کنکور ۱۴۰۴: قبولی قطعی با شروع از تیر به سبک رتبه‌های برتر

شروع کنکور از خرداد و تابستان

اگه قصد آمادگی برای کنکور ۱۴۰۴ رو دارید، به هیچ وجه این مقاله رو از دست ندید! چون در این مقاله، توضیحات کاملی رو درباره شروع مطالعه برای کنکور ۱۴۰۴ آوردیم که برای تمام دانش‌آموزها، با هر شرایطی مفیده. چه اون‌هایی که تا سال یازدهم بکوب درس خونده‌ن و چه اون‌هایی که می‌خوان از صفر شروع کنن. پس اگه کنکوری هستی، خوندن این مقاله برات از اوجب واجباته!

فهرست مطالب (اینجا چه خبره؟) فهرست رو جمع کن بره بابا

از همین لحظه تو دیگه یه کنکوری هستی!

شاید تا همین دیروز، شما به‌عنوان یک دانش‌آموز پایه یازدهم، فقط وظیفه داشتید که درس‌ها رو خوب بخونید، تکالیفتون رو به‌درستی انجام بدید و در امتحانات، ۲۰ بگیرید. اما اگه به دنبال رتبه‌برتر‌شدن هستید، از همین امروز تا زمانی که از جلسه کنکور خارج بشید، کنکوری به حساب میاید و باید شرایط درس خوندنتون رو با کنکور هماهنگ کنید تا بتونید به نتیجه مطلوب خودتون برسید.

از کی برای کنکور ۱۴۰۴ شروع کنیم؟

طلایی‌ترین و بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور ۱۴۰۴، خردادماه و تیرماهه. اما چرا؟! در ادامه دلایل این موضوع رو توضیح می‌دیم تا این فرصت استثنایی رو از دست ندید و از رقباتون عقب نیفتید.

فرصت مرور مطالب بعد از امتحانات خرداد

در اواخر ماه خرداد، امتحانات مدرسه به‌تازگی تموم شده و بدون شک، بخش زیادی از مطالب همچنان در ذهن شما باقی مونده. همین موضوع می‌تونه برای تست‌زنی و کنکوری‌خوندن، خیلی به شما کمک کنه. اگه از خرداد مطالعه رو آغاز کنید، دیگه نیازی نیست که بعداً از صفر شروع کنید و مطالب رو بخونید. پس حتماً بعد از امتحانات، با مرور درس‌ها اون‌ها رو توی ذهنتون تثبیت کنید و این فرصت طلایی رو از دست ندید.

مدیریت زمان اتمام دروس

اگه شما طبق روشی که در ادامه توضیح می‌دیم، از اواخر خرداد یا اوایل تیر ۱۴۰۳، مطالعه برای کنکور ۱۴۰۴ رو شروع کنید، تا اسفندماه ۱۴۰۳ می‌تونید همه درس‌ها رو تموم کنید! یعنی اگه از نقطه صفر شروع کنید، تا پایان اسفندماه می‌تونید به اهداف مطالعاتی زیر برسید:

  • ۳ دور مطالعه دروس پایه دهم!
  • ۳  دور مطالعه دروس پایه یازدهم!
  • ۲ دور مطالعه ترم ۱ دروس پایه دوازدهم!
  • ۲ دور مطالعه ترم ۲ دروس پایه دوازدهم!

و بعد اسفند هم می‌تونید با خیال راحت به جمع‌بندی برسید. البته این موارد در شرایطی هستن که شما از صفر شروع کرده باشید! پس در نظر بگیرید که اگه تسلط قبلی نسبی روی دروس داشته باشید، تا چه حدی می‌تونید جلو برید!

اهمیت کنکور اردیبهشت ۱۴۰۴

بعضی از دانش‌آموزها شاید کنکور اردیبهشت رو چندان جدی نگیرن و بیش‌تر تمرکزشون رو روی کنکور تیرماه بذارن. اما داشتن آمادگی و شرکت‌کردن در کنکور اردیبهشت ۱۴۰۴، به دو دلیل اهمیت زیادی داره:

  • در کنکور اردیبهشت ۱۴۰۴، احتمال گرفتن تراز بالاتر وجود داره. به این دلیل که بسیاری از رقبای شما هنوز به مرحله جمع‌بندی نرسیدن. در حالی که شما بعد از اسفند، وارد این وارد این دوره شدید و ۲ماه در حال جمع‌بندی بودید. پس اگه از اواخر خردادماه یا اوایل تیرماه شروع کنید، به‌راحتی می‌تونید خودتون رو به کنکور اردیبهشت برسونید و از رقباتون جلو بزنید.
  • اما بریم سراغ دلیل دوم، یعنی آمادگی برای امتحانات نهایی. همون‌طور که می‌دونید، نمرات امتحانات نهایی در نتیجه نهایی کنکور، تأثیر مستقیم دارن که این تأثیر، در کنکور ۱۴۰۴ به ۶۰درصد می‌رسه! پس خیلی مهمه که بتونید در امتحانات نهایی نمرات بالایی کسب کنید. علاوه بر این، سؤالات به سمت مفهومی‌شدن پیش می‌رن و شما برای گرفتن نمره ۲۰، باید تمام زمان خودتون در بازه امتحانات نهایی رو به مطالعه برای امتحان‌ها اختصاص بدید. با این شرایط، اگه از قبل درس‌ها رو برای کنکور جمع‌بندی نکرده باشید، بدون شک دچار مشکل می‌‌شید. 

از چه پایه‌ای برای کنکور شروع کنیم؟

قطعاً بهترین کار اینه که از پایه دهم کم‌کم کنکوری‌خوندن رو شروع کنید تا به روش مطالعه مناسب برای کنکور عادت کنید. اما اگه تا سال دوازدهم چندان سفت و سخت درس نخوندید هم باز فرصت جبران هست. اگه دانش‌آموز آخر سال یازدهم یا بهتره بگیم اول دوازدهم هستید، باید از همین حالا کنکوری‌خوندن رو شروع کنید. تابستون فرصت خیلی مهمیه که می‌تونه شما رو نسبت به رقباتون خیلی جلو بندازه. پس به هیچ وجه از دستش ندید!

تعداد خیلی زیادی از رتبه‌برترها، از تابستون خودشون بهترین استفاده رو کردن و در این مدت، به بهترین شکل برای کنکور به روش اصولی و درست درس خوندن و نتیجه تلاششون رو هم دیدن!

مثلاً، به این ۳ رتبه برتر که دانش‌آموز کیمیاگرخونه توجه کنید:

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی مشترک همه اون‌ها، داشتن یک تابستان طوفانی بود که از اون به بهترین شکل استفاده کرده بودن.

برای اثبات این قضیه، حتماً به سایت دیوار افتخارات کیمیاگرخونه سر بزنید و برنامه‌ درسی، کارنامه‌ها و نمرات رتبه‌برترها رو ببینید تا متوجه بشید که استفاده مناسب از تابستون، چقدر می‌تونه تأثیرگذار باشه.

مگه می‌شه توی ۱ یا ۲ سال نتیجه گرفت؟

این موضوع مهم رو در محتوای جداگونه‌ای در سایت کیمیاگرخونه، با عنوان “رتبه برتر شدن در یک سال” توضیح دادیم و پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از شروع مطالعه برای کنکور ۱۴۰۴، بهش سر بزنید. اما برای اینکه مطمئن بشید که در مدت زمان یک یا دو سال هم می‌شه به نتایج عالی رسید، براتون شاهد میاریم!

علیرضا جلیلی‌نهاد، یکی از دانش‌آموزهای کیمیاگرخونه بود که مدال نقره المپیاد شیمی داشت. علیرضا از ۵ مهر کنکوری‌خوندن رو شروع کرد و تونست در دانشگاه تهران پزشکی قبول بشه!

پس مطمئن باشید که اگه شما هم شروع کنید و درست، اصولی و با برنامه درس بخونید، می‌تونید موفق بشید و به هدف خودتون برسید.

علیرضا جلیلی نهاد،دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران که توی یک سال نتیجه مطلوبش برای کنکور رو کسب کرد

ارکان موفقیت در کنکور ۱۴۰۴

به‌طور کلی، برای موفقیت در کنکور، ۲ رکن اساسی وجود داره که نتیجه کنکور شما رو تعیین می‌کنه. کمیت مطالعه و کیفیت مطالعه!

کمیت درس‌خوندن

این موضوع که تمام رتبه‌های برتر کنکور حسابی درس می‌خونن و در این مسیر، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنن، یه واقعیت غیر قابل انکاره. ساعات مطالعاتی بالا و همچنین داشتن استمرار در درس‌خوندن، اصلی ترین ویژگی‌های این مورد هستن که حتماً باید رعایت کنید تا بتونید موفق بشید.

کیفیت درس‌خوندن

اما بدون شک، کیفیت درس‌خوندن به‌مراتب از کمیت اون مهم تره. ممکنه شما ساعت‌ها پای کتاب و تست باشید اما ۱ ساعت هم مطالعه یا یادگیری مفید نداشته باشید. شاخص اصلی سنجش کیفیت درس‌خوندن شما “مطالعه دروس به صورت هماهنگ با ساختار کنکور” هست. بنابراین، حتماً قبل از شروع مطالعه برای کنکور ۱۴۰۴، تحلیل کنکورهای ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ که در سایت کیمیاگرخونه موجوده رو با دقت ببینید تا با ساختار سؤالات کنکور آشنا بشید و بفهمید که با چه روشی باید هر درس رو مطالعه کنید تا بتونید به‌خوبی از پس سؤالاتش در کنکور بربیاید.

با این سطح علمی و درس خوندن، عمراً رتبه بشم!

شاید خیلی از شما خودتون رو با افرادی که مدال المپیاد دارن یا در مدارس خاص درس خونده‌ن مقایسه کنید و این موضوع باعث ناامیدشدنتون بشه. بذارید یه مثال بزنیم که متوجه بشید در زمان کم و با نداشتن مقام در المپیاد هم می‌شه نتیجه خوبی در کنکور گرفت. البته با شروطی که در ادامه می‌گیم!

شاهین شهبازیان دانشجوی داروسازی همدان که با رسوندن میانگین ساعت مطالعاتیش به 11.5 ساعت تونست به موفقیت در کنکور دست پیدا کنه. به همراه محمدحسین جدیدی نژاد مشاور موفقیت تحصیلی

شاهین شهبازیان دانش‌آموز کیمیاگرخونه بود که تونست داروسازی دانشگاه همدان قبول بشه. کارنامه زیر مربوط به یکی از آزمون‌های آزمایشیه که حدود ۲۰ روز قبل از کنکور سراسری برگزار شد. همون‌طور که می‌بینید، عملکرد شاهین در این آزمون چنگی به دل نمی‌زنه! اما نکته مهم این‌جاست که شاهین به هیچ وجه ناامید نشد، بلکه تلاش خودش رو بیش‌تر کرد و در آخر هم موفق شد داروسازی همدان قبول بشه.

شروع از صفر برای کنکور ۱۴۰۴

خیلی از بچه‌ها می‌پرسن که اگه الان از صفرِ صفر، درس‌خوندن برای کنکور ۱۴۰۴ رو شروع کنم، می‌تونم موفق بشم؟ جواب این سؤال قطعاً بله است! اما به شرطی که توصیه‌هایی که در ادامه می‌گیم رو جدی بگیرید و حتماً انجامشون بدید.

به جای ژست‌گرفتن، عمل کنید!

داشتن میز پر از خودکارهای رنگی و جزوه‌های قطور و یک دیوار پر از کاغذهای نکته، هیچوقت تضمین‌کننده رتبه‌برترشدن یا حتی قبولی در کنکور نیست! به‌جای شوآف‌کردن و پرداختن به حواشی، عملگرا باشید و با کیفیت و کمیت مناسب درس بخونید. ژست درس‌خوندن گرفتن با درس‌خوندن واقعی فرق داره! بلاگرهای اینستاگرامی که از درس‌خوندنشون تولید محتوا می‌کنن و مُدام از میزهای شلوغ، ماژیک‌های رنگی، لیوان قهوه و دفترچه یادداشت‌هاشون ویدیو می‌گیرن، احتمالاً اصلاً فرصت نمی‌کنن واقعاً درس بخونن! پس ژست رو بذارید و تمرکزتون رو به افزایش کمیت و کیفیت مطالعه‌تون اختصاص بدید، نه اداهای کنکوری!

ساعت مطالعه مطلوب داشته باشید

قاعدتاً وقتی در سال‌های قبل، کنکوری درس نخوندید و می‌خواید در سال دوازدهم از صفر شروع کنید، باید ساعات مطالعاتی‌تون رو افزایش بدید و فشارش رو هم تحمل کنید. همون‌طور که گفتیم، کمیت مطالعه یکی از ارکان مهم موفقیت در کنکوره و بدون اون، نمی‌شه به جایی رسید. پس دقیقاً به اندازه رتبه و دانشگاهی که می‌خواید به اون برسید باید برای مطالعه زمان بزارید.

منطبق با کنکور درس بخونید

برای موفقیت در کنکور ۱۴۰۴، باید متناسب با ساختار کنکور درس بخونید. همون‌طور که بالاتر گفتیم، اولین قدم برای هم‌راستاکردن روش مطالعه با کنکور، اینه که تحلیل‌ کنکورهای اخیر رو بخونید تا بدونید با چه سبک سؤالاتی قراره طرف باشید. در حالتی که تقریباً ۸۰درصد سوالات درس خاصی از کنکور به صورت مفهومی هستن، اگه اون درس رو به‌صورت حفظی بخونید، عملاً وقت خودتون رو تلف کردید و قطعاً به نتیجه ای که می‌خواید نمی‌رسید. مثل کسی که کل فرجه خودش رو برای خوندن دینی یازدهم گذاشته اما در روز امتحان قراره دینی دوازدهم رو امتحان بده! دقیقا همینقدر بی فایده!

همین حالا مطالعه برای کنکور ۱۴۰۴ رو شروع کنید

اگه همه داوطلب‌های کنکور ۱۴۰۴، قراره کنکوری‌خوندن رو از اواخر خرداد یا هر زمان دیگه ای شروع کنن، برنده کسیه که از همین امروز مطالعه برای کنکور رو استارت بزنه. در واقع همین تفاوت‌های کوچیکه که در نهایت اختلاف رتبه‌های چندین رقمی رو ایجاد می‌کنه! پس یادتون باشه از تمام فرصت‌هاتون استفاده کنید تا از رقباتون جلو بزنید. به قول مایکل شوماخر، وقتی بقیه ترمز می‌کنن، شما گاز بدید!

با درس‌هایی که توشون صفرم چه کار کنم؟

شاید با خودتون بگید ما در برخی دروس واقعاً حرفی برای گفتن نداریم و صفرِ صفریم. آیا باز هم امیدی هست و می‌تونیم با شروع از تابستون نتیجه بگیریم؟ جواب این سؤال هم بله‌ست! به شرطی که از فرصت بی‌نظیر تابستون به‌درستی استفاده کنید.

تأثیر تابستون روی پیشرفت تحصیلی

به این نکته توجه کنید که در طول تابستون، خصوصاً در اوایلش، شما مدرسه یا حتی کلاس کنکور ندارید. بنابراین، مدت زمانی که می‌تونید در تابستون درس بخونید بین ۳۰۰ تا ۳۳۰ ساعت در ماه هست. در حالی که در ماه‌های دیگه، شما درگیر مدرسه و کلاس‌های متفرقه هستید و این مدت زمان در ماه به حدود ۱۶۰ ساعت می‌رسه.

بنابراین، شما در ۳ماه تابستون در واقع معادل با ۶ماه عادی زمان برای درس‌خوندن دارید! پس قطعاً می‌تونید از این فرصت برای قوی‌کردن خودتون در دروس مختلف هم استفاده کنید. تابستون اولین دروه طلایی درس‌خوندن شما برای کنکور ۱۴۰۴ هست. چون هر ماه تابستون، دوبرابر ماه‌های دیگه ارزش داره و اگه به‌درستی ازش استفاده کنید،‌ خیلی خیلی جلو می‌افتید. به همین دلیل هم هست که گفتیم تمام رتبه‌برترها از تابستون خودشون به بهترین شکل استفاده می‌کنن. پس اگه می‌خواید در کنکور ۱۴۰۴ رتبه‌برتر بشید، تیر، مرداد و شهریور ۱۴۰۳ رو به هیچ وجه از دست ندید، چون تأثیر قابل‌توجهی‌روی پیشرفت تحصیلی‌تون داره.

اهمیت باور به تلاش برای موفقیت در کنکور ۱۴۰۴

انگیزه برای موفقیت کافی نیست، بلکه فقط تلاش شما رو به اهدافتون می‌رسونه. انگیزه‌داشتن قطعاً عامل محرکیه که خیلی وقت‌ها می‌‌تونه معجزه کنه و شما رو در مسیرتون به سمت جلو پیش ببره. اما نباید فقط به داشتن انگیزه اکتفا کنید و فقط زمان‌هایی که انگیزه دارید، درس بخونید.

انگیزه به طور کلی دو نوعه:

  • انگیزه بیرونی: اگه انگیزه توسط افراد مختلف مثل مشاور، دوستان، خانواده یا ویدیوهای انگیزشی در فضای مجازی در شما ایجاد بشه، تأثیر بسیار کوتاه‌مدتی داره و بعد از نهایتاً چند روز، از بین می‌ره.
  • انگیزه درونی: اگه انگیزه به صورت خودجوش در شما وجود داشته باشه و در درون خودتون بتونید اون رو حس کنید، تاثیر طولانی‌تری نسبت به انگیزه بیرونی داره، اما باز هم موندگار نیست و بعد از مدتی اثر خودش رو از دست می‌ده.

اما به دلیل طولانی‌بودن پروسه کنکو، قطعاً روزهایی وجود دارن که به دلایل مختلف، انگیزه‌تون خیلی پایین میاد یا به صفر می‌رسه! این دلایل می‌تونن موارد زیر باشن:

  • دلایل هورمونی و جسمانی
  • نتایج بد آزمون‌های آزمایشی یا تست‌ها
  • عوامل محیطی و بیرونی مثل مشکلات شخصی یا حتی خانوادگی

پس در شرایطی که بی‌انگیزه هستید باید چه کار کنید؟ درس رو کنار بذارید تا دوباره انگیزه پیدا کنید؟ یعنی به رقبا اجازه بدید که از شما جلو بیفتن؟ قطعاً نه!! پس راه حل چیه؟

پایبندی به نظم و تلاش مستمر و مسئولیت پذیری

باور به تلاش و نظم، نه به انگیزه در زمان مطالعه برای کنکور

چرا مهمه که از تابستون برای کنکور ۱۴۰۴ درس بخونیم؟

این موضوع قابل کتمان نیست که خیلی از داوطلب‌های کنکور در سال‌های قبل، مطالعه برای کنکور رو از مهرماه آغاز کردن. اما ما بارها تأکید کردیم که بهترین کار برای موفقیت در کنکور، اینه که از تابستون شروع کنید. علت این موضوع رو در ا‌دامه توضیح می‌دیم.

پیوستگی دروس

همون‌طور که می‌دونید، در خیلی از درس‌ها، مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و… مطالب پیوستگی دارن و به‌صورت زنجیروار به هم وصلن. یعنی اگه شما مطالب پایه‌های قبلی رو به‌خوبی یاد نگرفته باشید، توی فهم دروس سال جدید دچار مشکل می‌شید. مثلاً، تا زمانی که به تابع دهم و یازدهم مسلط نباشید، قطعاً یادگیری مفهوم تابع دوازدهم برای شما سخت یا حتی غیرممکن خواهد بود. بنابراین، اگه در تابستون قبل از سال دوازدهم، درس‌خوندن برای کنکور ۱۴۰۴ رو شروع و این مباحث رو مطالعه کنید، فهم مطالب درسی پایه دوازدهم براتون آسون‌تر می‌شه.

کمک به افزایش اعتمادبه‌نفس

اگه مطالعه برای کنکور ۱۴۰۴ رو از تابستون شروع کنید و سطح درسی خودتون رو تا حد قابل قبولی بالا ببرید، قطعاً در زمان تدریس اساتید، مطالب درسی رو بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرید. در آزمون‌های آزمایشی هم نسبت به زمانی که از مهرماه شروع به درس‌خوندن کنید، نتایج و تراز خیلی بهتری خواهید داشت. این موارد به صورت مستقیم روی اعتمادبه‌نفس شما تاثیر مثبت می‌‌ذاره و باعث امیدواری می‌شه.

سؤالات مفهومی کنکور ۱۴۰۴

در سبک جدید کنکور، سؤالات حفظی تقریباً جایی ندارن و در عوض، سؤالات مفهومی خیلی پررنگ شده‌ن. اگه شما از تابستون، مطالعه برای کنکور ۱۴۰۴ رو شروع کنید، فرصت کافی دارید که تمام مطالب درسی رو به‌صورت عمیق و مفهومی بخونید و کامل به این مطالب مسلط بشید.‌ در صورتی که هرچی دیرتر شروع کنید و زمان کم‌تری در اختیار داشته باشید، امکان عمیق‌شدن در مطالب رو از دست می‌دید.

آرامش‌داشتن در ماه‌های آخر کنکور ۱۴۰۴

گفتیم که طلایی‌ترین زمان برای شروع مطالعه برای کنکور، تابستونه. اگه شما از تابستون درس‌خوندن رو شروع کنید، طبق برنامه می‌تونید تا اسفندماه همه دروس رو بخونید و مرور کنید و بعد از اون، برید سراغ جمع‌بندی. با انجام این کار، به خودتون این فرصت رو می‌دید که اگه در ماه‌های آخر منتهی به کنکور ۱۴۰۴، به دلایل مختلف نتونستید با کیفیت مطلوبتون درس بخونید، هیچ نگرانی به سراغ شما نیا. چون ماه‌های قبل به اندازه کافی درس خوندید و دیگه جای هیچ‌گونه استرسی نیست.

نقشه راه کنکور ۱۴۰۴

می‌تونیم با اطمینان به شما بگیم که با استفاده از نقشه راهی که در ادامه توضیح می‌دیم، می‌تونید در رشته و دانشگاهی که مدنظرتونه، قبول بشید. اما به شرطی که از هیچ تلاشی دریغ نکنید و پیوسته درس بخونید.

در تابستون چه دروسی رو مطالعه کنیم؟

از همین امروز تا ۲۷ شهریور، دروس زیر رو بخونید:

  • دروس پایه‌های دهم و یازدهم. یادتون باشه که بهتره درس ریاضی رو به‌صورت مبحثی مطالعه کنید. یعنی مثلاً اگه قراره تابع رو بخونید، مباحث هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم رو بخونید و تکلیفش رو مشخص کنید.
  • دروس ترم اول سال دوازدهم. این پیشنهاد ویژه‌ کیمیاگرخونه‌ست. یعنی اجباری نیست و اگه فرصت داشتید و تونستید، دروس پایه دوازدهم رو هم تا هر جایی که شد بخونید.

چه زمانی استراحت کنیم؟

از ۲۷ شهریور تا ۱ مهر، به استراحت و تفریحتون برسید و سعی کنید لذت ببرید تا با شروع سال تحصیلی، انرژی لازم رو داشته باشید.

در دوران پاییز چی بخونیم؟

از ۱ مهر تا ۳۰ آذر ۱۴۰۳، حتماً کارهای زیر رو انجام بدید:

  • در این بازه زمانی، همگام با آزمون‌های قلمچی پیش برید. یعنی مباحث پایه دهم و ترم ۱ دوازدهم رو بخونید.
  • اگه طبق گام اول پیش رفته باشید، یعنی دروس ترم اول دوازدهم رو در تابستون خونده باشید، می‌تونید در پاییز، علاوه بر پایه دهم و ترم اول دوازدهم، پایه یازدهم رو هم مطالعه و مرور کنید و حسابی از رقیب‌هاتون جلو بزنید!

بهترین زمان مرور دروس

از ۱ آبان تا ۳۰ دی، نوبت به مرور و جمع‌بندی می‌رسه. یعنی:

  • همگام با برنامه آزمونهای قلمچی، دروس پایه و ترم ۱ دوازدهم رو مرور کنید.
  • اگه در پاییز دروس یازدهم رو هم مطالعه کردید، در این مدت اون‌ها رو کنار بذارید و مرور نکنید. در عوض، اگه فرصت داشتید، پیش‌خوانی دروس ترم ۲ پایه دوازدهم رو شروع کنید. مطالب نیمسال دوم پایه دوازدهم ساده‌ن و چندان پیچیده نیستن. بنابراین اصلاً نیازی نیست نگران باشید.

مرور پایه دوازدهم برای کنکور ۱۴۰۴

از ۱ بهمن تا ۲۰ اسفند، پا‌به‌پای آزمون‌های قلمچی، دروس یازدهم و مرور کنید. علاوه بر این، مباحث ترم ۲ دوازدهم رو که در گام قبل پیش‌خوانی کردید، به‌صورت جدی بخونید.

در مرکز مشاوره جدیدی نژاد در این بازه زمانی، هر شب از داوطلب‌ها، آزمون‌هایی به نام «آزمون خارق العاده ها» گرفته می‌شه. این آزمون‌ها مجموعه‌ سوالات مارک‌شده رتبه‌های برتر کنکورهای گذشته از مباحث دروس پایه دهم و ترم ۱ دوازدهم هستن که کمک می‌کنن مطالب به خوبی مرور بشن.

برنامه مطالعاتی اردوی عید برای کنکور

اردوی مطالعاتی عید کیمیاگرخونه، از ۲۱ اسفند شروع می‌شه و تا ۲۰ فروردین ادامه داره. دانش‌آموز‌ها در این مدت زمان، تمام مباحث دروس پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم رو مرور و دوره می‌کنن. پیشنهاد می‌کنیم که شما هم همین کار رو بکنید تا از فراموشی مطالب جلوگیری کنید.

زمان جمع‌بندی کنکور ۱۴۰۴

از ۲۱ فروردین تا ۲۰ الی ۲۵ اردیبهشت، کل دروس رو جمع‌بندی کنید. در این مدت زمان، باید ۴ فاز جمع‌بندی رو انجام بدید و بعد از اون، از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت، برید سراغ فاز آخر جمع‌بندی دروس، یعنی تورق سریع.

همون‌طور که دیدید، اگه برای کنکور ۱۴۰۴، طبق نقشه راه کیمیاگرخونه پیش برید، بارها می‌تونید دروس تمام پایه‌ها رو مرور کنید و فرصت کافی دارید که به تمام مباحث بپردازید. پس در قدم اول، فرصت طلایی تابستون رو قدر بدونید و ازش به‌خوبی استفاده کنید. با شروع پاییز و آغاز مدرسه هم اهداف مطالعتی رو دنبال کنید و مطمئن باشید اگه طبق این برنامه پیش برید، قطعاً به قبولی دلخواهتون می‌رسید.

مراحل درس‌خوندن برای کنکور

حالا که نقشه راه کلی برای موفقیت در کنکور ۱۴۰۴ رو توضیح دادیم، وقتشه که بگیم روش علمی و اصولی درس‌خوندن چیه. برای این‌که مطالعه مفیدی داشته باشید و از درس‌خوندنتون نتیجه بگیرید، حتماً باید سه مرحله‌ای که در ادامه می‌گیم رو انجام بدید.

مرحله اول: مطالعه درسنامه و زدن تست تشریحی

در اولین قدم، باید درسنامه کتاب کمک‌درسی‌تون رو کامل و بادقت بخونید و بعد، یک‌سوم تست‌های کتاب رو به‌صورت تشریحی حل کنید. البته اگه کلاس کنکور می‌رید، دیگه نیازی نیست درسنامه رو بخونید. یعنی محتوای کلاس و جزوه باید براتون کافی باشه. در غیر این صورت، اون کلاس برای شما مفید نیست و عملاً دارید وقتتون رو تلف می‌کنید! علاوه بر این، اگه درسنامه کتاب آموزشی‌تون طوریه که نمی‌تونید باهاش ارتباط برقرار کنید و نمی‌فهمیدش، باید کتابتون رو عوض کنید و سراغ درسنامه‌ای برید که زبانش براتون به‌سادگی قابل فهم و درک باشه.

تست تشریحی چیه؟

همون‌طور که گفتیم، در این مرحله باید یک‌سوم تست‌های کتاب رو حل کنید. یعنی از تست شماره ۱ شروع کنید و به‌ترتیب، تست‌ شماره ۳، ۶، ۹، ۱۲ و الی آخر رو حل کنید و بعد از زدن هر تست، به پاسخنامه مراجعه کنید. چه جوابتون درست بود و چه غلط، حتماً پاسخنامه رو کامل بخونید تا راه‌حل درست رو یاد بگیرید. چون بعضی وقت‌ها ممکنه به‌صورت شانسی یا با راه‌حل غلط به جواب درست رسیده باشید و مهمه که از اشتباه دربیاید. حل تشریحی تست دو تا ویژگی مهم داره:

  • درصدی که در اون کسب می‌کنید اصلاً مهم نیست. علی رستمی، رتبه ۴۰ کنکور تجربی ۱۳۹۶، اولین بار در حل تشریحی تست‌های ژنتیک از ۲۰ تست، ۱۷ غلط، ۲ درست و ۱ نزده داشت!!! اما در نهایت یکی از رتبه‌های برتر کنکور شد.
  • مهم نیست چقدر زمان برای حلش می‌ذارید. زهرا شناسنده، دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، اولین باری که سراغ تست‌های مغناطیس رفت، ۲۵ تست تشریحی مقناطیس رو در ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه زده بود!

پس در حل تشریحی تست‌ها، اصلاً ذهنتون رو درگیر درصد و زمان نکنید. اولین بار ممکنه هم درصدتون خیلی پایین باشه و هم حل هر سؤال، زمان زیادی ازتون بگیره. اما به هیچ وجه، نیازی به نگرانی نیست

مرحله دوم: زدن تست تستی

همون‌طور که گفتیم، یک‌سوم تست‌های کتاب کمک‌درسی‌تون رو باید به‌صورت تشریحی حل کنید. حالا نوبت به دو‌سوم باقی‌مونده می‌رسه که باید اون‌ها رو به‌ شکل تستی بزنید. برای زدن تست تستی، ۳ مورد زیر رو حتماً در نظر داشته باشید:

  • برای این تست‌ها زمان بگیرید، اما به این زمان اهمیت ندید! چون شما همچنان اول راه هستید و طول می‌کشه تا سرعتتون در حل تست‌ها بالا بره. 
  • برخلاف روش تشریحی، در این مدل تست‌زدن، فقط باید جواب تست‌های غلط و نزده خودتون رو در پاسخنامه بررسی کنید و نیازی به خوندن جواب تست‌های درست نیست. مگر این که حس کنید تستی رو شانسی یا با حذف گزینه درست جواب دادید! در این حالت هم باید جواب اون سؤال رو در پاسخنامه چک کنید تا راه‌حل واقعی رو یاد بگیرید.
  • برای زدن این تست‌‌ها، حتمً از پاسخ‌برگ استفاده کنید تا به مرور زمان، چشم و ذهنتون به پاسخ‌برگ عادت بکنه و سر جلسه کنکور دچار مشکل نشید.

با انجام این دو مرحله، شما یک جلد کتاب رو برای هر درس تموم کردید. اما آیا همین یک کتاب به شما برای رتبه‌برتر‌شدن کمک می‌کنه؟ خیر. با مطالعه و حل تست‌های این یک جلد کتاب، قبولی شما تضمین‌شده‌ست اما نه در دانشگاه‌ها و رشته‌های خاص! برای گرفتن نتایج عالی در کنکور ۱۴۰۴، باید مرحله ۳، یعنی «مرور و تسلط» رو هم انجام بدید.

مرحله سوم: مرور و تسلط

شما اون‌قدر باید دروس رو تکرار و مرور کنید که به اصطلاح، جونتون در بیاد! تنها راه رسیدن به درصد بالا و در نتیجه، رتبه‌های خوب در کنکور، فقط و فقط درست درس‌خوندنه. پس مرحله مرور و تسلط رو به هیچ عنوان کنار نذارید، چون روشی که مطالب رو در ذهنتون تثبیت می‌کنه، همینه.

مراحل اصولی و علمی درس‌خوندن چیزیه که گفتیم و اگه می‌خواید در کنکور ۱۴۰۴ موفق بشید، باید برای تمام دروس، این مراحل رو انجام بدید. ما در کیمیاگرخونه مقاله‌های متعددی درباره روش مطالعه هر درس به‌صورت جداگونه و اختصاصی هم داریم که نکات خاص هر درس رو اون‌جا ذکر کردیم. پس حتماً به مطالب مربوط به روش خوندن دروس در سایت کیمیاگرخونه هم سر بزنید تا با جزییات راهکارهای علمی مطالعه هر درس آشنا بشید.

قبل از این‌ که بریم سراغ موضوع بعدی، می‌خوایم یکی دیگه از دانش‌آموزهای کیمیاگرخونه رو بهتون معرفی کنیم. آرام عبدالملکی، رتبه ۴۸ کنکور تجربی سال ۱۳۹۹ بود که با نقشه راه و روش‌های مطالعاتی و برنامه‌ریزی کیمیاگرخونه، تونست یکی از رتبه‌برترها بشه. توی تصویر زیر، می‌تونید تراز و درصدهای درخشان آرام رو در یکی از آزمون‌ها ببینید.

کارنامه آزمونهای آرام عبدالمالکی

با وجود این همه سمپادی، عمراً من رتبه‌برتر بشم!

با تمام این توضیحات، شاید هنوز هم این ذهنیت رو داشته باشید که با وجود دانش‌آموزهایی که در مدارس خاص و برتر درس خونده‌ن یا به دلیل داشتن سهمیه‌های مختلف می‌تونن رتبه‌های خوبی رو کسب کنن، دیگه امیدی برای قبولی وجود نداره. ما برای اثبات غلط بودن این موضوع باز هم براتون شاهد داریم!

گلناز شاکری یکی دیگه از دانش‌آموزهای‌ برتر کیمیاگرخونه بود که تونست در کنکور تجربی ۱۳۹۹، رتبه ۱۹۸ رو کسب کنه و در رشته داروسازی دانشگاه شهیدبهشتی قبول بشه. تصویر کارنامه کنکور گلناز رو این‌جا براتون آوردیم و می‌تونید درصدهاش رو ببینید.

فکر می‌کنید این درصدها با ۱ سال مطالعه درست و اصولی غیرممکنه؟ قطعاً خیر. پس ناامیدی و افکار منفی رو کنار بذارید و مطمئن باشید که با تلاش کافی در این یک سال، می‌تونید به هدفی که دارید برسید.

کارنامه آزمونهای گلناز شاکری

۳ نکته مهم برای کنکور ۱۴۰۴

سه تا نکته مهم «خ»دار وجود دارن که هر داوطلب کنکوری که می‌خواد موفق بشه، باید اون‌ها رو بدونه و رعایتشون کنه.

خریت نکنید!

عزیزان لطفاً خریت نکنید و تمام دروس رو بخونید! لطفاً و خواهشاً به همه د وس کنکور اهمیت بدید و هیچ بخشی رو بی‌دلیل حذف نکنید. مثلا درس زمین‌شناسی یکی از درس‌هاییه که اکثر داوطلب‌ها اون رو کنار می‌ذارن یا در ماه‌های آخر مطالعه‌ش می‌کنن. در حالی که باید از همین تابستون براش وقت بذارید. دروسی مثل زیست‌شناسی و تاریخ که در کنکورهای اخیر رویکرد جدیدی داشتن، دارای اهمیت زیادی‌ان و باید با دقت مطالعه بشن. پس فرصت طلایی تابستون رو به تمام دروس اختصاص بدید و هیچ درسی رو حذف نکنید که خریّت محضه!

خر نشید!

ذهنیت شما نباید این باشه که من قبول نمی‌شم! در کیمیاگرخونه، ناامیدی جایی نداره. تا الان بارها با مثال ثابت کردیم که موفقیت در کنکور کاملاً شدنیه و فقط لازمه که استمرار و مطالعه اصولی داشته باشید. پس افکار منفی رو دور بریزید و با امید و تلاش، به مسیر خودتون ادامه بدید تا به موفقیت برسید.

خربازی در نیارید!

خربازی‌درآوردن یعنی بقچه‌ای درس‌خوندن. منظور از این اصطلاح اینه که مثلاً شنبه‌ها فقط فیزیک می‌خونید، یکشنبه‌ها ریاضی، سه‌شنبه‌ها یه درس دیگه و به همین ترتیب الی آخر. این کار به هیچ وجه علمی و اصولی نیست و باعث می‌شه که زود خسته بشید و علاوه بر این، امکان مرورکردن رو هم ازتون می‌گیره.

منابع کنکور تجربی ۱۴۰۴

کیمیاگر اعظم با تحلیل ریزبینانه و دقیق، بهترین منابع پیشنهادی برای کنکور تجربی رو دسته‌بندی کرده که در محتوای کاملاً جداگانه، مفصل درباره‌ش حرف زدیم. اما این‌جا هم به‌صورت خلاصه توی جدول زیر براتون آوردیم:

منبع تکمیلیدوازدهمیازدهمدهمجامع 
IQ + تست ها ماز، زیستاز و…خیلی سبزخیلی سبزخیلی سبزپینوکیوی خیلی سبززیست شناسی
IQمبتکران / خیلی سبزمبتکران / خیلی سبزمبتکران / خیلی سبزشیمی
نردبام خیلی سبزمبتکران / نشرالگومبتکران / نشرالگومبتکران / نشرالگومبتکران / نشرالگوفیزیک
نردبام خیلی سبزجامع مهر و ماهریاضی
منابع کنکور تجربی ۱۴۰۴

منابع کنکور ریاضی ۱۴۰۴

توی سایت کیمیاگرخونه در یه محتوای مستقل، منابع پیشنهادی برای کنکور ریاضی رو توضیح دادیم و پایه به پایه بررسیشون کردیم. پس اگه دنبال بهترین منابع برای موفقیت در کنکور ۱۴۰۴ هستی، حتماً بهش سر بزن. اینجا هم به‌صورت خلاصه، منابع مناسب رو در جدول زیر براتون نوشتیم:

منبع تکمیلیدوازدهمیازدهمدهمجامع 
IQمبتکران / خیلی سبزمبتکران / خیلی سبزمبتکران / خیلی سبزشیمی
نردبام خیلی سبزمبتکران / خیلی سبز/ میکرومبتکران / خیلی سبز/ میکرومبتکران / خیلی سبز/ میکرومیکروفیزیک
IQ  (پیشنهاد ما برای سال دوازدهم، منابع جامع هستند)سطح بالا: نشرالگو   سطح متوسط و رو به پایین: خیلی سبزسطح بالا: نشرالگو / مهر و ماه سطح متوسط و رو به پایین: خیلی سبزنشر الگو / مهر و ماهریاضی پایه و حسابان
زدن آزمون های مدارس برتر + تحلیلنشر الگو / خیلی سبزهندسه پایه  و دوازدهم
معرفی منابع کنکور ریاضی ۱۴۰۴

برنامه‌ریزی برای کنکور ۱۴۰۴

در محتوای جداگونه‌ای در کیمیاگرخونه، روش اصولی برنامه‌ریزی رو توضیح دادیم. ما در کیمیاگرخونه برای دانش‌آموزهامون برنامه‌ریزی می‌کنیم و شما هم اگه می‌خواید برنامه مطالعاتی اصولی و علمی برای کنکور ۱۴۰۴ داشته باشید، می‌تونید از مشاورهای ما کمک بگیرید. اما اگه می‌خوای‌ خو‌دتون برنامه بنویسید، پیشنهاد می‌کنیم دست نگه دارید؛ اول یه سر به محتوایی که گفتیم بزنید و بعد دست به قلم بشید.

چرا برنامه می‌ریزم اما بهش عمل نمی‌کنم؟

یکی از مشکلات اساسی بچه‌ها با برنامه‌ریزی اینه که برنامه می‌ریزن، اما بهش عمل نمی‌کنن! این موضوع سه تا دلیل اساسی داره:

برنامه‌ریزی بر اساس شخصیت واقعی

یادتون باشه برنامه‌ای که می‌ریزید، باید متناسب با شخصیت واقعی شما باشه نه شخصیت ایده‌آلی که دوست دارید باشید. مثلاً اگه شما همیشه روزی ۲ ساعت درس می‌خونید، اگه برنامه‌ای بنویسید که در اون، ۸ ساعت رو به مطالعه اختصاص بدید، قاعدتاً نمی‌تونید بهش عمل کنید. پس اولین نکته در برنامه‌ریزی اصولی اینه که شخصیت واقعی خودتون رو در نظر بگیرید و سعی کنید یک قدم به شخصیت ایده‌آل نزدیک بشید. یعنی رفته‌رفته ساعات مطالعه‌تون رو افزایش بدید، نه یک شبه!

کمال‌گرایی، آفت برنامه‌ریزی

کمالگرا نباشید و از داشتن نقص و ایراد نترسید. یعنی اگه نتونستید صد درصد مطابق با برنامه‌ای که ریختید پیش برید، درس‌خوندن رو رها نکنید. هر کسی ممکنه به دلایل مختلف، نتونه تمام برنامه‌ش رو عملی کنه و این موضوع کاملاً طبیعیه. پس با یک نقص یا شکست، مسیر رو رها نکنید. به حرکت ادامه بدید و اجازه ندید موانع، شما رو از رسیدن به هدفتون منصرف کنن.

چالش یا بالش؛ مسئله این است!

بدون تعارف بگیم، مسیر کنکور مسیر سخت و پرچالشیه. هر کسی که به شما بگه کنکو آسونه و به‌راحتی می‌شه در اون موفق شد، دروغ می‌گه! برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کنید، بجنگید و سختی‌ها رو تحمل کنید. اما مطمئن باشید که اگه سعی خودتون رو بکنید و چالش‌ها رو پشت سر بذارید، قطعاً می‌تونید به موفقیت برسید.

یکی دیگه از دانش‌آموزهای رتبه‌برتر کیمیاگرخونه، محمدحسین اولیایی بود که در کنکور تجربی ۱۳۹۹، تونست رتبه ۱۵۳ رو کسب کنه و الان دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتیه. محمدحسین سه تا ویژگی مهم داشت که باعث موفقیتش در کنکور شد:

  • ثبات ساعات مطالعاتی
  • آموزش‌پذیری
  • بی‌حاشیه‌بودن

محمدحسین همیشه به اندازه لازم مطالعه داشت و سعی می‌کرد ساعت‌های مطالعه‌ش رو به‌صورت مستمر حفظ کنه. علاوه بر این، بسیار آموزش‌پذیر بود و با تکنیک‌هایی که در کیمیاگرخونه بهش آموزش دادیم، تونست درصد‌های خودش رو در آزمون‌ها بالاتر ببره. نکته مهم دیگه درباره محمدحسین بی‌حاشیه‌بودنه. محمدحسین هیچ‌وقت خودش رو درگیر تراز و رتبه‌های آزمون‌های قلمچی نمی‌کرد و ناامید نمی‌شد. با تلاش به مسیرش ادامه می‌داد و مطمئن بود که در نهایت موفق می‌شه.

چرا برای کنکور برنامه می‌ریزم اما بهش عمل نمی‌کنم؟

نظر رتبه‌های برتر کنکور: از کی شروع کنیم بهتره؟

سراغ رتبه‌های برتر کنکور رفتیم و نظرشون رو در مورد اینکه بهترین زمان برای درس خوندن و شروع کنکور چه زمانی هست، پرسیدیم.

آرش فلاحی دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران گفت:

و همینطور یگانه کریمی، رتبه ۵۶ کنکور تجربی ۱۴۰۰ و دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران گفت:

و بعد، نظر مریم مختاری، رتبه ۲۱۴ کنکور تجربی سال ۹۸ و دانشجوی دندون‌پزشکی رو در مورد اینکه از کی شروع کنیم برای کنکور بخونیم پرسیدیم:

نظر پرنیا یاری رتبه 876 دانشجوی رشته ی دندان پزشکی بوعلی در مورد اینکه کی برای کنکور شروع کنیم؟

ترنم نجفی دانشجوی پزشکی همدان برامون از بهترین زمان شروع برای کنکوری خوندن میگه:

از دریا شاکری دانشجوی پزشکی همدان پرسیدیم که از چه زمانی برای کنکوری خوندن شروع کنیم:

مهرشاد محمدی دوست رتبه 225 رشته ریاضی به سوال ما درباره اینکه اگه بخواییم توی کنکور رتبه برتر بشیم از کی شروع کنیم درس بخونیم ؟! جواب داده: