
نگارش پایهتجزیه و تحلیل خطاهای زبانی
خواندن ۴
(پیشرفته)
تاریخ زبان انگلیسی
اصول و روش ترجمهآزمون‌سازی
کلیات زبان‌شناسی ۱ و ۲مقدمه‌ای بر روش تحقیق
نگارش ۱ و ۲روانشناسی عمومی
نمونه‌های نثر سادهروانشناسی تربیتی
نمونه‌های شعر سادهکلیات راهنمایی و مشاوره
بیان شفاهی داستانکلیات روش‌ها و فنون تدریس ۱و۲
ترجمه ۱ (متون ساده)طراحی، تولید و کاربرد
مواد آموزشی
نامه‌نگاری و تایپ لاتینمبانی برنامه‌ریزی درسی
مکالمه موضوعیسازمان و مدیریت در آموزش‌و‌پرورش
درآمدی بر ادبیات ۱ و ۲اصول و فلسفه آموزش‌و‌پرورش
کاربرد اصطلاحات زبانخواندن متون مطبوعاتی
ترجمه ۲روش تدریس (تئوری‌ها)

سطح سختی درس‌های دانشگاهی آموزش زبان انگلیسی فرهنگیان

دروس این رشته چندان سخت و پرچالش نیستن، البته به شرطی که به زبان انگلیسی علاقه‌مند باشید و جزو اون دسته از دانش‌آموزهایی نباشید که از زبان فراری‌ان و تا متن انگلیسی می‌بینن جیغ می‌زنن! وقتی به زبان علاقه داشته باشید، ناخودآگاه در جهان این زبان غرق می‌شید و دوست دارید که هرچه بیش‌تر مطالعه کنید و چیزهای جدیدی یاد بگیرید و این دانسته‌‌ها رو به دانش‌آموزها هم منتقل می‌کنید.

در کنار علاقه، باید استعداد زبان هم داشته باشید. البته استعداد فاکتور تعیین‌کننده‌ای نیست و هرکس که اعتمادبه‌نفس لازم و پشتکار داشته باشه، قطعاً می‌تونه توی هر مسیری، به موفقیت برسه. اما بعضی‌ها هستن که سرعتشون در یادگیری زبان بالاتره که این می‌تونه ناشی از علاقه‌شون به این حوزه هم باشه. بنابراین این افراد می‌تونن در آموزش زبان انگلیسی موفق‌تر باشن.

بازار کار و شرایط شغلی دبیری زبان انگلیسی

حالا وقتشه بریم سراغ یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب رشته، یعنی درآمد و بازار کار. به‌طور کلی، رشته‌های فرهنگیان دو نوع بازار کار دارن:

  • بازار کار رسمی
  • بازار کار جانبی

بازار کار رسمی آموزش زبان انگلیسی

بازار کار رسمی در واقع استخدام‌شدن در سازمان آموزش‌و‌پرورشه. همون‌طور که می‌دونید، دانشجومعلم‌ها از اولین روز تحصیل، استخدام آموزش‌و‌پرورش هستن و حقوق دریافت می‌کنن. درباره حقوق دانشجومعلم‌ها در محتوای جداگانه ای مفصل توضیح دادیم و پیشنهاد می‌کنیم که حتماً بهش سر بزنید. اما بعد از فارغ‌التحصیلی، حقوق معلم‌ها مقداری بین ۹تا۱۵میلیونه. علت این اختلاف هم اینه که عوامل مختلفی مثل منطقه خدمت، امتیاز ارزشیابی و سِمت شما در مدرسه، روی حقوقتون تأثیر می‌ذاره. این نکته رو هم در نظر داشته باشید که در ابتدای خدمت، چون سابقه و امتیاز کم‌تری دارید، احتمال داره که مدارس مناطق روستایی‌ یا حاشیه‌ای رو براتون در نظر بگیرن، اما در سال‌های بعد به مناطق بهتری منتقل می‌شید.

بازار کار جانبی آموزش زبان انگلیسی

همون‌طور که بالاتر گفتیم، بازار کار غیررسمی یا جانبی دبیری آموزش زبان انگلیسی بسیار پررونقه. تدریس زبان در آموزشگاه‌ها یا به‌صورت خصوصی درآمد خوبی داره و علاوه بر اون، تقریباً هر ارگان، سازمان یا شرکتی به مترجم نیاز داره که موقعیت‌های شغلی زیادی رو براتون ایجاد می‌کنه. شما می‌تونید در زمینه ترجمه کتاب و مقاله هم فعالیت کنید، در دارالترجمه‌ها استخدام بشید و یا در شرکت‌های بازرگانی کار کنید. بنابراین، موقعیت‌های شغلی برای این شاخه به وفور یافت می‌شه و فقط کافیه که سطح دانشتون رو بالا ببرید و مهارت‌هاتون رو تقویت کنید تا شغل مناسبی پیدا کنید.

کدوم دانشگاه‌ها رشته دبیری‌ زبان انگلیسی دارن؟

‌معمولاً ظرفیت پذیرش دانشجو برای رشته آموزش زبان انگلیسی کمی محدودتره. تعدادی از پردیس‌های فرهنگیان که این رشته رو ارائه می‌دن، موارد زیر هستن:

  • پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان – تهران
  • پردیس نسبیه دانشگاه فرهنگیان – تهران
  • پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان – اردبیل
  • پردیس فاطمه‌الزهرا (س) دانشگاه فرهنگیان – زنجان
  • پردیس بنت‌الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان – بوشهر
  • پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان – اصفهان
  • پردیس حضرت رسول اکرم (ص) دانشگاه فرهنگیان – اهواز
  • پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان – بوشهر
  • پردیس شهید هاشمی‌نژاد دانشگاه فرهنگیان – مشهد
  • پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان – مشهد
  • پردیس رسالت دانشگاه فرهنگیان – زاهدان
  • پردیس شهید مطهری دانشگاه فرهنگیان – زاهدان
  • دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی – تهران
  • و…

این‌جا تعدادی از پردیس‌های فرهنگیان رو نام بردیم، اما در زمان انتخاب رشته باید حتماً دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش رو بادقت بخونید تا ببینید که کدوم دانشگاه‌ها رشته آموزش زبان انگلیسی رو ارائه می‌دن و ظرفیت هر کدوم چقدره. در حال حاضر، سازمان سنجش هنوز دفترچه انتخاب رشته ۱۴۰۳ رو منتشر نکرده اما به محض انتشار، می‌تونید دفترچه زبان رو از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود دفترچه انتخاب رشته زبان‌های خارجی ۱۴۰۳