بهترین زمان درس خوندن کیه؟ شب درس بخونم یا روز؟

بهترین زمان برای درس خوندن کیه؟
بهترین زمان برای درس خوندن کیه؟

بهترین زمان درس خوندن کیه؟ برای مطالعه دروس کنکور، امتحان نهایی و مدرسه شب رو انتخاب کنم یا روزو؟ این کار درستیه که شب ها درس بخونم و روزهارو استراحت کنم؟

اگر شما هم سوالاتی شبیه به این موارد دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه بهتون بگیم که بهترین زمان درس خوندن کیه.

نکته مهم اینجاست که ساعت طلایی و مناسب درس خوندن برای هر فردی با توجه به سبک زندگی و ویژگی های بدنیش متفاوته.

ممکنه یک نفر دوست داشته باشه که 10 شب بخوابه و 5 صبح برای مطالعه بیدار بشه. اما شخص دیگه‌ای تا ساعت 3 شب مطالعه کنه و تا 10 صبح بخوابه.

پس نمی‌شه به صورت کلی گفت که بهترین ساعت مطالعه دروس کیه؛ چون این زمان برای هر شخصی متفاوته.

اما در ادامه درباره مزایا و معایب مطالعه در روز و شب به صورت مفصل توضیح می‌دیم تا اگر قصد دارید ساعت مطالعه خودتون رو اصلاح کنید، بهتون کمک کرده باشیم.

به صورت کلی ما مطالعه در شب رو پیشنهاد نمی‌کنیم. اگر شما هم کسی هستید که بدون داشتن شرایط خاص فقط در شب ها درس می‌خونید، بهتره این عادت خودتون رو کنار بذارید. در عوض مطالعه در روز رو جایگزین کنید.

البته اگر شرایط خاص وجود داشته باشه، می‌تونید در شب هم مطالعه خودتون رو انجام بدید. مثلا اگر مطالعه در ماه رمضان در شرایطی که هم روزه می‌گیرید و هم برای کنکور درس می‌خونید، یکی از همین شرایطه.

درسته که گفتیم این موضوع کاملا شخصیه و هر فردی ممکنه در ساعات خاصی مطالعه بهتری داشته باشه. اما به صورت کلی و طبق تحقیقات، مغز در ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر و 4 بعد از ظهر تا 10 شب هوشیارتر و آموزش پذیرتره.

دلیل این که بهترین زمان درس خوندن برای بعضی ها شبه می‌تونه یک یا چند مورد از موارد پایین باشه:

  1. سکوت. از اونجایی که شب ها همه می‌خوابن، در نتیجه کمترین سر و صدا در اطراف ما وجود داره. همین موضوع هم باعث می‌شه که خیلی ها بخوان از این سکوت برای متمرکز شدن و مطالعه استفاده کنن.
  2. عادت داشتن. دلیل دیگه‌ای که خیلی ها نمی‌تونن شب درس خوندن رو کنار بذارن این هست که ادعا می‌کنن به درس خوندن در این زمان عادت کردن و تغییر اون براشون سخته.

اصلی‌ترین دلیلی که درس خوندن در شب اصلا پیشنهاد نمی‌شه، بخاطر عوارض و آسیب های اونه. مشکلاتی که مطالعه در شب می‌تونه برای هر فردی به همراه داشته باشه عبارتند از:

ترشح هورمون ملاتونین چند ساعت قبل از نیمه شب به بیشترین میزان خودش می‌رسه. این هورمون در زمانی که خواب باشید به خوبی اثر خودش رو در بدن شما می‌ذاره و وقتی از خواب بیدار بشید حس سرحالی رو در شما ایجاد می‌کنه.

اما برعکس در ساعات روشن روز به خصوص هرچی که به ظهر نزدیک می‌شیم، میزان ترشح این هورمون در بدن کاهش پیدا می‌کنه. اگر شما دیروقت بخوابید، آثار ترشح این هورمون رو در بدنتون از دست می‌دید.

( ملاتونین = هورمونی برای تنظیم خواب، سلامت چشم، تنظیم فشار خون، تنظیم دمای بدن، نظارت بر وزن، ضد سرطان و همچنین ناظر بر افزایش و کاهش برخی هورمون های دیگه در بدن. )

بخش خیلی زیادی از آدم های اطراف ما و حتی حیوانات (بجز برخی از اونها؛ مثل جغد) در شب می‌خوابن. در نتیجه تمام کارها و فعالیت های خودشون رو در روز انجام می‌دن.

در این شرایط اگر شما کسی باشید که شب رو مطالعه می‌کنه و در روز می‌خوابه، بدون شک سرو صداهای اطراف روی کیفیت خواب شما تاثیر می‌ذاره. و وقتی از خواب بیدار می‌شید نمی‌تونید مثل زمانی که در شب خوابیدید سرحال باشید.

از طرف دیگه خوابیدن در روز به این دلیل که همه جا روشنه، نمی‌تونه خیلی عمیق باشه. یعنی این دومین عاملیه که کیفیت خواب شما رو به حداقل می‌رسونه. و احتمالا زمانی که از خواب بیدار می‌شید کسل و خواب‌آلودین. ( پیشنهاد کیمیاگرانه: حتما یه سر به محتوای ویژگی های خواب خوب بزنید.)

بدون شک زمانی که کل شب رو درس بخونید و بخواید از ساعات ابتدایی صبح برای خوابیدن استفاده کنید، بعد از گذشت یه مدت، کم کم این موضوع برای خانواده شما هم مشکل ایجاد می‌کنه.

چون اونها نمی‌تونن بخاطر خواب بودن شما درست به کارها و فعالیت های روزمره‌ی خودشون رسیدگی کنن. همین موضوع ممکنه بعد از مدتی باعث ایجاد درگیری و بحث با خانواده بشه.

قطعا می‌دونید که زمان برگزاری کنکور 8:30 صبحه. درسته که می‌تونید به کمک آلارم یا توسط دیگران این یک روز رو بیدار بشید و در جلسه کنکور شرکت کنید.

اما وقتی همیشه عادت به درس خوندن در شب و خوابیدن در روز داشتید، بدون شک صبح ها هم خواب‌آلوده و کسل خواهید بود. و این موضوع مستقیما روی کنکور دادن و رتبه شما تاثیر می‌ذاره.

حالا فرض کنید بخواید با این شرایط 7:30 به مدرسه برید و 8 ساعت در اونجا باشید. چون ذهن شما بخاطر بیدار بودن در شب خسته‌ست، نمی‌تونید آموزش‌های معلم هاتون رو متوجه بشید، تمرکز سر کلاس درس ندارید و مجبورید که در منزل برای مطالعه همون ها مجددا وقت بذارید. یعنی عملا 8 ساعت از روزتون هدر رفته.

علاوه بر موارد بالا مشکلاتی از جمله موارد پایین رو هم به این عوارض اضافه کنید:

  • بهم خوردن سیستم هورمونی
  • جابجایی زمان پریود
  • تغییر در خلق و خو و حتی افسردگی
  • پرخوری
  • افزایش وزن

با توچه به عوارض بی شماری که درباره مطالعه در شب و خوابیدن در روز بهشون اشاره کردیم، می‌شه گفت که مطالعه در شب خوب نیست و اصلا پیشنهاد نمی‌شه.

حتی ممکنه برخی مشکلات بالا برای شما وجود نداشته باشن (مثل درگیری با خانواده). اما باز هم بهترین کار اینه که تا جای ممکن در طول روز مطالعه کنید و شب ها به موقع بخوابید.

حتی اگر به شب درس خوندن عادت هم کرده باشید باز هم می‌شه به مرور این روال رو تغییر داد. فقط کافیه که خودتون بخواید و از یه جایی شروع کنید.

بالاتر هم اشاره کردیم که بهترین زمان درس خوندن وجود نداره. اما جواب دادن به این سوال دقیقا مثل این که بگیم رانندگی در شب بهتره یا در روز؟ هردوی اونها می‌تونن خطرات خودشون رو داشته باشن. اما به طبع رانندگی کردن در طول روز می‌‌تونه عقلانی تر و کم خطرتر باشه.

درس خوندن هم دقیقا همینطوره. اگر در طول روز درس بخونید بدون شک به مشکلاتی که در بالا بهشون اشاره کردیم دچار نمی‌شید. یعنی می‌تونید با حال خیلی بهتری در سال کنکور درس بخونید و پیش برید.

این که چه زمانی بخواید دروس مختلف رو مطالعه کنید کاملا به خودتون و سطح یادگیری‌تون در اوقات مختلف روز بستگی داره.

مثلا کسی که صبح ها بهترین زمان یادگیریشه، باید این زمان رو برای خوندن و زدن تست های دروس تخصصی و حل کردنی بذاره. و هرچی به شب می‌ره بیشتر مطالعه‌اش رو به سمت دروس حفظی ببره.

اما کسی که در کل در شبها بهتر موضوعات سخت تر رو یاد می‌گیره باید این کار رو به صورت برعکس انجام بده.

در کل پیشنهاد ما اینه که از صبح ها و ساعات ابتدایی روز برای مطالعه دروس تخصصی‌تر استفاده کنید.