معرفی رشته آموزش شیمی فرهنگیان + درآمد، مزایا و معایب، دروس، مهارتها و…

معرفی رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان
معرفی رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان

یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دبیری، آموزش شیمی هست. به همین دلیل قرار هست در ادامه به معرفی رشته آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان بپردازیم.

قصد داریم دروس، مزایا و معایب، ماهیت کلی اون، درآمد، مهارتهای ضروری و مواردی از این دست رو با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی رشته آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان

از اسم این رشته‌ی دانشگاهی هم مشخصه که قرار هست بعد از ورود به دانشگاه فرهنگیان دروسی که مربوط به شیمی و زیرشاخه های اون هستن رو به همراه دروس مربوط به تدریس و معلمی بخونید.

در آخر هم در متوسطه دوم (دهم، یازدهم، دوازدهم) به عنوان معلم شیمی به بچه ها (ریاضی/ تجربی) دروس کتابشون رو تدریس می‌کنید.

مهارتهای لازم برای موفقیت به عنوان دبیر شیمی

داشتن برخی مهارت‌ها به هر فردی کمک می‌کنه که در زمینه رشته‌ای که بهش وارد شده موفق‌تر عمل کنه.  شما هم اگر یک روز بخواید در دانشگاه فرهنگیان شیمی بخونید و دبیر این درس بشید پیشنهاد می‌کنیم سه مهارت پایین رو در خودتون ایجاد یا تقویت کنید:

  1. داشتن علاقه. شیمی از اون دست رشته‌هایی نیست که بخواید به مرور زمان و وقتی واردش شدید بهش علاقمند بشید. بلکه باید از این زمینه رو دوست داشته تا در اون به موفقیت برسید. چون حجم خیلی زیادی از دروس شما فقط تئوری هستن و ممکنه اگر بهشون علاقه نداشته باشید خیلی زود زده بشید.
  2. علاقمند بودن و داشتن مهارت در انجام کارهای آزمایشگاهی. وقتی در دانشگاه فرهنگیان شیمی بخونید انجام کارهای آزمایشگاهی مرتبط با اون رو هم یاد خواهید گرفت. چون زمانی که دبیر این درس بشید باید هر چند وقت یکبار بچه‌ها رو به آزمایشگاه ببرید. البته در برخی مدارس این میزان کمتر و در برخی در دیگه مثل مدارس سمپاد تعداد دفعاتش بیشتره. اما در کل باید به این کار علاقه داشته باشید، چون بخش جدانشدنی از شیمیه.
  3. داشتن مهارت فن بیان. توانایی انتقال دادن مطالب به دانش آموزها یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های هر معلم خوبیه. پس این موضوع خیلی مهمه که بتونید به خوبی موضوعات رو توضیح بدید تا بچه ها متوجه تدریس شما بشن.

دروس دانشگاهی رشته‌ی دبیری شیمی

 مثل  تمام رشته‌های دانشگاه فرهنگیان،  دروس آموزش شیمی رو هم به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌کنیم.

  1.  دروس تربیتی ( که بین تمام دانشجوهای رشته‌های مختلف دانشگاه فرهنگیان مشترکن)
  2.  دروس اختصاصی

  در اسلاید پایین لیست دروس هر دو دسته رو به صورت کامل می‌بینید.

دروس دانشگاهی رشته دبیری آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان

شرایط ورود به رشته‌ی آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان

همونطور که در محتوای شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان هم گفتیم، برای اینکه بتونید وارد رشته‌‌ی آموزش شیمی اون هم در دانشگاه فرهنگیان بشید داشتن برخی شرایط واجب و ضروریه.

این شرایط به 2 دسته شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم بندی می‌شن:

شرایط عمومی ( برای دعوت به مصاحبه )

  1. قبولی کنکور اختصاصی فرهنگیان رشته‌ی تجربی یا ریاضی.
  2. کسب حداقل تراز 6500  در کنکور فرهنگیان.
  3. داشتن معدل کتبی نهایی نسبتاً خوب و بالا.

 اگر هر 3 شرط بالا رو داشته باشید تازه به مصاحبه دعوت می‌شید. یعنی داشتن این شروط به معنی قبولی شما در دانشگاه فرهنگیان نیست و برای ورود به این دانشگاه نیاز به داشتن شرایط تخصصی پایین دارید:

 شرایط تخصصی (برای قبولی و ورود به دانشگاه فرهنگیان)

  1. قبولی در مصاحبه عمومی و تخصصی دانشگاه فرهنگیان. (مصاحبه دانشگاه فرهنگیان)
  2. قبولی در تحقیقات محلی و معاینات پزشکی. (گزینش فرهنیگان)

اما نکته‌ی خیلی مهم اینجاست که ممکنه در جلسه مصاحبه و گزینش از شما خواسته بشه که موضوعی مرتبط با مباحث شیمی رو تدریس کنید. پس بهتره با مفاهیم پایه‌ای و مهم شیمی که در دبیرستان خوندید آشنا باشید و بتونید تدریس خوبی رو انجام بدید.

این کار در نمره‌ای که در نهایت به شما می‌دن خیلی تاثیرگذار خواهد بود.

بازارکار و درآمد آموزش شیمی فرهنگیان چطوره؟

برای این که بتونیم درآمد یه دبیر شیمی رو بررسی کنیم، می‌تونیم بگیم که دو راه کسب درآمد و بازارکار برای این افراد وجود داره.

  • بازارکار رسمی. منظور از بازارکار رسمی همون تدریس به دانش آموزهای پایه دهم، یازدهم و دوازدهمه که به ازاش حقوق مصوب و ثابت آموزش و پرورش رو دریافت می‌کنید. این میزان برای معلم ها بین 9 تا 15 میلیون تومان در ماهه که با توجه به فاکتورهای مختلف (مثل محل خدمت، سمت شما در مدرسه – یعنی این که فقط دبیر هستید یا سمت دیگه ای دارید- امتیاز شما در آموزش و پرورش و…) متغیر باشه. همچنین در زمان دانشجویی هم حقوق دارید که به طبع کمتره (5.5 میلیون برای دانشجوهای خوابگاهی و 6.5 میلیون برای غیرخوابگاهی ها).
  • بازار کار جانبی (غیر رسمی). دبیرهای شیمی به راحتی این امکان رو دارن که بعد از مدرسه هم در آموزشگاه یا با صورت خصوصی و حتی آنلاین شیمی تدریس کنن و درآمد جانبی داشته باشن. چون هم دانش آموزهای رشته‌ی تجربی (که شیمی مهم ترین درس اونها بعد از زیست شناسیه) و هم بچه های رشته‌ی ریاضی (که شیمی مهم ترین درسشون بعد از ریاضی و فیزیکه) برای کنکور و امتحان نهایی شیمی خودشون بشدت به این درس نیاز دارن.

مزایا و معایب رشته‌ی آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان

آشنایی با مزایا و معایب هر رشته‌ای قطعا بهتون کمک می‌کنه که بتونید با دید بازتری اون رو برای ادامه مسیر تحصیلی خودتون انتخاب کنید. به همین دلیل در ادامه معرفی رشته آموزش شیمی قرار هست اصلی ترین مزایا و معایب آموزش شیمی رو در پایین براتون آوردیم.

مزایای رشته‌ی آموزش شیمی

  1. امکان داشتن خلاقیت. شما به عنوان یه دبیر شیمی وقتی یک مبحث خاص رو تدریس می‌کنید، کاملا این امکان رو دارید که بتونید از روش های مختلف برای یاد دادن اون موضوع به بچه ها استفاده کنید. مثلا انجام آزمایش یکی از این موارده.
  2. بازار کار جانبی خوب. بالاتر هم گفتیم که شیمی درس مشترک و پراهمیت هر دو رشته‌ی ریاضی و تجربی هست. پس امکان آموزش این درس به دانش آموزهای هر دو رشته، کاملاً ممکنه. که این یک مزیت بزرگ به حساب میاد و بازار کار هر دوی اونها رو چه در مدرسه و چه در تدریس خصوصی در اختیار شما قرار می‌ده.
  3. جدی گرفته شدن درس. برخلاف دروس عمومی که چندوقتی هم هست از کنکور حذف شدن، درس شیمی از اون دست دروسیه که بچه ها همیشه بهش اهمیت می‌دن و وقتی در حال تدریس اون باشید، حس نمی‌کنید که درس شما جدی گرفته نمی‎‌شه.

معایب رشته‌ی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان 

  1.  نیاز به انجام کارهای آزمایشگاهی. آزمایش و شیمی از هم جدایی ناپذیرن. یعنی برای اینکه بتونید بعضی موضوعات از کتاب شیمی رو به دانش آموزها به خوبی آموزش بدید گاهاً نیازه که برخی آزمایشات رو انجام بدید. این موضوع ممکنه برای بعضی‌ها یک مزیت به حساب بیاد و برای برخی دیگه یک عیب که این مورد به خود شما بستگی داره.
  2. مفهومی بودن. درس شیمی همیشه جزو دروسیه که سوالات بشدت مفهومی و عمیقی در کنکور ازش طرح می‌شه. به حدی که گاها برخی مدرس های شیمی هم ممکنه یک یا دو سوال از سوالات کنکور رو اشتباه حل کنن! پس اگر وارد این زمینه می‌شید، برای موفقیت، بعد از علاقه، که مطالعه زیادی داشته باشید.
  3. سرپا بودن زیاد در کلاس. بر خلاف دروس عمومی، برای تدریس شیمی در کلاس درس، نیاز هست که در اکثر تایم کلاس سرپا باشید، روی تخته یادداشت هایی رو انجام بدید یا حتی در کلاس راه برید و با بچه ها تعامل داشته باشید.