افزایش تمرکز: تکنیک هایی برای یادگیری بیشتر در کلاس درس

راهکارهای کیمیاگرانه افزایش تمرکز حین درس خواندن

برای افزایش تمرکز چیکار باید کنم؟ تا شروع به درس خوندن میکنم حواسم کاملا پرت میشه، از ناهار دیروز چی خوردم بگی! تا چرا این کارو کردم؟ و چرا جواب فلانیو ندادم؟ حالابرای دوستم کادو چی بگیرم؟ و… نمیدونم باید چیکار کنم تا تمرکزم رو افزایش بدم؟
اگه شما هم دوست دارید با یک راهکار کیمیاگرانه به هدف افزایش تمرکز برسید، پس ما همراه باشید.

مغز ما برای اینکه روی یه کار تمرکز ۱۰۰ درصد داشته باشه باید ۲۰ هزار فرکانس دریافت کنه. حالا ما با توجه به فرایند دنیای کنونی، میتونیم این کارو رو انجام بدیم؟

اگه بخوایم واقع گرایانه نگاه کنیم واقعا با توجه به محرکات خیلی زیاد دنیای مدرن، نمیشه این کار رو انجام داد. چون همیشه محرکاتی هستند که حواس ما رو توی هر لحظه پرت کنن اما مغز ما بهمون ارفاق کرده، اون هم اینکه مغز ما با دریافت ۱۸۵۰۰ فرکانس باز هم میتونه عملکرد مناسبی داشته باشه.

حالا ما چطور میتونیم به مغزمون این فرکانس کافی رو برسونیم؟ و با اون به افزایش تمرکز برسیم؟ محتوای زیر رو تماشا کن تا برات توضیح بدم.

خب‌ ما وقتی درسی رو‌ می خونیم که برامون جذابه، به واسطه دوست داشتنی بودن درس، همون ۱۸۵۰۰ فرکانس رو به طور طبیعی دریافت میکنیم.

اما وقتی درسی رو میخونیم که خیلی برامون جذاب نیست و دوسش نداریم، مغز ما تنها ۱۴۰۰۰ فرکانس دریافت میکنه پس مغزمون ۳۵۰۰ فرکانس باقی مونده رو، با تحرکات محیطی (مثل: صدای های محیط یا تصاویر اطراف و یا فکر های تو ذهن) پر‌ میکنه.

پس ما برای اینکه بتونیم این ۳۵۰۰ فرکانس رو‌کنترل کنیم و یا به بهترین شکل ممکن پرش کنیم باید:

  1. محرکات محیطی رو‌ کم کنیم. ‌‌در فضای مناسب مطالعاتی درس بخونیم. ( نور، دما ،شلوغی تصویری محیط )
  2. کارگاهی درس بخونیم. (یعنی: برای اینکه پر کردن ۳۵۰۰ فرکانس باقی مونده از خلاصه نویسی استفاده کنیم.)

اگر دنبال روش هایی هستید که بتونید با استفاده از اونها تمرکز خودتون رو بالاتر ببرید و به همین طریق یادگیری شما هم بیشتر بشه از6 تکنیکی که برای افزایش تمرکز معرفی می‌کنیم و کاملا هم کاربردی هستن استفاده کنید.

خواب در سال کنکور باید هم کمیت (اندازه‌ی) درستی داشته باشه و هم با کیفیت باشه. اگر 10 ساعت بخوابید ولی خواب شما کیفیت نداشته باشه باز هم در طول روز سر حال نیستید.

همچنین خواب با کیفیت اگر کمتر از چیزی باشه که بدنتون بهش نیاز داره، باز هم در نهایت خسته اید و نمی‌تونید به درستی درس بخونید و متمرکز بشید.

اگر بخوایم از نظر علمی هم بگیم، ترشح هورمون ملاتونین در حدود ساعت 10 شب تا نیمه شب به بیشترین میزان خودش می‌رسه و هرچی به ظهر نزدیک تر می‌شیم ترشح اون کمتر می‌شه.

( ملاتونین = هورمونی برای تنظیم خواب، سلامت چشم، تنظیم فشار خون، تنظیم دمای بدن، نظارت بر وزن، ضد سرطان و همچنین ناظر بر افزایش و کاهش برخی هورمون های دیگه در بدن.)

اگر جزو افرادی هستید که شب ها دیروقت می‌خوابین، به دلیل بیدار بودن اثرات این هورمون مهم (ملاتونین) رو در بدنتون از دست می‌دید. همچنین از همه مهمتر کیفیت خواب شما هم کاهش پیدا می‌کنه. وقتی بیدار می‌شید سرحال نیستید و قطعا در این شرایط نمی‌تونید تمرکز کنید.

طبق چیزی که بالا گفتیم، اولین کار برای داشتن یک خواب با کیفیت اینه که به موقع بخوابید (حدودا خوابیدن در 11 و نیم شب و بیدار شدن در ساعت 7 صبح بهترین حالت ممکنه).

همچنین تا حد امکان از درس خوندن در شب دوری کنید تا نظم خواب شما بهم نریزه و کیفیتش هم حفظ بشه. (بی نظمی توی خواب عوارض و مشکلاتی از جمله تغییر در سیستم تولید مثل فصلی (پریود)، تغییرات هورمون ها، عصبانی شدن، افسردگی، پرخوری و افزایش وزن و… رو به همراه داره.)

مورد بعدی هم رعایت موارد پایینه:

  • تا چند ساعت قبل از خواب فضای مجازی رو چک نکنید. حتی بهتره در این زمان کلا از گوشی استفاده نکنید.
  • با فکر کردن به چیزهایی مثل اهدافتون هیجان ذهن شمارو بالا می‌ره. به شکلی که حتی اگر بخوابید باز هم مغزتون درگیر این افکاره و نمی‌تونه به درستی استراحت کنه. پس حتی به مواردی مثل اهداف و آرزوهاتون هم قبل از خواب فکر نکنید.

چه زمانی که مدرسه و دانشگاه می‌رید و چه در شرایطی که می‌خواید بیدار بشید و برای کنکور درس بخونید اولین کار برای افزایش تمرکز خوردن صبحانه‌ست. همچنین یه صبحانه‌ی خوب، بهتره شامل مواد غذایی پایین باشه:

  1. پروتئین کافی؛ که باعث می‌شه احساس ضعف در شما کاهش پیدا کنه. (طبق نظر یک متخصص تغذیه، خیلی خوبه که یک دانش آموز یک تخم مرغ رو هر روز در وعده صبحانه بخوره.)
  2. فروکتوز یا قند میوه؛ این نوع قند انرژی لازم برای سوخت و ساز مغز مارو فراهم می‌کنه. (بهتر از ساکاروز یعنی قندی مثل قند خودمون یا شکره.)

مواردی که در پایین بهشون اشاره کردیم طبق نظرات متخصصین تغذیه هستن و مصرف اونها هم باعث می‌شه سوخت و ساز بدنتون به درستی شکل بگیره و هم این که احساس بهتری داشته باشید.

  1. تخم مرغ + خرما
  2. اوتمیل + میوه های خشک موردعلاقه خودتون + عسل
  3. کره بادم زمینی + عسل + شیر
  4. و …

اکثر دانش آموزها این عادت رو دارن که مدام در کلاس درس نق می‌زنن، ویژگی های بد معلم رو می‌بینن، باهاش همراهی نمی‌کنن و کلی کار شبیه به این.

همین موضوع اصلی‌ترین عامل بی تمرکزی در کلاسه. چون باعث می‌شه حتی اگر بخواید هم نتونید تمرکز داشته باشید و مطالب رو یاد بگیرید. حتی اگر معلمتون واقعا هم سطح علمی خوبی نداره، ویژگی اخلاقی بدی داره یا هرچیزی، تمرکزتون رو روی اون موارد نبرید.

در عوض سعی کنید با معلم ارتباط چشمی بگیرید، یادداشت برداری کنید، سوال بپرسید یا به سوالات معلم جواب بدید تا ذهنتون متمرکز بمونه.

مورد دیگه‌ای که باعث افزایش تمرکز شما در کلاس درس می‌شه پیشخوانی کردن بخشهایی هست که قراره در کلاس یادشون بگیرید. حالا این پیشخوانی کردن چه فایده هایی داره؟

  • می‌تونید کامل تدریس معلمتون رو بفهمید و اگر جایی از درس جا موندید، خیلی عقب نیوفتید.
  • وقتی درس رو پیشخوانی کرده باشید می‌دونید که موضوع درس چیه. در حدی که می‌تونید به سوالات معلم هم جواب بدید. که این کار حس خیلی خوبی هم به خودتون می‌ده.
  • با پیشخوانی کردن مطالب، اگر جایی باشه که براتون گنگه، در کلاس درباره اون سوال می‌کنید و فورا مشکلتون رفع می‌شه.

اگر در کلاس درس دوست هایی دارید که احتمال داره باهاشون درباره موضوعات دیگه صبحت کنید، برای متمرکز موندن حتما در تایم تدریس، ازشون فاصله بگیرید.

حتی گاها ممکنه افرادی که پیشتون هستن دوست های شما نباشن اما با کارهاشون حواستون رو پرت کنن. بهترین کار اینه که خودتون رو در محلی قرار بدید که از این موارد تا جای ممکن دور باشید.

حتی صندلی یا نیمکتی که برای نشستن انتخاب می‌کنید هم روی مختل شدن یا افزایش تمرکزتون موثره. مثلا وقتی کنار پنجره باشید یا در ردیف های آخر بشینید خواسته یا ناخواسته مدام تمرکزتون از بین می‌ره. پس حتما به این مورد هم توجه کنید.

اگر می‌خواید با جریان کلاس پیش برید، تمرکزتون بهم نخوره و یادگیری‌تون هم بیشتر بشه، حتما در کلاس درس حضور فعال داشته باشید؛ اما چطور؟

به این شکل که در بحث ها شرکت کنید. گاها به سوالات جواب بدید (حتما نباید جواب شما درست باشه که بخواید در مباحثه ها شرکت کنید، پس ترس خودتون رو کنار بذارید). سوال بپرسید و خودتون رو به چالش بکشید.

یکی از کارهایی که برای فعال تر شدن حضورتون در کلاس می‌تونید انجام بدید، یادداشت برداشتنه. حتی ممکنه گاها از اون یادداشت ها هیچ استفاده‌ای هم نکنید. اما این نوشتن باعث می‎شه که تمرکز و توجه شما به موضوعی که در حال تدریس شدنه افزایش پیدا کنه.