موفقیت در کنکور، بعد از چند سال دوری از درس

دوری از درس و کنکور مجدد با وجود چند سال دوری از درس میشه رتبه برتر شد؟

خیلی از افراد ممکنه به دلایل مختلفی مثل ازدواج، کار، سربازی و… چند سالی از فضای درس دور افتاده باشن. حتی ممکنه کسی دانشگاه هم رفته باشه، اما تصمیم بگیره که مجدداً کنکور بده‌ و یه رشته دیگه بخونه. توی این مطلب می‌خوایم توضیح بدیم که اصلاً ممکنه با چند سال دوری از درس و کنکور، رتبه‌برتر شد یا نه.

معایب کنکور مجدد پس از چند سال دوری از درس

شرکت در کنکور بعد از چند سال دوری از حال و هوای درس، چند تا عیب مهم داره که در ادامه، بیش‌تر درباره‌شون توضیح می‌دیم:

  • تغییر عادت‌ها
  • درگیری‌های زمانی
  • فراموشی مباحث پایه

تغییر عادت‌ها

قطعاً عادت‌های انسان در بازه‌های زمانی مختلف در طول زندگی متفاوته. مثلاً یه دانش‌آموز دبیرستانی، سبک زندگی و عادات متفاوتی نسبت به یک فرد ۲۲ساله داره. یه آدم ۲۲ساله، احتمالاً وابستگی بیش‌تری به گوشی و فضای مجازی داره یا زمان بیش‌تری رو به معاشرت با دوستانش اختصاص می‌ده. در صورتی که برای موفقیت در کنکور، باید عادت‌های این‌چنینی رو کنار گذاشت و بنابراین، کار برای افرادی که طی چند سال، عادت‌هاشون تغییر کرده کمی سخت می‌شه.

درگیری‌های زمانی

افراد متناسب با شرایط زندگی‌شون، ساعاتی از روز رو به کارهای مختلف اختصاص می‌دن. مثلاً کسی که کارمنده، باید حداقل ۸ ساعت از شبانه‌ر‌ز رو سر کار باشه. یا کسی که ازدواج کرده، بخشی از ساعات روز رو باید به کارهای خونه و معاشرت با همسر یا رسیدگی به فرزندش اختصاص بده. پس قاعدتاً این افراد نسبت به دانش‌آموزهای دبیرستانی که وظیفه‌ی خاصی به‌جز درس‌خوندن ندارن، زمان کم‌تری برای مطالعه در اختیار دارن.

فراموشی مباحث پایه به دلیل دوری از درس

قاعدتاً چند سال دوری از درس، باعث می‌شه بخشی از مطالب رو فراموش کنید، چون طی این سال‌ها ازشون استفاده نکردید. بنابراین، باید زمانی رو به مرور دوباره این مباحث هم اختصاص بدید. در واقع اولین قدم برای شرکت در کنکور بعد از چند سال دوری از درس، اینه که دروس پایه رو بخونید که در ادامه، بیش‌تر راحع بهش توصیح می‌دیم.

مزایای کنکور مجدد پس از چند سال دوری از درس

درسته که کنکوردادن بعد از چند سال دوری از فضای درس سخت و پرچالشه ، اما دو تا مزیت مهم هم داره:

  • درگیری‌های کم‌تر ذهنی
  • منطقی‌تر‌شدن

درگیری‌های ذهنی کم‌تر

نوجوون‌ها معمولاً در دوره کنکور تحت فشار روانی بالایی هستن و استرس زیادی رو تحمل می‌کنن. علاوه بر این، به دلیل سن پایین، روحیه شکننده‌ای دارن و آسیب‌پذیرترن. اما کسی که سن بالاتری داره، از این درگیری‌های ذهنی عبور کرده، نگرانی کم‌تری برای درس و آینده داره و به‌سادگی هم روحیه خودش رو از دست نمی‌ده. بنابراین، می‌تونه با استرس کم‌تری درس بخونه و این مزیت خیلی بزرگی محسوب می‌شه.

منطقی‌ترشدن

نوجوون‌ها معمولاً ایده‌آل‌گرا هستن و شاید خیلی وقت‌ها، اهداف بلندپروازانه و غیرواقعی برای خودشون تعیین می‌کنن. وقتی اهداف کمال‌گرایانه و به دور از واقعیت باشن، سرخوردگی، ناامیدی و احساس شکست در فرد به وجود میاد. چون احتمال این‌که فرد نتونه به اون هدف برسه خیلی زیاده. اما هرچی سن بالاتر می‌ره، انسان منطقی‌تر می‌شه و واقع‌گرایانه‌تر به زندگی و وضعیت خودش نگاه می‌کنه. بنابراین کسی که بعد از چند سال دوری، دوباره کنکور می‌ده، هدف‌ قبولی خودش رو منطقی‌تر انتخاب می‌کنه و اگه رشته یا دانشگاه قبولیش کمی این‌ور و اون‌ور شد هم زیاد خودشو اذیت نمی‌کنه و ناامید نمی‌شه.

شانس قبولی افراد شاغل، متأهل و دانشجو در کنکور بعد از سال‌ها دوری از درس

قطعاً افرادی که چند سال از درس دور بودن هم می‌تونن در کنکور موفق بشن و رتبه‌های خوبی کسب کنن. البته اگ دو شرط زیر رو حتماً رعایت کنن:

  • زمان کافی
  • طی‌کردن تمام مسیر

زمان کافی، شرط اصلی موفقیت در کنکور مجدد

یکی از شروط اصلی موفقیت در کنکور، کمیت مطالعه‌ست. یعنی شما باید زمان کافی داشته باشید که بتونید به‌ اندازه لازم درس بخونید. در غیر این صورت، نمی‌تونید در کنکور موفق بشید. پس اگه دنبال رتبه‌برترشدن و قبولی در رشته‌ها و دانشگاه‌های تاپ هستید، باید برنامه روزانه‌تون رو طوری تنظیم کنید که زمان کافی برای درس‌خوندن داشته باشید. همون‌طور که گفتیم، باید واقع‌گرایانه و منطقی به شرایطتون نگاه کنید. اگه شاغلید، دانشجویید یا ازدواج کردید و بعد از چند سال دوری از درس، قصد دارید در کنکور شرکت کنید، اول باید ببینید که در طول شبانه‌روز اصلاً فرصت کافی برای مطالعه دارید یا نه. در ادامه همین مطلب، ساعات مطالعه لازم برای موفقیت در کنکور ۱۴۰۴ رو توضیح می‌دیم و می‌گیم گه چطور می‌تونید زمانتون رو مدیریت کنید تا علاوه بر وظایف‌ روزمره، بتونید ساعات مطالعاتی‌تون رو هم در حد لازم بالا ببرید.

تمام مسیر رو طی کنید تا به هدف برسید

برای رسیدن به موفقیت، باید تمام مسیر رو طی کنید و وسط راه، ناامید و خسته نشید. قطعاً در فرایند پرچالش و دشوار کنکور، زمان‌هایی وجود داره که پیشرفت شما خیلی کنده و احساس می‌کنید که قرار نیست به نتیجه دلخواهتون برسید. اما باید بدونید که دووم‌آوردن در این شرایط، رمز پیروزی شماست. پس مسیرتون رو ادامه بدید و ناامید نشید. پوریا بهادر، چند سال دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد بود، اما انصراف داد و مجدداً در کنکور شرکت کرد. تراز پوریا در اولین آزمونش، ۵۵۰۰ بود! اما در نهایت تونست به تراز ۷۲۰۰ برسه. قطعاً زمان زیادی طول کشید که پوریا از تراز ۵۰۰۰ به تراز ۷۰۰۰ برسه و مدت‌ها، با این‌که تلاش می‌کرد، ترازش روی عدد مشخصی ثابت مونده بود. اما ناامید نشد و مسیرش رو ادامه داد و در انتها موفق هم شد.

بهترین روش شروع برای کنکور بعد از چند سال دوری از درس

اولین سؤال داوطلب‌هایی که می‌خوان بعد از چند سال دوری از درس، کنکور بدن اینه که اصلاً از کجا باید شروع کنیم! قطعاً حضور یه مشاور خوب در کنار شما، خیلی می‌تونه بهتون کمک کنه که برنامه مطالعاتی مفید و مؤثری داشته باشید و سردرگم نشید که باید چی بخونید و سراغ کدوم منابع برید. ما در کیمیاگرخونه افراد زیادی رو داشتیم که بعد از چند سال، تصمیم گرفتن دوباره کنکور بدن و موفق هم شدن. به همین دلیل، مشاورهای ما راه و چاه کنکور مجدد رو خوب می‌شناسن و اگه نیاز به راهنمایی داشتید، می‌تونید از کیمیاگرخونه کمک بگیرید.

‌در قدم اول ، ما بهتون پیشنهاد می‌کنیم که حتماً سه نکته مهم رو در نظر داشته باشید و رعایت کنید:

  • دروس پایه رو مطالعه کنید
  • زود شروع کنید
  • مطابق با کنکور جدید درس بخونید

مطالعه و مرور دروس پایه

همون‌طور که بالاتر هم گفتیم، یکی از معایب چند سال دوری از درس اینه که پایه دروس رو فراموش می‌کنید. به همین دلیل، قبل از هر چیز، باید مباحث پایه رو مرور کنید و روی اون‌ها مسلط بشید. چون برای فهم مطالب بعدی، قطعاً بهشون نیاز دارید. بهتون پیشنهاد می‌کنیم که از دروس مختلف پایه‌ دهم، حتماً مباحث زیر رو خوب بخونید و روشون تسلط پیدا کنید:

  • ریاضی دهم: معادلات و نامعادلات؛ توان‌های گویا و عبارات جبری؛ تابع و مثلثات
  • فیزیک دهم: اندازه‌گیری
  • شیمی دهم: فرمول‌نویسی؛ موازنه و استوکیومتری
  • زیست‌شناسی دهم: فصل‌های ۱ تا ۴

شروع به موقع برای کنکور مجدد

همون‌طور که گفتیم، اگه شما شاغل، متأهل یا دانشجو هستید، طبیعتاً نسبت به دانش‌آموزهای دبیرستانی که رقبای اصلی شما در کنکور به شمار می‌رن، زمان کم‌تری برای مطالعه در اختیار دارید. پس باید هر چه زودتر شروع کنید تا بتونید کمبود زمان رو تا حدی جبران کنید. در محتوای مربوط به شروع کنکور ۱۴۰۴ بارها تأکید کردیم که فرصت طلایی تابستون رو به هیچ وجه از دست ندید، چون خیلی از داوطلب‌ها از مهر شروع به مطالعه می‌کنن و شما می‌تونید با درس‌خوندن در تابستون، از اون‌ها جلو بزنید.

تطابق با کنکور جدید‌ بعد از چند سال دوری از درس

سبک سؤالات کنکور هر چند سال یک بار کاملاً تغییر می‌کنه و داوطب‌ها باید متناسب با سبک جدید، درس بخونن. در سال‌های اخیر، سؤالات به سمت مفهومی‌شدن پیش می‌رن و چالشی‌تر و نکته‌دارتر شده‌ن. بنابراین، باید مطابق با این ساختار درس بخونید، چون در غیر این صورت، نمی‌تونید در کنکور موفق بشید. بهترین راهکار برای آشنایی با کنکور جدید اینه که تحلیل سؤالات کنکور ۱۴۰۳ و همچنین کنکورهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ رو به‌دقت مطالعه کنید تا متوجه بشید قراره با چه مدل سؤالاتی روبه‌رو بشید. ما در کیمیاگرخونه، محتواهای بسیاری درباره روش مطالعه دروس مختلف برای کنکور داریم که بهتون پیشنهاد می‌کنیم حتماً بهشون سر بزنید تا با تکنیک‌های علمی و اصولی مطالعه هر درس، آشنا بشید.

ساعت مطالعه مطلوب برای قبولی در کنکور مجدد

ساعات مطالعاتی مطلوب برای هر داوطلب کنکور متفاوته. یعنی با توجه به این‌که سطح پایه دروس شما در چه وضعیتیه و رشته و دانشگاه مد نظرتون چیه، به مقدار زمان متفاوتی برای قبولی در کنکور و گرفتن نتیجه عالی نیاز دارید. برای مثال، علی رستمی، یکی از رتبه‌برترهای کیمیاگرخونه که بارها ازش یاد کردیم، در سال کنکور فقط روزی ۸ ساعت درس می‌خوند. اما علی پایه خیلی قوی‌ای داشت و در واقع، دو سال تحصیلی قبلی در پایه‌های دهم و یازدهم هم روزی ۸ ساعت مطالعه کرده بود. بنابراین، هر چه‌قدر پایه‌تون ضعیف‌تر و رشته و دانشگاهی که می‌خواید قبول بشید تاپ‌تر باشه، قاعدتاً باید زمان بیش‌تری رو به مطالعه اختصاص بدید.

در حالت کلی، می‌تونید حداقل و حداکثر زمان لازم برای مطالعه در سال کنکور رو ببینید:

نوع قبولی / رشتهتجربیریاضیانسانی
رتبه‌برتر‌شدن۱۱-۱۳ ساعت۹-۱۰ ساعت۹-۱۰ ساعت
قبولی در رشته‌های خوب۱۰/۵ ساعت۸ ساعت۸ ساعت
قبولی معقول۸ ساعت۶/۵ ساعت۶/۵ ساعت
ساعات مطالعاتی مناسب برای قبولی در كنكور

مدیریت زمان برای افراد شاغل، متأهل و دانشجو

همون‌طور که گفتیم، قطعاً شما که بعد از چند سال دوری از درس می‌خواید مجدداً کنکور بدید، فراغ بال یه دانش‌آموز دبیرستانی رو ندارید و مجبورید ساعاتی از روز رو به وظایف دیگه‌تون مثل کار، رسیدگی به امور خونه یا درس‌های دانشگاه اختصاص بدید. به همین دلیل، باید بتونید برنامه مفید و البته قابل‌اجرایی بریزید و زمان کافی برای مطالعه رو در نظر بگیرید.

اولین نکته‌ای که باید بهش توجه کنید، مشخص‌کردن ساعت‌های آزاده. یعنی قبل از نوشتن برنامه، حتماً ساعت‌های کاری و ساعت‌های آزاد در هر روز رو مشخص کنید و بعد بر اساس اون‌ها، مطالعه روزانه دروس مختلف رو در هر روز بگنجونید. مثلاً اگه شما ساعت ۸ صبح باید سر کار باشید، می‌تونید ۱ یا ۲ ساعت زودتر بیدار بشید و زمانی رو به مطالعه اختصاص بدید.

علاوه بر این، اگه امکان مرخصی‌گرفتن یا کمک‌کردن ساعات کاری براتون وجود داره، حتماً این کار رو انجام بدید تا فرصت بیش‌تری برای درس‌خوندن داشته باشید. اگه متأهل هستید و باید به کارهای خونه یا فرزندتون رسیدگی کنید، از همسرتون بخواید که در بازه زمانی یک‌ساله کنکور کمک و همکاری بیش‌تری باهاتون داشته باشه تا زمان آزادتون برای مطالعه افزایش پیدا کنه.

روش اصولی و علمی برنامه‌ریزی رو در محتوای جداگانه‌ای در کیمیاگرخونه معرفی کردیم و پیشنهاد می‌کنیم قبل از نوشتن برنامه مطالعاتی، حتماً بهش سر بزنید و اگه سؤالی داشتید، در قسمت کامنت‌ها برامون بنویسید تا در اسرع وقت جواب بدیم.

جمع‌بندی

توی این مقاله، توضیح دادیم که آیا بعد از چند سال دوری از درس، می‌شه در کنکور موفق شد یا نه. قطعاً پاسخ این سؤال بله هست، اما به شرطی که اصول گفته‌شده در مقاله رو رعایت کنید و در روتین روزمره‌تون، فرصت کافی برای مطالعه رو داشته باشید. قطعاً شما نسبت به دانش‌آموزهای دبیرستانی کار سخت‌تری رو در پیش دارید، اما با تلاش و استمرار حتماً به هدفتون می‌رسید. پس در میانه راه ناامید نشید و سعی کنید چالش‌ها و موانع مسیر شما رو از ادامه منصرف نکنه.